Szekeres Viktor

Bajban az art filmek hazai forgalmazása

Idén, nem meglepő módon, az év eddigi legjobb filmjeinek legalább 3/4-e olyan volt, melyet art film-kategóriába lehet sorolni. Ráadásul ezen alkotások zömét az is szörnyen élvezné, aki a hollywoodi kommerszhez szokott. Élvezné, mégsem nézi meg.

A Filmforgalmazók Egyesülete továbbra is elkeserítőnek tartja az art filmes kategóriába sorolt alkotások hazai kezelését, s ezt megállapítandó közleményt adtak ki, melyet az alábbiakban lehet elolvasni.

A Filmforgalmazók Egyesülete fontosnak tartja, hogy a magas minőségű, rangos fesztiváldíjakkal elismert art filmek továbbra is elérhetőek legyenek a magyarországi mozikban. A Cannes-ban, Berlinben, Velencében díjazott alkotásokat azonban kizárólag piaci alapon lehetetlen bemutatni: művészeti alkotásként kell tekinteni rájuk, amelyek forgalmazása hozzájárul Magyarország kulturális sokszínűségéhez.

Csupán a fővárosban évente mintegy félmillióan, vidéken további több százezren váltanak jegyet art filmekre. Bár nézettségük és bevételük alacsonyabb, mint a nagy reklámkampánnyal bemutatott hollywoodi és egyéb szuperprodukcióké, művészeti, kulturális és közösségteremtő értékeik miatt ezek a filmek kivételes jelentőségűek.

Korábban évente 150 millió forintos központi támogatást fordítottak e filmek bemutatására, amely segítette népszerűsítésüket, forgalmazásukat. 2010-ben viszont, a Magyar Mozgókép Közalapítvány megszűnésével, elapadtak a források. 2012-ben a Magyar Nemzeti Filmalap egyszeri pályázat keretében, az NKA vizuális művészeti kollégiuma pedig 80 milliós keretből támogatta a filmek terjesztését. Idén azonban egyik támogató sem írt ki pályázatot, holott állami segítség nélkül sem térségünkben, sem Európa más országaiban nem működik az art filmek terjesztése.

A forgalmazók a támogatás igénybevételének elvi feltételeként évente több százezer forintot fizetnek a bemutatandó filmek "art" besorolására a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál. A hivatal pozitív döntés esetén határozatot ad ki, amelynek szövege szerint a film "filmterjesztési támogatás igénybevételére jogosult". Aktuális pályázati kiírás hiányában viszont nincsenek igénybe vehető támogatások.

Az art filmek eltűnésével az art mozik is vetíthető filmek nélkül maradnak, bezárásuk elkerülhetetlenné válik, és így később a magyar art filmek sem tudnak majd eljutni a nézőkhöz. Az elmúlt időszakban többször bebizonyosodott, hogy a multiplexekben az új magyar alkotásokat csak néhány hétig vetítik, art mozik nélkül a nemzeti filmgyártás is vetítőhelyek nélkül marad.

Egy kiszámítható és hosszú távú art film támogatási rendszer elindítását sajnos eddig egyik állami szerv sem vállalta fel: a Filmalap és az NKA csak eseti pályázatokat jelentetett meg 2012-ben, az Emberi Erőforrások Minisztériuma pedig hiába ígérte 2013-ra egy 200 millió forintos pályázat kiírását az art mozik és az art forgalmazók támogatására, a mai napig nem ismert, hogy milyen ismérvek alapján tervezik ezt a pénzt szétosztani.

A Filmforgalmazók Egyesületének álláspontja szerint az art filmek forgalmazóinak a fenti célokra évi mintegy százhúszmillió forint támogatásra lenne szükségük, hogy továbbra is láthatóak legyenek a mozikban a magyar és nemzetközi art filmek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zetortraktor #2
    Az art film nem művészfilmet jelent, hanem egy kategóriát. És kibaszott vicces és izgalmas és érdekes filmek is vannak - a nézőket viszont csak a képregényfilmek meg a huszadik részek érdeklik.

    Ki mondja, hogy a Mocsok nem jó film? A Don Jon is mekkora volt. Vagy A nagymester.

    De szerintem félreérted a dolgot. Ez mindig is így volt. A különbség, hogy most nem kapnak támogatást. Ennyi. Eddig volt alternatíva. Mostantól nem lesz. Persze az is hozzáállás, ha valaki azt mondja, hogy ami nem tömegtermék, az ne is létezzen. A zenei téren is lehet Miley Cyrust meg Justin Biebert hallgatni.
  • hgaben90 #1
    Nem ártana pár olyan filmet is készíteni, amit az Ezerfejű Cézár díjaz jegyvásárlással, nem pedig egy tucat sznob kritikus valami szobrocskával. ("Több százezer eladott jegy"- ha ezt lebontjuk vetítésekre és filmekre egy teljes évi ciklusban, ez röhejesen kevés)
    Valami olyanra lenne szükség, ami vicces, izgalmas, urambocsá' értékes üzenetet hordoz. Egy szóval: érdekes.

    Amíg nem jönnek rá a művészkék, hogy elsődleges dolguk a szórakoztatás lenne és csak utána jön a saját agymenéseik megörökítése, ha már megteremtették (ők maguk, nem alapítványoknál kilincselve) a hozzá szükséges tőkét, addig nem tudok egy könnycseppet sem ejteni a magyar filmművészetért.

    Haters gonna hate, de ha régen egy művésznek nem akadt mecénása, az szépen csendben éhen halt, és a kutya se ugatott utána. Ha valami érdektelenségbe fullad, hülyeség milliókat pazarolni rá.