Berta Sándor
Az OLED technológiára épít az Audi
A gyártó azt kutatja, hogy milyen technológia kerülhet a jövőbeli modelljeibe.
Az Audi a Q5-ös SUV gépkocsijai hátsó lámpáinál is alkalmazza a digitális OLED technológiát, amely már rég nem csak világításra szolgál, hanem gyakorlatilag kommunikációra is. A társaság mérnökei szerint a járművekben használt világítótestek nem csupán a közúti közlekedésbiztonságot növelhetik, hanem lehetővé tehetik a sokoldalú alkalmazást és a hátsó lámpák személyre szabását is.
Az OLED technológia előnye, hogy részekre osztható fel, amelyek egyenként vezérelhetők és akár eltérő fényességűek is lehetnek, valamint nagyon magas kontrasztarányt kínál. Egy OLED-világítótest mindössze egyetlen mm vékony, míg egy hagyományos LED-megoldás akár 20-30 mm vastag is lehet. Ehhez társul még a rendkívül alacsony fogyasztás. Az Audi 2016 óta alkalmazza az OLED technológiát, amely a TT RS modellben mutatkozott be. Werner Thomas, a társaság projektfelelőse kijelentette, hogy a fényszóró-technológiájuk az elmúlt évtizedekben rendkívül gyorsan fejlődött, ezzel párhuzamosan azonban a hátsó lámpákkal kapcsolatos fejlesztések is előtérben voltak.
Az Audi Q5 hátsó lámpáiba három modul került és mindegyik 6-6 egységet tartalmaz. A világítótestek nem csupán kiválóan ellátják a feladatukat, de sikeresen alkalmazhatók az autók és a többi tárgy közötti (Car-to-X) kommunikációban is. Amennyiben egy Q5 egy másik közlekedési résztvevőhöz közelít és a távolság kevesebb, mint 2 méterre csökken, akkor az összes OLED-lámpa aktiválódik. Ezenkívül lehetőség nyílhat különböző szimbólumok, animációk és feliratok megjelenítésére, amelyek például a veszélyes útszakaszokra, csúszós utakra hívhatják fel az adott gépkocsi mögött haladók figyelmét. A nagy mértékű precizitás és a variálhatóság nagyon sok lehetőséget kínál a tervezők számára. Az OLED technológia további előnye, hogy egyetlen hardveren is működik. A Q5 egyébként már a közlekedési lámpákkal is kommunikál és megfelelő sebességet javasol a vezetőnek.
Michael Horn, az Audi külső lámpákkal foglalkozó tervezője hangsúlyozta, hogy az autonóm járművek világítótestjei esetében előtérbe kerül az, hogy a közlekedők ne csupán lássák, de meg is értsék az adott autót. Ez az ötlet bekerült az AI:ME koncepciótanulmányba is, amelynél a többi közlekedési résztvevő fényjelekkel értesül arról, hogy a gépkocsijával mikor indulhat el, gyorsíthat vagy előzhet. Sőt, lehetővé válik akár a bonyolultabb helyzetekben való kommunikáció is, például jelezhető a gyalogosoknak, hogy átmehetnek az adott jármű előtt.
Az Audi a Q5-ös SUV gépkocsijai hátsó lámpáinál is alkalmazza a digitális OLED technológiát, amely már rég nem csak világításra szolgál, hanem gyakorlatilag kommunikációra is. A társaság mérnökei szerint a járművekben használt világítótestek nem csupán a közúti közlekedésbiztonságot növelhetik, hanem lehetővé tehetik a sokoldalú alkalmazást és a hátsó lámpák személyre szabását is.
Az OLED technológia előnye, hogy részekre osztható fel, amelyek egyenként vezérelhetők és akár eltérő fényességűek is lehetnek, valamint nagyon magas kontrasztarányt kínál. Egy OLED-világítótest mindössze egyetlen mm vékony, míg egy hagyományos LED-megoldás akár 20-30 mm vastag is lehet. Ehhez társul még a rendkívül alacsony fogyasztás. Az Audi 2016 óta alkalmazza az OLED technológiát, amely a TT RS modellben mutatkozott be. Werner Thomas, a társaság projektfelelőse kijelentette, hogy a fényszóró-technológiájuk az elmúlt évtizedekben rendkívül gyorsan fejlődött, ezzel párhuzamosan azonban a hátsó lámpákkal kapcsolatos fejlesztések is előtérben voltak.
Az Audi Q5 hátsó lámpáiba három modul került és mindegyik 6-6 egységet tartalmaz. A világítótestek nem csupán kiválóan ellátják a feladatukat, de sikeresen alkalmazhatók az autók és a többi tárgy közötti (Car-to-X) kommunikációban is. Amennyiben egy Q5 egy másik közlekedési résztvevőhöz közelít és a távolság kevesebb, mint 2 méterre csökken, akkor az összes OLED-lámpa aktiválódik. Ezenkívül lehetőség nyílhat különböző szimbólumok, animációk és feliratok megjelenítésére, amelyek például a veszélyes útszakaszokra, csúszós utakra hívhatják fel az adott gépkocsi mögött haladók figyelmét. A nagy mértékű precizitás és a variálhatóság nagyon sok lehetőséget kínál a tervezők számára. Az OLED technológia további előnye, hogy egyetlen hardveren is működik. A Q5 egyébként már a közlekedési lámpákkal is kommunikál és megfelelő sebességet javasol a vezetőnek.
Michael Horn, az Audi külső lámpákkal foglalkozó tervezője hangsúlyozta, hogy az autonóm járművek világítótestjei esetében előtérbe kerül az, hogy a közlekedők ne csupán lássák, de meg is értsék az adott autót. Ez az ötlet bekerült az AI:ME koncepciótanulmányba is, amelynél a többi közlekedési résztvevő fényjelekkel értesül arról, hogy a gépkocsijával mikor indulhat el, gyorsíthat vagy előzhet. Sőt, lehetővé válik akár a bonyolultabb helyzetekben való kommunikáció is, például jelezhető a gyalogosoknak, hogy átmehetnek az adott jármű előtt.