Berta Sándor
A WiFi zavarhatja egyes repülőgépek fedélzeti kijelzőit
A Boeing bizonyos repülőgépeinek pilótafülkéiben lévő képernyőket megzavarhatják a WLAN- és más rádiójelek.
A problémára az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) hívta fel a figyelmet és úgy vélte, hogy a kijelzőket mielőbb ki kellene cserélni, emellett szükség lenne szoftverfrissítésre is. A hiba a Boeing 777, 737-600, 737-700, 737-700C, 737-800, 737-900 és 737-900ER típusú utasszállító repülőgépeket érinti, de kizárólag azokat a típusokat, amelyeket a Honeywell harmadik generációs (Phase 3) képernyőivel szerelték fel. Miután minden pilótafülkében akár több kijelző is lehet, így a csereprogram költségei a több millió dollárt is elérhetik. A képernyőkön a legfontosabb információk (sebesség, repülési magasság, a repülőgép helyzete, a repülési irány és a navigációs adatok) jelennek meg.
Az első problémák már 2011-ben felmerültek, amikor az egyik Boeing repülőgépbe beszerelték a WLAN-modulokat és emiatt rövid időre üzemképtelenné váltak a pilótafülkékben lévő kijelzők. Ezután több tesztre került sor, amelyek különböző eredményekkel zárultak. Számos légitársaság ugyanakkor nem ismerte el a jelenséget, mondván csak az erős WLAN-adók használata esetén jelentkeznek gondok és csak akkor, ha a modulok maximum egy méter távolságra vannak a képernyőktől. Éppen ezért úgy gondolták, hogy elegendő a pilótafülke hátsó falának leszigetelése, ami véd sugárzás ellen. Bizonyos légitársaságok, például a Ryanair, azt is kifogásolták, hogy a változtatások komoly összegekbe kerülnek.
Az FAA ezzel szemben a Boeing és a Honeywell teszteredményeire hivatkozott és közölte, hogy nemcsak a fedélzeti WLAN-eszközök okozhatják a problémát, hanem akár a repülőgépeken kívüli készülékek is, például a műholdas telefonok, a légtérellenőrző berendezések, a mobiltelefonok és az időjárási radarok. A hivatal rámutatott, hogy a légitársaságoknak 2019 őszéig kell átépíteniük vagy más, Phase 1, 2 vagy 3A típusú modellekre cserélniük a kijelzőket. Az FAA becslései szerint csak az Amerikai Egyesült Államokban több mint 1300 repülőgépet érint a probléma. A csere minden gép esetében két órát venne igénybe.
A problémára az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) hívta fel a figyelmet és úgy vélte, hogy a kijelzőket mielőbb ki kellene cserélni, emellett szükség lenne szoftverfrissítésre is. A hiba a Boeing 777, 737-600, 737-700, 737-700C, 737-800, 737-900 és 737-900ER típusú utasszállító repülőgépeket érinti, de kizárólag azokat a típusokat, amelyeket a Honeywell harmadik generációs (Phase 3) képernyőivel szerelték fel. Miután minden pilótafülkében akár több kijelző is lehet, így a csereprogram költségei a több millió dollárt is elérhetik. A képernyőkön a legfontosabb információk (sebesség, repülési magasság, a repülőgép helyzete, a repülési irány és a navigációs adatok) jelennek meg.
Az első problémák már 2011-ben felmerültek, amikor az egyik Boeing repülőgépbe beszerelték a WLAN-modulokat és emiatt rövid időre üzemképtelenné váltak a pilótafülkékben lévő kijelzők. Ezután több tesztre került sor, amelyek különböző eredményekkel zárultak. Számos légitársaság ugyanakkor nem ismerte el a jelenséget, mondván csak az erős WLAN-adók használata esetén jelentkeznek gondok és csak akkor, ha a modulok maximum egy méter távolságra vannak a képernyőktől. Éppen ezért úgy gondolták, hogy elegendő a pilótafülke hátsó falának leszigetelése, ami véd sugárzás ellen. Bizonyos légitársaságok, például a Ryanair, azt is kifogásolták, hogy a változtatások komoly összegekbe kerülnek.
Az FAA ezzel szemben a Boeing és a Honeywell teszteredményeire hivatkozott és közölte, hogy nemcsak a fedélzeti WLAN-eszközök okozhatják a problémát, hanem akár a repülőgépeken kívüli készülékek is, például a műholdas telefonok, a légtérellenőrző berendezések, a mobiltelefonok és az időjárási radarok. A hivatal rámutatott, hogy a légitársaságoknak 2019 őszéig kell átépíteniük vagy más, Phase 1, 2 vagy 3A típusú modellekre cserélniük a kijelzőket. Az FAA becslései szerint csak az Amerikai Egyesült Államokban több mint 1300 repülőgépet érint a probléma. A csere minden gép esetében két órát venne igénybe.