Berta Sándor
Surface 3 kerül a Lufthansa gépeinek pilótafülkéibe
A Microsoft bejelentette, hogy mind a német légitársaság, mind az Austrian Airlines repülőgépein a cég táblagépét fogják használni a pilóták.
A két cég szeretné a készülékekkel kiváltani a pilóták hátizsákjait, amelyek több kilogramm súlyúak és különböző repülési könyveket, időjárási és más információkat tartalmaznak. Középtávon így megvalósulhat a papírmentes pilótafülke. Az Austrian Airlines flottájánál már megkezdődtek az első tesztek, míg a Lufthansa több mint 5000 Surface Pro 3 táblát akar megvásárolni, és az összes termékeket jövő tavaszig ki is szállítják.
Az eszközökön Windows 8.1 operációs rendszer fut, ezt egészítik ki azok a különleges alkalmazások, amelyek a pilóták és a személyzet munkáját tehetik majd hatékonyabbá. Eddig 650 készüléket integráltak a rendszerbe. A Lufthansánál korábban Windows-alapú laptopokat alkalmaztak, a Surface Pro 3 előnye viszont, hogy a fedélzeti elektronikai rendszerhez is csatlakoztatni lehet, így az ott fellelhető információk áttölthetővé válnak. Emellett könnyebben frissíthetők a használt adatok, elsősorban a valós idejű időjárási jelentések. Ráadásul a pilóták kivehetik a dokkolóegységekből a táblagépeket, ennek köszönhetően akár a pilótafülkéből is kivihetik azokat és dolgozhatnak velük, ezáltal egyszerűbben előkészíthetők a repülések.
Az Austrian Airlines eddig 950 Surface Pro 3 tabletet kapott meg, a többi készülék kiszállítása még ez év végéig megtörténik. Az egyik Airbus A320 fedélzetén három hónapja zajlanak a tesztek, miközben ezzel párhuzamosan a pilótáknak hagyományos formában is biztosítják a repülési információkat. Amint az Austrian Airlines megkapja a szükséges engedélyeket, a repülőgépeken már csak tabletek lesznek. A légitársaság mind a 80 gépére ilyen rendszerek kerülhetnek, így megvalósulhat a papírmentes repülési üzem.
Philipp Haller, az Austrian Airlines projektvezetője - aki egyébként Boeing 777-est vezet - elmondta, hogy az első laptopokat az 1990-es évek végén kezdték használni és mostanra valósul meg teljesen a papírmentes pilótafülke. 15 éven át alkalmaztak laptopokat, de azokat a fel- és a leszállás során nem lehetett bekapcsolni. A különleges dokkolóegységeknek köszönhetően azonban már nem lesznek ilyen korlátozások és az eddigi megoldásokhoz képest a táblagépek a pilóták állandó kísérőivé válnak.
A Surface Pro 3 emellett interaktív kiképzési programplatform is lesz. Az olyan különleges szoftverek, mint a Jeppsen segítségével a pilóták hozzáférhetnek az elektronikus térképeken lévő adatokhoz, digitálisan is láthatják majd az egyes repülőterek környékén lévő érkezési és indulási útvonalakat. A két illetékes légi biztonsági szervezete, az FAA és az EASA szeptemberben engedélyezte a Surface Pro 3 használatát a repülőgépek fedélzetén.
A két cég szeretné a készülékekkel kiváltani a pilóták hátizsákjait, amelyek több kilogramm súlyúak és különböző repülési könyveket, időjárási és más információkat tartalmaznak. Középtávon így megvalósulhat a papírmentes pilótafülke. Az Austrian Airlines flottájánál már megkezdődtek az első tesztek, míg a Lufthansa több mint 5000 Surface Pro 3 táblát akar megvásárolni, és az összes termékeket jövő tavaszig ki is szállítják.
Az eszközökön Windows 8.1 operációs rendszer fut, ezt egészítik ki azok a különleges alkalmazások, amelyek a pilóták és a személyzet munkáját tehetik majd hatékonyabbá. Eddig 650 készüléket integráltak a rendszerbe. A Lufthansánál korábban Windows-alapú laptopokat alkalmaztak, a Surface Pro 3 előnye viszont, hogy a fedélzeti elektronikai rendszerhez is csatlakoztatni lehet, így az ott fellelhető információk áttölthetővé válnak. Emellett könnyebben frissíthetők a használt adatok, elsősorban a valós idejű időjárási jelentések. Ráadásul a pilóták kivehetik a dokkolóegységekből a táblagépeket, ennek köszönhetően akár a pilótafülkéből is kivihetik azokat és dolgozhatnak velük, ezáltal egyszerűbben előkészíthetők a repülések.
Az Austrian Airlines eddig 950 Surface Pro 3 tabletet kapott meg, a többi készülék kiszállítása még ez év végéig megtörténik. Az egyik Airbus A320 fedélzetén három hónapja zajlanak a tesztek, miközben ezzel párhuzamosan a pilótáknak hagyományos formában is biztosítják a repülési információkat. Amint az Austrian Airlines megkapja a szükséges engedélyeket, a repülőgépeken már csak tabletek lesznek. A légitársaság mind a 80 gépére ilyen rendszerek kerülhetnek, így megvalósulhat a papírmentes repülési üzem.
Philipp Haller, az Austrian Airlines projektvezetője - aki egyébként Boeing 777-est vezet - elmondta, hogy az első laptopokat az 1990-es évek végén kezdték használni és mostanra valósul meg teljesen a papírmentes pilótafülke. 15 éven át alkalmaztak laptopokat, de azokat a fel- és a leszállás során nem lehetett bekapcsolni. A különleges dokkolóegységeknek köszönhetően azonban már nem lesznek ilyen korlátozások és az eddigi megoldásokhoz képest a táblagépek a pilóták állandó kísérőivé válnak.
A Surface Pro 3 emellett interaktív kiképzési programplatform is lesz. Az olyan különleges szoftverek, mint a Jeppsen segítségével a pilóták hozzáférhetnek az elektronikus térképeken lévő adatokhoz, digitálisan is láthatják majd az egyes repülőterek környékén lévő érkezési és indulási útvonalakat. A két illetékes légi biztonsági szervezete, az FAA és az EASA szeptemberben engedélyezte a Surface Pro 3 használatát a repülőgépek fedélzetén.