Berta Sándor
A titokzatos 510 Systems
A Google utcákat feltérképező autói a világ számos városában feltűnést keltettek. Most kiderült, hogy a használt technika egy része nem a vállalattól származik.
Az ügyre az IEEE Spectrum hívta fel a figyelmet. A technikát részben egy 2007-ben alapított kaliforniai startup, az 510 Systems fejlesztette ki. A Google 2011 őszén vásárolta fel a céget és azzal együtt természetesen a technikáját is. Ami viszont érdekes, hogy az üzletet a társaság titokban tartotta. A dolgozókat titoktartásra kötelezték és a Google egyetlen szóval sem említette, hogy az 510 Systems mivel járult hozzá robotautói megalkotásához.
Az IEEE Spectrum azonban talált bizonyítékot: az első három átalakított robot Toyota Prius egyike Suzanna Musick nevére volt bejegyezve; ő volt az 510 Systems vezérigazgatója. Ez akkor derült ki, amikor a Google 2012-ben engedélyeket kért a járművek nevadai teszteléséhez. A Nevada Department of Motor Vehicles (DMV) egyik munkatársa vette észre a dolgot. A hivatal előírásai egyértelműek: két papírt kell benyújtani, a tulajdonosi és a biztosítási lapot, s mindkettőn ugyanannak a névnek kell szerepelnie. Erről a DMV alkalmazottja tájékoztatta is Anthony Levandowskit, a Google munkatársát, aki azt válaszolta, hogy az 510 Systems már fél éve a Google része. Levandowski tisztában volt részletekkel, hiszen ő volt a startup egyik alapítója.
Bryon Majusiak, az 510 Systems korábbi dolgozója elmondta, hogy különleges kamerarendszert fejlesztettek ki, ami ötvözte a kamerákat és a nagyon precíz GPS-vevőegységeket, így a képeknél látható volt az is, hogy pontosan hol készültek. A kamerákat a Topcon Positioning Systems gyártotta, a vásárló pedig a Google volt.
A Topcon 2005-ben támogatta Levandowski egyik projektjét, a Ghostrider nevű robotmotor megépítését. Ehhez kifejlesztettek egy navigációs rendszert, ami egy nagyon pontos GPS-egységen és egy sztereókamerán alapult, így nem volt szükség a drága LIDAR rendszer alkalmazására. Később a vállalat mégis beépített egy LIDAR-t egy robotjárműbe, ugyanis a Discovery Channel megbízta azzal, hogy készítsen egy önműködő pizzaszállítót. Ez lett az a Toyota Prius, ami később feltűnt a DMV ügyintézőjének és ez volt az az adás, aminek kapcsán a Google felfigyelt az 510 Systems cégre.
A felvásárlás után a startup a Google X kutatólaboratórium részévé vált, míg Levandowski és a másik két alapító, Andrew Schultz és Pierre-Yves Droz még mindig a konszernnél dolgoznak. Majusiak az idén hagyta el a társaságot. Az ugyanakkor továbbra sem tisztázott, hogy miért kellett a felvásárlást titokban tartani.
Az ügyre az IEEE Spectrum hívta fel a figyelmet. A technikát részben egy 2007-ben alapított kaliforniai startup, az 510 Systems fejlesztette ki. A Google 2011 őszén vásárolta fel a céget és azzal együtt természetesen a technikáját is. Ami viszont érdekes, hogy az üzletet a társaság titokban tartotta. A dolgozókat titoktartásra kötelezték és a Google egyetlen szóval sem említette, hogy az 510 Systems mivel járult hozzá robotautói megalkotásához.
Az IEEE Spectrum azonban talált bizonyítékot: az első három átalakított robot Toyota Prius egyike Suzanna Musick nevére volt bejegyezve; ő volt az 510 Systems vezérigazgatója. Ez akkor derült ki, amikor a Google 2012-ben engedélyeket kért a járművek nevadai teszteléséhez. A Nevada Department of Motor Vehicles (DMV) egyik munkatársa vette észre a dolgot. A hivatal előírásai egyértelműek: két papírt kell benyújtani, a tulajdonosi és a biztosítási lapot, s mindkettőn ugyanannak a névnek kell szerepelnie. Erről a DMV alkalmazottja tájékoztatta is Anthony Levandowskit, a Google munkatársát, aki azt válaszolta, hogy az 510 Systems már fél éve a Google része. Levandowski tisztában volt részletekkel, hiszen ő volt a startup egyik alapítója.
Bryon Majusiak, az 510 Systems korábbi dolgozója elmondta, hogy különleges kamerarendszert fejlesztettek ki, ami ötvözte a kamerákat és a nagyon precíz GPS-vevőegységeket, így a képeknél látható volt az is, hogy pontosan hol készültek. A kamerákat a Topcon Positioning Systems gyártotta, a vásárló pedig a Google volt.
A Topcon 2005-ben támogatta Levandowski egyik projektjét, a Ghostrider nevű robotmotor megépítését. Ehhez kifejlesztettek egy navigációs rendszert, ami egy nagyon pontos GPS-egységen és egy sztereókamerán alapult, így nem volt szükség a drága LIDAR rendszer alkalmazására. Később a vállalat mégis beépített egy LIDAR-t egy robotjárműbe, ugyanis a Discovery Channel megbízta azzal, hogy készítsen egy önműködő pizzaszállítót. Ez lett az a Toyota Prius, ami később feltűnt a DMV ügyintézőjének és ez volt az az adás, aminek kapcsán a Google felfigyelt az 510 Systems cégre.
A felvásárlás után a startup a Google X kutatólaboratórium részévé vált, míg Levandowski és a másik két alapító, Andrew Schultz és Pierre-Yves Droz még mindig a konszernnél dolgoznak. Majusiak az idén hagyta el a társaságot. Az ugyanakkor továbbra sem tisztázott, hogy miért kellett a felvásárlást titokban tartani.