Gyurkity Péter
Nem működik az e-kutak jó része
Akadályokba ütközik a példaként emlegetett Kalifornia terve, a kutak jó része nem üzemel.
Kaliforniát általában követendő példaként említik, amennyiben a környezetvédelemről, a megújuló energiára való átállásról, valamint a fenntartható fejlődésről van szó. Tavaly arról írtunk, hogy betiltja az új benzinkutakat egy kaliforniai város, most viszont az elektromos autókat kiszolgáló töltőhálózat állapotáról érkezett friss felmérés, nem túl biztató számokkal.
A Berkeley Egyetem kutatói tették közzé a napokban eddigi munkájuk főbb eredményeit, amelyek egy, az államon belüli szűkebb terület hálózatát mutatja meg nekünk. Egészen pontosan a San Francisco városát körülölelő régióról, összesen 9 megye területéről van szó, ezen belül vették sorra az e-kutakat, bár a megvizsgált körbe nem minden helyszínt vontak be, hiszen ebből kimaradtak a magánkézben, így például a fizetős parkolókban elhelyezkedő példányok, valamint a Tesla Superchargerei, amelyek nyilván nem minden típus feltöltésére alkalmasak. Kiemelik viszont, hogy az USA legnagyobb, globális értelemben pedig a 10. helyen álló autópiacon, a gyors átállást némileg hátráltatja a meglévő hálózat nem ideális állapota, amely az általuk felsorolt számokból egyértelműen kirajzolódik.
A kutatásban résztvevő személyek összesen 181 nyilvános töltőállomást, valamint azok egységeit vették számba, a teljes kör 657 ilyen komponenst tesz ki. Ezeket abban az esetben minősítették működőképesnek, amennyiben éppen valamilyen elektromos autót töltöttek, avagy a saját kezükben lévő járművet legalább 2 percen keresztül gond nélkül töltötték. Kiderült, hogy az egységek 72 százaléka volt problémamentes, a maradék már valamilyen okból kifolyólag fejtörést okozott számukra. Csaknem 5 százaléknál túl rövid volt a kábel, 22,7 százalékuknál viszont a kijelzővel, a fizetési rendszerrel, a töltés megindításával, avagy az eltört csatlakozókkal akadtak gondok.
A több tekintetben élen járó (illetve más szempontokból, így például a vízellátás kapcsán a sor végén kullogó) államban tehát a töltők durván egyharmada nem elérhető, ami jelentősen megnehezíti az átállást.
Kaliforniát általában követendő példaként említik, amennyiben a környezetvédelemről, a megújuló energiára való átállásról, valamint a fenntartható fejlődésről van szó. Tavaly arról írtunk, hogy betiltja az új benzinkutakat egy kaliforniai város, most viszont az elektromos autókat kiszolgáló töltőhálózat állapotáról érkezett friss felmérés, nem túl biztató számokkal.
A Berkeley Egyetem kutatói tették közzé a napokban eddigi munkájuk főbb eredményeit, amelyek egy, az államon belüli szűkebb terület hálózatát mutatja meg nekünk. Egészen pontosan a San Francisco városát körülölelő régióról, összesen 9 megye területéről van szó, ezen belül vették sorra az e-kutakat, bár a megvizsgált körbe nem minden helyszínt vontak be, hiszen ebből kimaradtak a magánkézben, így például a fizetős parkolókban elhelyezkedő példányok, valamint a Tesla Superchargerei, amelyek nyilván nem minden típus feltöltésére alkalmasak. Kiemelik viszont, hogy az USA legnagyobb, globális értelemben pedig a 10. helyen álló autópiacon, a gyors átállást némileg hátráltatja a meglévő hálózat nem ideális állapota, amely az általuk felsorolt számokból egyértelműen kirajzolódik.
A kutatásban résztvevő személyek összesen 181 nyilvános töltőállomást, valamint azok egységeit vették számba, a teljes kör 657 ilyen komponenst tesz ki. Ezeket abban az esetben minősítették működőképesnek, amennyiben éppen valamilyen elektromos autót töltöttek, avagy a saját kezükben lévő járművet legalább 2 percen keresztül gond nélkül töltötték. Kiderült, hogy az egységek 72 százaléka volt problémamentes, a maradék már valamilyen okból kifolyólag fejtörést okozott számukra. Csaknem 5 százaléknál túl rövid volt a kábel, 22,7 százalékuknál viszont a kijelzővel, a fizetési rendszerrel, a töltés megindításával, avagy az eltört csatlakozókkal akadtak gondok.
A több tekintetben élen járó (illetve más szempontokból, így például a vízellátás kapcsán a sor végén kullogó) államban tehát a töltők durván egyharmada nem elérhető, ami jelentősen megnehezíti az átállást.