SG.hu
A robotaxik átalakítják San Francisco közlekedését
A Waymo és társai új igényeket teremtenek miközben a hagyományos sofőrök munkája egyelőre megmaradt. Az automatizáció nem szünteti meg a munkahelyeket, hanem átalakítja a közlekedési szokásokat és új fogyasztói rétegeket vonz.
Bár a Waymo, a világ leghíresebb robotaxi-társaságának szolgáltatása csak 2023-ban indult el San Franciscoban, mára már a város közlekedési piacának több mint egyötödét birtokolja (amelybe az Uber is beletartozik, de a hagyományos taxik nem). A cég fehér Jaguárjai suhannak mindenhol az utcákon, és nem rég a Tesla robotaxijai is csatlakoztak hozzájuk, bár ott egy felügyelő is foglal egy helyet. Hamarosan a Zoox, az Amazon tulajdonában lévő vezető nélküli autógyártó cég is taxikat fog forgalomba állítani a városban.
A robotaxik fellendülése San Franciscóban felveti kérdést: amikor a technológia automatizál egy szakmát, mi történik az emberi munkavállalókkal? Gondolhatnánk, hogy a város sofőrjeinek végük van. Valójában eddig az autonómia térnyerése kétféleképpen hatott. Először is, San Franciscóban nőtt a taxik iránti általános kereslet, ami korlátozta a munkahelyek számának csökkenését. Másodszor, inkább a piac jövedelmező szegmensét szolgálja ki, mint a tömegeket.
Vegyük először a piac méretét. Nincs bizonyíték van arra, hogy a Waymo embereket tett volna munkanélkülivé. A hivatalos adatok szerint 2024-ben a „taxi- és limuzinszolgáltató” cégeknél dolgozók száma San Franciscóban 7%-kal nőtt az előző évhez képest. Az iparágban a teljes bér 14%-kal emelkedett. A város adatai szerint a hagyományos taxival történő utazások száma nagyjából megegyezik a tavalyi évivel. Csúcsidőben még mindig nehéz sárga taxit találni. "Az önvezető autók piacra lépésével valójában bővülni fog a piac” - jósolta nemrég David Risher, a Lyft, egy ember által működtetett fuvarozási cég vezérigazgatója.
Az új utasok különböző helyekről érkeznek. A Waymo állítása szerint vannak, akik kifejezetten azért látogatnak el San Franciscóba, hogy önvezető taxival utazzanak, ami tisztán további keresletet jelent. Valószínűbb azonban, hogy a lakosok ritkábban használják a saját autóikat. Amikor az alternatíva a Lyft vagy az Uber volt, az emberek inkább maguk vezettek. Túl nagy volt a kockázata annak, hogy rossz zenét kell hallgatniuk, vagy kínos beszélgetésekbe kell bocsátkozniuk. A vezető nélküli taxiban csendben ülhet az ember. Jelei vannak annak, hogy a san franciscóiak megváltoztatják viselkedésüket. A taxikra fordított kiadások különösen gyorsan növekednek, összehasonlítva más városok lakóival. A Waymo bevezetése óta a magánautók száma a népességhez viszonyítva csökkent.
Az önvezető taxik azonban még messze vannak attól, hogy tömegtermékké váljanak. A Waymók kényelmesek és általában tiszták, de 20-40%-kal drágábbak, mint a Lyft vagy az Uber. Emellett lassúak is. Az ember által vezetett taxikkal ellentétben az önvezető taxik ritkán szegik meg a közlekedési szabályokat; nem lehet azt mondani egy robotnak, hogy „gyorsítson!”. Emellett néha összezavarodnak és megállnak az utca közepén. A san francisco-i sofőrök ma már tudják, hogy ha zaklatják a robotaxit, az félreáll, ami azt jelenti, hogy a Waymók gyakran a leglassabbak.
Idővel a robotaxi-társaságok talán ki tudják javítani ezeket a hibákat, például az árak csökkentésével. De ne számítsunk arra, hogy az önvezető taxik hamarosan uralni fogják a piacot San Franciscóban vagy máshol. Ha az embernek van ideje, nyugodtan mehet robotaxival, de ha gyorsan kell eljutnia valahova, nincs jobb megoldás, mint egy hagyományos sárga taxi.
