SG.hu

A tömegpiacra szánja olcsó 4K monitorát a Samsung

A Samsung tavaszi meglepetése a 3840×2160 pixeles felbontású UD590-es monitor, de ajánlott a hátrányokkal is tisztában lennünk.

Egy személyi számítógépbe ugyan kell jó processzor, memória és egyéb alkatrészek, de jó esetben nem ezeket, hanem a kijelzőt bámuljuk egész nap. A lassú, konstans képátló-növekedés mellett mindig van egyéb újdonság is, így a 3D és az érintésérzékeny technológia után most a 4K a trendi hívószó. A tévékkel ellentétben a monitorok területe szerencsésnek mondható, mivel előbbieknél a magas áron kívül a tartalom hiányát is megszenvedik az eladások. Ezek a kifogások a számítógépeket nem olyan keményen érintik: a kisebb képátló miatt az ár is jóval alacsonyabb lehet, tartalom szempontjából pedig nem a filmek - még ma is szinte kizárólag Full HD - minősége számít.


A 4K felbontás a Full HD képpontjainak négyszeresét jelenti

Tehát egy szép jövő előtt álló területről van szó, aminek gyors meghódítására vállalkozott legújabb monitorával a Samsung. Január végén jelentették be eddigi legolcsóbb ilyen terméküket, az UD590-est, melyet néhány napig mi is tesztelhettünk. A részletek előtt emeljük ki a legfontosabbat: a hatalmas felbontás és a 28 collos méret (16:9-es képarány) ellenére ára forgalmazótól függően 150-160 ezer forint körül alakul. A kiváló ár/érték arányt úgy érte el a Samsung, hogy nem IPS panelt használtak, hanem régebbi LED TN technológiát, az összes ezzel járó hátránnyal együtt.


Lába alig foglal helyet az asztalon, cserébe viszont...

A legfőbb különbségnek a valamivel rosszabb betekintési szögek számítanak, ami otthoni/irodai használatnál jó kompromisszum lehet a jelentős megtakarításért cserébe. (Ha - egy kétségtelenül jobb minőségű - IPS kijelzőt szeretnénk ilyen felbontásban nézni még 24"-es méretben is a másfélszeresét kell fizetnünk.) TN panelből viszont igen jót raktak bele, amit a széles színskála és a mindössze 1 milliszekundumos képfrissítés jelez. Fényereje és élessége kiváló, az IPS natívan magas kontrasztarányát a panel csillogásmentes bevonatával próbálták ellensúlyozni.


Magassága nem állítható és nem forgatható, és csupán minimálisan dönthető

Az ipari dizájn a lehető legminimálisabb, egy T-alakú lábon áll, mely a lehető legkevesebb helyet foglalja az asztalon. A csomagolásból való kivétele után mindössze ezt kell két - kézzel is betekerhető - csavarral hozzácsatlakoztatnunk, és a táp rádugása, illetve a géppel való összekötése után máris használhatjuk a készüléket. Ez az egyszerűség azonban korlátoz is, hiszen a talp egyáltalán nem forgatható, és hátra is csak minimálisan dönthető. VESA furatok hiányában a falra vagy karra szerelésről is lemondhatunk. Két HDMI és egy DisplayPort bemenet van rajta, előbbin 30 Hz, utóbbin 60 Hz a képfrissítés, és egy fülhallgatót is rádughatunk..


Kezelése nem igazán felhasználóbarát, mivel egyetlen bekapcsológombjával kell mindent megcsinálnunk, az pedig a hátulján, jobb alul van. A gomb négy irányba dönthető, így lépkedhetünk a menüjében. Míg a Dell 24"-es monitoránál a csekély képátló miatt egyértelműen elutasítóak voltunk a 4K felbontással szemben, hiszen az láthatatlanul apró betüket eredményezett, addig ennél már az operációs rendszer DPI-jének drasztikus növelése nélkül is használható a legfinomabb képminőség.


A magyar nyelvű kezelése a bekapcsológombbal történik

Ahogy a magas teljesítmény a számítógépeknél megnyitotta az utat a virtuális gépek előtt, ugyanilyen lehet a 4K a monitoroknál. A tévéknél régóta ismert kép-a-képben technológia az UD590-nél lehetővé teszi, hogy két számítógépet (például egy helyi szervert) vezéreljünk egyszerre, hiszen ne feledjük, még ha az Full HD felbontásban van is, a tartalom csak a képernyő területének negyedét foglalja el.


