50
  • Yoshimitsu
    #50
    Azé szerintem jó hogy a kocsi haza tud majd vinni az alkeszeket a kocsmából mint réges régen a ló. :D Így legalább nem fog ittasan vezetni már ha lesz esze. :D

    Még beleraknak a már létező csúcs meg már kevésbé csúcs (alap) holmikat. És akkor fasza. :D És majd a Knight Industry fogja gyártani? :D
  • Yoshimitsu
    #49
    A nálunk kaphato Chevrolet azért számít gagyinak, mert az tulajdonképpen dewoo vagy mia csöcs, és hát nem éppen az a színvonal.

    Ezt nevezik úgy hogy a Chevrolet leányvállalata. Magyarán lófasz nem Chevi az itt kaphatókon csak a felirat... Persze a luxusabb típusok azok más tészta..
  • Epikurosz
    #48
    Homo sapines 3.0
  • Epikurosz
    #47
    "És akkor mit csinálsz, ha a robotoddal aminek saját személyisége is van nem jössz ki jól? Visszaküldöd a gyárnak törlésre? Kidobod a szemétbe?"

    "Érdekes problémák amikről írsz, de én sok mindent másképp látok."

    No, igen ehhez már az embereket is upgradelni kell.
  • L3zl13
    #46
    Érdekes problémák amikről írsz, de én sok mindent másképp látok.
    200 éves ember: Persze, hogy a szerencsétlen emberré akart vállni, egy olyan világban ahol ez jelenti az egyetlen lehetőséget az önmegvalósításra, kiteljesedésre.
    Egy más világban, ahol létezett volna egy elfogadott, és teljesen más alapokon nyugvó robottársadalom is, ott valószinűleg a főszereplő (Robin Williams?) is másképp döntött volna.

    Robot kutya-macska-házibarát: Bár híve vagyok mindenféle technológiának, még akkor is ha csak szórakoztatásra szolgál, és semmiféle komolyabb hasznot nem hoz az emberiségnek, az ilyeneket felesleges, felszines, pazarló hülyeségnek tartom, ráadásul komoly etikai és társadalmi problémákat vet fel.
    Olyan mint amikor egyes emberek gyerek helyett kutyát vagy macskát tartanak, babusgatják, öltöztetik rá hagyják a vagyonukat... csak mert nem akarják vállani azokat a felelősségeket amelyeket egy valódi gyerek jelentene. Hát, talán jobb is ha az ilyenek kikerülnek a genetikai állományból utód híján.
    Ennek a proli változata a robotháziállat. Megkíméli a tulajt még a valódi állatok okozta kellemetlenségektől és felelősségtől is. Milyen remek. Ez nem előny a társadalmi kapcsolatok terén, hanem inkább az emberek tovább leépüléséhez vezet.

    Arról már ne is beszéljünk, hogy egy robot "háziállatnak" minek kellene emberi mesterséges intelligencia. Ha tényleg háziállat, akkor ugye elegendő úgy tennie, mint egy állat tenne. Erre meg már ma is képesek vagyunk MI nélkül is.
    De persze így a kapcsolat a robot kedvenccel soha nem lehet kölcsönösen valódi, hiszen a programnak nincsenek érzései. Tehát valójában csak becsapják magukat a tulajdonosok.
    Egy valóban intelligens robot (nem egyszerű háziállatpótló, de mégis valahol hasonló szerepet tölt be) amely már túlmutat az előre beprogramozott reakciókon, tehát mondhatni valódi érzései vannak vajon nem csak a rabszolgaság egy új módja lenne?
    Hiszen, ha intelligens akkor nem kellene, hogy jogai is legyenek? Még egy állatnak is vannak jogai. És akkor mit csinálsz, ha a robotoddal aminek saját személyisége is van nem jössz ki jól? Visszaküldöd a gyárnak törlésre? Kidobod a szemétbe?
    És hogyan alakul az emberek személyisége akik olyan házikedvencekkel (legyen az robot háziállat-utánzat, vagy egy intelligens robot játszótárs) nőnek fel amit ha meguntak egyszerűen félredobhatnak, és mivel a programozásuk miatt kötelezően "szeretik" őt nem kell megtanulnia a másokkal való emberi bánásmódot...
  • Epikurosz
    #45
    figyu: a hét elején félszemmel néztem egy sci-fit az AXN csatornán (érdekes ez a holding is, amúgy, van külön sci-fijük, de ezt a sci-fit spéci nem azon láttam). Izsák Asimoc egyik regényét vitték filmre, "A 200 éves ember". eBBEN egy robotpofa egész pályafutása alatt azon fáradozik, hogy emberré váljon (imserős téma: Pinokkió!), és végül sikerül neki, vagyis átlényegül testileg, lelkileg, és meghal. Hogy lehet egy robot ekkora balfácán, nemtom. Mindenesetre a filmben az ENSZ elismeri emberi mivoltát, és ő eredetileg is hús-vér felesége oldalán meghal. Érdekes, hogy eszerint a halál is lehet happy-end.
    Nomármost, azért elég emberi logika alapján fűződik az egész történet, ti. hogy (most figyelj!) a teremtmény próbál hasonulni teremtőjéhez. ("És teremté saját képére...")

