Berta Sándor
Nincs meg az infrastruktúra a drónok elterjedéséhez
A robotrepülőgépek elterjedése miatt új repülésbiztonsági rendszereket kell kifejleszteni.
Jelenleg nem csak az Amerikai Egyesült Államok jogszabályai akadályozzák a drónokon alapuló szolgáltatások bevezetését, hanem az érdeklődő cégek sem rendelkeznek a megfelelő infrastruktúrával - erre a problémára hívta fel a figyelmet Parimal H. Kopardekar, a NASA képviselője. A szakember közölte, hogy egy drón levegőbeli munkavégzése esetén garantálható a biztonságos működés, de ha több jármű is közlekedne, akkor jelenleg nincs olyan infrastruktúra, ami szavatolná a biztonságos üzemeltetést.
Kopardekar munkahelye a Moffett Field, amely csupán néhány kilométerre található a Google Campusától, ahol a társaság drónokkal kísérletezik. A NASA egy olyan rendszert akar megalkotni, amely hasonlít a jelenlegi repülésbiztonsági infrastruktúrára. Az új megoldásnak nem csupán a drónközlekedést kell majd támogatnia, hanem egyúttal figyelemmel kell kísérnie az időjárást is.
A hagyományos repülőgépek előre megadott útvonalakon, légifolyosókon haladnak, repülési magasságuk pontosan szabályozott, emellett elég robusztusak is, így csak a rendkívüli időjárás jelent számukra kockázatot. A robotrepülőgépek teljesen más helyzetben vannak. A működési magasságuk maximum 100 méterig terjed, de itt számos akadály található: fák, házak, tornyok, vezetékek és néha meg helikopterek is. A kis méretű járműveket még az erősebb széllökések is eltéríthetik a pályájukról. Emiatt olyan infrastruktúrára van szükség, amely eltér a klasszikus légi biztonsági rendszerektől. Előre telepített szenzorok és maguk a drónok szállítanák teljesen automatikusan az információkat egy központi rendszernek, amely kiértékelné azokat, majd visszaigazolná a repülési engedélyt és a repülési útvonalat.
Az Amazon 2017-től szállítaná drónokkal a csomagokat, míg a Google tervei épp a napokban váltak ismertté. A szakemberek azonban úgy vélték, hogy a robotrepülőgépek polgári célokra való felhasználásával kapcsolatos igazi áttörés csak azután valósulhat meg, ha enyhítenek a jelenlegi szabályozásokon. Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) június közepén engedélyezte először egy magánvállalkozásnak, hogy drónrepüléseket hajtson végre amerikai terület felett.
Jelenleg nem csak az Amerikai Egyesült Államok jogszabályai akadályozzák a drónokon alapuló szolgáltatások bevezetését, hanem az érdeklődő cégek sem rendelkeznek a megfelelő infrastruktúrával - erre a problémára hívta fel a figyelmet Parimal H. Kopardekar, a NASA képviselője. A szakember közölte, hogy egy drón levegőbeli munkavégzése esetén garantálható a biztonságos működés, de ha több jármű is közlekedne, akkor jelenleg nincs olyan infrastruktúra, ami szavatolná a biztonságos üzemeltetést.
Kopardekar munkahelye a Moffett Field, amely csupán néhány kilométerre található a Google Campusától, ahol a társaság drónokkal kísérletezik. A NASA egy olyan rendszert akar megalkotni, amely hasonlít a jelenlegi repülésbiztonsági infrastruktúrára. Az új megoldásnak nem csupán a drónközlekedést kell majd támogatnia, hanem egyúttal figyelemmel kell kísérnie az időjárást is.
A hagyományos repülőgépek előre megadott útvonalakon, légifolyosókon haladnak, repülési magasságuk pontosan szabályozott, emellett elég robusztusak is, így csak a rendkívüli időjárás jelent számukra kockázatot. A robotrepülőgépek teljesen más helyzetben vannak. A működési magasságuk maximum 100 méterig terjed, de itt számos akadály található: fák, házak, tornyok, vezetékek és néha meg helikopterek is. A kis méretű járműveket még az erősebb széllökések is eltéríthetik a pályájukról. Emiatt olyan infrastruktúrára van szükség, amely eltér a klasszikus légi biztonsági rendszerektől. Előre telepített szenzorok és maguk a drónok szállítanák teljesen automatikusan az információkat egy központi rendszernek, amely kiértékelné azokat, majd visszaigazolná a repülési engedélyt és a repülési útvonalat.
Az Amazon 2017-től szállítaná drónokkal a csomagokat, míg a Google tervei épp a napokban váltak ismertté. A szakemberek azonban úgy vélték, hogy a robotrepülőgépek polgári célokra való felhasználásával kapcsolatos igazi áttörés csak azután valósulhat meg, ha enyhítenek a jelenlegi szabályozásokon. Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) június közepén engedélyezte először egy magánvállalkozásnak, hogy drónrepüléseket hajtson végre amerikai terület felett.