Berta Sándor

Dollármilliárdos iparág fog épülni a kereskedelmi drónokra

Nicholas Roy, az MIT-n az új dróntechnológiák fejlesztésével foglalkozik. A szakember az Osztrák Gazdasági Kamara MIT Europe nevű konferenciáján vett részt és kifejtette a véleményét a "drónforradalomról".

"Vannak technikai problémák, amelyeket meg kell oldani. Hiszem, hogy ezeket meg is lehet oldani, azonban ez egy darabig eltart majd. Rövid távon meg fogják oldani a GPS nélküli navigációt. A legtöbb drón nagyon függ ettől, de a GPS meglehetősen megbízhatatlan. A fedélzeti szenzorok sokkal megbízhatóbbak, a segítségükkel kompenzálni lehet a kieső GPS-rendszert. Középtávon a robotrepülőgépek intelligensebbek és robusztusabbak lesznek, s a következő öt évben a megbízhatóság területén is előrébb lépnek majd. A repülő drónok mozgásának koordinálása viszont sokkal hosszabb ideig fog tartani." - jelentette ki a kutató.

"A robotrepülőgépek esetében nem lehet a közlekedés ellenőrzéséről beszélni, ezt másképpen kell megoldani. Azonban, ha az Amazon, a Google, a DHL és a többi vállalat a saját szolgáltatását üzemelteti majd, akkor kénytelenek lesznek egymással együttműködni és a kérdés megoldása meglehetősen sokáig fog tartani. Mivel minden országban másként állnak ehhez a dologhoz, nem hiszem, hogy lesz olyan variáció, amely mindenkinek megfelel. Az Amerikai Egyesült Államokban például minden légi közlekedés a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) ellenőrzése alá tartozik. Az FAA-n belül viszont különböző részlegek vannak, amelyek eltérő dolgokért felelnek. Ausztráliában ezzel szemben számos ügynökség van, amelyek a légi közlekedés menedzselésével foglalkoznak és ezek koordinálják egymás tevékenységét. Műszaki szempontból nincsen jó válasz erre a kérdésre. Az egyes államokban számos kihívás és megoldás van, amelyek különböznek egymástól." - mondta.


Nicholas Roy

Nicholas Roy kiemelte, hogy az eddigi tapasztalatok alapján kiderült, hogy a legtöbb drón nem elég biztonságos. Vannak mechanikus, a repülési útvonallal, valamint a pilóta és a robotrepülőgép közötti kapcsolattal összefüggő problémák. Együtt kell dolgozni a felügyeletekkel, be kell mutatni nekik a technológiát és a repülési terveket, csak így lehet elérni, hogy a hivatalok jól becsüljék fel a technológiát és az abban rejlő lehetőségeket. Ezután lehet kitérni a szabályozással kapcsolatos kérdésekre.

Csak egy példa: az USA-nak nagyobb részben egységes, nem megosztott légtere van. Ez azt jelenti, hogy a pilóták által vezetett és a pilóta nélküli járművek azonos légtérben repülnek. Más országok, például Ausztrália, felosztják a légterüket és bizonyos magassághatár alatt nem engedélyezik a pilóták által vezetett repülőgépek közlekedését. Ugyan évtizedek óta léteznek távirányított modellek, vagyis repülőmodellek ilyen értelemben már nagyon régóta közlekednek. Az változott meg, hogy ma már intelligensebb eszközöket lehet kapni, amelyekkel az átlagemberek is könnyebben repülhetnek.


Több tizmilliárd dolláros piacról van szó

Nicholas Roy szerinte nagy lehetőségek vannak az úgynevezett hibriddrónokban, a függőlegesen felszálló vagy a dönthető rotorú járművekben. Ezeket az 1950-es és az 1960-as években kutatták intenzíven, de a vezérlésük akkor még túl bonyolult volt. Napjainkban sokkal jobb vezérlőrendszerek, számítógépek és szenzorok vannak. Sokat lehetne fejlődni a zajcsökkentés területén is, ez egy megoldható probléma, amellyel viszont eddig igazán nem foglalkozott senki. Talán nem lehet teljesen megoldani, de ha az alkatrészeket mechanikusan elszigetelik és a rotorlapátokat is úgy alakítják ki, akkor jelentős mértékben lehetne csökkenteni a zajkibocsátást. Amennyiben egy légi jármű lebeg, akkor az az egyik legcsöndesebb tevékenység.

