Berta Sándor
Mégis bevezetik Németországban a testszkennereket
Az egészségügyi kockázat és a téves riasztások száma csökkent, míg az emberek körében az elfogadottság nőtt, ezért általánossá teszik a használatát.
Az információt a Der Tagesspiegel szellőztette meg. Az illetékes hivatalok azzal indokolták a testszkennerek bevezetését, hogy a berendezések az elmúlt években kiforrottá váltak és az emberek is elfogadják azokat. Összesen 89 készüléket rendeltek meg. A jelenlegi testszkennerek elődjeit már 2010-ben rendszeresítették az Amerikai Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában. Az úgynevezett Backscatterek még röntgensugarakkal működtek, de már mind a két országban kivonták őket a forgalomból.
A mai testszkennerek már elvileg veszélytelenül dolgoznak. A Szövetségi Sugárzásvédelmi Hivatal vizsgálata szerint az ellenőrzött személyeket érő sugárzás csupán az európai uniós határérték 0,0001 és 0,001 százaléka között volt. Ennek ellenére a hivatal úgy vélte, hogy az antennák közelében való tartózkodás vagy egy néhány percen belül megismételt ellenőrzés akár káros is lehet, ezért újabb vizsgálatokat javasoltak.
Németországban már évekkel ezelőtt tervezték a testszkennerek rendszeresítését a repülőtereken, de a projektet 2011 szeptemberében leállították, mert a berendezések túl sok téves riasztást produkáltak és emiatt sok plusz munkát kellett végeznie a biztonsági személyzetnek. A szövetségi rendőrség azóta együttműködött a gyártóval, az amerikai L3 Communications céggel és igyekeztek javítani az eszközön.
Jelenleg 14 darab Pro Vision ATD típusú készülék üzemel Berlin-Schönefeldben, Düsseldorfban, Frankfurt am Mainban, Hamburgban, Münchenben és Stuttgartban. Elsősorban a kiemelt biztonsági kockázatú, Izraelbe és az Amerikai Egyesült Államokba tartó járatokon utazók ellenőrzésére használják őket. A téves riasztások számát sikerült jelentős mértékben csökkenteni. Az utasok több mint felénél nincs szükség újabb vizsgálatra, míg a teljesen átkutatandó emberek számát 15 százalékra csökkentették, ezért most úgy döntöttek, hogy a többi utas ellenőrzésére is használni fogják a berendezéseket. Pro Vision 2 típusú eszközöket szerelnek fel az idén Düsseldorfban, Köln/Bonn repülőterén és Stuttgartban, valamint jövőre további 75 testszkennert a nemzetközi forgalmat bonyolító légikikötőkben. A készülékek darabonként 160 000 euróba kerülnek.
Néhány év múlva bevezethetik a folyadékszkennereket és a szövetségi belügyminisztérium olyan úgynevezett Walk-Through-Security szkennereken is dolgozik, amelyeknél az utasoknak az ellenőrzésekhez nem kell egy kabinba belépniük, hanem az eszköz előtt elhaladva vizsgálják át őket.
Az információt a Der Tagesspiegel szellőztette meg. Az illetékes hivatalok azzal indokolták a testszkennerek bevezetését, hogy a berendezések az elmúlt években kiforrottá váltak és az emberek is elfogadják azokat. Összesen 89 készüléket rendeltek meg. A jelenlegi testszkennerek elődjeit már 2010-ben rendszeresítették az Amerikai Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában. Az úgynevezett Backscatterek még röntgensugarakkal működtek, de már mind a két országban kivonták őket a forgalomból.
A mai testszkennerek már elvileg veszélytelenül dolgoznak. A Szövetségi Sugárzásvédelmi Hivatal vizsgálata szerint az ellenőrzött személyeket érő sugárzás csupán az európai uniós határérték 0,0001 és 0,001 százaléka között volt. Ennek ellenére a hivatal úgy vélte, hogy az antennák közelében való tartózkodás vagy egy néhány percen belül megismételt ellenőrzés akár káros is lehet, ezért újabb vizsgálatokat javasoltak.
Németországban már évekkel ezelőtt tervezték a testszkennerek rendszeresítését a repülőtereken, de a projektet 2011 szeptemberében leállították, mert a berendezések túl sok téves riasztást produkáltak és emiatt sok plusz munkát kellett végeznie a biztonsági személyzetnek. A szövetségi rendőrség azóta együttműködött a gyártóval, az amerikai L3 Communications céggel és igyekeztek javítani az eszközön.
Jelenleg 14 darab Pro Vision ATD típusú készülék üzemel Berlin-Schönefeldben, Düsseldorfban, Frankfurt am Mainban, Hamburgban, Münchenben és Stuttgartban. Elsősorban a kiemelt biztonsági kockázatú, Izraelbe és az Amerikai Egyesült Államokba tartó járatokon utazók ellenőrzésére használják őket. A téves riasztások számát sikerült jelentős mértékben csökkenteni. Az utasok több mint felénél nincs szükség újabb vizsgálatra, míg a teljesen átkutatandó emberek számát 15 százalékra csökkentették, ezért most úgy döntöttek, hogy a többi utas ellenőrzésére is használni fogják a berendezéseket. Pro Vision 2 típusú eszközöket szerelnek fel az idén Düsseldorfban, Köln/Bonn repülőterén és Stuttgartban, valamint jövőre további 75 testszkennert a nemzetközi forgalmat bonyolító légikikötőkben. A készülékek darabonként 160 000 euróba kerülnek.
Néhány év múlva bevezethetik a folyadékszkennereket és a szövetségi belügyminisztérium olyan úgynevezett Walk-Through-Security szkennereken is dolgozik, amelyeknél az utasoknak az ellenőrzésekhez nem kell egy kabinba belépniük, hanem az eszköz előtt elhaladva vizsgálják át őket.