Gyurkity Péter
Betiltja a hagyományos autókat Kalifornia
Alig másfél évtized alatt vezetnék ki fokozatosan a belsőégésű motorral ellátott példányokat.
Az elektromos autók szegmensében legutóbb arról írtunk, hogy már a Cadillac is ilyen fejlesztést villantott, korábban viszont az is egyértelművé vált, hogy júniusban rekordot döntöttek az e-autók. A progresszív vezetéssel rendelkező Kalifornia most újabb döntéssel segíti elő a nagy átállást, amelyet ők 2035-re szeretnének végrehajtani.
A napokban a California Air Resources Board (CARB) hozott döntést a hagyományos, belsőégésű motorral ellátott autók fokozatos kivezetéséről, amelyet az általuk most meghatározott menetrend szerint kellene megvalósítani. A természeti katasztrófák (szárazság, vízhiány, illetve a jövőben esetleg bekövetkező hatalmas áradás) által sújtott állam továbbra is komoly erőket mozgat meg az elektromos autók kizárólagossá válása érdekében, dacára annak, hogy a folyamat eddig is meglehetősen felemás eredményeket hozott – nemrég például arról számoltunk be, hogy nem működik az e-kutak jó része. Jelen pillanatban az odaát értékesített új személyautók nagyjából 12 százaléka teljesen elektromos, ezt az arányt viszont 2035-ig már 100 százalékra emelnék.
A most közzétett bejelentésben természetesen komoly lépésként értékelik a döntést, amelynek alapján alig néhány éven belül, egészen pontosan 2026-ra, már 35 százalékos arányt kellene elérni, mindössze 2 évvel később pedig már az 50 százalékos szintet is meg kellene haladni. Ezt sokan kivitelezhetetlennek tartják, kiemelve, hogy az elektromos autók kifejezetten drágák, a hagyományos típusok betiltásával pedig a szegényebb családokat arra köteleznék, hogy régebbi, műszaki problémákkal küszködő e-autókat szerezzenek be, amelyek további fejfájást okoznak majd számukra.
Legalább ekkora probléma, hogy Kína rendelkezik a ritka földfémek jó része felett, az ázsiai óriással ápolt kapcsolatot tehát még szorosabbra kellene fűzni. Nem világos, hogy a sokszor diktatúraként emlegetett országgal ezt mennyiben lehet majd megvalósítani, különösen ha a mindkét oldalra jellemző, gyakori kardcsörtetést vesszük alapul.
Az elektromos autók szegmensében legutóbb arról írtunk, hogy már a Cadillac is ilyen fejlesztést villantott, korábban viszont az is egyértelművé vált, hogy júniusban rekordot döntöttek az e-autók. A progresszív vezetéssel rendelkező Kalifornia most újabb döntéssel segíti elő a nagy átállást, amelyet ők 2035-re szeretnének végrehajtani.
A napokban a California Air Resources Board (CARB) hozott döntést a hagyományos, belsőégésű motorral ellátott autók fokozatos kivezetéséről, amelyet az általuk most meghatározott menetrend szerint kellene megvalósítani. A természeti katasztrófák (szárazság, vízhiány, illetve a jövőben esetleg bekövetkező hatalmas áradás) által sújtott állam továbbra is komoly erőket mozgat meg az elektromos autók kizárólagossá válása érdekében, dacára annak, hogy a folyamat eddig is meglehetősen felemás eredményeket hozott – nemrég például arról számoltunk be, hogy nem működik az e-kutak jó része. Jelen pillanatban az odaát értékesített új személyautók nagyjából 12 százaléka teljesen elektromos, ezt az arányt viszont 2035-ig már 100 százalékra emelnék.
A most közzétett bejelentésben természetesen komoly lépésként értékelik a döntést, amelynek alapján alig néhány éven belül, egészen pontosan 2026-ra, már 35 százalékos arányt kellene elérni, mindössze 2 évvel később pedig már az 50 százalékos szintet is meg kellene haladni. Ezt sokan kivitelezhetetlennek tartják, kiemelve, hogy az elektromos autók kifejezetten drágák, a hagyományos típusok betiltásával pedig a szegényebb családokat arra köteleznék, hogy régebbi, műszaki problémákkal küszködő e-autókat szerezzenek be, amelyek további fejfájást okoznak majd számukra.
Legalább ekkora probléma, hogy Kína rendelkezik a ritka földfémek jó része felett, az ázsiai óriással ápolt kapcsolatot tehát még szorosabbra kellene fűzni. Nem világos, hogy a sokszor diktatúraként emlegetett országgal ezt mennyiben lehet majd megvalósítani, különösen ha a mindkét oldalra jellemző, gyakori kardcsörtetést vesszük alapul.