Berta Sándor
Brit törvény az önálló vezetés jogi alapjairól
A szigetország kormánya meg akarja teremteni a robotautókkal való közlekedés törvényi hátterét.
Egy baleset esetén nem az autóban ülök a felelősek - ez a kiindulási alapja a készülő törvénynek. És itt jön a nagy de, és a felsorolás, hogy milyen esetben mégis igen, és egy esetleges káresemény esetén kinek milyen mértékben kell viselnie a felelősséget. A Vehicle Technology and Aviation Bill tervezetében többek között az szerepel, hogy mind a teljesen önálló, mind a normál közlekedési üzemmód - azaz ha a sofőr mégis átvenné az irányítást - esetében biztosítási védelemnek kell vonatkoznia a baleseti áldozatokra. A jogszabály garantálni akarja, hogy az ártatlan elszenvedők gyorsan és egyszerűen kártérítést kaphassanak.
A biztosítási védelmet ugyanakkor nagyon könnyen elveszíthetik a járműtulajdonosok. Ehhez az is elegendő, ha nem frissítik gépkocsijaik szoftverét vagy a tudtukkal valaki felelőtlen módon megváltoztatja azt. Akkor is elbukhatják a biztosítási védelmet, ha nem telepítik a kötelező szoftverfrissítéseket. A tervezet nem megy bele nagyon mélyen a részletekbe, például nem szabályozza az önállóan közlekedő autók funkcióival és azok használatával kapcsolatos kötelezettségeket. Azt, hogy mikortól számít pontosan egy autó önvezetőnek azt később határozza majd meg az illetékes hatóság, de az anyag szerint a kormánynak vezetnie kell egy aktuális listát a Nagy-Britanniában bejegyzett automatikusan működő típusokról.
A dokumentum nem közöl részleteket a frissítésekkel kapcsolatban sem - ez egyébként az egyes modellek esetében erősen eltérhet. Amennyiben egy gyártó biztonsági okokból lemond a vezérlési rendszert érintő online frissítésről, akkor a járműtulajdonosoknak manuálisan kell telepíteniük az új szoftververziót vagy fel kell keresniük egy szerződéses szervizt. Kérdéses, hogy a gyártók kérhetnek-e pénzt az új funkciókkal kapcsolatos kötelező frissítésekért.
A brit biztosítótársaságok üdvözölték a tervezetet és azt remélik, hogy így kevesebb balesetben lesznek érintettek a robotautók és a jogszabály hozzájárulhat a technika gyorsabb elfogadásához és elterjedéséhez. A brit kormány pedig azt reméli, hogy biztosítható lesz az elektromos járművek elterjedése, ugyanis például a benzinkutak üzemeltetőit a jövőben kötelezhetik az elektromos töltőállomások létrehozására. John Hayes brit közlekedési miniszter elismerte, hogy mindehhez jobban ki kell építeni az infrastruktúrát, hiszen a szigetországban jelenleg csupán 11 000 ilyen töltőállomás van. Elszántak és mindent el akarnak követni azért, hogy az elektromos gépkocsikat mindenki számára elérhetővé tegyék.
Egy baleset esetén nem az autóban ülök a felelősek - ez a kiindulási alapja a készülő törvénynek. És itt jön a nagy de, és a felsorolás, hogy milyen esetben mégis igen, és egy esetleges káresemény esetén kinek milyen mértékben kell viselnie a felelősséget. A Vehicle Technology and Aviation Bill tervezetében többek között az szerepel, hogy mind a teljesen önálló, mind a normál közlekedési üzemmód - azaz ha a sofőr mégis átvenné az irányítást - esetében biztosítási védelemnek kell vonatkoznia a baleseti áldozatokra. A jogszabály garantálni akarja, hogy az ártatlan elszenvedők gyorsan és egyszerűen kártérítést kaphassanak.
A biztosítási védelmet ugyanakkor nagyon könnyen elveszíthetik a járműtulajdonosok. Ehhez az is elegendő, ha nem frissítik gépkocsijaik szoftverét vagy a tudtukkal valaki felelőtlen módon megváltoztatja azt. Akkor is elbukhatják a biztosítási védelmet, ha nem telepítik a kötelező szoftverfrissítéseket. A tervezet nem megy bele nagyon mélyen a részletekbe, például nem szabályozza az önállóan közlekedő autók funkcióival és azok használatával kapcsolatos kötelezettségeket. Azt, hogy mikortól számít pontosan egy autó önvezetőnek azt később határozza majd meg az illetékes hatóság, de az anyag szerint a kormánynak vezetnie kell egy aktuális listát a Nagy-Britanniában bejegyzett automatikusan működő típusokról.
A dokumentum nem közöl részleteket a frissítésekkel kapcsolatban sem - ez egyébként az egyes modellek esetében erősen eltérhet. Amennyiben egy gyártó biztonsági okokból lemond a vezérlési rendszert érintő online frissítésről, akkor a járműtulajdonosoknak manuálisan kell telepíteniük az új szoftververziót vagy fel kell keresniük egy szerződéses szervizt. Kérdéses, hogy a gyártók kérhetnek-e pénzt az új funkciókkal kapcsolatos kötelező frissítésekért.
A brit biztosítótársaságok üdvözölték a tervezetet és azt remélik, hogy így kevesebb balesetben lesznek érintettek a robotautók és a jogszabály hozzájárulhat a technika gyorsabb elfogadásához és elterjedéséhez. A brit kormány pedig azt reméli, hogy biztosítható lesz az elektromos járművek elterjedése, ugyanis például a benzinkutak üzemeltetőit a jövőben kötelezhetik az elektromos töltőállomások létrehozására. John Hayes brit közlekedési miniszter elismerte, hogy mindehhez jobban ki kell építeni az infrastruktúrát, hiszen a szigetországban jelenleg csupán 11 000 ilyen töltőállomás van. Elszántak és mindent el akarnak követni azért, hogy az elektromos gépkocsikat mindenki számára elérhetővé tegyék.