Berta Sándor

A Google is csomag­szállító drónokat fejleszt

Az IT-óriás percek alatt juttatná el az emberekhez a megrendeléseiket.

A társaság egy olyan nagy sebességű csomagszállítási rendszert akar megalkotni, amely robotrepülőgépeken alapul és amely lehetővé teszi a könnyű és közepes súlyú rakományok célba juttatását. A kutatások a Wing projekt kódnév alatt folynak. Astro Teller, a Google X laboratórium vezetője kijelentette, hogy a hosszú távú céljuk az, hogy szinte minden személyhez 1-2 percen belül eljuttassanak szinte mindent. Úgy gondolják, hogy ehhez a sebesség a döntő és szeretnék alapvetően megváltoztatni az emberek fogyasztói szokásait.

A Google már két éve fejleszti drónprogramját. A Nicholas Roy robotikai szakértő által vezetett kutatócsapat bebizonyította, hogy létre lehet hozni egy ilyen szállítórendszert. A kísérleti szakasz már lezárult és egy prototípust sikeresen teszteltek Ausztráliában, Queenslandben. Két héttel ezelőtt két farmot is elláttak számos termékkel. A teszteknél használt drón úgy szállt fel, mint egy helikopter, de a levegőben később úgy repült tovább, mint egy repülőgép. A célba érve nem szállt le, hanem kinyílt egy ajtó és leereszkedett a csomag.


A Google által nyilvánosságra hozott fenti videón látható a drónok tesztrepülése. A járművek körülbelül 1,5 méter szélesek és 80 cm magasak. Nicholas Roy elmondta, hogy a leszállás kiiktatása növeli a biztonságot és jelentősen gyorsabb kiszállítást tesz lehetővé. Az ügyfelek hajlamosak arra, hogy a csomagok után nyúljanak, még akkor is, ha tudják, hogy ez veszélyes lehet. Kipróbálták a csomagok kis ejtőernyővel való ledobását is, de az túlzottan pontatlan volt.

Teller hangsúlyozta, hogy teljesen önállóan és biztonságosan repülő robotokat akarnak kifejleszteni, amelyek ismerik a saját pozíciójukat és maguktól ki tudják kerülni az olyan akadályokat, mint a madarak vagy a vezetékek. Napjainkban olyan járműveket használnak a minimális súlyú termékek kiszállítására, amelyek több mint két tonnát nyomnak. Ez nem hatékony, károsítja a környezetet és dugókat okoz. Egy repülő szállítóeszközzel ezek a dolgok kiküszöbölhetők, ráadásul a drónok akár nehezen megközelíthető vidékeken is használhatók, felgyorsíthatják és olcsóbbá tehetik például a gyógyszerek vagy éppen a vérminták célba juttatását.


A szállítási probléma a nagyvárosokra is jellemző: Pekingben vagy más metropoliszokban is több órán át tarthat, amíg egy felhasználó megkapja a csomagját egy olyan helyről, ami csupán tíz kilométerre van a lakóhelyétől. A robotrepülőgépek körülbelül 40-60 méteres magasságban fognak repülni és a pontos tájékozódáshoz támaszkodhatnak a Google Térképére, illetve az okostelefonok adatai is hasznosak lehetnek. A megrendelések teljesítéséhez szükség lesz az ügyfél földrajzi koordinátáinak megállapítására, de a vállalatnak nagyon sok adat áll a rendelkezésére, ahhoz, hogy megoldja ezt a problémát.

A rendszer várhatóan két év múlva lesz kiforrott, először egy kisebb városban bizonyítanák be, hogy működik és biztonságos. A projekt vezetője Dave Vos robotikai szakértő lesz, aki többek között az Athena Technologies dróncéget is megalapította. Az Amazon 2017-től szintén drónokkal szállítaná a csomagokat. Jeff Bezos alapító-vezérigazgató közlése szerint a drónok legfeljebb 16 kilométeres hatótávolsággal rendelkeznek és maximum 2,3-2,5 kilogrammos csomagokat tudnak majd kézbesíteni, míg a szállítási idő 30 percre rövidül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Cat #11
    Nyilván ő majd megad minden szükséges adatot. Ha nem, akkor pedig nem szállítanak ki ezzel a módszerrel.
  • shownomarcy #10
    Hogyan azonosítják be a címzettet?
  • MuchACHO79 #9
    Hamarosan begyűrűzik az országunkba is a drónos csomagszállító, ugyhogy már most bejegyeztettem a cégemet. Szakképzett festőket veszek fel. Precíz, önálló munkavégzésre alkalmasakat, kizárólag józanéletű festő szakemberek személyében. Légifolyosókat kellene majd festeni.
  • vision5 #8
    Rengeteg a dugó az USA-ban, ezért keresnek alternatív módokat.
  • Prof William #7
    Természetesen reptoid illuminati nanorobotokat fognak 50-60 méterről az emberek fejére szórni, hogy aztán HAARP segítségével agykontrol alá vonják ezeket az embereket. :)

    Az egészet természetesen izraelből a frigyládában elrejtett titkos adókészülékkel irányítják. :)
  • BCs design #6
    nagyvárosba hatékonyabb egy biciklis futár :)
  • BCs design #5
    nálunk úgy szállítják a csomagokat hogy rengeteg egyéb csomagot is szállítanak mellette, szóval annyira még sem környezetszennyező, mondjuk ha a fejlett országokban pár nap helyet pár órán belül ki kell szállítani, akkor az tényleg környezet szenyező
  • Shan #4
    Pekingben... Lifttel megy a 120.-ra, lépcsőn, vagy egyszerűen ablakon át? :)
    Utoljára szerkesztette: Shan, 2014.09.03. 08:41:24
  • kutyak #3
    Két év múlva kiforrott? Azt azért megnézem, hogyan boldogul mondjuk Peking belvárosában, vagy egy olasz kisváros szűk utcáiban (szárítókötelek a házak között). Azt értem, hogy egy távol eső ausztrál farmra így a leghatékonyabb a kiszállítás, de hogy nagyvárosi környezetben egyenlőre nagyon nehezen fog boldogulni, az biztos. Főleg nem google térkép alapján. "Fordulj be ötven méter múlva jobbra" - egy tűzfalba, mert a kereszteződés 60 méterre van.
  • Neocortex #2
    szerintem nem kell emögé semmilyen konteó, drága a posta usában, fedex ups dhl még drágább a forgalom pedig egyre nagyobb