Berta Sándor
Részben robotok készítik az új iPhone-t
A Foxconn fontolgatja, hogy kínaiak helyett robotok szereljék az iPhone 6-ot,
az iWatch karórát viszont svájciként szeretné eladni az Apple.
A tajvani konszern már 2010 őszén teljesen automatizált üzem létesítését tervezte az Amerikai Egyesült Államokban és az egymillió robot munkába állításának ötlete már 2011 augusztusában szóba került. A robotokra vonatkozó mostani hírt az IT Home szellőztette meg. E szerint Terry Gou, a Foxconn (Hon Hai Precision Industry) alapítója és vezérigazgatója a gyártó éves közgyűlésén kijelentette, hogy lezárult az automatizált gyártás utolsó tesztelési szakasza is, így az Apple elsőként veheti igénybe az új szolgáltatást. A Foxbots nevű robotok évente átlagosan 30 000 eszközt tudnak majd elkészíteni. A cél az, hogy hatékonyabbá tegyék a gyártást és csökkentsék az elmúlt években egyre inkább növekvő munkaköltségeket.
A biorobotokat igaziak váltják fel
A gyártó 2012 őszén kezdte felszerelni az első Foxbots robotokat és a terv az volt, hogy további 20 000 darabot helyeznek üzembe még abban az évben. A robotok 20 000-25 000 dollárba kerültek - ez az összeg a háromszorosa egy gyári munkás éves bérének, azaz elég gyorsan megtérül a befektetés. A The Wall Street Journal korábbi cikkében azt írta, hogy a Foxconn és a Google már tavaly óta együtt dolgoznak a robotok fejlesztése kapcsán. Gou találkozott Andy Rubin menedzserrel, az Android korábbi vezetőjével és el volt ragadtatva a Rubin által bemutatott automatizálási technikától.
A WantChinaTimesnak nyilatkozó szakember szerint műszaki szempontból nem jelent problémát a robotok munkába állítása, azonban a megoldás segítségével csak akkor lehet költségeket megtakarítani, ha hasonló termékek elkészítéséről van szó. Az okostelefonok és a táblagépek összetettebb gyártási eljárásainál viszont már közel sem ez a helyzet, így a gyártásautomatizálási tervek ellenére a Foxconn kénytelen 100 000 új dolgozót felvenni azért, hogy az iPhone 6 sorozatgyártása zökkenőmentes legyen, ráadásul a cégnek az okostelefon gyártása miatt új üzemcsarnokokat is fel kellett építenie.
Az Apple keményen dolgozik az iWatch okosóra-projekten is, már több elismert szakember is sikerült átcsábítania a csapatába. Paul Deneve, az Yves Saint Laurent és Angela Ahrendts, a Burberry menedzsere után a kaliforniai IT-óriás dolgozója lett Jean-Claude Biver, a Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) értékesítési vezetője is. Biver felelt az LVMH órarészlegéért, amihez többek között a TAG Heuer, a Dior, a Zenith és a Hublot márkák tartoznak.
Biver váltása azért érdekes, mert márciusban ő panaszkodott arról, hogy az Apple számos beszállítóval felvette a kapcsolatot, illetve szakértőket is toborzott, hogy előmozdítsa saját fejlesztéseit. Az Apple az ő cégénél is próbált toborozni, e-maileket kaptak egyes dolgozóik, de az ajánlattal - akkor - senki sem élt. Biver most azt nyilatkozta, hogy a vállalat az iWatch esetében használni akarja a "Swiss Made" jelölést, amit viszont eredetileg a klasszikus karórákhoz alkottak meg. Hivatalosan svájci órának az az eszköz számít, amelynek a gyártása helyben történik és aminek a végső ellenőrzését is az alpesi országban végzik. Emellett előírás, hogy az alkatrészek legalább felének is svájci üzemekből kell származniuk. (Ugyan svájci gyártók segítségével készülhet az Apple okosórája, viszont a cégek nem lelkesednek az ötletért, sőt, a Swatch még az iWatch név használatát is megtiltaná.)
Biver kiemelte, hogy az Apple nem lesz az LVMH közvetlen vetélytársa, éppen ezért nem érzi úgy, hogy a váltással elárulta volt az előző munkaadóját. (Korábban egyébként úgy nyilatkozott, hogy az okosórák tíz éven belül használhatatlanok lesznek, miközben a mechanikus órák az örökkévalóságnak készülnek, viszont elismerte, hogy az ágazat számára komoly esély rejlik az új eszközökben.) Az iWatch sorozatgyártása júliusban kezdődhet és októberben jelenhet meg a piacon. Az eddig ismert információk alapján a készüléket 2,5 hüvelykes kijelzővel szállítják majd, amit az Apple számára az LG fog elkészíteni. Az órát vezeték nélkül is fel lehet majd tölteni.
