Berta Sándor
Szigorodnak az amerikai drónrepülési és -eladási szabályok
Füstbe mehetnek az Amazon drónszállítással kapcsolatos tervei, viszont az USA szövetségesei vásárolhatnak majd katonai drónokat.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) először hozta nyilvánosságra a kereskedelmi drónrepülésekre vonatkozó szabályokat. Számos korlátozásra lehet felkészülni és ezek nagyon keményen érintik a kereskedelmi szolgáltatásokat.
A hivatal hangsúlyozta, hogy nem a drónok alkalmazása ellen van, sőt, kifejezetten hasznos eszközöknek tartja ezeket a járműveket például a mentések során vagy a légi fényképészetben. Azonban a szabályok ettől még szigorúak: többek között a pilótáktól azt várják el, hogy sikeresen elvégezzenek egy tesztet és minden második évben megújítsák az engedélyüket. Az elvégzendő vizsga azonban nem hasonlítható össze a kereskedelmi repülőgépek pilótáinak tesztjeivel. Az FAA illetékes testülete előtt csupán egyszerű ismeretekről kell számot adniuk a jelentkezőknek.
Kizárólag a 17 évesnél idősebb személyek irányíthatnak távirányítású gépet és mindenki csak egyetlen járművet irányíthat. Felszólítás esetén be kell mutatni a robotrepülőgépet. A repülési magasság nem haladhatja meg a 150 métert és a pilótának mindig látnia kell a drónt, amelynek a teljes súlya nem lehet több 25 kilogrammnál. Meghatározták azt is, hogy a járműveket csupán napfelkelte és napnyugta között lehet üzemeltetni. Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala közölte, hogy a következő 60 napban várja az észrevételeket és a javaslatokat. A végleges szabálycsomag elfogadásáig akár 2 év is eltelhet.
Ezzel egyidőben azt is bejelentették, hogy az amerikai külügyminisztérium eseti alapon engedélyezni fogja az Egyesült Államok szövetségesei és partnerei számára a pilóta nélküli, fegyveres katonai repülőgépek eladását. Az amerikai kormány az új szabályozás értelmében növelni kívánja a dróneladásokat, ám minden eladást egyenként fog engedélyezni. Az ilyen típusú repülőgépeket vásárolni szándékozó országoknak kötelezniük kell magukat arra, hogy a végfelhasználás során ezeket az eszközöket csakis a nemzetközi jog által szabályozott katonai műveletekben - például önvédelemből - fogják bevetni és azokat nem használják fel a saját lakosságuk belföldi csapásmérésre vagy törvénytelen megfigyelésre.
A kötelezettségvállalások betartását Washington ellenőrizni fogja. A korábbi eladások során az olyan szabályozás érvényesült, amely azt feltételezte, hogy a drónvásárlásokra vonatozó külföldi kéréseket többnyire elutasították, hacsak rendkívüli körülmények nem az ezzel ellentétes döntés mellett szóltak. A 300 kilométernél nagyobb hatótávolságú és az 500 kilogrammnál nagyobb hasznos terhet szállítani képes gépek esetében a korábbi, korlátozó irányelv érvényben marad.
Az Egyesült Államok adott már el a szövetségeseinek General Atomics által gyártott MQ-9-es Reaper típusú drónokat, ám ezeket az esetek többségében nem fegyverezték fel. A pilóta nélküli katonai repülőgépekre vonatkozó szigorú amerikai szabályozás következtében más országok, egyebek között Izrael, növelni tudták részesedésüket a nemzetközi fegyverkereskedelemből. Az amerikai külügyminisztérium szerint az Egyesült Államok ezentúl is "visszafogottságot gyakorol" majd a külföldi dróneladások ügyében. A pilóta nélküli repülőgépek a militáns szervezetek, köztük az al-Kaida elleni harc hatékony eszközeivé váltak, elsősorban Afganisztánban, Pakisztánban, Irakban és Jemenben, ám alkalmazásukkal kapcsolatban számos jogi aggály merült fel.
Az Amazon 2017-től drónokkal szállítana a csomagokat, de tavaly júniusban az FAA elutasította, hogy bárki kereskedelmi célokra használhasson robotrepülőgépeket. A társaság ugyanakkor később álláshirdetéseket adott fel, irodavezetőt, projektmenedzsert, specialistákat és szoftverfejlesztőt keresett. A mostani információk nem teljesen jelentenek újdonságot, ugyanis az már 2014 decemberében kiszivárgott, hogy szigorítások várhatók a területen.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) először hozta nyilvánosságra a kereskedelmi drónrepülésekre vonatkozó szabályokat. Számos korlátozásra lehet felkészülni és ezek nagyon keményen érintik a kereskedelmi szolgáltatásokat.
