Berta Sándor
Az útépítések sem okoznak majd gondot a robotautóknak
Az önállóan közlekedő járműveknek a jövőben megbízhatóan fel kell majd ismerniük a közlekedési táblákat és jelöléseket.
Jelenleg komoly problémát jelent, hogy a meglévő rendszerek megértsék a komplex közlekedést, amelynek részét képezik a sebességgel és a sávelhagyásokkal kapcsolatos információk is. Ezek elsősorban az útépítések területén jelennek meg. A Fraunhofer Társaság kutatói olyan technológiákat fejlesztettek ki, amelyek lehetővé teszik a közlekedési táblák valós idejű megértését. Az útépítések azért okoznak komoly problémát, mert megváltoznak a megszokott viszonyok, új sávokat jelölnek ki és ehhez még hozzájárulnak a kihelyezett közlekedési táblák is, amelyek a sebességkorlátozásokról és az alternatív sávokról tájékoztatják a közlekedőket. Ráadásul a sofőrök is eltérően reagálnak ezekre a szituációkra.
Stefan Eickeler, a Fraunhofer Társaság Intelligens Elemző- és Információs Rendszerek Intézetének (IAIS) objektumfelismerésért felelős munkatársa kijelentette, hogy a technológiájuk lehetővé teszi a közlekedési táblák nagy pontosságú leolvasását, illetve megértését. Az információkat szemantikus módon dolgozzák fel, megértik azok tartalmát, majd további feldolgozásra elérhetővé teszik. A gépi tanulás segítségével - amely kulcstechnológia az autóipar jövője szempontjából - megtanítják a használt szoftvert arra, hogy a klasszikus mintákat gyorsabban és hatékonyabban felismerje.
Így a jövőben a navigációs készülékek és a fedélzeti számítógépek korrekten jelezhetik az útépítések környékén lévő változásokat, optimálisan mérhetik a más gépkocsikhoz való távolságokat és a sebességet is még időben azokhoz igazíthatják. Hosszú távon pedig az önállóan közlekedő autók önállóan dönthetnek majd. A rendszer lényege egy kamera, amely jelenleg 20-25 képet szállít másodpercenként. A program a készített felvételeket az út során elemzi és kiolvassa a közlekedési táblák és sávok, valamint a LED-es közlekedési jelek információit. A jövőben pedig a kamera első számú interfész lehet és ezáltal számos szenzort kiválthat.
Az IAIS az AutoConstruct projekt egyik meghatározó tagja. A program keretében a cél az építkezésének környezetének valós idejű felismerésére képes, sorozatgyártásra alkalmas és költséghatékony kameraszenzorok kifejlesztése, a megoldást pedig kifejezetten az önálló közúti közlekedés során használnák. A projektben az IAIS a képfelismerési és -feldolgozási feladatok elvégzéséért felel.
Jelenleg komoly problémát jelent, hogy a meglévő rendszerek megértsék a komplex közlekedést, amelynek részét képezik a sebességgel és a sávelhagyásokkal kapcsolatos információk is. Ezek elsősorban az útépítések területén jelennek meg. A Fraunhofer Társaság kutatói olyan technológiákat fejlesztettek ki, amelyek lehetővé teszik a közlekedési táblák valós idejű megértését. Az útépítések azért okoznak komoly problémát, mert megváltoznak a megszokott viszonyok, új sávokat jelölnek ki és ehhez még hozzájárulnak a kihelyezett közlekedési táblák is, amelyek a sebességkorlátozásokról és az alternatív sávokról tájékoztatják a közlekedőket. Ráadásul a sofőrök is eltérően reagálnak ezekre a szituációkra.
Stefan Eickeler, a Fraunhofer Társaság Intelligens Elemző- és Információs Rendszerek Intézetének (IAIS) objektumfelismerésért felelős munkatársa kijelentette, hogy a technológiájuk lehetővé teszi a közlekedési táblák nagy pontosságú leolvasását, illetve megértését. Az információkat szemantikus módon dolgozzák fel, megértik azok tartalmát, majd további feldolgozásra elérhetővé teszik. A gépi tanulás segítségével - amely kulcstechnológia az autóipar jövője szempontjából - megtanítják a használt szoftvert arra, hogy a klasszikus mintákat gyorsabban és hatékonyabban felismerje.
Így a jövőben a navigációs készülékek és a fedélzeti számítógépek korrekten jelezhetik az útépítések környékén lévő változásokat, optimálisan mérhetik a más gépkocsikhoz való távolságokat és a sebességet is még időben azokhoz igazíthatják. Hosszú távon pedig az önállóan közlekedő autók önállóan dönthetnek majd. A rendszer lényege egy kamera, amely jelenleg 20-25 képet szállít másodpercenként. A program a készített felvételeket az út során elemzi és kiolvassa a közlekedési táblák és sávok, valamint a LED-es közlekedési jelek információit. A jövőben pedig a kamera első számú interfész lehet és ezáltal számos szenzort kiválthat.
Az IAIS az AutoConstruct projekt egyik meghatározó tagja. A program keretében a cél az építkezésének környezetének valós idejű felismerésére képes, sorozatgyártásra alkalmas és költséghatékony kameraszenzorok kifejlesztése, a megoldást pedig kifejezetten az önálló közúti közlekedés során használnák. A projektben az IAIS a képfelismerési és -feldolgozási feladatok elvégzéséért felel.