Szekeres Viktor
A Twin Peaks erősen hat a mai sorozatokra
20 éve, 1990-ben mutatták be Amerikában a Twin Peaks-et, mely hatalmas nézettséggel mutatkozott be, majd viharos gyorsasággal pártolt el tőle mindenki.
Húsz éve, 1990-ben mutatták be Amerikában a Twin Peaks-et, mely bár nem volt hosszú életű sorozat, de mégis örökre megváltoztatta a tévésorozatok világát. Amellett, hogy a sorozat egyfajta újszerű történetmesélési módszert mutatott be, azt is jelezte, hogy a tévésorozat immáron nem számít alsórendű műfajnak, helye van a mozifilmek mellett. Korábban ugyanis a színészek és az írók és rendező inkább ugródeszkaként kezelték a tévés szcénát, de miután olyan nagyformátumú filmes, mint David Lynch hozzányúlt a sorozatok műfajához, hirtelen kevésbé tűnt cikinek a kis képernyő.
Melyik műfaj jön be jobban?
Ez a hatás mára ért be teljesen, hiszen egyrészről se szeri, se száma azon flmes rendezőknek, akik tévésorozatokon dolgoznak, másrészt pedig rengeteg színész gondolja úgy, hogy a tévésorozatozás épp olyan menő, mint a mozizás. A rendezők általában persze nem tartanak a sorozatok egészével, inkább csak a pilot készítésének munkálatait vezetik. Elég az X-Men 1-2-t készítő Bryan Singerre gondolni, aki a Doktor House első epizódját forgatta le, vagy éppen az X-Men 3-at rendező Brett Ratnerre, aki a Szökés sikerét alapozta meg az első résszel. A 2010/11-es idényre készített sorozatok a The Walking Dead című zombis szériát Frank Darabont (A remény rabjai) forgatta le, a Lonestar pilotját az a Marc Webb, aki az 500 nap nyár után a Pókember 4-et fogja készíteni, sőt, még a tévés világból a mozisba átlépő J.J. Abrams (Star Trek) is bevállalta a sajátmaga által írt Undercovers első részének elkészítését.
A színészeket már szinte nem is kell említenünk, hiszen ismert nevek és Oscar-díjasok sora szerepelt mostanában sorozatokban. Az Oscaros színésznők közül Sally Field jelenleg is játszik a Testvérekben, Linda Hunt az NCIS: Los Angeles-ben főnökösködik, Anna Paquin pedig Sookie-ként éli életét az Inni és élni hagyni című vámpíros sorozatban. De nemsokára fel fog tűnni Mary Steenburgen, Diane Keaton és Susan Sarandon is, hogy az Oscarosok táborát erősítse, Kathy Bates sorozata, a Harry's Law pedig tavasszal startol el az NBC csatornán. Sőt, Holly Hunter 4 évad után nemrég fejezte be a Saving Grace-t, Dianne Wiest meg az In Treatment 2. évadát.
A férfiak között bár nem Oscaros, de ismert névként Kiefer Sutherland idén tette le a 2001-ben Jack Bauerként felvett fegyvert, de például magát Hellboy-t, azaz Ron Perlmant is egy sorozatban láthatjuk ősszel, a nemsokára a harmadik szezonját kezdő Sons of Anarchy-ban. De, ha az Oscar-díjasok listáját vesszük szemügyre, akkor Forrest Whitaker téltől a Gyilkos elmék testvérsorozatában lesz profialkotó, Jeremy Irons épp Magyarországon forgatja a The Borgias című történelmi sorozatot, William Hurt nemrég fejezte be szereplését A hatalom hálójában-ban, míg Timothy Hutton a Lépéselőnyben-ben rosszalkodni a jók oldalán. Az igazi veteránok közül Jon Voight a már említett Lonestarba tart, de például nemsokára elindul a Luck című széria az HBO-n Dustin Hoffmannal. (És, ha minden jól megy, jövőre Kevin Spacey is az HBO-n bukkanhat fel.)
Persze nem csak gyakorlati téren érezhető a Twin Peaks-hatás, hiszen nagyjából a sorozat hatalmas nézettségű premierjétől datálhatóak azok a próbálkozások, melyek mertek olyan komplex, egy vagy több évadon átnyúló, és rejtélyes történetekkel operálni, ahol a néző nem kapja meg kérdéseire a válaszokat a 40. perc végén. Más kérdés, hogy bár a Twin Peaks ezzel próbálkozott, a nézettsége az erős premier után visszaesett, s a 2. szezonjára az ABC nyomása olyan erőssé vált, hogy a sorozat mindenese, Mark Frost beadta a derekát és elárulta, hogy ki ölte meg Laura Palmert. Hiába próbálta David Lynch győzködni Frostot, hogy hibás a lépés. Mint kiderült, Lynch-nek volt igaza, hiszen hiába csökkent addig a nézettség, a gyilkos kilétének felderítése után igazi mélyrepülésben indult el a Twin Peaks népszerűsége, mely azt eredményezte, hogy nem is kapta meg a 3. évados megrendelését.