"Az adatvédelem egy másik fontos kérdés. Az egyes országok között ezen a területen is nagy különbségek vannak. Európában, különösen Németországban, Ausztriában és Svájcban nagyon erős az adatvédelem. Az európaiaknak nagyok az elvárásaik a magánszféra megvédésével kapcsolatban. Az Amerikai Egyesült Államokban vannak magánszféra-aggodalmak, de sokkal lazábbak az adatvédelmi törvények. Ausztráliában erős jogkörökkel rendelkeznek az adatvédelmi hivatalok, de ezzel párhuzamosan nyitott a kultúra."


"Úgy gondolom, hogy ez a probléma nem csupán a drónokat érinti, hanem minden kamerás technikát, legyen szó mobiltelefonokról, robotautókról vagy más eszközökről. Ausztrália, Kanada és Svájc egyaránt nagyon progresszív a drónok területén, ugyanakkor úgy hiszem, hogy a technológia még nem áll készen kiterjedt kereskedelmi célú drónszolgáltatások létrehozására. Még néhány dolognak történnie kell ahhoz, hogy mindez valóság lehessen, az Amazon még jódarabig tesztelni fog" - fejtette ki a szakember.

Az MIT munkatársa elmondta, hogy jelenleg a GPS nélküli navigációval foglalkozik, szeretné kamerákkal helyettesíteni a drónok lézerszenzorait. A Sick nevű cég számos terméket dobott piacra, amelyekkel a járművek nagyobb autonómiát kaphatnak, de ezek a lézerberendezések túl nehezek a repülőgépekhez. 2006-ban a Hokuyo Automation egy kisebb lézeres távolságmérővel jelentkezett, amely nagymértékben befolyásolta a pilóta nélküli légi járművek fejlődését. Azonban még a Hokuyo-lézer is viszonylag nehéz: a legkisebb változat is 150 gramm súlyú, ami valóban csekély, de jelentős mértékben csökkenti a drónok által szállítható hasznos terhet.

Roy úgy gondolja, hogy a számítógépek és a kamerák napjainkra annyira kiforrottá váltak, hogy helyettesíthetik a lézereket. Munkatársaival az elmúlt évtizedben épületeken belül kutatták a drónrepülést, aminek előnye, hogy így télen is lehet tesztelni, másrészt nincsenek korlátozó előírások. Két esztendeje egyre többet repülnek kint is, tanulmányozzák a környezeti és a szélviszonyokat. Az világos, hogy az egyes városokban nagyon összetettek a szélmozgások és nehezen is lehet megérteni azokat.


Az épített környezet sok dolgot meghatároz és ez komoly kihívást jelent a repülés számára, hiszen, ha valaki drónnal akar kiszállítani egy csomagot, akkor aligha szeretné, hogy az légörvénybe kerüljön. Ezért jelenleg olyan modelleket készítenek, amelyekkel az tanulmányozható, hogy hol a legnyugodtabbak a légáramlatok. Egyre jobban megértik, hogy mi zajlik a környezetünkben és ennek segítségével hatékonyabban tervezhetik a drónokat, amelyek a tapasztalatoknak köszönhetően a jövőben ellenállóbbak is lehetnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Alien69 #18
    Szvsz, a következő lépés, hogy leviszik a metróba őket, és két normál járat között mennek majd. Oda ráadásul nem kell extra vezérlés.
  • Jeffjohnson #17
    Ha árammal mennek majd, akkor gazdaságosabb, persze az aksik élettartalmától is függ. Rövidebb idő alatt lehetne eljuttatni a cuccot, mint mondjuk autópályán, illetve olyan helyeket is el lehet vele érni, amit normál módon nehéz lenne.
  • naburus #16
    Nem félnek attól, hogy ellopják, aztán eladják? Egy 1cm ólomkockát rádobok, abból egy deka jel nem fog kijönni többet.
    Utoljára szerkesztette: naburus, 2015.04.02. 19:13:58
  • Bagoly81 #15
    kiszámolta már valaki hogy mennyire drága pl 10 km elvinni valamit vele? egy autohoz képest? , és az időjárással hogy fognak megbirkózni?
  • Jeffjohnson #14
    Ja és esőben meg szélben nem robbantunk... ezt ne felejtsétek el közölni a drónterroristákkal.
  • Jeffjohnson #13
    A GPS alapú tájékozódás nem elég pontos pláne nem ha szűk épületek között akarsz manőverezni de ez érvényes a vételre is, tehát ez kilőve, hogy GPS koordinátákkal repülsz vele autonóm, esetleg google map alapján....nade az sem a legpontosabb, épületek közt tuti felkenődsz. Akkor marad a kamerás szabad repülés, na ezt nagy távolságból pláne más kontinensről akármilyen neted is van szintén kivitelezhetetlen a lag miatt. Ezeken a gépeken még nincs se lidar se radar, hogy a GPS-en és a giroszkópon kívül bármivel is tájékozódnak, persze van ez irányú fejlesztés, Inspire már ultrahangos és kamerás stabilizálást használ de ez is csak beltéren megbízható. Szóval marad a szabad szemmel való irányítás amihez az kell, hogy 2.4 ghz est vagy 5.8 ghz-est ne zavarja semmi. Ne legyen köztetek mondjuk egy épület.
    Aztán ott van még az, hogy mekkora gép, milyen aksi, quad hexa vagy octo?
    Azzal ezért tisztában kell lenni, hogy akár csak 5 kiló reptetése pontosan célra, 15 percnél hosszabb repidővel nem egy hátizsákban elférő gépet igényel.


