Berta Sándor
A kiadók zsarolásával csökkenti az e-könyvek árát az Amazon
A kereskedőóriás állítólag késlelteti az e-könyvek elérését, azért, hogy kedvezőbb feltételeket harcoljon ki magának.
Sajtóértesülések szerint a társaság az Amerikai Egyesült Államokban és Németországban két nagy kiadói csoport esetében is késlelteti az e-könyvek belistázását. A Frankfurter Allgemeinen Zeitung cikke szerint a vállalat Európában nehéz helyzetbe hozta a Bonnier svéd kiadócsoportot és azt követelte tőle, hogy az eddigi 30 helyett 40-50 százalékos kedvezménnyel tegye elérhetővé az elektronikus köteteit. Május elején így a Bonnier számos műve csak komoly késedelemmel volt elérhető az Amazon rendszerében.
Hogy miért csinálják ezt? Ugyanúgy, ahogy a szupermarket-láncoknak un. "polcpénzt" fizetnek a gyártók, hogy bekerüljön a termékük, és további összegeket például a szemmagasságba helyezésért, ugyanígy az Amazon is "támogatást" követel meg beszállítóitól, a könyvkiadóktól. Az Amazon valószínűleg jogot szeretne például a könyvek akciós árusítására, és míg ő a nagyobb bevétel érdekében a minél alacsonyabb könyvárakban érdekelt, a kiadók ez ellen érthetően tiltakoznak. A viták során az Amazon nyíltan használja piaci erejét, 2010-ben például egyik beszállítójuknál, a Macmillan kiadó könyveinél eltűnt a vásárlás gomb egy hétvégére, mert az újra akarta tárgyalni az árazási sémát.
A mostani nyomásgyakorlás miatt komoly kritikával illette a kereskedelmi platformot a Német Könyvkereskedelmi Egyesület. A szervezet többek között hatalommal való visszaéléssel vádolja a konszernt, ami álláspontja alapján nem megfelelő magatartást tanúsít. Alexander Skipis, az egyesület ügyvezetője azt nyilatkozta, hogy az amerikai társaság "a kiadók zsarolásával" tesz szert globális piacvezető pozícióra. Szerinte a kartelljogot a digitális piacra is ki kell terjeszteni, mely lépés már régóta esedékes lenne. Skipis szerint ez az eljárás egyszerű zsarolás, ami az ügyfelek, illetve a szerzők semmibe vétele mellett valósul meg.
Sajtóértesülések szerint a társaság az Amerikai Egyesült Államokban és Németországban két nagy kiadói csoport esetében is késlelteti az e-könyvek belistázását. A Frankfurter Allgemeinen Zeitung cikke szerint a vállalat Európában nehéz helyzetbe hozta a Bonnier svéd kiadócsoportot és azt követelte tőle, hogy az eddigi 30 helyett 40-50 százalékos kedvezménnyel tegye elérhetővé az elektronikus köteteit. Május elején így a Bonnier számos műve csak komoly késedelemmel volt elérhető az Amazon rendszerében.
Hogy miért csinálják ezt? Ugyanúgy, ahogy a szupermarket-láncoknak un. "polcpénzt" fizetnek a gyártók, hogy bekerüljön a termékük, és további összegeket például a szemmagasságba helyezésért, ugyanígy az Amazon is "támogatást" követel meg beszállítóitól, a könyvkiadóktól. Az Amazon valószínűleg jogot szeretne például a könyvek akciós árusítására, és míg ő a nagyobb bevétel érdekében a minél alacsonyabb könyvárakban érdekelt, a kiadók ez ellen érthetően tiltakoznak. A viták során az Amazon nyíltan használja piaci erejét, 2010-ben például egyik beszállítójuknál, a Macmillan kiadó könyveinél eltűnt a vásárlás gomb egy hétvégére, mert az újra akarta tárgyalni az árazási sémát.
A mostani nyomásgyakorlás miatt komoly kritikával illette a kereskedelmi platformot a Német Könyvkereskedelmi Egyesület. A szervezet többek között hatalommal való visszaéléssel vádolja a konszernt, ami álláspontja alapján nem megfelelő magatartást tanúsít. Alexander Skipis, az egyesület ügyvezetője azt nyilatkozta, hogy az amerikai társaság "a kiadók zsarolásával" tesz szert globális piacvezető pozícióra. Szerinte a kartelljogot a digitális piacra is ki kell terjeszteni, mely lépés már régóta esedékes lenne. Skipis szerint ez az eljárás egyszerű zsarolás, ami az ügyfelek, illetve a szerzők semmibe vétele mellett valósul meg.