SG.hu

Bárki számára elérhető a Samsung első ívelt monitora

A hajlítás korszakát éljük, a tévék és a mobiltelefonok után a számítógépekhez is betörnek az ívelt kijelzők. Kipróbáltuk milyen hosszabb időn át ilyet használni.

A szórakoztatóelektronikai kiállítások standjainak elengedhetetlen részei a - lehetőleg minél nagyobb - képátlójú tévék, így volt ez a nemrég megrendezett CES alatt is. Az évek során a plazma -> LCD váltáson túl mivel a 3D bukás lett, sokáig csupán a méret lett nagyobb, minden alkalommal néhány centivel kitolva a határokat, ezt forgatta fel emlékezetesen az LG első hajlított terméke. A válasz nem sokat késett a többi gyártótól, a mai csúcstermékeknél pedig már a szöget is motorosan szabályozhatjuk. Csak idő kérdése volt, hogy a technológia átszivárogjon a számítógépek területére is, habár itt jóval kisebb képátlóról van szó.

A Samsung jóvoltából kipróbálhattuk milyen élményt nyújt napi szinten munkára használva egy ilyen készülék. A tesztre kapott S27D590C egy 27 collos (68,5 cm) VA-paneles példány, Full HD felbontással, 3000:1 kontrasztaránnyal, 178 fokos betekintési szöggel és 4 milliszekundumos válaszidővel. Ez a vállalat első ilyen terméke, abból is a kisebbik darab - a nagyobb, 34"-es WQHD felbontású még nem érkezett meg Magyarországra. Összeszerelése roppant egyszerű: két darabból álló T-alakú tartóját össze kell dugni, két csavart be kell hajtani kézzel, ráhelyezni a kijelzőt és az áramba, illetve a videókártyához csatlakoztatva már használható is.


Habár a kijelző vastagsága manapság már inkább átlagos, mint nagyon vékony, de külsőleg nagyon menő az ívelt kialakítás. A hajlítás érzetét fokozza a jóval erősebben meggörbített állványa. Kávája keskeny. A szokásos VGA mellett Displayport és HDMI aljzat van rajta, ezeket hang és fülhallgató-bemenet egészíti ki. Portjai elhelyezése nem túl szerencsés, a kijelző hátuljának közepén vannak, elérhetőség szempontjából a lehető legnehezebb helyen. 120 ezer forint körüli bolti árával ellentétben a területen alsókategóriás típus, ami leginkább fix állványán észrevehető: dönthető, de nem forgatható és a magassága sem állítható. (Portrémódról beszélni egy vízszintesen hajlított monitornál nyilvánvalóan értelmetlen.)


Képe gyönyörű, feketéi szépek, fényereje káprázatosan magas, van miből visszavenni, ha élvezni is akarjuk a látványt. Azonban a felbontása inkább csak átlagos, 27"-es méretnél a 2560-as vízszintes pixelszám számítana jónak. A cég marketingszövege szerint "az ív megfelel az emberi szem természetes görbületének, szélesebb látómezőt és nagyobb mélységérzetet tesz lehetővé". Mindez azonban erős túlzás, a görbület szemből nézve szinte észrevehetetlen. Elviekben optikailag megnöveli a látható képméretet, de egy másik 27 collos monitorral összehasonlítva ez az állítás nem igazán teljesül.


Többen kipróbáltuk, eléültünk: ugyan a tévékkel szemben itt fix üléspozícióról és jóval kisebb távolságról van szó, de a hajlítás inkább csak PR-szempontból hasznos, néhány perc használat után az ember teljesen megfeledkezik róla, szinte nem is érezhető. (Ezt persze lehet pozitívan is értékelni, hiszen annyira természetes, olyan gyorsan megszokja az ember hogy el is felejti - csak ne lenne az a vacak árcímke...) Ez a képátlón túl még inkább a méretarány miatt van: 21:9-nél jóval több értelme lenne a dolognak, mint 16:9-nél. A magas betekintési szögből következően nem pontosan szemből nézve is kiváló a képe, de az ív egyébként egy emberre predesztinálja a használatot, oldalról már kicsit kényelmetlen érzést nyújt.


Menüjét a hátul, jobb alul lévő joystickkal tudjuk irányítani. Magyar nyelvű, beállítási lehetőségeink széleskörűek. Játékmódban látványosan nagyobb a színgazdagság, nő a szaturáció és a gamma. Webezéshez ez nem ajánlott, mert a képernyőn megjelenő szövegek túl élesek, nehezen olvashatóak lesznek. Kikapcsolva - minden egyéb beállítást mellőzve - a betűk szebbek és a beállítási lehetőségek is bővebbek. Villámgyors válaszideje tökéletessé teszi játékra, de két csatornás, öt wattos hangszórói inkább csak irodai használatra valók, nem erre. Falra szerelhető, megvannak hozzá a 100 x 100 mm-es VESA furatok a hátulján.


