Berta Sándor
A Google is csomagszállító drónokat fejleszt
Az IT-óriás percek alatt juttatná el az emberekhez a megrendeléseiket.
A társaság egy olyan nagy sebességű csomagszállítási rendszert akar megalkotni, amely robotrepülőgépeken alapul és amely lehetővé teszi a könnyű és közepes súlyú rakományok célba juttatását. A kutatások a Wing projekt kódnév alatt folynak. Astro Teller, a Google X laboratórium vezetője kijelentette, hogy a hosszú távú céljuk az, hogy szinte minden személyhez 1-2 percen belül eljuttassanak szinte mindent. Úgy gondolják, hogy ehhez a sebesség a döntő és szeretnék alapvetően megváltoztatni az emberek fogyasztói szokásait.
A Google már két éve fejleszti drónprogramját. A Nicholas Roy robotikai szakértő által vezetett kutatócsapat bebizonyította, hogy létre lehet hozni egy ilyen szállítórendszert. A kísérleti szakasz már lezárult és egy prototípust sikeresen teszteltek Ausztráliában, Queenslandben. Két héttel ezelőtt két farmot is elláttak számos termékkel. A teszteknél használt drón úgy szállt fel, mint egy helikopter, de a levegőben később úgy repült tovább, mint egy repülőgép. A célba érve nem szállt le, hanem kinyílt egy ajtó és leereszkedett a csomag.
A Google által nyilvánosságra hozott fenti videón látható a drónok tesztrepülése. A járművek körülbelül 1,5 méter szélesek és 80 cm magasak. Nicholas Roy elmondta, hogy a leszállás kiiktatása növeli a biztonságot és jelentősen gyorsabb kiszállítást tesz lehetővé. Az ügyfelek hajlamosak arra, hogy a csomagok után nyúljanak, még akkor is, ha tudják, hogy ez veszélyes lehet. Kipróbálták a csomagok kis ejtőernyővel való ledobását is, de az túlzottan pontatlan volt.
Teller hangsúlyozta, hogy teljesen önállóan és biztonságosan repülő robotokat akarnak kifejleszteni, amelyek ismerik a saját pozíciójukat és maguktól ki tudják kerülni az olyan akadályokat, mint a madarak vagy a vezetékek. Napjainkban olyan járműveket használnak a minimális súlyú termékek kiszállítására, amelyek több mint két tonnát nyomnak. Ez nem hatékony, károsítja a környezetet és dugókat okoz. Egy repülő szállítóeszközzel ezek a dolgok kiküszöbölhetők, ráadásul a drónok akár nehezen megközelíthető vidékeken is használhatók, felgyorsíthatják és olcsóbbá tehetik például a gyógyszerek vagy éppen a vérminták célba juttatását.
A szállítási probléma a nagyvárosokra is jellemző: Pekingben vagy más metropoliszokban is több órán át tarthat, amíg egy felhasználó megkapja a csomagját egy olyan helyről, ami csupán tíz kilométerre van a lakóhelyétől. A robotrepülőgépek körülbelül 40-60 méteres magasságban fognak repülni és a pontos tájékozódáshoz támaszkodhatnak a Google Térképére, illetve az okostelefonok adatai is hasznosak lehetnek. A megrendelések teljesítéséhez szükség lesz az ügyfél földrajzi koordinátáinak megállapítására, de a vállalatnak nagyon sok adat áll a rendelkezésére, ahhoz, hogy megoldja ezt a problémát.
A rendszer várhatóan két év múlva lesz kiforrott, először egy kisebb városban bizonyítanák be, hogy működik és biztonságos. A projekt vezetője Dave Vos robotikai szakértő lesz, aki többek között az Athena Technologies dróncéget is megalapította. Az Amazon 2017-től szintén drónokkal szállítaná a csomagokat. Jeff Bezos alapító-vezérigazgató közlése szerint a drónok legfeljebb 16 kilométeres hatótávolsággal rendelkeznek és maximum 2,3-2,5 kilogrammos csomagokat tudnak majd kézbesíteni, míg a szállítási idő 30 percre rövidül.
