19
-
duke #19 Mobil telefonnal 10-20 wattokat nem problema igy atvinni, de az elektromos autoknal ahol mar 100 kW -os toltesekrol van szo, ez szerintem eleg nehezen kivitelezheto. Persze nyilvan atlehetne vinni indukcioval 100 kW-ot, de valoszinuleg tul nagy es nehez lenne az egesz szerkezet. Sacc per kb, lehet hogy tobb szaz kilo lenne egy olyan tekercs ami ekkora teljesitmenyt kepes lenne fogadni. Es esetleg akkora elektromagneses terek keletkeznenek ami mar veszelyes a kornyezetre.
Mig egy mobiltelefonnal furcsa lenne, bar szorakoztato :) , ahogy cikk is mutatja, egy autonal nem problema megoldani, hogy egy robot automatikusan csatlakoztason egy toltokabelt, ezert talan celszerutlen lenne indukcios toltest kidolgozni. -
codaco #18 Laikus kérdés: léteznek már mobiltelefonra olyan töltők, amelyekre csak rá kell tenni a telót, nem kell csatlakoztatni. Nem lehetne ezt a technológiát az autóknál is alkalmazni? Csak a töltő fölé kellene parkolni, is kész. -
kvp #17 Nem egymagaban az elerheto elmeleti maximalis aramerosseg vagy a tenyleges feszultseg a veszelyes, hanem a leadott teljesitmeny ami a ketto szorzata. Azaz kisfeszultsegen is nagyot uthet a nagy aram, viszont az nem tud kialakulni az ember magas belso ellenallasa miatt. Es a nagyfeszultseg sem veszelyes nagy aram nelkul, lasd feltoltott fesu vagy pulover esete. Mint latszik, az aramerosseg mindig egy elmeleti maximum, mig a tenyleges aramerosseget a feszultseg es a fogyaszto (megrazott szemely) belso ellenallasanak aranya hataroz meg. A tenyleges aramutes merteket pedig a leadott energia, tehat a feszultseg es az aramerosseg, vagyis a feszultseg negyzete osztva az ellenallassal. (ohm torveny)
Jellemzoen a toltesnel optimalisabb nagyobb feszultseget hasznalni, mert kisebb a rendszer ellenallasabol eredo veszteseg. Igy tud egy nagyon nagy aramerossegu, de kisfeszultsegu kimenet csak nanoampereket leadni, mert az ember oriasi ellenallasa miatt nem megy at tobb. Jellemzoen elektromos autoknal a 240V, 15A - 80A az ami a mostani szinten idealis. Anno az elso villamosok is csak 120, majd 360V-al mentek (lasd kisfoldalatti), de rajtottek, hogy erdemesebb 500, 1000, 1500V-ra novelni a tapfeszultseget, mert kisebb lesz a veszteseg es nagyobb a hatekonysag. Aztan a nagyvasuti villamos vontatasnal vegul eljutottunk a mai 10000 es 25000V kozotti rendszerekhez. Egy 240V, 80A-es tolto siman mehetne 2400V 8A-en is, csak a szigeteleseken kellene fejleszteni, ami jelen esetben most eppen nem eri meg annyira. (a Tesla supercharger-e mar felment 400V, 250A-re, amit Europaban ki lehetne valtani egy hagyomanyosabb es elerhetobb 380V-os ipari aram csatlakozoval)
Meddig erdemes novelni a feszultseget? Jelenleg a 600V az elterjedt a troliknal, ez egy atlagos elektromos autonak is boven eleg lenne es mindjart csak 160A kellene 250 helyett a gyorstoltokbe is. E folott mar az olcso szigeteles problemas es nagyvasuton is jellemzoen inkabb szabad levegon (teton) levo keramia szigetelokkel oldjak meg, ami autok eseten nem praktikus. A Tesla fele 380V/400V egy jo kompromisszum, mint ahogy a lassu tolteshez a 120/240V-os relative kisaramu (10-25A) tamogatas is. -
Szefmester #16 Parkolótornyoknál lenne igazán nagy haszna. Az olyanoknál mint ami a VW gyár közelében is van (és ami szerepelt az egyik mission impossible filmben).
