Berta Sándor
Először üzemeltethet egy cég drónokat az USA területén
Új mérföldkőhöz érkeztek a tengerentúlon a pilóta nélküli repülések. Két nagyvállalatnak sikerült egy biztonságos, az eddigieknél jobb és költséghatékonyabb megoldást találnia a kritikus infrastruktúrák és erőforrások menedzselésére.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) először engedélyezte egy magánvállalkozásnak, hogy drónrepüléseket hajtson végre amerikai terület felett. A BP és az AeroVironment nevű dróngyártó társaság a Puma AE nevű eszközzel ellenőrizné az alaszkai Prudhoe Bay körzetében lévő olajmezőt. Ez az USA legnagyobb olajkitermelő területe. A Puma AE kis méretű, általában kézből indítják, és úgy néz ki, mint egy nagy modellrepülőgép. A robotrepülőgép fesztávolsága 2,8 méter, míg a hossza körülbelül 1,4 méter, a súlya pedig 6,1 kilogramm. Önállóan vagy kézi vezérléssel is leszállítható, a hatótávolsága 15 kilométer, a sebessége 37-83 kilométer/óra. Az eszközt a fegyveres erők is alkalmazzák.
A drón körülbelül 3,5 órán át tud a levegőben tartózkodni és különböző kamerákkal, illetve szenzorokkal szerelhető fel. Utóbbiak képesek adatokat gyűjteni és képeket készíteni, majd ezeket ki lehet elemezni és végül 3D-modellekké átalakítani. Az alacsony repülési magasság és a kis sebesség lehetővé teszi, hogy a Puma AE kivételesen pontos adatokat gyűjthessen. A navigáció GPS segítségével történik. A pilóta bármikor átválthat kézi vezérlésre vagy módosíthatja a repülési útvonalat.
A FAA közleményéből kiderült, hogy az első repülést már június 8-án végrehajtották. A BP gyakorlatilag teljesen lakatlan területek fölött alkalmazza a robotrepülőgépeket, az utak, létesítmények és olajvezetékek ellenőrzésére, továbbá modellek és topográfiai elemzések készítésére. A szövetségi hivatalnak 2015 szeptemberig kell kidolgoznia azokat a szabályokat, hogy miként használhatók a pilóta nélküli légi járművek az USA területe felett.
Az első kereskedelmi dróntesztelő területet májusban nyitották meg Észak-Dakotában. Anthony Foxx amerikai közlekedési miniszter elmondta, hogy az FAA a jövőben még több drónrepülést engedélyez majd, a technológia ugyanis nagyon gyorsan fejlődik és egyre nagyobb lehetőségek nyílnak meg. Ezt az álláspontot képviselte Tim Conver, az AeroVironment elnök-vezérigazgatója is, aki szerint a drónoknak köszönhetően biztonságosabb lesz a terület, jobban sikerül majd betartani a környezetvédelmi előírásokat és fokozható a kitermelés.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) először engedélyezte egy magánvállalkozásnak, hogy drónrepüléseket hajtson végre amerikai terület felett. A BP és az AeroVironment nevű dróngyártó társaság a Puma AE nevű eszközzel ellenőrizné az alaszkai Prudhoe Bay körzetében lévő olajmezőt. Ez az USA legnagyobb olajkitermelő területe. A Puma AE kis méretű, általában kézből indítják, és úgy néz ki, mint egy nagy modellrepülőgép. A robotrepülőgép fesztávolsága 2,8 méter, míg a hossza körülbelül 1,4 méter, a súlya pedig 6,1 kilogramm. Önállóan vagy kézi vezérléssel is leszállítható, a hatótávolsága 15 kilométer, a sebessége 37-83 kilométer/óra. Az eszközt a fegyveres erők is alkalmazzák.
A drón körülbelül 3,5 órán át tud a levegőben tartózkodni és különböző kamerákkal, illetve szenzorokkal szerelhető fel. Utóbbiak képesek adatokat gyűjteni és képeket készíteni, majd ezeket ki lehet elemezni és végül 3D-modellekké átalakítani. Az alacsony repülési magasság és a kis sebesség lehetővé teszi, hogy a Puma AE kivételesen pontos adatokat gyűjthessen. A navigáció GPS segítségével történik. A pilóta bármikor átválthat kézi vezérlésre vagy módosíthatja a repülési útvonalat.
A FAA közleményéből kiderült, hogy az első repülést már június 8-án végrehajtották. A BP gyakorlatilag teljesen lakatlan területek fölött alkalmazza a robotrepülőgépeket, az utak, létesítmények és olajvezetékek ellenőrzésére, továbbá modellek és topográfiai elemzések készítésére. A szövetségi hivatalnak 2015 szeptemberig kell kidolgoznia azokat a szabályokat, hogy miként használhatók a pilóta nélküli légi járművek az USA területe felett.
Az első kereskedelmi dróntesztelő területet májusban nyitották meg Észak-Dakotában. Anthony Foxx amerikai közlekedési miniszter elmondta, hogy az FAA a jövőben még több drónrepülést engedélyez majd, a technológia ugyanis nagyon gyorsan fejlődik és egyre nagyobb lehetőségek nyílnak meg. Ezt az álláspontot képviselte Tim Conver, az AeroVironment elnök-vezérigazgatója is, aki szerint a drónoknak köszönhetően biztonságosabb lesz a terület, jobban sikerül majd betartani a környezetvédelmi előírásokat és fokozható a kitermelés.