Berta Sándor

Az útépítések sem okoznak majd gondot a robotautóknak

Az önállóan közlekedő járműveknek a jövőben megbízhatóan fel kell majd ismerniük a közlekedési táblákat és jelöléseket.

Jelenleg komoly problémát jelent, hogy a meglévő rendszerek megértsék a komplex közlekedést, amelynek részét képezik a sebességgel és a sávelhagyásokkal kapcsolatos információk is. Ezek elsősorban az útépítések területén jelennek meg. A Fraunhofer Társaság kutatói olyan technológiákat fejlesztettek ki, amelyek lehetővé teszik a közlekedési táblák valós idejű megértését. Az útépítések azért okoznak komoly problémát, mert megváltoznak a megszokott viszonyok, új sávokat jelölnek ki és ehhez még hozzájárulnak a kihelyezett közlekedési táblák is, amelyek a sebességkorlátozásokról és az alternatív sávokról tájékoztatják a közlekedőket. Ráadásul a sofőrök is eltérően reagálnak ezekre a szituációkra.

Stefan Eickeler, a Fraunhofer Társaság Intelligens Elemző- és Információs Rendszerek Intézetének (IAIS) objektumfelismerésért felelős munkatársa kijelentette, hogy a technológiájuk lehetővé teszi a közlekedési táblák nagy pontosságú leolvasását, illetve megértését. Az információkat szemantikus módon dolgozzák fel, megértik azok tartalmát, majd további feldolgozásra elérhetővé teszik. A gépi tanulás segítségével - amely kulcstechnológia az autóipar jövője szempontjából - megtanítják a használt szoftvert arra, hogy a klasszikus mintákat gyorsabban és hatékonyabban felismerje.


Így a jövőben a navigációs készülékek és a fedélzeti számítógépek korrekten jelezhetik az útépítések környékén lévő változásokat, optimálisan mérhetik a más gépkocsikhoz való távolságokat és a sebességet is még időben azokhoz igazíthatják. Hosszú távon pedig az önállóan közlekedő autók önállóan dönthetnek majd. A rendszer lényege egy kamera, amely jelenleg 20-25 képet szállít másodpercenként. A program a készített felvételeket az út során elemzi és kiolvassa a közlekedési táblák és sávok, valamint a LED-es közlekedési jelek információit. A jövőben pedig a kamera első számú interfész lehet és ezáltal számos szenzort kiválthat.

Az IAIS az AutoConstruct projekt egyik meghatározó tagja. A program keretében a cél az építkezésének környezetének valós idejű felismerésére képes, sorozatgyártásra alkalmas és költséghatékony kameraszenzorok kifejlesztése, a megoldást pedig kifejezetten az önálló közúti közlekedés során használnák. A projektben az IAIS a képfelismerési és -feldolgozási feladatok elvégzéséért felel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Balage74 #8
    hmmmm.... Ha minden autó "okos" lesz és nem lehet majd emberi erővel vezérelni, akkor mi szükség lesz a táblákra és útburkolati jelekre???? Teljesen feleslegessé válnak, hiszen mindent a felhőben fog intézni a jármű...
  • NEXUS6 #7
    Én szerintem a forgalomszervező mérnöki (vagy hogy hívják az ilyen szakembereket) oktatás filozófiájában is hibádzik valami. Már most kis robotembereknek képzelik a vezetőt, aki a táblát szentírásnak veszi. Ráadásul úgy tűnik, hogy első sorban nem segíteni akarják az áramlást, hanem a táblákkal szabályozni.

    A gond ott van pl, amikor a nagyobb forgalmú útra raknak macisajtot/stop táblát, vagy épp semmit a jobbkéz-szabályt hagyva érvényesülni. Pesten jó pár olyan kereszteződést ismerek, ahol simán belezavarják a figyelmetlen autóst egy nem logikus helyzetbe. Ráadásul pár évente újraszabályozzák, hogy az is beszopja, aki ismerős.

    A robotpilcsi, ha látja a táblát persze megoldja a dolgot, mert nem rutinból vezet. Ergo a torz forgalomszabályozást is elbírja, akár a baleseti statisztika is javulhat. Pedig csak az ilyen "halálkereszteződéseket" kéne átgondolni, felszámolni.

    Szal, ebből kiindulva, ha elterjednek a masinériák, akkor még kevesebb nyomás lesz ezeket a szakembereken, még hülyébb lesz a szabályozás és a végén biológiai sofőr tényleg nem fog tudni eligazodni a forgalomban.