A tajvani konszern már 2010 őszén teljesen automatizált üzem létesítését tervezte az Amerikai Egyesült Államokban és az egymillió robot munkába állításának ötlete már 2011 augusztusában szóba került. A robotokra vonatkozó mostani hírt az IT Home szellőztette meg. E szerint Terry Gou, a Foxconn (Hon Hai Precision Industry) alapítója és vezérigazgatója a gyártó éves közgyűlésén kijelentette, hogy lezárult az automatizált gyártás utolsó tesztelési szakasza is, így az Apple elsőként veheti igénybe az új szolgáltatást. A Foxbots nevű robotok évente átlagosan 30 000 eszközt tudnak majd elkészíteni. A cél az, hogy hatékonyabbá tegyék a gyártást és csökkentsék az elmúlt években egyre inkább növekvő munkaköltségeket.
A biorobotokat igaziak váltják fel
A gyártó 2012 őszén kezdte felszerelni az első Foxbots robotokat és a terv az volt, hogy további 20 000 darabot helyeznek üzembe még abban az évben. A robotok 20 000-25 000 dollárba kerültek - ez az összeg a háromszorosa egy gyári munkás éves bérének, azaz elég gyorsan megtérül a befektetés. A The Wall Street Journal korábbi cikkében azt írta, hogy a Foxconn és a Google már tavaly óta együtt dolgoznak a robotok fejlesztése kapcsán. Gou találkozott Andy Rubin menedzserrel, az Android korábbi vezetőjével és el volt ragadtatva a Rubin által bemutatott automatizálási technikától.
A WantChinaTimesnak nyilatkozó szakember szerint műszaki szempontból nem jelent problémát a robotok munkába állítása, azonban a megoldás segítségével csak akkor lehet költségeket megtakarítani, ha hasonló termékek elkészítéséről van szó. Az okostelefonok és a táblagépek összetettebb gyártási eljárásainál viszont már közel sem ez a helyzet, így a gyártásautomatizálási tervek ellenére a Foxconn kénytelen 100 000 új dolgozót felvenni azért, hogy az iPhone 6 sorozatgyártása zökkenőmentes legyen, ráadásul a cégnek az okostelefon gyártása miatt új üzemcsarnokokat is fel kellett építenie.
Az Apple keményen dolgozik az iWatch okosóra-projekten is, már több elismert szakember is sikerült átcsábítania a csapatába. Paul Deneve, az Yves Saint Laurent és Angela Ahrendts, a Burberry menedzsere után a kaliforniai IT-óriás dolgozója lett Jean-Claude Biver, a Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) értékesítési vezetője is. Biver felelt az LVMH órarészlegéért, amihez többek között a TAG Heuer, a Dior, a Zenith és a Hublot márkák tartoznak.
Biver váltása azért érdekes, mert márciusban ő panaszkodott arról, hogy az Apple számos beszállítóval felvette a kapcsolatot, illetve szakértőket is toborzott, hogy előmozdítsa saját fejlesztéseit. Az Apple az ő cégénél is próbált toborozni, e-maileket kaptak egyes dolgozóik, de az ajánlattal - akkor - senki sem élt. Biver most azt nyilatkozta, hogy a vállalat az iWatch esetében használni akarja a "Swiss Made" jelölést, amit viszont eredetileg a klasszikus karórákhoz alkottak meg. Hivatalosan svájci órának az az eszköz számít, amelynek a gyártása helyben történik és aminek a végső ellenőrzését is az alpesi országban végzik. Emellett előírás, hogy az alkatrészek legalább felének is svájci üzemekből kell származniuk. (Ugyan svájci gyártók segítségével készülhet az Apple okosórája, viszont a cégek nem lelkesednek az ötletért, sőt, a Swatch még az iWatch név használatát is megtiltaná.)
Biver kiemelte, hogy az Apple nem lesz az LVMH közvetlen vetélytársa, éppen ezért nem érzi úgy, hogy a váltással elárulta volt az előző munkaadóját. (Korábban egyébként úgy nyilatkozott, hogy az okosórák tíz éven belül használhatatlanok lesznek, miközben a mechanikus órák az örökkévalóságnak készülnek, viszont elismerte, hogy az ágazat számára komoly esély rejlik az új eszközökben.) Az iWatch sorozatgyártása júliusban kezdődhet és októberben jelenhet meg a piacon. Az eddig ismert információk alapján a készüléket 2,5 hüvelykes kijelzővel szállítják majd, amit az Apple számára az LG fog elkészíteni. Az órát vezeték nélkül is fel lehet majd tölteni.