    No, de nem lennék Epikurosz, ha nem rondítanék bele olyan aggályoskodással, hogy például: a robotoknak számos előnyük lehet, úgy értem a társas kapcsolatok terén is. Őszintén szólva én rég vágyok egy kutyusra, vagy egy macskára is akár, de naponta sétáltatni nem egyszerű, és ugye bepisilhet, bekakilhat. Egy intelligens robot nem tesz ilyent, teljesen szobatiszta. Úgyhogy, kb. 50, max. 100 év múlva nem sok jövőt jósolok a szobalányoknak és a bébiszittereknek.
  • halgatyó
    #44
    "nem mérges -- EGYELŐRE.." Ez jóóó!
  • Epikurosz
    #43
    Az nem kérdés, hogy a robotautóé a jövő!

    NEM fárad, hátrafele és oldalt is lát, nem iszik, nem mérges, nem frusztrált - egyelőre - ... hadd ne soroljam.
  • halgatyó
    #42
    Ha még lesz autó 30 év múlva (jelenleg erős háttér-szél fú azirányba, hogy a közembernek NE legyen autója, hanem lakjon ellenőrizhető kalickákban és közlekedjen busszal) szóval ha lesz még autó, akkor ez a robotvezérlés gyökeresen átalakíthatja az egész életünket. (Mozgás == Élet!)

    Sok ember van (főleg idősek, de látáshiányban szenvedők, stb is) akik nem tudnak autót vezetni. Vagy említhetném a vidéken, egyik faluból a másikba iskolába buszozó gyermekeket, aki látott már ilyet (ehhez vidéken kell buszozni az iskolakezdés környékén) az NEM FELEJTI EL SOHA.

    A robotautóban a legnehezebb a körülvevő tér (tereptárgyak) érzékelése és a közlejövőben várható elmozdulásainak megsaccolása. Ha ezt sikerül megoldani, akkor a többi már ehhez képest jelentéktelen feladat.
    Ilyenek pl. hogy az autók (egyszerre többen is) kommunikáljanak egymással, ezáltal az elsőbbségadást, a sávváltást, egyéb manővereket egyeztetni tudnák.

    Teljesen átalakulhatna a KRESZ is. Nem lenne szükség sebességkorlátozó táblákra, mert a robot a pillanatnyi út- és forgalmi voszonyoknak megfelelően vezetné az autót, és mivel nem fárad, nem hagy ki a figyelme, lényegesen gyorsabban mehetne a megfelelő biztonság megtartása mellett, mint az ember.

    Nem lenne "szükség" (??????????????) arra, hogy kirakjon egy idiótarohadék 40-es táblákat oda, ahol száraz úton, a nap 80%-ban 100-zal (!!!!!!!) lehet BIZTONSÁGOSAN közlekedni. Csupán azért, mert az autóvezetők 1/10000-ed része esőben azon a helyen nem tud biztonságosan menni 50-nél többel, akkor rátartanak még 10-et, így jön ki a 40.
    Fú, nem idegesítem tovább magam.

    Szóval: hajrá robotok!
  • halgatyó
    #41
    Faaantasztik! Városi körülmények között iszonyítottak a roncsautók.... khmm .. akarommondani
    bizonyítottak a robotautók... naaa miket beszélek, nyelvbotlás volt
  • Epikurosz
    #40
    Sokan nézünk tévét, pedig halvány lila miniszteri gőzünk sincs a belézsúfolt elektronikáról.
  • L3zl13
    #39
    "Ki akar úgy autót, hogy soha nem vezetheti?Nemhinném, hogy sok ember."
    A mostani autóvezetők közül sokan valóban nem szivesen mondanának le a manuális irányítás lehetőségéről, de ugyanakkor amint elterjednek az ilyen autók a jogosítvány már nem lesz elengedhetetlen feltétele az autóval való közlekedésnek. Innentől a jogosítvány megszerzése sokkal inkább afféle hobbi lesz. Ezek után pedig az arány szép lassan eltolódik azonkak az irányába, akik egyátalán nem tudnak vezetni, de mégis autót akarnak használni.
    Ha pedig sokan vannak ilyenek, akkor lesz kereslet olyan autókra is, amelyekből a költségek csökkentése miatt kispórolták a manuális vezérlés lehetőségét.