    Ha ez olyan könnyen kivitelezhető lenne mint ahogyan ti azt elgondoljátok már rég megtörtént volna.

    Terroristák hülyék? Amcsik is ezt hitték róluk, hogy turbánban rohangáló fegyverrel a fejük felett hadonászó idióták. Aztán csodálkoztak, amikor bejött a gép az ablakon...
    Utoljára szerkesztette: Jeffjohnson, 2015.04.02. 15:32:23
  • kvp #12
    "Ha mindez megvan nézd meg mik azok a lehetőségek, amik a mezei usernek elérhetőek, amiből a te terroristáid majd építkezni tudnak. Na az kb. ugyanaz, amivel én is repülök."

    Kell egy okostelefon, amin van internet es kepes usb host controller-kent viselkedni. (tehat rakhato ra pl. kulso billentyuzet) Aztan kell egy ardunio mikrovezerlo, usb-s, amin van legalabb 4 ttl szintu pwm kimenet. Ezekre kerulnek a motorvezerlok, amik a dront hajtjak. A telefon kameraja es gps-e elerheto webkamera uzemmodban es meg szukseg van egy kommunikacios rendszerre amire felcsatlakozik a telefon (mondjuk legyen egy IRC csatorna). Innen kapja a parancsokat, amik lehetnek GPS koordinatak vagy csak sima differencialis parancsok. Az utobbit egy hagyomanyos dron radios dekoderere is ra lehet kuldeni RC-s pwm-kent, mintha analog taviranyitobol jonne. Kell egy virtualis joystick amivel iranyitjak, de ez lehet akar a chat program szovegmezoje is (ez kevesbe kenyelmes). A dront felszallas elott egy konnyen bomlo csatlakozoval ra kell kotni egy fix tapra, hogy sokaig keszenletben tudjon maradni egy teton vagy valamilyen eldugottabb helyen.

    Igy akar egy masik kontinensrol is kaphat parancsokat vagy egy chat-es vezerlesu botneten keresztul akar automatikusan is. Mindez off the shelf hardverrel es minimalis szoftverfejlesztessel. Android-ra es arduino-ra pedig szinte barki tud szoftver irni, akar minimalis tudassal is.

    ps: Meg szerencsere, hogy a mai terroristak vagy hulyek a technikahoz vagy nem erzik szukseget, hogy robotokat hasznaljanak egy szal gepfegyver helyett.
  • MasterMason #11
    "amivel én is repülök."

    Emberszállító dron, na ne már ezt már én sem hiszem el pedig én hiszékeny vagyok. :P

    Mivel is repülsz? Típus és modellszámot pls.
  • Jeffjohnson #10
    Persze de gondolom a Google illetve az Amazon gépei nem hobbi kategóriába tartoznak és jobban bírják a szelet, DJI is gyárt olyan coptereket, amik a nagyobb széllel is megbirkóznak. Google megoldása inkább helyből felszálló repülő mintsem egy hexa vagy octo copter, amivel a Dhl és az Amazon is kísérletezik.
  • Jeffjohnson #9
    "alulképzett" egybeírjuk...

    "Nem tudom mi a baromság abban, hogy wifin keresztül irányítható lenne egy dron"
    Olvasd el újra, amit írtál aztán értelmezd. Ha mindez megvan nézd meg mik azok a lehetőségek, amik a mezei usernek elérhetőek, amiből a te terroristáid majd építkezni tudnak. Na az kb. ugyanaz, amivel én is repülök. Nyugodtan írd ezt be bármelyik drónos fórumra, hogy ezeket csak robbantgatni lehet majd használni, aztán nézd meg mennyire fognak neked örülni.