Berta Sándor

Károsak a zárt autófedélzeti operációs rendszerek

A Qualcomm nyílt hardverplatformot akar, amely számos operációs rendszer környezetet és szoftver-ökorendszert tud támogatni.

Cristiano Amon, a Qualcomm első embere tavaly szeptemberben az IAA Mobility nevű müncheni konferencián azt nyilatkozta, hogy a céljuk az, hogy sikerüljön megnövelni a gépkocsikba szánt chipek gyártását. A társaság emellett 4,6 milliárd amerikai dollárért fel akarja vásárolni a Veoneer nevű svéd autóalkatrész-gyártót. Amon leszögezte, hogy hosszú távon mindenképpen maradnak az autóipar területén.

Enrico Salvatori, az óriáscég európai vezetője most kijelentette, hogy a nyílt forráskódú járműfedélzeti operációs rendszereket támogatja azért, hogy ne legyenek veszteségek a beszállítói láncban. A menedzser ezzel párhuzamosan óva intett a zárt operációs rendszerek fejlesztésétől és alkalmazásától. Példaként említette a Tesla Motors megoldását, amely a beszállítóknak és a gyártónak is folyamatosan növekvő költségeket okoz. Salvatori rámutatott, hogy ezzel szemben a nyílt vagy vízszintes modell használata, amelynél a hardver és a szoftver szempontjából is közös elemeket alkalmaz, sokkal alacsonyabb költségekkel jár.

A Qualcomm már az okostelefonok piacán is jó lóra tett a nyílt rendszerek használatával és olyan beszállítókkal dolgozik együtt, mint a Bosch, a Continental és a Harman azért, hogy a saját Snapdragon Digital Cockpit Platformját integrálja a különböző járművekbe. Az amerikai vállalat egy úgynevezett Hypervisort alkalmaz azért, hogy a programja kommunikálni tudjon a különböző operációs rendszerekkel. A harmadik generációs rendszert beépítik például az új Opel Astrába, a Peugeot 308-ba, valamint a Renault Megane E-Tech Electricbe. Ezenkívül a Qualcomm megállapodást írt alá a Renault vezetőivel a digitális megoldásai integrálásáról.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Dodo55 #3
    Úgy értem out-of-the-box nagyobb teret engedni, elválasztva a kritikus biztonsági rendszereket a feature alrendszerektől, hogy a sorozat forgalombahelyezési engedély se ugorjon ha egy rosszindulatú vizsgabiztos kötekedni kezd, mondván nyílt a gyártó rendszere ott, ahol nincs semmi kényes.

    Az átépítés persze már más tészta, hiszen ott a legtöbbször erősen hozzá kell nyúlni az említett biztonsági berendezésekhez is.

    Viszont amin eu szinten változtathatnának már ha már itt tartunk, az a motorpiszkálás/csere kérdése. USA-ban ugye tudtommal ez senkit nagyon nem érdekel, itt viszont csak típusazonosra lehet, különben megint csak az egyedi forgalombahelyezési marad, amit említettél.
    Emögött van egy fontos műszaki szempont, hogy erősebb motorhoz pl. erősebb fék és emiatt nem lehet eltérni, ami papírforma szerint jogos szempont is. Viszont sok modell meg olyan, hogy a gyengébb motoros kivitelekben is ott van ugyanúgy alatta az erősebbhez való fék és egyebek (vagy családi sedanok alatt a 200+ lovas sportautók futóművei kicsit puhább rugókkal gyárilag, ahogy az a japánoknál szokás ). Szóval inkább az kéne, hogy minden lényeges részegységre megadni mekkora teljesítményre/nyomatékra/végsebességre van minősítve és ha egy motorcsere / tuning van, akkor ezek egy nagyobb mozgásteret tudnának adni legálisan, jó esetben külön engedély nélkül. Azért lenne ez jó, mert sajnos nem egy olyan hirdetést látni, ahol le is írja a bátor emberünk, hogy műszaki szerint 1.5 100 lovas a motor, valójában meg 1.6 turbo 240 ló... Maradjunk annyiban, elég érdekes helyre vihette vizsgáztatni... viszont ha lennének ennek a fentiek szerint józanul megengedett keretei, akkor sokkal tisztábban működhetne ez a kérdéskör.
  • kvp #2
    "Ez azért is jó lenne, hogy akkor már garanciavesztés fejében a tulajdonosoknak is engedhetnék ezzel a lendülettel, hogy reszelgethessenek a rendszeren ha ahhoz van kedvük. "

    Ezt most is engedik. A probarendszamos autokat lehet nyugodtan barkacsolni. Nyugaton egy rakat olyan jarmu keszult az elmult evekben, hogy pl. Tesla hajtast raktak at egy masik autoba vagy pl. benzinmotort egy Tesla kasztniba. Csak utanna le kell vizsgaztatni, hogy rendes forgalomban, utasokkal is hasznalhato legyen.

    https://www.biztoshely.hu/ki-jogosult-a-probarendszam-hasznalatara.html
  • Dodo55 #1
    Ez azért is jó lenne, hogy akkor már garanciavesztés fejében a tulajdonosoknak is engedhetnék ezzel a lendülettel, hogy reszelgethessenek a rendszeren ha ahhoz van kedvük. Persze a fékkel, kormányzással, légzsákkal, menetstabilizációval, fényekkel és egyéb biztonsági berendezésekkel kapcsolatos vezérléseket szigorúan elkülöníteni "égetett" chipekbe amikhez a központi elektronika max read-only módon, esetleg nagyon minimális API-n férne csak hozzá (pl. a szokásos comfort-sport-büntetőracsing presetek kiválasztása, de semmi mélyebb beavatkozás), viszont a többi had szóljon, mindenféle műszerfalmodok, egyedi motorvezérlések, fullos tudású főzött Android a középkonzolon, digitális klíma tweakelgetése és minden egyéb amiknek csak a képzelet szabna határt