Gyurkity Péter
Samsung: félmilliárd dollár az OLED felfuttatására
A dél-koreai gyártó 2009 közepére szeretné pontosan hatszorosára növelni havi szinten mért OLED-kapacitását, amelynek elérése érdekében több mint 500 millió dollárt költenek a fejlesztésekre.
A Samsung SDI elsősorban azt szeretné elérni, hogy minden egyes hónapban legalább 9 millió aktív mátrixos organic light-emitting diode (AM-OLED) kijelzőt tudjanak legyártani és leszállítani. Ez óriási szám, különösen ha a mostani adatokhoz hasonlítjuk, hiszen a cég jelenleg nagyjából 1,5 milliónál tart, ha a kicsinyke, mindössze 2 hüvelykes példányokat vesszük alapul.
Az óriási befektetés elsődleges célja tehát a példányszám, a gyártói kapacitás felfuttatása. Emellett törekednek arra is, hogy a nagyobb változatok is megfelelő szintre kerüljenek, legyen szó akár a példányszámról, akár a fejlesztési és gyártási költségekről. Ez utóbbi okozza a problémák nagy részét, hiszen eddig egyetlen gyártónak sem sikerült elérnie, hogy emberi szinten indítsák be a nagyobb példányok előállítását. Ezért várat magára még mindig az OLED igazi térhódítása, ám a várakozás belátható időn belül véget érhet.
A cég tavaly ősszel még 2010 közepére ígérte a nagyobb, 14 és afeletti példányokat, a januári CES során azonban némi meglepetésre lerántották a leplet saját 31 hüvelykes megoldásukról. Utóbbi azonban továbbra is merő ábrándnak tűnik, hiszen sorozatgyártásba nem kerül, nyilván horribilis ára miatt. Maradnak nekünk tehát az asztali vonalon már jó ideje kicsinek minősülő 14 hüvelykesek, amelyek azonban mobil vonalon nagyon jó esélyekkel indulnak. Biztató előjel, hogy a prototípus vastagsága mindössze 4,3 milliméter, ami alig tizede az LCD-k esetében megszokottnak.
Az iSuppli májusi előrejelzése szerint idén összesen 10,2 millió készüléket szállíthatnak le globális szinten, a bevételek elérik majd a 225 millió dollárt. A nagy gyártók már arra gyúrnak, hogy minél nagyobb szeletet hasítsanak ki a hamarosan növekedésnek induló OLED-piacból. A feladat: csökkenteni a gyártási költségeket és növelni a képernyőméretet. A Sony tavaly november óta árul egy kis képernyős OLED-tévét (méregdrágán), a Toshiba idén ősztől kínál kicsi és közepes OLED-paneleket mobilkészülékekhez. A Matsushita a Sankei Shimbun értesülése szerint három éven belül 37 hüvelykes (90 centiméteres) képátlójú OLED-tévével akar megjelenni a piacon.
A Samsung SDI elsősorban azt szeretné elérni, hogy minden egyes hónapban legalább 9 millió aktív mátrixos organic light-emitting diode (AM-OLED) kijelzőt tudjanak legyártani és leszállítani. Ez óriási szám, különösen ha a mostani adatokhoz hasonlítjuk, hiszen a cég jelenleg nagyjából 1,5 milliónál tart, ha a kicsinyke, mindössze 2 hüvelykes példányokat vesszük alapul.
Az óriási befektetés elsődleges célja tehát a példányszám, a gyártói kapacitás felfuttatása. Emellett törekednek arra is, hogy a nagyobb változatok is megfelelő szintre kerüljenek, legyen szó akár a példányszámról, akár a fejlesztési és gyártási költségekről. Ez utóbbi okozza a problémák nagy részét, hiszen eddig egyetlen gyártónak sem sikerült elérnie, hogy emberi szinten indítsák be a nagyobb példányok előállítását. Ezért várat magára még mindig az OLED igazi térhódítása, ám a várakozás belátható időn belül véget érhet.
A cég tavaly ősszel még 2010 közepére ígérte a nagyobb, 14 és afeletti példányokat, a januári CES során azonban némi meglepetésre lerántották a leplet saját 31 hüvelykes megoldásukról. Utóbbi azonban továbbra is merő ábrándnak tűnik, hiszen sorozatgyártásba nem kerül, nyilván horribilis ára miatt. Maradnak nekünk tehát az asztali vonalon már jó ideje kicsinek minősülő 14 hüvelykesek, amelyek azonban mobil vonalon nagyon jó esélyekkel indulnak. Biztató előjel, hogy a prototípus vastagsága mindössze 4,3 milliméter, ami alig tizede az LCD-k esetében megszokottnak.
Az iSuppli májusi előrejelzése szerint idén összesen 10,2 millió készüléket szállíthatnak le globális szinten, a bevételek elérik majd a 225 millió dollárt. A nagy gyártók már arra gyúrnak, hogy minél nagyobb szeletet hasítsanak ki a hamarosan növekedésnek induló OLED-piacból. A feladat: csökkenteni a gyártási költségeket és növelni a képernyőméretet. A Sony tavaly november óta árul egy kis képernyős OLED-tévét (méregdrágán), a Toshiba idén ősztől kínál kicsi és közepes OLED-paneleket mobilkészülékekhez. A Matsushita a Sankei Shimbun értesülése szerint három éven belül 37 hüvelykes (90 centiméteres) képátlójú OLED-tévével akar megjelenni a piacon.