Leparkolsz, rögzítik, behúzzák az állásba és ott becsatlakoztatják a hálózatba. -
#15 Elsőre úgy olvastam, hogy: "Robot törheti fel az elektromos autókat"
Aztán rájöttem, hogy az robbanómotorosokat is feltörhetné! XD -
duke #14 "Az amper a legnagyobb ellenség,nem véletlenül találták fel a nagyfeszültségű távvezetéket! "
:))
Dehogy is, az Amper nem ellenseg az nem bant. A nagyfeszultseg viszont igen. A 12 voltos autoakkumlatorok elvben letudnak adni 500-800 Ampert, de mivel csak 12 voltosak, igy nyugodtan raulhetsz rafekudhetsz semmi bajod nem lesz tolle. Az ember szempontjabol biztonsagosabb egy mondjuk 1 MW-os toltest 100 Volton 10000 Amperrel megoldani, mint peldaul 20000 Volton 50 Amperrel. Ha meg fogsz egy ilyen serult szigetelesu 100 voltos kabelt, amin epp 10000 Amper megy, attol semmi bajod nem lesz, enyhe bizserges, de lehet hogy megsem erzed. De ha a 20000 voltos kabelra sikerul magad racsatlakoztatni, az azonnali halal. Persze 10000 A eseten oriasi a veszteseg, melegednek a kabelek, csatlakozok es ezert akarnak folyadek hutest, viszont garantaltan nem lesz belolle aramutes.
Kedvenc videom a temaban https://www.youtube.com/watch?v=uXEPy6Za6cI
50000 Amper
A manus 50000 Amperes trafoval jatszadozik, de csak 0.5 volt a feszultseg, ennel meg egy gomb elem is veszelyesebb . :)))
Utoljára szerkesztette: duke, 2018.08.17. 06:48:17 -
#13 Az jut eszembe, hogy Londont illetően a XIX szd. végén azt jósolták, hogy mondjuk 1940-re belefullad a város lószarba, erre csinált valaki egy lószar eltakarító gépet.
Olyan alapvető gondok vannak jelenleg a villanykocsikkal, hogy valszeg mire megoldják, vagy helyette más technológiát vezetünk be, addigra a jelenlegi töltési gondok is idejétmúlttá válnak. -
Szlajos #12 Vagy úgy is el tudnám képzelni, hogy minden egyes parkolóhelynél ott lesz a robotkar, ami csatlakozni tud. De a parkoló hálózata csak korlátozott számú töltést engedélyez, mert csak annyit bír árammal ellátni (gazdaságossági szempontok alapján telepítették). Amikor kész egy, akkor csatlakotik automatikusan a következőre. -
Szlajos #11 Ennek így semmi értelme, ha eleve mellé kell parkolni.
Akkor lesz értelme, ha egy parkolóban parkol majd 100 töltésre váró kocsi, és lesz 5 robottöltő. Leadod az igényt a töltésre (pl. mobil applikációval), és míg munkában/moziban/vásárolni stb. vagy az feltölti a kocsit. Mégpedig úgy, hogy sorba veszi őket, és megy egyiktől a másikig.
Ehhez meg kell oldani, hogy a robottöltő mobil tudjon lenni. Pl. parkolóban legyen sok csatlakozó, amihez a robottöltő csatlakozik (ahogy halad), hogy ne kelljen kábelt húznia maga után. Esetleg valami sínes megoldás. -
#10 Ennek fuss neki még egyszer. " Feltetelezem biztonsagi okokbol nem akarnak tobb tiz kilovolttal tolteni, hanem inkabb az aramot novelik sok ezer amperre. "
Az amper a legnagyobb ellenség,nem véletlenül találták fel a nagyfeszültségű távvezetéket!