Összességében tehát egy nagyon jó kijelzővel szerelt monitorról van szó, ami ha nem ívelt kijelzővel érkezne nem érdemelne ilyen nagy figyelmet. A 27 collos méret egyszerűen túl kicsi ahhoz, hogy a hajlításra szükség lenne, dizájn (és persze eladási) szempontokon túl nincs sok értelme. Leginkább ára miatt nem voltunk kibékülve vele: ennyi pénzből sík képernyős verzióban vehetnénk 2560x1440-es típust, vagy ugyanezen gyártótól hasonlóan 27"-es, Full HD felbontású példányból kettőt.

Szerinted jó ötlet az ívelt monitor?
  • Igen
  • Nem

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • matatom #22
    A lényeg a méreten illetve a képarányon van. Minimum 35" de inkáb 40" és 21:9 képarány, és már van is értelme. Szerintem ez alatt parasztvakítás, de ez fölött a méret növekedésével arányos a hajlításból fakadò előny.
  • Tetsuo #21
    Vigyázz! Az egyszerű világképet összedőlhet, ha elgondolkodsz azon, amit írtam. ;-)
  • Macropus Rufus #20
    alakul a dolog

    3D reklámok (nem kell szemüveg nekik)
  • zola2000 #19
    "A legnagyobb itthon, kiskereskedelemben kaphato ilyen kijelzo WQVGA felbontasu es iszonyat pici."

    És még az is jól feldobja a játékot (ha a 3DSre gondolsz) fura hogy retinás tablet mellett sem olyan rossz (ennyit a marketingről) viszont az ebay-aliexpress idején már nem kéne hogy akadály legyen az, ha olyan TV itthon nem kapható.
  • zola2000 #18
    "a legtöbb ember megvezethető idióta, ráadásul igénytelen is"

    A "megvezethető idióta" jelzőt az használja akinek valamiből olcsóbb terméke van, mint akit jellemez vele.
    Az igénytelen jelzőt az használja, akinek valamiből drágább terméke van, mint akit jellemez vele.

    Szerintem mindenki vegye azt, amire szerinte szüksége van, bár abban hogy mire van szüksége szerinte, abban segítenek neki a reklámok -> tiszta hülye ez a fogyasztói társadalom.
  • Lacee86 #17
    A mozivászon ívelt, mivel ott a látótér ezt indokolttá teszi. Egy mozivászonhoz képest parányi felületen én nem sok értelmét látom, még akkor sem, ha nyilván az ember sokkal közelebbről nézi.
  • Tetsuo #16
    Németországban sincs, Franciaországban sem és Ángliában sem, de ha fizetőképességet nézed, még :-) Luxemburgban sincs hivatalosan vásárolható darab.
  • kvp #15
    "A szemüveg nélküli 3D-s tv-k jöhetnének már!"

    Vannak. Japanban mar 2011 ota lehet kapni oket. Ide azert nem hozzak mert iszonyat draga. Egy kis, 50 centis 3d-s monitorert nem fizetnek a magyar vevok milliokat. Tv meretben meg dragabb. A legnagyobb itthon, kiskereskedelemben kaphato ilyen kijelzo WQVGA felbontasu es iszonyat pici.

    A homoru monitor jo, ha csillogasmentes matt bevonata van es egy ember nezi csak. Ugyanez jo lehet kisebb ivvel nagykepernyos tv-nek is, bar annyit nem javit amennyivel dragabb. Szemelyi monitornak a 3D-s video szemuveg lenne az idealis, fejmozgas erzekelo kiterjesztett latoterrel, de ez a technologia meg mindig nem eleg fejlett, pedig mar kozel 50 eve tokeletesitgetik.
  • Evoluti0N #14
    Hullámos monitor.
  • asgh #13
    A homorú kijelző (és a TV is, legyen akármekkora) azért hülyeség, mert lehetetlen becsicsillogás-mentes pozícióba állítani és egyszerre csak egy ember számára ideális a betekintési szög. Irodai környezetben ráadásul feleslegesen foglal több helyet a kelleténél.
    Mozikban persze használnak hajlított vásznakat (onnan jött az ötlet), csakhogy ott kontrollált fényviszonyok vannak (sötét), nincs becsillogás és minden szögből jól látható a vászon.
    Az egész fejlesztési mizéria a tv-k és a monitorok körül (3d, 4k, hajlítás, egzotikus oldalarányok) azért alakult ki, mert a hagyományos tv gyártók helyét átvették az IT cégek és képtelenek megérteni, hogy a kijelzők esetében más üzleti modellt kellene követniük, mint mondjuk a mobil szegmensben. TV-t és monitort az emberek általában hosszabb távra vesznek és nem rohannak a boltba, ha kijön egy új. Ez a piac sokkal jobban hasonlít a jármű vagy a lakáspiacra, ahol a vevő hosszabb távra tervez ezért felesleges marketing bullshittel újabb vásárlásra ösztönözni.