    És akkor majd a gépisofőrök hívei mondhatják hogy: Na ugye!
    XD
  • CsZ #6
    Angliában törtem össze egy kölcsönzött autót a fák által takart tábla miatt. Mivel nem értettem miben hibáztam még a rendőr is kijött, és hát megmutatta a lombok között... Én lettem a hibás. Hiába voltak tökéletes közeli állapotban az útburkolati jelek, a sűrű forgalom miatt nem látszottak.
    Kies hazánkban a táblák alkalmazásával kapcsolatban engem pl. az zavar legjobban, hogy rendszeresen alkalmazzák útkarbantartás helyett. Kiraknak egy 60-as táblát, hogy nyomvályús a következő 10 km, és aztán 5 évig marad a korlátozás, nem történik semmi.

    Álomvilág ez az önvezetés, annyi speciális helyzet van, hogy mindig ugyanoda jutunk: "olyankor majd vezet az ember". De ez így nem önvezetés. Csak segítség, ami folyamatos kontrollt igényel, cserébe minden adatod (az orvosi adataid is), tevékenységed, szokásod, térbeli mozgásod, emberek akikkel találkozol begyűjtésre és azonosításra kerül, és már megy is a felhőbe.
    Az érzékelők garmadája pedig nemcsak drágítja az egész közlekedést, hanem teremt még pár száz millió mozgó köztéri kamerát, 360 fokos látószöggel, amit nem államilag finanszíroznak.
    Szerintem jól beugratták a nagy adatgyűjtő cégek az autógyártókat, aztán lelépn(t)ek, nekik az adat kell. A nép meg alig várja, hogy bekamerázzák a kocsiját, a telefon már nem is elég :-)
    Kíváncsi leszek a történet végére, vagyis hogy ténylegesen mikor lesz biztosabb vezető egy gép mint egy átlag sofőr - bármilyen körülmények között és helyzetben.
  • gforce9 #5
    "vizuális érzékelői sokkal sebezhetőbbek"

    Ez így ebben a formában nem igaz. Egyrészt több érzékelő van, nme úgy működik, hogy lefröcskölöd a kamerát és vak az autó. Ha valamelyik kiesik vagy átadja a vezetést az embernek vagy szépen leparkol. Másrészt egy utaskabinba berepülő darázs miatt megijedő vagy fáradt és elalvó sofőr meg felcsavarodik a szalagkorlátra jobb esetben, rosszabb esetben meg megy a szembeforgalomba.
  • Ender Wiggin #4
    nem azzal van a gond, hogy az MI vagy akármi mire képes, hanem azzal, hogy a vizuális érzékelői sokkal sebezhetőbbek, mint egy emberé. akárhány kamerát raknak az autóra, azok mindig koszolódnak. És persze, ha takarásban van a tábla, akkor a gép ugyanúgy benézhet a korlátozó táblát, mint egy ember, ha nincs valamiféle belső adatbázisa az ilyen táblák pozíciójáról.
    és szerintem nem az magyar útminőséget hozták fel példának, hanem az értelmetlen táblakihelyezést (vagy éppen a fák bokrok mögé felszerelt táblákat), amiből a rendőrség profitál sokszor pofátlanul. ilyesmivel azért még a balkánon is ritkán találkozni...
  • Tetsuo #3
    Sok hülye Magyarországot hozza fel negatív példának, de még Európában is vannak sokkal rosszabb úthálózattal bíró országok nem kis számban.
    Igazából az országok nagy többségében rosszabb az utak minősége, mint hazánkban.
    Természetesen az autók önvezető rendszerét eleinte a legfejlettebb városok jobb negyedeiben való közlekedésekre illetve autópályákra készítik fel, szó sincs még arról, hogy szabadon közlekedne a világban.
    Elsősorban a számítástechnikának kell fejlődnie ahhoz, hogy összetettebb terepen, mesterséges jelek nélkül is biztosan tájékozódjon az autonóm jármű, de ez a képesség nem csak vezetésre alkalmas, hanem "élő" 3D-leképezésre akár épületekben stb. és annak (a mainál jóval komolyabb) elemzése egy MI által.
  • RoboKutya78 #2
    ja főleg amikor indokolatlanul 3 méteren belül 3 különböző sebességkorlátozó tábla van kitéve.. Lásd magyarország. Ennek a megvalósítás érdekében a táblákat is okosítani kéne illetve nyilvántartásban kéne tartani hogy a felesleges otthagyott darabok ne zavarják össz az amugyis nemrég hírezett Gondot okozó konvolyban haladó okosautók müködését. Á szerintem bilibe lóg a kezünk az automatta autókat illetően
    Utoljára szerkesztette: RoboKutya78, 2017.03.02. 13:13:57
  • Ender Wiggin #1
    Ha a táblákra hagyatkozik a rendszer, akkor régen rossz. Számos tényező blokkolhatja a rálátást.