Berta Sándor
Buszok helyett az Uberre épít egy kanadai város
A település vezetői azért döntöttek a közösségi utazásmegosztó mellett, mert a buszok használata túl drága lenne.
Innisfil az első kanadai város, amely együttműködési megállapodást kötött az Uberrel. Paul Pentikainen várostervező azzal indokolta a döntést, hogy ez a megoldás olcsóbb annál, mint ha helyi buszvonalakat alakítanának ki és üzemeltetnének. Egy busz alkalmazása évente 270 000 dollárba kerülne, míg két buszé már 610 000 dollárba. Jelenleg egyébként nincs tömegközlekedés Innisfilben, a település mindössze közúton és a Barrie-Toronto vasútvonalon keresztül közelíthető meg, ezért kerestek egy olyan rendszert, amely olcsóbb és amelyet az igényeknek megfelelően lehet alakítani. Így jutottak el az Uberhez.
Az autók nem taxiként működnek, hanem utazásmegosztásos rendszerben, azaz egyszerre szolgálnak ki két vagy több azonos irányba haladó személyt. A cél az otthonokból a forgalmasabb helyekre, mint a városközpont vagy a vasútállomásra való eljutás biztosítása. Az egyezmény értelmében az Uber május elsejétől kínálja majd a szolgáltatását a város 36 000 polgára számára. Egy út átlagosan 3-5 dollárba fog kerülni. A járműveket okostelefonos alkalmazáson keresztül lehet megrendelni, a számla kiegyenlítése hitelkártyán keresztül történik. Emellett felmerült egy olyan elképzelés, hogy a város több pontján is iPad készülékeket helyeznek el, így a helyi lakosok okostelefon nélkül is rendelhetnek Uber-gépkocsikat. A hitelkártya mellett más fizetési lehetőségeket is keresnek.
Az új rendszert két szakaszban vezetik be. Az első május elsején indul és annak keretében megfigyelik az adatokat, hogy meg lehessen ismerni a polgárok szokásait. Ezáltal meg lehet bizonyosodni arról, hogy az adott ajánlat megfelel az igényeknek és kellően hatékony. Könnyen előfordulhat, hogy később az útvonalakat és a tarifákat is módosítják, azokat a tényleges igényekhez igazítják. Innisfil az első szakasz során 100 000 dollárral, míg a második szakasz esetében 120 000 dollárral támogatja a projektet, ennyivel pótolják ki a 3-5 dolláros "jegyet".
Tavaly októberben a New York elővárosának számító Summit vezetői döntöttek úgy, hogy új parkolóhelyek építése helyett az Ubert választják. A település lakói minden olyan útért, amelynek kiindulási vagy célpontja a vasútállomás, egységesen 2 dolláros átalánydíjat fizetnek. Amennyiben az út ennél többe kerülne, a város átvállalja a különbözetet. A költségkalkulációk alapján egy új parkoló építése 10 millió dollárt emésztett volna fel, míg a város maximum 167 000 dollárt fizet majd évente az Ubernek.
Innisfil az első kanadai város, amely együttműködési megállapodást kötött az Uberrel. Paul Pentikainen várostervező azzal indokolta a döntést, hogy ez a megoldás olcsóbb annál, mint ha helyi buszvonalakat alakítanának ki és üzemeltetnének. Egy busz alkalmazása évente 270 000 dollárba kerülne, míg két buszé már 610 000 dollárba. Jelenleg egyébként nincs tömegközlekedés Innisfilben, a település mindössze közúton és a Barrie-Toronto vasútvonalon keresztül közelíthető meg, ezért kerestek egy olyan rendszert, amely olcsóbb és amelyet az igényeknek megfelelően lehet alakítani. Így jutottak el az Uberhez.
Az autók nem taxiként működnek, hanem utazásmegosztásos rendszerben, azaz egyszerre szolgálnak ki két vagy több azonos irányba haladó személyt. A cél az otthonokból a forgalmasabb helyekre, mint a városközpont vagy a vasútállomásra való eljutás biztosítása. Az egyezmény értelmében az Uber május elsejétől kínálja majd a szolgáltatását a város 36 000 polgára számára. Egy út átlagosan 3-5 dollárba fog kerülni. A járműveket okostelefonos alkalmazáson keresztül lehet megrendelni, a számla kiegyenlítése hitelkártyán keresztül történik. Emellett felmerült egy olyan elképzelés, hogy a város több pontján is iPad készülékeket helyeznek el, így a helyi lakosok okostelefon nélkül is rendelhetnek Uber-gépkocsikat. A hitelkártya mellett más fizetési lehetőségeket is keresnek.
Az új rendszert két szakaszban vezetik be. Az első május elsején indul és annak keretében megfigyelik az adatokat, hogy meg lehessen ismerni a polgárok szokásait. Ezáltal meg lehet bizonyosodni arról, hogy az adott ajánlat megfelel az igényeknek és kellően hatékony. Könnyen előfordulhat, hogy később az útvonalakat és a tarifákat is módosítják, azokat a tényleges igényekhez igazítják. Innisfil az első szakasz során 100 000 dollárral, míg a második szakasz esetében 120 000 dollárral támogatja a projektet, ennyivel pótolják ki a 3-5 dolláros "jegyet".
Tavaly októberben a New York elővárosának számító Summit vezetői döntöttek úgy, hogy új parkolóhelyek építése helyett az Ubert választják. A település lakói minden olyan útért, amelynek kiindulási vagy célpontja a vasútállomás, egységesen 2 dolláros átalánydíjat fizetnek. Amennyiben az út ennél többe kerülne, a város átvállalja a különbözetet. A költségkalkulációk alapján egy új parkoló építése 10 millió dollárt emésztett volna fel, míg a város maximum 167 000 dollárt fizet majd évente az Ubernek.