Egy kompromisszumos termékről van szó, ahol a jelentős megtakarításért cserébe engedtek a minőségből - a használt programok és játékok, illetve a jelenlegi monitor ismeretében mindenkinek magának kell döntenie, hogy ezt bevállalja-e. Ugyan a cég a terméket kifejezetten játékosoknak ajánlja, de ők vásárlás előtt gondolják át alaposan, hogy számítógépük grafikus kártyája bírja-e szuflával a 4K megjelenítést. A dizájnerek elvileg szintén ugrálva örülhetnek a Full HD-nél négyszer nagyobb munkaterületnek, de náluk a színek terén sokszor nem lehet engedni a minőségből - ezeken a területeken ugyanennyi pénzért sokkal inkább egy "csupán" 2560x1440-es, de IPS paneles modellt választanánk. A jó szemű átlagfelhasználók számára viszont melegen ajánlható, hiszen egyszerre négy weboldalt tudnak kirakni a monitorra, az irodai dolgozók végre átláthatják gigantikus Excel táblázatukat, a programozóknak pedig nem kell folyton ki-be csukniuk a fejlesztői felület nem használt ablakait.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fszrtkvltzttni #39
    Még mindig méretről van szó, nem tartalomról, vagy információról! Nem vagyok hülye tudom, hogy 4x annyi pixel lesz 4K-n mint fullHD-n, és ezért pl. ugyanolyan méretű betűből 4x annyi betű fér ki rá. De láss csodát, ha a betűméretet duplájára emeled, akkor ugyanannyi betű fog kiférni mindkettőre. De ez nem csak a betűméretre vonatkozik. Ha nincs külön megadva, akkor méreten mindig lineáris méretet kell érteni.
  • Macropus Rufus #38
    ez igaz. Viszont a képernyőn megjelenő tartalom mennyisége már képpont függő és nem képernyő méret függő. Egy 7"-os UHD képernyőn több infót tudsz megjeleníteni mint egy 32"-os FullHD-n... Az már másik kérdés, hogy a 7"-os olvashatatlanúl pici lesz.
    A logikád szerint egy 640x480-as 14" os képernyőn kevesebb tartalom jelenithető meg mint egy 640x480-as 40"-os képernyőn. Ami ugye nem igaz.
  • fszrtkvltzttni #37
    Hol a faszomba olvastad azt nálam, hogy blur???????????????
    Blurt hittem élsimításnak? WTF? Betéptél vagy hol olvastál te ilyet? Pont azt írtam, hogy az nem az, miután előrángattad a... faszom tudja honnan!
  • fszrtkvltzttni #36
    Képzeld el, hogy a duplája, mert a képernyő méretét NEM PIXELBEN SZÁMOLJÁK! Méret alatt a horizontális felbontást értik, megadva a képarány! Mi a faszomat nem lehet ezen érteni? Ugyan így, a képernyőn megjelenő dolgok méretére szintén ugyanez igaz. Ha a képernyőn valaminek a méretét duplájára növeled, akkor az 4X annyi pixelből fog állni! Soha a büdös életben nem csináltál még ilyet? Nem mondod, hogy nem használtál még szövegszerkesztőt! Csak kurvára nem figyelsz, de pofázni azt tudsz!

    Egyébként jó, ha tudod, hogy méret alatt, ha nincs külön megadva, akkor lineáris méretet kell érteni, nem felületet, nem térfogatot, és nem azt amit éppen az eszedbe jut! Csak úgy megsúgom, mielőtt hülyének néznek...
  • sanyicks #35
    Miért ne hangoztassam? Azért mert hülye vagy, nem biztos hogy igazad van, sőt biztos.
    Mondjuk igazad lenne 320x240 vs 640x480 szintű különbségeknél :)
  • sanyicks #34
    Te keverted ide, egyébként a kontraszt sem jó szó, mert az a színek közötti különbséget jelenti.

    De te egészben a blurt hitted élsimításnak, és annak a "hibájára" is rossz szót használtál, mert a blur nem csökkent kontrasztot, hanem elmos. Az élsimítás is ezt csinálja, de nem mindenhol hanem csak az éleknél, és csak az átlós részeknél.
  • Szefmester #33
    Miért is kellene? Mert egy rendkívül ostoba ember okoskodásán kiakadtam? Lássuk mit is írt.

    "Akkor egyértelmûsítem:
    4K monitoron minden fele olyan széles és fele olyan magas mint FullHD-n. Ezt jelenti a fele akkora. "

    Szóval szerinte a 2x2=4 pixel méretű kijelzőnek a duplája 4x4=16 pixel méretű.
    Nem szóltam volna semmit ha alapból a megapixel többszörözéssel jött volna. DE NEM! Nem mellesleg ha ezt az alap dolgot nem tudja akkor miért nekem kellene visszavennem?

    A jómodort megtartom azoknak az embereknek akik nem kérik ki maguknak ha felhívják a figyelmet a tévedésükre!
  • halgatyó #32
    Ja, az lefelejtettem, hogy többablakos munkához (ha nem kell másodpercenként egyik ablakról a másikra nézni) ez akár jól is jöhet.
  • halgatyó #31
    Szerintem számoljunk. Tapasztalataim szerint egy egészséges szemű ember 25 cm távolságból kb. 300 dpi felbontású nyomtatásnál minőségibbet már a valóságban nem lát jobbnak. Ez azt jelenti, hogy 25 cm-ről a szemünk (jól van no: a szemem) 1/12 mm-t tud megkülönböztetni.
    3840 képpont ez esetben 320 mm azaz 32 cm. Ilyen szélesnek kell lennie LEGALÁBB annak a csoda monitornak KÉPERNYŐJÉNEK (plusz a káva)
    Ismétlem, ogy ne feledjük: 25 cm távolságból.

    Ha 50 cm-ről nézem, akkor LEGALÁBB 64 cm szélesnek kell lennie.
    Ehhez bizony már mozgatni kell azt a szemgolyót jobbra-balra. A nagy látószög miatt. egy kis tirni-torni nem árt azoknak a szemmozgató izmoknak:-))
    (Az mindennek a teteje lesz, amikor az "okos" telefonok 8 cm x 12 cm-es képernyőjére is kitalálják a 3840*2160-as felbontást:-)
  • Tetsuo #30
    Valójában neked kellene visszamenni, hogy tanuljál egy kis jómodort! ;-)

    Csupán annyi történt, hogy mindketten hibásan fogalmaznak, így egymást már végképp nem értik. Ez leginkább a társadalom hibája és általánosabb, mint gondolnád.