Gyurkity Péter
Veszélyt jelentenek az önvezető autók korlátai
A sofőrök ugyanis csak nagyon lassan adják át vagy veszik vissza az irányítást.
Az önvezető autók fokozatos terjedése egyben új kérdéseket is felvet, ez pedig nemcsak a különböző szabályozó hatóságok, de az átlag halandó számára is akadályokat, egyes esetekben pedig közvetlen veszélyt is jelent. Egy új tanulmány szerint gondok vannak az irányítás átadásával, ezért a jelenlegi korlátok lelassíthatják, de akár meg is akadályozhatják a terjeszkedést.
A Southampton Egyetem kutatói 26 felnőtt bevonásával folytatták le kísérleteiket, közöttük férfiak és nők egyaránt megtalálhatók voltak. Az eredmények láttán arra a következtetésre jutottak, hogy a 20 és 52 év közötti felnőttek a 110 km/h-s sebességnél, normál (ám szimulált) közlekedési körülmények között, csak nagyon lassan veszik át vagy adják le a személyautó irányítását, ez pedig komoly problémákat okozhat. Különösen szembetűnő volt ez azok esetében, akik valamilyen másodlagos, tehát zavaró tevékenységet folytattak az utazás közben, ez nyilván még bonyolultabbá teszi az robotpilóta használatát.
Korábban már többször felmerült, hogy az önvezető autókkal komoly gondok vannak, itt a Tesla balesetei mellett a Google fejlesztései is górcső alá kerültek. Egy 2013-as tanulmány szintén hasonló gondokra mutatott rá, kiemelve, hogy az esetek nagy részében éppen akkor reagálunk lassan, amikor a szoftvernek szüksége lenne az emberi segítségre. Ez tehát egy ismert probléma, mi több, a tengerentúlon egészen 1947-ből is akad példa olyan bírósági perre, amely az autópilóta, pontosabban egy katonai repülőgépet vezető személy hibája kapcsán indult el (akkor a haditengerészet repülője egy régi, mechanikus robotpilóta irányítása mellett csapódott neki egy kisebb polgári gépnek), vagyis még azt sem mondhatjuk, hogy egy meglehetősen új jelenségről van szó.
A most lefolytatott szimulációk során 30-45 másodperces intervallumokban késztették a sofőröket az irányítás leadására vagy átvételére, ezek során az érintett személyek 2 és 26 másodperc közötti reakcióidőt mutattak. Ez a tartomány óriásinak mondható, ezért a készítők szerint az önvezető autók gyártóinak nem az átlagra kell figyelniük, hanem az egyes emberek közötti nagy különbségekre, a szoftvert pedig ennek alapján megtervezni, illetve módosítani.
Az önvezető autók fokozatos terjedése egyben új kérdéseket is felvet, ez pedig nemcsak a különböző szabályozó hatóságok, de az átlag halandó számára is akadályokat, egyes esetekben pedig közvetlen veszélyt is jelent. Egy új tanulmány szerint gondok vannak az irányítás átadásával, ezért a jelenlegi korlátok lelassíthatják, de akár meg is akadályozhatják a terjeszkedést.
A Southampton Egyetem kutatói 26 felnőtt bevonásával folytatták le kísérleteiket, közöttük férfiak és nők egyaránt megtalálhatók voltak. Az eredmények láttán arra a következtetésre jutottak, hogy a 20 és 52 év közötti felnőttek a 110 km/h-s sebességnél, normál (ám szimulált) közlekedési körülmények között, csak nagyon lassan veszik át vagy adják le a személyautó irányítását, ez pedig komoly problémákat okozhat. Különösen szembetűnő volt ez azok esetében, akik valamilyen másodlagos, tehát zavaró tevékenységet folytattak az utazás közben, ez nyilván még bonyolultabbá teszi az robotpilóta használatát.
Korábban már többször felmerült, hogy az önvezető autókkal komoly gondok vannak, itt a Tesla balesetei mellett a Google fejlesztései is górcső alá kerültek. Egy 2013-as tanulmány szintén hasonló gondokra mutatott rá, kiemelve, hogy az esetek nagy részében éppen akkor reagálunk lassan, amikor a szoftvernek szüksége lenne az emberi segítségre. Ez tehát egy ismert probléma, mi több, a tengerentúlon egészen 1947-ből is akad példa olyan bírósági perre, amely az autópilóta, pontosabban egy katonai repülőgépet vezető személy hibája kapcsán indult el (akkor a haditengerészet repülője egy régi, mechanikus robotpilóta irányítása mellett csapódott neki egy kisebb polgári gépnek), vagyis még azt sem mondhatjuk, hogy egy meglehetősen új jelenségről van szó.
A most lefolytatott szimulációk során 30-45 másodperces intervallumokban késztették a sofőröket az irányítás leadására vagy átvételére, ezek során az érintett személyek 2 és 26 másodperc közötti reakcióidőt mutattak. Ez a tartomány óriásinak mondható, ezért a készítők szerint az önvezető autók gyártóinak nem az átlagra kell figyelniük, hanem az egyes emberek közötti nagy különbségekre, a szoftvert pedig ennek alapján megtervezni, illetve módosítani.