Utoljára szerkesztette: barret, 2018.08.15. 07:14:37 -
Mertos #9 http://hvg.hu/tudomany/20171205_vilag_legszennyezettsegi_terkepe_szen_monoxid_szennyezes_globalis_terkepe_sentinel_5p_muhold_esa_copernicus -
Mertos #8 Az elektromos autók nem mentik meg a földet a felmelegedéstől. Nagy tévhit hogy a személyautók miatt nagy a légszennyezettség. A személyautók kb 10-15%-ban felelősek a légszennyezettségért ami nyilván sok, de attól még megmarad a probléma nagy része. Ezt idén év elején olvastam valamelyik autós újságban a dízel-botrány kapcsán. Hiábe vesz mindenki elektromos autót Európában és Amerikában, ha mondjuk Ázsiában mindenki ócska autókkal és motorokkal jár. Mindenki hazudik, a dízel-botrány egy jó ürügy volt arra, hogy el lehessen adni az elektromos holmikat. Az oké hogy nincs CO kibocsátás és korom, de számtalan új problémákat fog hozni az elektromos meghajtás is. Most nem mennék bele hogy mik is ezek a leendő új problémák, de gondolom sokan sejtik.
http://www.origo.hu/tudomany/20080926-ijeszto-globalis-legszennyezesi-adatok-2007ben-3kal-nott-a-szendioxidkibocsatas.html
Utoljára szerkesztette: Mertos, 2018.08.15. 00:59:01 -
overseer-7 #7 Nemhogy inkább a globális felmelegedéssel foglalkoznának.
Olyan robotot kellett volna építeni amelyik járja az utakat és egy lapáttal üti az embereket, hogy figyeljenek oda jobban, mert jön a felmelegedés. -
Sequoyah #6 Ez inkabb otthon lehet hasznos, vagy munkahelyi parkoloban, ahol esetleg sietek, vagy csak elfelejtem toltore tenni. Egy toltoallomason nyilvan nem felejtem el.
Persz utobbinal is hasznos hogy a robot tuti jol csatlakoztatja, es nem csopogteti melle az aramot, mint en:D -
duke #5 "A töltési folyamat mindössze néhány percet vesz igénybe, ehhez új folyadékhűtéses csatlakozók és kábelek megalkotására volt szükség."
Ez eleg biztato, es egyuttal ilyeszto, hogy olyan durva toltoaramokra keszulnek, ahol mar egy sima csatlakozot is vizzel kell huteni. Feltetelezem biztonsagi okokbol nem akarnak tobb tiz kilovolttal tolteni, hanem inkabb az aramot novelik sok ezer amperre. -
duke #4 Persze jelenleg, ez nem tunik egy fontos dolognak. De par ev mulva, amikor mar csak onvezeto autok lesznek, amik onnaloan parkolnak, intezik a kisebb nagyobb ugyeiket, akkor ez is szukseges lesz a kenyelmes problema mentes uzemelteteshez. -
kvp #3 Ez max a lusta emberek eseteben lehet hatasos, viszont az autonak meg mindig ugy kell beallnia, hogy a robotkar elerje es meg kommunikalnia is kell az autoval, hogy a tolto fedelet ki tudja nyitni neki. Tehnikailag nem kihivas, viszont szabvanyok es gyartok kozi egyezetetes szempontjatbol eleg nehez feladat.
A feszultseg es az aram nem gond, ezek a tolto csatlakozok pont ugy mukodnek, mint a benzinkutak, addig nem jon beloluk semmi amig a helyukre nem kerultek. (benzunkuton is eleg nehez a jardara locsolni az uzemanyagot) A trukk az, hogy eloszor megbeszeli kisfeszultsegen es kis aramon az auto hogy milyen feszultseget es aramot ker, mit tud adni a tolto es megallapodnak valamiben. Ha pedig kihuzza az ember toltes kozben, meg az aljzat elhagyasa elott lekapcsol a toltes. Egyebkent szep nagy szikrakat huzna mar most is egy 80 amperes tolto (egy atlag eloszto az kb. 15 ampert bir osszesen) -
#2 Lassan ott tartunk,hogy seggtörlő robotot is építenek? -
bundasjezus #1 Nem tartom praktikusnak. Most is minden probléma nélkül rá tudja dugni a felhasználó a flexibilis töltőt a kocsira.
Egy esetben látom értelmét, ha az a cél, hogy a töltőfeszültséget annyira megemeljék a gyorstöltés érdekében, ami már túlságosan életveszélyes lenne a felhasználó számára.