    "Viszont ha a gép és az autó is vezethet, akkor baleset esetén hogy döntik el géphiba volt vagy emberi?"
    Ha ilyen szintű elektronika be van építve az autóba, mint ami az automatizáláshoz kell, akkor egy adatrögzítő már igazán nem tétel.
  • Epikurosz
    #38
    ha nem tartod karban a kocsid, és rossz a fék, és emiatt karambol, nem a fék megy a dutyiba, de a szerviz sem, hanem Te.
  • Epikurosz
    #37
    Jó reggelt!

    A kocsikban már most benne van a kompjúter, amely elvileg akár okozhatna balesetet. Talán okozott is. Ennek ellenére még nem hallottam olyan ítéletet, hogy ne a sofőr felelt volna.
  • xizor
    #36
    Ki akar úgy autót, hogy soha nem vezetheti?Nemhinném, hogy sok ember.Viszont ha a gép és az autó is vezethet, akkor baleset esetén hogy döntik el géphiba volt vagy emberi?Ez a nagy probléma ezekkel szerintem.
  • Epikurosz
    #35
    Hát, ha az autóknak sem lenne semmi bajuk, akkor akár össze is ütközhetnének.

    Tudod min csodálkozom: a mélyzöldek még nem böfögtek be ide.

    Épp most hallgatom a rédiót, autópálya építésekről van szó.
    Amit mindig elfelejtünk: a mélyzöldek az autósokat, választókat cserélnék le a politikusok miatt, akiknek a hibájából még mindig nincs kész az M0, így a kamionok még mindig bepofátlankodnak Bp.-re. amúgy az M0-t mint a "halál útját" emlegetik.
  • L3zl13
    #34
    Amennyire tudom a hangyáknak és a termeszeknek nem igazán kell tehetetlenséggel, fékutakkal meg hasonlókkal kalkulálni. És ha összeütkötnek, mert szerintem szoktak, akkor se lesz semmi bajuk.
    Szerintem egy autó vezérlése ennél bonyolultabb feladat.
  • Epikurosz
    #33
    Ön nyert!
  • NEXUS6
    #32
    Szerintem valami neuralis architekturájú, hibrid csippel meg lehetne oldani.
  • Epikurosz
    #31
    nem is kell ide olyan nagy főemlős iq.
  • Epikurosz
    #30
    namármost, egy hangyabolyban vagy termeszvárban is prímán meg van oldva a forgalomirányítás!
  • Epikurosz
    #29
    Rámszálltatok, mi?
    Még ez a koronás Catt is. Apropó, mit jelent a korona: bohócsipka? hi-hi.

    tudtam, hogy amcsiban jobb a csevi, mint eu-ban, na. csak piszkálódni akartam.

    a másik: olyan lassú ez a digitális adatfeldolgozás, mint a tetű. tudtommal voltak már kísérletek többcsatornás, egyszerre-sokat tíusú feldolgozásokra, aszem a képfeldolgozásnál alkalmaznak is ilyen cuccokat, amikor valós időben azonosítják a tenoristákat a metróban.

    Én esetleg olyan irányba mozdulnék el, hogy szűrni azt, ami mozog, az állókra, főleg, ha az egy fa vagy épület, annyira nem figyelni. Az álló jármű persze más tészta. Érdekes, hogy az emberi agy általában jól megbírkózik ezzel. Aha: AI!
  • Blas109
    #28
    akkor azt frissítik azonnal,és persze nem szenzorok nélkül mennének,mer egy hülye gyalogos bármikor lehet és ez csak 1 példa a sok közül.a legdurvább változata ennek sztem az amikor már az autó és a város gépe kommunikál egymással:auto adja hova a város gépe meg látja az összes autót és megadja a legoptimálisabb útvonalat.vmi ijesmit tudok elképzelni majd messze a jövőben:)
  • BCS pixel
    #27
    Akkor átveszed az irányítást.
  • Cat #26
    és akkor ha egy baleset miatt lezárnak egy-két utcát, vagy átterelnek a szembejövő sávba akkor megbénul a forgalom?
  • L3zl13
    #25
    Miért lenne hülyeség?
    Egészen biztos vagyok benne, hogy a hírben szereplő autók pontosan így működnek. Persze mivel ott még csak teszkörnyezetről van szó nincs szükség napi frissítésre...

