Berta Sándor

Drónos csomag­szállítás - elégedetlen az Amazon

Az amerikai cég nem örül felhőtlenül annak, hogy megkapta az engedélyt a csomagszállító robotrepülőgépei tesztelésére.

Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) nemrég megadta az Amazonnak a dróntesztelési engedélyt. Az FAA kikötései szerint a járműveket kizárólag pilótaengedéllyel rendelkező személyek tesztelhetik, a gépeknek a nappali órákban, 122 méter magasan vagy annál lejjebb kell repülniük és muszáj az irányítójuk látótávolságán belül maradniuk. A megállapodás értelmében az internetes áruháznak havi rendszerességgel kell beszámolnia a tesztrepülések eredményeiről és a programmal kapcsolatos egyéb releváns információkról.

Paul Misener, a társaság illetékes alelnöke egy kongresszusi meghallgatáson azt nyilatkozta, hogy az engedélynek kevés gyakorlati haszna lesz, az engedélyezett drónok ugyanis már most "elavultak" és ezeket egyáltalán nem tesztelik. Ezeket leváltandó fejlettebb megoldásokat fejlesztettek ki, amelyeket már tesztelnek is - külföldön. Az amerikai hivatalhoz pedig benyújtották az új dizájnok tesztelési engedélyével kapcsolatos beadványukat.

Misener egyúttal kihasználta az alkalmat arra, hogy megfogalmazza a hivatallal szembeni kritikáikat. Kiemelte, hogy az FAA túlzottan lassan reagált, az engedély kiadása ugyanis több mint fél évig tartott, az USA-n kívül viszont sehol sem kellett két hónappal tovább várniuk a tesztek megkezdésére. Ezenkívül külföldön az engedélyek egy teljes járműkategóriára vonatkoznak és nem pedig egyes típusokra, mint az Amerikai Egyesült Államokban. A külföldi szabályozás ezért lehetővé teszi a drónok gyors továbbfejlesztését és nem kell minden egyes alkalommal új engedélyt kérniük. A menedzser a jó szabályozással kapcsolatban példaként említette Nagy-Britanniát.

Misener úgy vélte, hogy az FAA azért sem végez jó munkát, mert nem foglalkozik eleget azzal a kérdéssel, hogy miként lehet működtetni a drónokat a pilóták látótávolságán túl, ők pedig jóval távolabbról irányítanák robotrepülőgépeiket.

A szövetségi hivatal képviselői azzal érveltek, hogy azért ennyire óvatosak, mert az Amerikai Egyesült Államok légterében sokkal nagyobb a forgalom, mint más országok légterében. A biztonság mellett az emberek magánszférához való jogát is szavatolni akarják, hiszen a drónokat kamerákkal is felszerelték. Misener elismerte, hogy a robotrepülőgépek üzemeltetése adatvédelmi kérdéseket is felvet és megígérte, hogy az Amazon minden személy magánszféráját tiszteletben fogja tartani és ehhez szigorú szabályokat fog kidolgozni. Csomagszállító, nem pedig ellenőrzési célú szolgáltatást akarnak létrehozni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #9
    Az FAA sikeresen megfurta a projected az USA-n belul. Ellenben a nemetek engedelyt adtak ra, sot kifejezetten nagy tavolsagokra is kaptak utvonalengedelyt. (joreszt tenger es egy nemzeti park folott, ahol a madar is csak repulve jar) Na most az USA ezzel ugy fog jarni, hogy a technologiat elviszik kulfoldre es az osszes versenyzo allambol ok lesznek a legjobban lemaradva. Ez viszont az Amazont nem erdekli, valoszinuleg mar csak a kesz termeket fogjak esetleg bevinni az USA-ba, a fejlesztest mar nem viszik vissza. Ennek Europa es foleg Kina orulhet, mivel igy onket adjak at nekik az egyebkent amerikai penzen kifejlesztett technologiakat. (a teszt lehetosegert cserebe) Ezt Misener finoman kozolte is a szenatusi bizottsaggal. Erre vagy lepnek valamit vagy nem.

    Az elmult evekben mar sokszor fordult elo, hogy az USA lemaradt. Nemreg jott elo, hogy a titkositasi technologiak fejlesztese be volt tiltva egy ideig az USA-n belul, igy nem csak a fejlesztest vittek ki kulfoldre, de a vegen mar csak nalluk hasznaltak gyenge titkositast, amit utanna a torveny eltorlesekor mar egyik ceg sem nagyon akart erosebbre cserelni, atjarohazza valtoztatva ezzel az amerikai rendszereket, mig a vilag osszes tobbi allamaban alapbol erosebb vedelmet hasznal mindenki. Ezt a rossz szokast meg nem nagyon akarta megvaltoztatni senki, meg akkor sem amikor az USA rajott, hogy ezzel jelentos anyagi es katonai hatranyba kerult. A dronos eset vege is konnyen az lehet, hogy vegul mar Kinaban is elterjed a technologia, az USA-ban meg meg szinte nem is hallott rola senki.
  • Borg18754 #8
    A vicc az hogy az ez még lehet hogy a bíróságon is megállná a helyét ha nem írja bele az engedélybe az FAA hogy a pilótának a saját szemével kell látnia a drónt...
  • Omega #7
    Így nincs sok értelme, az FAA gyakorlatilag el akarja lehetetleníteni ezzel az engedéllyel a projektet.
  • Inquisitor #6
    Teljesen érthetetlen, évek óta van olyan drón ami simán tud közlekedni megadott GPS pontok között is, mai technológiával pedig meg lehet csinálni, hogy véletlenül se ütközzön semmivel.
    (Van egy extrém sport kamerázó félautómata nyomkövető drón, a pl. simán kikerüli az akadályokat, plusz megpróbál úgy repülni, hogy a felvétel tárgyát minél kevesebb akadály takarja ki. És ez csak egy garázs fejlesztés!)
  • Zodd #5
    Megvan a megoldás, két drón kell egyszerre és egymást nézik. Így megvan a látótávolság.
    Már csak az a kérdés egy pilóta vezethet-e egyszerre több drónt?
  • KRTuning #4
    Nem vagyok szakértő, de ez így simán nem érheti meg.
  • Palinko #3
    "a járműveket kizárólag pilótaengedéllyel rendelkező személyek tesztelhetik"

    vagyis nagyobb fizetés, és adott idő alatt kevesebb árut szállíthat mint furgonos társa, mert ez egyszerre csak egyet vihet. tisztára megéri....

    "muszáj az irányítójuk látótávolságán belül maradniuk"

    vagyis követheted autóval ami erővel már ki is vihetted volna. fantasztikus
  • NEXUS6 #2
    Húvazze, tényleg!
    Akartam ledízzókat rendelni a kocsim műszerfalába Kínából, de inkább lövök magamnak.

    XD
  • barret #1
    Már kellettek ezek a drónok jó ideje!
    Lassan az összes madár védett...
    Pistike lelő egy verebet,és jól megbüntetik...
    Ezután lehet vadászni a drónokra :)