Bár a Waymo, a világ leghíresebb robotaxi-társaságának szolgáltatása csak 2023-ban indult el San Franciscoban, mára már a város közlekedési piacának több mint egyötödét birtokolja (amelybe az Uber is beletartozik, de a hagyományos taxik nem). A cég fehér Jaguárjai suhannak mindenhol az utcákon, és nem rég a Tesla robotaxijai is csatlakoztak hozzájuk, bár ott egy felügyelő is foglal egy helyet. Hamarosan a Zoox, az Amazon tulajdonában lévő vezető nélküli autógyártó cég is taxikat fog forgalomba állítani a városban.
A robotaxik fellendülése San Franciscóban felveti kérdést: amikor a technológia automatizál egy szakmát, mi történik az emberi munkavállalókkal? Gondolhatnánk, hogy a város sofőrjeinek végük van. Valójában eddig az autonómia térnyerése kétféleképpen hatott. Először is, San Franciscóban nőtt a taxik iránti általános kereslet, ami korlátozta a munkahelyek számának csökkenését. Másodszor, inkább a piac jövedelmező szegmensét szolgálja ki, mint a tömegeket.
Vegyük először a piac méretét. Nincs bizonyíték van arra, hogy a Waymo embereket tett volna munkanélkülivé. A hivatalos adatok szerint 2024-ben a „taxi- és limuzinszolgáltató” cégeknél dolgozók száma San Franciscóban 7%-kal nőtt az előző évhez képest. Az iparágban a teljes bér 14%-kal emelkedett. A város adatai szerint a hagyományos taxival történő utazások száma nagyjából megegyezik a tavalyi évivel. Csúcsidőben még mindig nehéz sárga taxit találni. "Az önvezető autók piacra lépésével valójában bővülni fog a piac” - jósolta nemrég David Risher, a Lyft, egy ember által működtetett fuvarozási cég vezérigazgatója.
Az új utasok különböző helyekről érkeznek. A Waymo állítása szerint vannak, akik kifejezetten azért látogatnak el San Franciscóba, hogy önvezető taxival utazzanak, ami tisztán további keresletet jelent. Valószínűbb azonban, hogy a lakosok ritkábban használják a saját autóikat. Amikor az alternatíva a Lyft vagy az Uber volt, az emberek inkább maguk vezettek. Túl nagy volt a kockázata annak, hogy rossz zenét kell hallgatniuk, vagy kínos beszélgetésekbe kell bocsátkozniuk. A vezető nélküli taxiban csendben ülhet az ember. Jelei vannak annak, hogy a san franciscóiak megváltoztatják viselkedésüket. A taxikra fordított kiadások különösen gyorsan növekednek, összehasonlítva más városok lakóival. A Waymo bevezetése óta a magánautók száma a népességhez viszonyítva csökkent.
Az önvezető taxik azonban még messze vannak attól, hogy tömegtermékké váljanak. A Waymók kényelmesek és általában tiszták, de 20-40%-kal drágábbak, mint a Lyft vagy az Uber. Emellett lassúak is. Az ember által vezetett taxikkal ellentétben az önvezető taxik ritkán szegik meg a közlekedési szabályokat; nem lehet azt mondani egy robotnak, hogy „gyorsítson!”. Emellett néha összezavarodnak és megállnak az utca közepén. A san francisco-i sofőrök ma már tudják, hogy ha zaklatják a robotaxit, az félreáll, ami azt jelenti, hogy a Waymók gyakran a leglassabbak.
Idővel a robotaxi-társaságok talán ki tudják javítani ezeket a hibákat, például az árak csökkentésével. De ne számítsunk arra, hogy az önvezető taxik hamarosan uralni fogják a piacot San Franciscóban vagy máshol. Ha az embernek van ideje, nyugodtan mehet robotaxival, de ha gyorsan kell eljutnia valahova, nincs jobb megoldás, mint egy hagyományos sárga taxi.