    Elvileg van is ilyesmi lehetőség a GPS navigációs rendszerekbe. Pl a TMC is valami hasonlóra szolgál
    A gond csak az, hogy ehhez kellene egy napra- (órára-percre inkább) kész út információs adatbázis. Ez meg nálunk nincs.
  • HarryProf
    #24
    Esetleg olyat lehetne, hogy pl az internetre az autók számára fenntartanak egy helyet, ahonnan letölthetik mindig az adott város, környezetet. Így minden induláskor, felcsatlakozna, és automatikusan letöltené a város frissitését, így már csak a mozgó, nem fix dolgokra kell figyelnie: mint a többi autós, emberek, egyebek..
    Azonban én nem vagyok hozzáértő, csak egy ötlet volt, előre szólok, ha hülyeséget mondtam volna...
  • NEXUS6
    #23
    30 évvel ezelött meg azt gondolták, hogy 2000-re már senki nem fog autót vezetni!;)
  • Balu0
    #22
    páran már írták de a számítási kapacitás nem a vezetéshez kell, hanem a 100+1 szenzortól beérkező nyers adatok feldolgozásához. Előbb a kocsinak létre kell hoznia a valóság alapján azt a virtuális utat amin ő majd navigál. Mikor az már meg van, "nem nagy" para a vezetés maga.
  • Balu0
    #21
    Eu Chevy = Dewooooúúú ..a azthittem ez köztudott... bah...
  • barret
    #20
    Es 30 ev mulva majd az is csak mese lesz,hogy az ezredfordulo kornyeken meg emberek vezettek a forma1-es autokat?
  • Sir Quno Jedi
    #19
    Na, ha a Forever Free-re gondolsz, azt tudtommal nem is adták ki idehaza magyarul.
  • NEXUS6
    #18
    Az Örök háború naggyon kircsi volt!
    Kiadták a folytatását is?
  • Sir Quno Jedi
    #17
    Persze erre meg azt mondják, hogy egy fizika prof, aki vietnámi veterán biztos sötéten látja a jövőt! :D LOÁL!
  • Sir Quno Jedi
    #16
    Én az Örök háborút bírtam nagyon. Tökéletes és hibátlan tananyag.
  • L3zl13
    #15
    Na de ezt a sci-fi írók már régen kielemezték.
    Engem például az általad felvázolt szitu nagyon emlékeztet Joe Haldeman Örök Béke című könyvére...
  • Sir Quno Jedi
    #14
    Egy baj van csak. Mint mindent, ezt is a hadsereg pénzeli a háttérből és sajna a legfőbb eredménye az automata emberírtó berendezések lesznek, amiket pár éven/évtizeden belül bevethetnek majd az akkori "Falludzsai utcákon" a turbános rosszfiúk halomba gyilkolászására, miközben az amcsi katonai vezetők fekete kaviárt zabálnak és francia pezsgőt isznak rá, a jól EMP védett, légkondícionált bunkerukban egy-két államhatárral odébb...

    LOÁL!
  • Sir Quno Jedi
    #13
    Egy játékban csalnak. Ez a lényege, hogy minél jobban le tudd egyszerűsíteni a szabályokat, a fizikát, a terepet stb. hogy még a mai kis ketyeréken is élvezhető sebességet produkálj. Azonban egy valós, teljesen ismeretlennek tekintendő terep 3D leképezése, kiértékelése, majd az "útvonalkereső" algoritmus futtatás is igen időköltséges mulatság, amit másodpercenként bizony jópárszor el kell végezni. És ez még csak a statikus helyzet. Viszont ha a terepen mi is és más ojjektumok is mozgolódnak és ezek helyzete és sebessége folyamatosan változik, nem beszélve a kresz szabályairól, a táblák/útburkolati jelek felismeréséről stb.-stb. akkor rá kell jönnünk, hogy ezek a team-ek jelenleg az emberi technológia úttörőinek élvonalát képviselik, jómunkásemberek, de profik.

    Hozzátenném, anno ipari robotokon és kibernetikán végeztem és így van némi "rálátásom" a dolgokra (sőt pont az ipari robotok látórendszereiből diplomáztam). Amit ezek a fiúk művelnek az nem csoda, de legalábbis kemény, céltudatos kutatás/tervezés/tesztelés. Egy sima huszonéves heggesztőrobot legegyszerűbb (3 szabdságfokos) mozgás vezérlését is csak hatodfokú Jacobi mátrixokkal lehet leírni/előre kalkulálni és gondolom nem kell részleteznem, hogy ennél mennyivel bonyolultabb feladatról van itt szó. Az egész a matematika-fizika-informatika-elektronika szoros összefonódása. Ide tényleg kellenek az agyasok. Nem egy atombombát kell feltalálniuk, de mégis van min törjék a fejüket... :D
  • valamit
    #12
    Ez alapján például a Renault mikor lenne szerinted Forma 1-es bajnok egy olyan mezőnyben, ahol Ferrari, Mercedes, Toyota, Honda meg BMW is indul? Csak szólok, hogy volt már rá példa egypárszor.
  • L3zl13
    #11
    Igen, szerintem is fel lehet majd készíteni a szoftvert az ilyen helyzetekre, de amíg ez nincs meg, addig nem nevezném életszerűnek a tesztet.
    És éppen ezért szerintem a címben szereplő állítás nem felel meg a valóságnak.