A hivatal hangsúlyozta, hogy nem a drónok alkalmazása ellen van, sőt, kifejezetten hasznos eszközöknek tartja ezeket a járműveket például a mentések során vagy a légi fényképészetben. Azonban a szabályok ettől még szigorúak: többek között a pilótáktól azt várják el, hogy sikeresen elvégezzenek egy tesztet és minden második évben megújítsák az engedélyüket. Az elvégzendő vizsga azonban nem hasonlítható össze a kereskedelmi repülőgépek pilótáinak tesztjeivel. Az FAA illetékes testülete előtt csupán egyszerű ismeretekről kell számot adniuk a jelentkezőknek.
Kizárólag a 17 évesnél idősebb személyek irányíthatnak távirányítású gépet és mindenki csak egyetlen járművet irányíthat. Felszólítás esetén be kell mutatni a robotrepülőgépet. A repülési magasság nem haladhatja meg a 150 métert és a pilótának mindig látnia kell a drónt, amelynek a teljes súlya nem lehet több 25 kilogrammnál. Meghatározták azt is, hogy a járműveket csupán napfelkelte és napnyugta között lehet üzemeltetni. Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala közölte, hogy a következő 60 napban várja az észrevételeket és a javaslatokat. A végleges szabálycsomag elfogadásáig akár 2 év is eltelhet.
Ezzel egyidőben azt is bejelentették, hogy az amerikai külügyminisztérium eseti alapon engedélyezni fogja az Egyesült Államok szövetségesei és partnerei számára a pilóta nélküli, fegyveres katonai repülőgépek eladását. Az amerikai kormány az új szabályozás értelmében növelni kívánja a dróneladásokat, ám minden eladást egyenként fog engedélyezni. Az ilyen típusú repülőgépeket vásárolni szándékozó országoknak kötelezniük kell magukat arra, hogy a végfelhasználás során ezeket az eszközöket csakis a nemzetközi jog által szabályozott katonai műveletekben - például önvédelemből - fogják bevetni és azokat nem használják fel a saját lakosságuk belföldi csapásmérésre vagy törvénytelen megfigyelésre.
A kötelezettségvállalások betartását Washington ellenőrizni fogja. A korábbi eladások során az olyan szabályozás érvényesült, amely azt feltételezte, hogy a drónvásárlásokra vonatozó külföldi kéréseket többnyire elutasították, hacsak rendkívüli körülmények nem az ezzel ellentétes döntés mellett szóltak. A 300 kilométernél nagyobb hatótávolságú és az 500 kilogrammnál nagyobb hasznos terhet szállítani képes gépek esetében a korábbi, korlátozó irányelv érvényben marad.
Az Egyesült Államok adott már el a szövetségeseinek General Atomics által gyártott MQ-9-es Reaper típusú drónokat, ám ezeket az esetek többségében nem fegyverezték fel. A pilóta nélküli katonai repülőgépekre vonatkozó szigorú amerikai szabályozás következtében más országok, egyebek között Izrael, növelni tudták részesedésüket a nemzetközi fegyverkereskedelemből. Az amerikai külügyminisztérium szerint az Egyesült Államok ezentúl is "visszafogottságot gyakorol" majd a külföldi dróneladások ügyében. A pilóta nélküli repülőgépek a militáns szervezetek, köztük az al-Kaida elleni harc hatékony eszközeivé váltak, elsősorban Afganisztánban, Pakisztánban, Irakban és Jemenben, ám alkalmazásukkal kapcsolatban számos jogi aggály merült fel.
Az Amazon 2017-től drónokkal szállítana a csomagokat, de tavaly júniusban az FAA elutasította, hogy bárki kereskedelmi célokra használhasson robotrepülőgépeket. A társaság ugyanakkor később álláshirdetéseket adott fel, irodavezetőt, projektmenedzsert, specialistákat és szoftverfejlesztőt keresett. A mostani információk nem teljesen jelentenek újdonságot, ugyanis az már 2014 decemberében kiszivárgott, hogy szigorítások várhatók a területen.