Gyurkity Péter
OLED-panelek váltanák fel a repülők ablakait
Egy brit koncepció szerint hatalmas OLED-panelekkel válthatnánk le a kicsinyke ablakokat.
Aki már legalább egyszer ült repülőn, az jól tudja, hogy a tájban való gyönyörködés a legtöbb esetben szinte lehetetlen, amiben nemcsak a többi utas és saját ülésének elhelyezkedése, de a miniatűr ablakok is komoly szerepet játszanak. Ebben segítene egy brit koncepció, amely azonban nem pusztán a vizuális élmény fokozását tartja szem előtt.
A Centre for Process Innovation (CPI) által a napokban közzétett ismertetőben arról olvashatunk, hogy néhány éven belül rendelkezésre állhat majd mindazon technológia, amelyet szükségesnek vélnek a repülők kicsinyke ablakainak leváltásához. A szinte semmilyen kilátást nem biztosító ablakokat a jövő repülőgépein hatalmas OLED-panelek válthatnák le, amelyek gyakorlatilag a géptörzs teljes belső felületét lefednék, de ezt akár az ülések háttámláival, valamint a padlóval is kiegészíthetnénk, hogy az utasokban a levegőben történő lebegés érzetét keltsük.
Ez utóbbi nyilván nem mindenkinek tetszene, ám a megoldással több fontos előnyt is elérhetnénk. Egyrészt a paneleken keresztül elérhetővé válna számos funkció, ezt érintőképernyős vezérléssel tehetnénk még kényelmesebbé, az első körben pusztán a háttámlába épített kijelzőket váltva le. Az ablakok száműzésével maga a géptörzs is vékonyabbá, könnyebbé, ezzel egy időben pedig erősebbé válna, amivel csökkenteni lehetne a repülőgépek súlyát, hosszú távon komoly megtakarítást érve el az üzemanyag-felhasználás terén – ez már a repülőtársaságok kiadásait is mérsékelné, ami nyilván fontos szempont lenne számukra.
A CPI több gyártóval is együttműködik az ehhez szükséges hajlékony OLED-panelek kifejlesztése és széleskörű alkalmazása érdekében, erre szerintük mindössze 5 éven belül sor kerülhet. Hogy ezután az egyes légitársaságok mennyiben követik majd a koncepció főbb lépéseit, az rajtuk – és nyilván az iparágat felügyelő hatóságokon – múlik.
Aki már legalább egyszer ült repülőn, az jól tudja, hogy a tájban való gyönyörködés a legtöbb esetben szinte lehetetlen, amiben nemcsak a többi utas és saját ülésének elhelyezkedése, de a miniatűr ablakok is komoly szerepet játszanak. Ebben segítene egy brit koncepció, amely azonban nem pusztán a vizuális élmény fokozását tartja szem előtt.
A Centre for Process Innovation (CPI) által a napokban közzétett ismertetőben arról olvashatunk, hogy néhány éven belül rendelkezésre állhat majd mindazon technológia, amelyet szükségesnek vélnek a repülők kicsinyke ablakainak leváltásához. A szinte semmilyen kilátást nem biztosító ablakokat a jövő repülőgépein hatalmas OLED-panelek válthatnák le, amelyek gyakorlatilag a géptörzs teljes belső felületét lefednék, de ezt akár az ülések háttámláival, valamint a padlóval is kiegészíthetnénk, hogy az utasokban a levegőben történő lebegés érzetét keltsük.
Ez utóbbi nyilván nem mindenkinek tetszene, ám a megoldással több fontos előnyt is elérhetnénk. Egyrészt a paneleken keresztül elérhetővé válna számos funkció, ezt érintőképernyős vezérléssel tehetnénk még kényelmesebbé, az első körben pusztán a háttámlába épített kijelzőket váltva le. Az ablakok száműzésével maga a géptörzs is vékonyabbá, könnyebbé, ezzel egy időben pedig erősebbé válna, amivel csökkenteni lehetne a repülőgépek súlyát, hosszú távon komoly megtakarítást érve el az üzemanyag-felhasználás terén – ez már a repülőtársaságok kiadásait is mérsékelné, ami nyilván fontos szempont lenne számukra.
A CPI több gyártóval is együttműködik az ehhez szükséges hajlékony OLED-panelek kifejlesztése és széleskörű alkalmazása érdekében, erre szerintük mindössze 5 éven belül sor kerülhet. Hogy ezután az egyes légitársaságok mennyiben követik majd a koncepció főbb lépéseit, az rajtuk – és nyilván az iparágat felügyelő hatóságokon – múlik.