20 éve, április nyolcadikán tehát elkezdődött valami, aminek hatására olyan rajongói sorozatok válhattak kultikussá, mint az X-akták vagy a Lost - Eltűntek. A Twin Peaks által elindított folyamat pedig olyan népszerűvé tette a bonyolultabb történettel rendelkező tévésorozatokat, mint még soha. Ráadásul hiába voltak 20 évvel ezelőtt sokkal nagyobbak a mért nézettségek, az akkori tévésorozatok respektje az internetnek és a DVD-kiadásoknak köszönhetően csak töredéke volt a mainak. Az pedig külön szerencse, hogy miközben a műfajt elismeri a szakma és a kritikusok is, a fanatikusok rajongási foka is az egekben van - legalábbis az arra érdemes szériák esetében.
Húsz éve, 1990-ben mutatták be Amerikában a Twin Peaks-et, mely bár nem volt hosszú életű sorozat, de mégis örökre megváltoztatta a tévésorozatok világát. Amellett, hogy a sorozat egyfajta újszerű történetmesélési módszert mutatott be, azt is jelezte, hogy a tévésorozat immáron nem számít alsórendű műfajnak, helye van a mozifilmek mellett. Korábban ugyanis a színészek és az írók és rendező inkább ugródeszkaként kezelték a tévés szcénát, de miután olyan nagyformátumú filmes, mint David Lynch hozzányúlt a sorozatok műfajához, hirtelen kevésbé tűnt cikinek a kis képernyő.
A színészeket már szinte nem is kell említenünk, hiszen ismert nevek és Oscar-díjasok sora szerepelt mostanában sorozatokban. Az Oscaros színésznők közül Sally Field jelenleg is játszik a Testvérekben, Linda Hunt az NCIS: Los Angeles-ben főnökösködik, Anna Paquin pedig Sookie-ként éli életét az Inni és élni hagyni című vámpíros sorozatban. De nemsokára fel fog tűnni Mary Steenburgen, Diane Keaton és Susan Sarandon is, hogy az Oscarosok táborát erősítse, Kathy Bates sorozata, a Harry's Law pedig tavasszal startol el az NBC csatornán. Sőt, Holly Hunter 4 évad után nemrég fejezte be a Saving Grace-t, Dianne Wiest meg az In Treatment 2. évadát.
A férfiak között bár nem Oscaros, de ismert névként Kiefer Sutherland idén tette le a 2001-ben Jack Bauerként felvett fegyvert, de például magát Hellboy-t, azaz Ron Perlmant is egy sorozatban láthatjuk ősszel, a nemsokára a harmadik szezonját kezdő Sons of Anarchy-ban. De, ha az Oscar-díjasok listáját vesszük szemügyre, akkor Forrest Whitaker téltől a Gyilkos elmék testvérsorozatában lesz profialkotó, Jeremy Irons épp Magyarországon forgatja a The Borgias című történelmi sorozatot, William Hurt nemrég fejezte be szereplését A hatalom hálójában-ban, míg Timothy Hutton a Lépéselőnyben-ben rosszalkodni a jók oldalán. Az igazi veteránok közül Jon Voight a már említett Lonestarba tart, de például nemsokára elindul a Luck című széria az HBO-n Dustin Hoffmannal. (És, ha minden jól megy, jövőre Kevin Spacey is az HBO-n bukkanhat fel.)
Persze nem csak gyakorlati téren érezhető a Twin Peaks-hatás, hiszen nagyjából a sorozat hatalmas nézettségű premierjétől datálhatóak azok a próbálkozások, melyek mertek olyan komplex, egy vagy több évadon átnyúló, és rejtélyes történetekkel operálni, ahol a néző nem kapja meg kérdéseire a válaszokat a 40. perc végén. Más kérdés, hogy bár a Twin Peaks ezzel próbálkozott, a nézettsége az erős premier után visszaesett, s a 2. szezonjára az ABC nyomása olyan erőssé vált, hogy a sorozat mindenese, Mark Frost beadta a derekát és elárulta, hogy ki ölte meg Laura Palmert. Hiába próbálta David Lynch győzködni Frostot, hogy hibás a lépés. Mint kiderült, Lynch-nek volt igaza, hiszen hiába csökkent addig a nézettség, a gyilkos kilétének felderítése után igazi mélyrepülésben indult el a Twin Peaks népszerűsége, mely azt eredményezte, hogy nem is kapta meg a 3. évados megrendelését.
20 éve, április nyolcadikán tehát elkezdődött valami, aminek hatására olyan rajongói sorozatok válhattak kultikussá, mint az X-akták vagy a Lost - Eltűntek. A Twin Peaks által elindított folyamat pedig olyan népszerűvé tette a bonyolultabb történettel rendelkező tévésorozatokat, mint még soha. Ráadásul hiába voltak 20 évvel ezelőtt sokkal nagyobbak a mért nézettségek, az akkori tévésorozatok respektje az internetnek és a DVD-kiadásoknak köszönhetően csak töredéke volt a mainak. Az pedig külön szerencse, hogy miközben a műfajt elismeri a szakma és a kritikusok is, a fanatikusok rajongási foka is az egekben van - legalábbis az arra érdemes szériák esetében.