Berta Sándor

Brit törvény az önálló vezetés jogi alapjairól

A szigetország kormánya meg akarja teremteni a robotautókkal való közlekedés törvényi hátterét.

Egy baleset esetén nem az autóban ülök a felelősek - ez a kiindulási alapja a készülő törvénynek. És itt jön a nagy de, és a felsorolás, hogy milyen esetben mégis igen, és egy esetleges káresemény esetén kinek milyen mértékben kell viselnie a felelősséget. A Vehicle Technology and Aviation Bill tervezetében többek között az szerepel, hogy mind a teljesen önálló, mind a normál közlekedési üzemmód - azaz ha a sofőr mégis átvenné az irányítást - esetében biztosítási védelemnek kell vonatkoznia a baleseti áldozatokra. A jogszabály garantálni akarja, hogy az ártatlan elszenvedők gyorsan és egyszerűen kártérítést kaphassanak.

A biztosítási védelmet ugyanakkor nagyon könnyen elveszíthetik a járműtulajdonosok. Ehhez az is elegendő, ha nem frissítik gépkocsijaik szoftverét vagy a tudtukkal valaki felelőtlen módon megváltoztatja azt. Akkor is elbukhatják a biztosítási védelmet, ha nem telepítik a kötelező szoftverfrissítéseket. A tervezet nem megy bele nagyon mélyen a részletekbe, például nem szabályozza az önállóan közlekedő autók funkcióival és azok használatával kapcsolatos kötelezettségeket. Azt, hogy mikortól számít pontosan egy autó önvezetőnek azt később határozza majd meg az illetékes hatóság, de az anyag szerint a kormánynak vezetnie kell egy aktuális listát a Nagy-Britanniában bejegyzett automatikusan működő típusokról.

A dokumentum nem közöl részleteket a frissítésekkel kapcsolatban sem - ez egyébként az egyes modellek esetében erősen eltérhet. Amennyiben egy gyártó biztonsági okokból lemond a vezérlési rendszert érintő online frissítésről, akkor a járműtulajdonosoknak manuálisan kell telepíteniük az új szoftververziót vagy fel kell keresniük egy szerződéses szervizt. Kérdéses, hogy a gyártók kérhetnek-e pénzt az új funkciókkal kapcsolatos kötelező frissítésekért.

A brit biztosítótársaságok üdvözölték a tervezetet és azt remélik, hogy így kevesebb balesetben lesznek érintettek a robotautók és a jogszabály hozzájárulhat a technika gyorsabb elfogadásához és elterjedéséhez. A brit kormány pedig azt reméli, hogy biztosítható lesz az elektromos járművek elterjedése, ugyanis például a benzinkutak üzemeltetőit a jövőben kötelezhetik az elektromos töltőállomások létrehozására. John Hayes brit közlekedési miniszter elismerte, hogy mindehhez jobban ki kell építeni az infrastruktúrát, hiszen a szigetországban jelenleg csupán 11 000 ilyen töltőállomás van. Elszántak és mindent el akarnak követni azért, hogy az elektromos gépkocsikat mindenki számára elérhetővé tegyék.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #19
    Nallunk pont ezt tortent a kerekparosok ittas vezetese eseten. De ne adjunk otleteket a jogi szabalyozasert felelosoknek...
  • szbende #18
    Ennyi erővel az ittas vezetést is lehetne engedni, csak legyen rá biztosítás.



  • NEXUS6 #17
    Ez meg az a video ahol a Tesla önvezető szoftvere csinálja a balesetveszélyes helyzeteket.
    ;)
  • NEXUS6 #16
    Veled is egyeztettek, mert a civil rendelet egyik verziója, ha jól emléxem fel volt/van rakva társadalmi egyeztetésre!

    Jogos, amit írsz, igen el túloztam, a 15 kg, egyik verzió szerint már képzéshez/engedélyhez kötött kategóriába esik, de sokan sok dolgot akarnak. Ki tudja, milyen lesz a végső szabályozás. Van akinek a legkönnyebb kategóriára engedély nélkül használható 160 m kevés, más komoly repültető, meg szívbajt kap már ettől is. A drónszövetség meg ahogy érzékelem erősen az ellen van, hogy akár bizonyos kisebb kategóriát a simán már létező hobbi/modellrepcsi kategóriájába soroljanak valamiért.

    Szóval, hogy mi lesz a vége, még elég képlékeny. Nehéz egy szabályozásba bezsúfolni 4 nagyobb, eltérő képességű, feladatrendszerű, célú repülő eszköz kategóriát. Szerintem nem is kéne, mert már most túl dagályos kezd lenni a rendelet. Pistabá nem fogja elolvasni, mint használati utasírtást a unoka szülcsinapcsijára vásárolt Teccsós drónocskához.
  • Ender Wiggin #15
    Ja, és a napfényes kaliforniában tesztelik (főleg mountain view-ban ami azért nem egy forgalmas városka), ahol alig esik az eső, hóról meg végképp ne beszéljünk, ennek ellenére a jelentésben az időjárás is szerepel, mint ok, hogy a robot átadja a vezetést. Meg szenzorhiba, meg a legtöbb esetben szoftver diszkrepancia. Ezzel együtt persze a google messze a legjobb statisztikával bíró rendszer. A balesetekkel meg elég nagy ostobaság példálózni, mert nem tudhatod, hogy ezek a hiper-szuper önvezetők nem éppen egy fatális szituációban adják majd át a vezetést...(ja és éjszaka, amikor a jelenlegi technológia a legsebezhetőbb).
    Utoljára szerkesztette: Ender Wiggin, 2017.02.26. 15:57:46
  • Jeffjohnson #14
    "nem elemez, nem emléxik. "

