Szekeres Viktor

A Twin Peaks erősen hat a mai sorozatokra

20 éve, 1990-ben mutatták be Amerikában a Twin Peaks-et, mely hatalmas nézettséggel mutatkozott be, majd viharos gyorsasággal pártolt el tőle mindenki.

Húsz éve, 1990-ben mutatták be Amerikában a Twin Peaks-et, mely bár nem volt hosszú életű sorozat, de mégis örökre megváltoztatta a tévésorozatok világát. Amellett, hogy a sorozat egyfajta újszerű történetmesélési módszert mutatott be, azt is jelezte, hogy a tévésorozat immáron nem számít alsórendű műfajnak, helye van a mozifilmek mellett. Korábban ugyanis a színészek és az írók és rendező inkább ugródeszkaként kezelték a tévés szcénát, de miután olyan nagyformátumú filmes, mint David Lynch hozzányúlt a sorozatok műfajához, hirtelen kevésbé tűnt cikinek a kis képernyő.


Melyik műfaj jön be jobban?
  • Filmek
  • Sorozatok
  • Könyvek
Ez a hatás mára ért be teljesen, hiszen egyrészről se szeri, se száma azon flmes rendezőknek, akik tévésorozatokon dolgoznak, másrészt pedig rengeteg színész gondolja úgy, hogy a tévésorozatozás épp olyan menő, mint a mozizás. A rendezők általában persze nem tartanak a sorozatok egészével, inkább csak a pilot készítésének munkálatait vezetik. Elég az X-Men 1-2-t készítő Bryan Singerre gondolni, aki a Doktor House első epizódját forgatta le, vagy éppen az X-Men 3-at rendező Brett Ratnerre, aki a Szökés sikerét alapozta meg az első résszel. A 2010/11-es idényre készített sorozatok a The Walking Dead című zombis szériát Frank Darabont (A remény rabjai) forgatta le, a Lonestar pilotját az a Marc Webb, aki az 500 nap nyár után a Pókember 4-et fogja készíteni, sőt, még a tévés világból a mozisba átlépő J.J. Abrams (Star Trek) is bevállalta a sajátmaga által írt Undercovers első részének elkészítését.

A színészeket már szinte nem is kell említenünk, hiszen ismert nevek és Oscar-díjasok sora szerepelt mostanában sorozatokban. Az Oscaros színésznők közül Sally Field jelenleg is játszik a Testvérekben, Linda Hunt az NCIS: Los Angeles-ben főnökösködik, Anna Paquin pedig Sookie-ként éli életét az Inni és élni hagyni című vámpíros sorozatban. De nemsokára fel fog tűnni Mary Steenburgen, Diane Keaton és Susan Sarandon is, hogy az Oscarosok táborát erősítse, Kathy Bates sorozata, a Harry's Law pedig tavasszal startol el az NBC csatornán. Sőt, Holly Hunter 4 évad után nemrég fejezte be a Saving Grace-t, Dianne Wiest meg az In Treatment 2. évadát.


A férfiak között bár nem Oscaros, de ismert névként Kiefer Sutherland idén tette le a 2001-ben Jack Bauerként felvett fegyvert, de például magát Hellboy-t, azaz Ron Perlmant is egy sorozatban láthatjuk ősszel, a nemsokára a harmadik szezonját kezdő Sons of Anarchy-ban. De, ha az Oscar-díjasok listáját vesszük szemügyre, akkor Forrest Whitaker téltől a Gyilkos elmék testvérsorozatában lesz profialkotó, Jeremy Irons épp Magyarországon forgatja a The Borgias című történelmi sorozatot, William Hurt nemrég fejezte be szereplését A hatalom hálójában-ban, míg Timothy Hutton a Lépéselőnyben-ben rosszalkodni a jók oldalán. Az igazi veteránok közül Jon Voight a már említett Lonestarba tart, de például nemsokára elindul a Luck című széria az HBO-n Dustin Hoffmannal. (És, ha minden jól megy, jövőre Kevin Spacey is az HBO-n bukkanhat fel.)

Persze nem csak gyakorlati téren érezhető a Twin Peaks-hatás, hiszen nagyjából a sorozat hatalmas nézettségű premierjétől datálhatóak azok a próbálkozások, melyek mertek olyan komplex, egy vagy több évadon átnyúló, és rejtélyes történetekkel operálni, ahol a néző nem kapja meg kérdéseire a válaszokat a 40. perc végén. Más kérdés, hogy bár a Twin Peaks ezzel próbálkozott, a nézettsége az erős premier után visszaesett, s a 2. szezonjára az ABC nyomása olyan erőssé vált, hogy a sorozat mindenese, Mark Frost beadta a derekát és elárulta, hogy ki ölte meg Laura Palmert. Hiába próbálta David Lynch győzködni Frostot, hogy hibás a lépés. Mint kiderült, Lynch-nek volt igaza, hiszen hiába csökkent addig a nézettség, a gyilkos kilétének felderítése után igazi mélyrepülésben indult el a Twin Peaks népszerűsége, mely azt eredményezte, hogy nem is kapta meg a 3. évados megrendelését.


