• kvp
    #17
    Nem egymagaban az elerheto elmeleti maximalis aramerosseg vagy a tenyleges feszultseg a veszelyes, hanem a leadott teljesitmeny ami a ketto szorzata. Azaz kisfeszultsegen is nagyot uthet a nagy aram, viszont az nem tud kialakulni az ember magas belso ellenallasa miatt. Es a nagyfeszultseg sem veszelyes nagy aram nelkul, lasd feltoltott fesu vagy pulover esete. Mint latszik, az aramerosseg mindig egy elmeleti maximum, mig a tenyleges aramerosseget a feszultseg es a fogyaszto (megrazott szemely) belso ellenallasanak aranya hataroz meg. A tenyleges aramutes merteket pedig a leadott energia, tehat a feszultseg es az aramerosseg, vagyis a feszultseg negyzete osztva az ellenallassal. (ohm torveny)

    Jellemzoen a toltesnel optimalisabb nagyobb feszultseget hasznalni, mert kisebb a rendszer ellenallasabol eredo veszteseg. Igy tud egy nagyon nagy aramerossegu, de kisfeszultsegu kimenet csak nanoampereket leadni, mert az ember oriasi ellenallasa miatt nem megy at tobb. Jellemzoen elektromos autoknal a 240V, 15A - 80A az ami a mostani szinten idealis. Anno az elso villamosok is csak 120, majd 360V-al mentek (lasd kisfoldalatti), de rajtottek, hogy erdemesebb 500, 1000, 1500V-ra novelni a tapfeszultseget, mert kisebb lesz a veszteseg es nagyobb a hatekonysag. Aztan a nagyvasuti villamos vontatasnal vegul eljutottunk a mai 10000 es 25000V kozotti rendszerekhez. Egy 240V, 80A-es tolto siman mehetne 2400V 8A-en is, csak a szigeteleseken kellene fejleszteni, ami jelen esetben most eppen nem eri meg annyira. (a Tesla supercharger-e mar felment 400V, 250A-re, amit Europaban ki lehetne valtani egy hagyomanyosabb es elerhetobb 380V-os ipari aram csatlakozoval)

    Meddig erdemes novelni a feszultseget? Jelenleg a 600V az elterjedt a troliknal, ez egy atlagos elektromos autonak is boven eleg lenne es mindjart csak 160A kellene 250 helyett a gyorstoltokbe is. E folott mar az olcso szigeteles problemas es nagyvasuton is jellemzoen inkabb szabad levegon (teton) levo keramia szigetelokkel oldjak meg, ami autok eseten nem praktikus. A Tesla fele 380V/400V egy jo kompromisszum, mint ahogy a lassu tolteshez a 120/240V-os relative kisaramu (10-25A) tamogatas is.