A társaság egy olyan nagy sebességű csomagszállítási rendszert akar megalkotni, amely robotrepülőgépeken alapul és amely lehetővé teszi a könnyű és közepes súlyú rakományok célba juttatását. A kutatások a Wing projekt kódnév alatt folynak. Astro Teller, a Google X laboratórium vezetője kijelentette, hogy a hosszú távú céljuk az, hogy szinte minden személyhez 1-2 percen belül eljuttassanak szinte mindent. Úgy gondolják, hogy ehhez a sebesség a döntő és szeretnék alapvetően megváltoztatni az emberek fogyasztói szokásait.
A Google már két éve fejleszti drónprogramját. A Nicholas Roy robotikai szakértő által vezetett kutatócsapat bebizonyította, hogy létre lehet hozni egy ilyen szállítórendszert. A kísérleti szakasz már lezárult és egy prototípust sikeresen teszteltek Ausztráliában, Queenslandben. Két héttel ezelőtt két farmot is elláttak számos termékkel. A teszteknél használt drón úgy szállt fel, mint egy helikopter, de a levegőben később úgy repült tovább, mint egy repülőgép. A célba érve nem szállt le, hanem kinyílt egy ajtó és leereszkedett a csomag.
A Google által nyilvánosságra hozott fenti videón látható a drónok tesztrepülése. A járművek körülbelül 1,5 méter szélesek és 80 cm magasak. Nicholas Roy elmondta, hogy a leszállás kiiktatása növeli a biztonságot és jelentősen gyorsabb kiszállítást tesz lehetővé. Az ügyfelek hajlamosak arra, hogy a csomagok után nyúljanak, még akkor is, ha tudják, hogy ez veszélyes lehet. Kipróbálták a csomagok kis ejtőernyővel való ledobását is, de az túlzottan pontatlan volt.
Teller hangsúlyozta, hogy teljesen önállóan és biztonságosan repülő robotokat akarnak kifejleszteni, amelyek ismerik a saját pozíciójukat és maguktól ki tudják kerülni az olyan akadályokat, mint a madarak vagy a vezetékek. Napjainkban olyan járműveket használnak a minimális súlyú termékek kiszállítására, amelyek több mint két tonnát nyomnak. Ez nem hatékony, károsítja a környezetet és dugókat okoz. Egy repülő szállítóeszközzel ezek a dolgok kiküszöbölhetők, ráadásul a drónok akár nehezen megközelíthető vidékeken is használhatók, felgyorsíthatják és olcsóbbá tehetik például a gyógyszerek vagy éppen a vérminták célba juttatását.
A szállítási probléma a nagyvárosokra is jellemző: Pekingben vagy más metropoliszokban is több órán át tarthat, amíg egy felhasználó megkapja a csomagját egy olyan helyről, ami csupán tíz kilométerre van a lakóhelyétől. A robotrepülőgépek körülbelül 40-60 méteres magasságban fognak repülni és a pontos tájékozódáshoz támaszkodhatnak a Google Térképére, illetve az okostelefonok adatai is hasznosak lehetnek. A megrendelések teljesítéséhez szükség lesz az ügyfél földrajzi koordinátáinak megállapítására, de a vállalatnak nagyon sok adat áll a rendelkezésére, ahhoz, hogy megoldja ezt a problémát.
A rendszer várhatóan két év múlva lesz kiforrott, először egy kisebb városban bizonyítanák be, hogy működik és biztonságos. A projekt vezetője Dave Vos robotikai szakértő lesz, aki többek között az Athena Technologies dróncéget is megalapította. Az Amazon 2017-től szintén drónokkal szállítaná a csomagokat. Jeff Bezos alapító-vezérigazgató közlése szerint a drónok legfeljebb 16 kilométeres hatótávolsággal rendelkeznek és maximum 2,3-2,5 kilogrammos csomagokat tudnak majd kézbesíteni, míg a szállítási idő 30 percre rövidül.