20 éve, április nyolcadikán tehát elkezdődött valami, aminek hatására olyan rajongói sorozatok válhattak kultikussá, mint az X-akták vagy a Lost - Eltűntek. A Twin Peaks által elindított folyamat pedig olyan népszerűvé tette a bonyolultabb történettel rendelkező tévésorozatokat, mint még soha. Ráadásul hiába voltak 20 évvel ezelőtt sokkal nagyobbak a mért nézettségek, az akkori tévésorozatok respektje az internetnek és a DVD-kiadásoknak köszönhetően csak töredéke volt a mainak. Az pedig külön szerencse, hogy miközben a műfajt elismeri a szakma és a kritikusok is, a fanatikusok rajongási foka is az egekben van - legalábbis az arra érdemes szériák esetében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • koschwarz #16
    csak hogy az eredeti témánál maradjunk: azért nem ciki már tv sorozatban/ot szerepelni/készíteni mert manapság - elvileg - már alapvető, hogy a sorozatok ugyanolyan igényesek legyenek, mint egy mozifilm. ha ezt valaki eléri, azt azért szakmailag is tisztelni fogják, ráadásul a nézőknek sem támad "hiányérzete".
  • nextman #15
    Azt nem vitatom, hogy a magyar közönségtől jobb lehet az amerikai, de én a magyart, aki jóban-rosszban, Barátok köztön él, és erre van igénye, számításba se vettem. Tehát nem ehhez képest igénytelen az amcsi közönség csak alapból. És nem azért mert nem szeretik, amit én, ezt megértem. Amit nehezebb, amikor szeretik azt, amin látszik, hogy egy kalap kaki. (Emellett érdemesebb sorozatok meg egymás után kapják 1. évad után vagy akár közben a stornót. De ez sokszor a csatornák sara is.)
  • winnie #14
    ezért hoztam fel pár ellenpéldát.

    szerintem teljesen tévút azt képzelni, hogy ha valami tetszik neked, akkor az igényes, s ha ez nem tetszik a közönség, akkor a közönség igénytelen. ez egy kissé, hogy is mondjam, nagyzolós kijelentés. (nem tudom, nekem még sosem jutott eszeme az, hogy ha nekem tetszik valami, attól igényes lennék:)
  • nextman #13
    nem kell scifitéren mozogni, csak ezt hoztam fel példának.
  • winnie #12
    nem tudom, én azt látom, hogy az igényes amerikai sorozatok idehaza kivétel nélkül megbuknak - amerikában pedig megélnek. ha ízlést kritizálunk, akkor a magyarokkal érdemesebb kezdeni:)

    "Flashforward szerintem az egyik legjobb dolog volt, ami mostanában történt sci-fi téren, a Fringe meg egy nagy 0, mégis az igénytelenség az utóbbit szereti:)"

    ja, hogy scifitéren mozgunk:) akkor azt mondd. mert sorolhatnám a breaking badtől a sons of anarchy-n át a treme-ig azokat az igényes sorozatokat, amik kint elvannak, itthon tuti buknának.

    szóval: szerintem borzasztó volt az FF és nem véletlen, hogy ennyien szidták és mindenhol bukás volt, ahol bemutatták (pedig milyen jól kezdődött, de utána kidobták a sorozat fő íróját, ugye), de ez, ahogy írod egyéni ízlés kérdése, senkit nem érdekel.

    a hideg tények szerint a fringe fináléját 5,5M-an nézték, az FF-ék 4,8M-an. azért nem akkora a különbség, hogy erre "igényes vagy nem igényes?" kérdéskört lehessen alapozni.

    ráadásul a fringe-et sosem nézték sokan, míg az ff-et eleinte 10-12 millióan látták, de később menekültek a nézők a sorozattól.
  • nextman #11
    Nem, én ezt akartam írni, de valószínűleg más ebben a véleményünk. Ugyanis a legtöbb sikeres sorozat, -azért nem mind- szerintem igénytelenebb, mint néhány bukó társuk. Pl a Flashforward szerintem az egyik legjobb dolog volt, ami mostanában történt sci-fi téren, a Fringe meg egy nagy 0, mégis az igénytelenség az utóbbit szereti:)
    Persze lehet velem nem egyetérteni.
  • winnie #10
    "
    És sok sorozat a tévétársaságok szeszélyei+ az amxcsi nézők igénytelensége miatt bukik meg, nem a rossz koncepció miatt."

    és még több remek sorozat az amcsi nézők igényessége miatt ekkora siker?

    szerintem magyar nézőket akartál írni, mert ha vannak nézők, akik elismeri az igényes sorozatokat, azok az amerikaiak.
  • nextman #9
    Megáll az agyam, amikor valakinek ennyire más a véleménye, mint nekem:)
    Ugyan az SG-1 és SGA jó volt, főleg a maga idejében, a SGU egy klasszissal jobb.
    Nincsenek töltelék részek, folyamatos feszültség, izgalmak, kidolgozottabb karakterek...

    És sok sorozat a tévétársaságok szeszélyei+ az amxcsi nézők igénytelensége miatt bukik meg, nem a rossz koncepció miatt.
    És sajnos sokszor az igénytelenebb sorozatok lesznek sikeresebbek.
  • Molnibalage #8
    10 éveadot élt meg az SG-1. Az SG-1 + SGA = 15 évad, de átfedéssel ment, tehát időben nem volt 15 év. SG-1 preimet 1997 nyár, SAG utolsó rész 2009 jan.
  • Ayma #7
    BSG is nagyon jó, de nekem Firefly az alap, mondjuk most a Nathan Fillion nevével fémjelzett Castle dolgot nézegetem, és határozottan nem rosz. Párommal betegre nevetjük magunkat néha:)