    Pont, hogy ez a két dolog, amit nálad sokkal jobban tud. Google statisztikája szerint a robotautók ugyanannyi levezetett kilométer alatt kevesebb balesetet okoznak mint az emberek és ez még csak az eleje. Hardver és szoftver oldalról még baromi sokat fognak fejlődni. Azért az megmosolyogtató, hogy jobban félsz egy törvényileg valszeg komoly szabályzás elé néző és komoly feltételeknek megfelelő robotautótól, mint egy részeg vagy figyelmetlen vagy elalvó sofőrtől. Buszbaleset 16 áldozatának a családjának meséld majd el, hogy milyen jó az, ha ember vezet.
    Utoljára szerkesztette: Jeffjohnson, 2017.02.25. 13:03:43
  • Jeffjohnson #13
    "Ha tudnád hol tart most a drón-rendelet(ek) egyeztetése, akkor lehet, hogy nem lennél ilyen optimista!"
    Na, mesélj. Biztos veled egyeztetnek....

    15 kg-os drón a jelenlegi szabályozás tervezet szerint II-es kat, amihez engedély kell, amit képzéshez és vizsgához kötnek.

    Egy Inspire 2-nek 4kg a max. felszálló tömege az ára pedig 1millió környéke.
    Szóval egy 15kg-os max egy nagyon komoly kamera felemelésére vagy mezőgazdasági célokra lehetne venni, aligha fog "Újgazdag Pistike" azzal repkedni. Akinek ilyen drónja van az tudja is kezelni különben egy kocsi árát csapja oda 2mp alatt. Azt hittem te értesz valamit a drónokhoz de tévedtem.

    Én aktívan használom őket már vagy 5-6 éve de mesélj te mennyiből raksz össze egy 15kg-os drónt? Meg minek mikor a polcról leemelhetőek pont, hogy jobban megfelelnek "Újgazdag Pistikének"...

    Hamarabb fog egy autó elütni mintsem, hogy egy drón okozzon balesetet. Tudod a statisztikák nem hazudnak....
    Utoljára szerkesztette: Jeffjohnson, 2017.02.25. 12:52:41
  • duke #12
    "Robi mit csinál, honnan tudja, hogy baleset volt?"

    Az lesz mint amit a tesla mar most is tud, pedig ott meg csak egy nagyon nagyon korai kiserleti rendszer van, hogy mar utkozes elott jelez.
    Figyeli maga koruli a forgalmat, es ha ket auto sebesege iranya alapjan az utkozes elkerulhetetlen, akkor elorejelzi a bekovetkezo balesetet.
    A baleset meg be sem kovetkezett, de a mentok tuzoltok mar uton vannak a megadott gps kordinatak fele. Hasonlitsuk ezt ossze az emberekkel, amikor az autopalyan szazszamra utkoznek, mert hiaba tornyosul elottuk egy roncshalom, attol meg a 112. auto is gondnelkul belehajt a tomegbalesetbe.
    Szoval szo nincs arrol, hogy robot nem venne eszre akarcsak a veszelyes helyzetet.
    Tesla robotpilóta szoftvere előre látta a balesetet
  • NEXUS6 #11
    Ha tudnád hol tart most a drón-rendelet(ek) egyeztetése, akkor lehet, hogy nem lennél ilyen optimista!
    XD

    És azt tartsd észben, hogy egy szarul megírt jogszabály önmagában nem véd meg attól, amit esetleg pont az tett lehetővé.
    Pár napja esett egy drón egy kocsira. Ma a jelenlegi szabályozás miatt megcibálják majd a drónpilótát. Talán ez egyelőre elijeszt másokat is hogy ilyen helyen bohóckodjanak. Pár hónap múlva, ha egy liberálisabb szabályozás lesz, és Újgazdag Pistike 15 kg-os drónja agyonnyomja a csivavávádat mit csinálsz a nagy optimizmusodban?
  • NEXUS6 #10
    "Baleset eseten is egyertelmu, a jarmu megall, elakadasjelzo be es segitseget hiv. Ha van benne ember, ha nincs."

    Hát kb itt van a pitbull elhantolva!
    Amire én gondolok az, az a szitu pl, hogy két autó összecsattan, te pedig vagy robival, vagy anélkül vészfékezés intenzív kormányzással elkerülöd őket.
    Mi a teendő?
    Kocsi félreáll, vészvillogó, mentő/rendőr kihív, megy az ember megnézni mit tehet.

    Robi mit csinál, honnan tudja, hogy baleset volt?
    Te tudod, mert fékcsikorgást, bazi nagy csattanást hallasz, kitérés után tükörbe nézel és látod, amint 40 nm-en a két autó alkatrészei és a sofőrök agyveleje borítja az aszfaltot. Neked azért nem ez az 5 millió Ft-os kérdés, hogy mi történt.

    Robi mit képes érzékelni, két autó nagy sebességgel közeledik egymáshoz, majd megállnak. Ő pedig kitér. Nem érzékeli az apróbb dolgokat, pl törmelék, kátyu, akármi, (vagy ha igen mindet kikerüli), nem elemez, nem emléxik.
    Megáll, értesíti a mentőt. Kiszállsz és látod, hogy semmi komolly, csak a két idióta sofőr oltja egymást, hogy ki a hülyébb, úgy hogy a fröcsögő nyál miatt bekapcsol még az automata ablaktörlő is. Azért ebből jobb kimaradni. ;)

    Mert ami neked egyértelmű, az bizony a robi nem biztos, hogy be tudja azonosítani. Szerintem ma még tutti nem.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.02.25. 10:53:42