Berta Sándor

2025-től nem lesz szükség jogosítványra

A Volkswagen jövőképe alapján akkumulátoros robottaxik automatikusan szállítják majd el az otthonaikból a célállomásokra az embereket.

A cég három jövőcentrumában (Potsdam, Peking, Szilícium-völgy) tervezők és digitalizálási szakértők dolgoznak a jövő gépkocsiján. A Volkswagen a közeljövőben először sofőr- és taxiszolgáltatásokat, majd autómegosztó ajánlatokat épít ki. A konszern a bevétele jelentős részét ezeken a területeken akarja befektetni. A cég biztos abban, hogy az emberek egyre kevesebb időt fognak eltölteni az autóikban ülve. Napjainkban az emberek az életük során átlagosan közel 38 000 órát cselekednek így - ők szeretnék ezt az időt visszaadni, hogy mindenki arra fordíthassa, amire szeretné.

Johann Jungwirth, a gyártó digitális ügyekért felelős vezetője kijelentette, hogy több százezer vagy akár több millió olyan jármű lesz, amelyek a belvárosokban A pontból B pontba fogják szállítani az embereket és az árucikkeket. Ők erre igyekeznek felkészülni. A menedzser hozzátette, hogy nyitottak a technológiai cégekkel való együttműködésre és szeretnék erősíteni a jelenlétüket a Szilícium-völgyben. A vállalat többek között ott hozná létre az autonóm vezetési központját is. Az elsők között akar lenni, amikor legkésőbb a következő évtized elején megjelennek a piacon az első teljesen automatizált gépkocsik. Ez szerinte leghamarabb 3-5 éven belül valósulhat meg.


Jungwirth biztos abban, hogy a gyerekeinek már nem lesz szükségük jogosítványra. A társaság által fejlesztett önvezető rendszer a mai megoldásoknál 20-30-szor nagyobb teljesítményű lesz, mesterséges intelligenciával is ellátják majd és a többi autóval való összeköttetés miatt hozzáférhet más járművek tapasztalataihoz. A szakember optimistán nyilatkozott, ami annak köszönhető, hogy az eddigi összes tanulmány szerint az emberek gyorsan megbíznak az új dolgokban. Úgy véli, a kulturális változás gyorsabban bekövetkezik majd, mint sokan gondolnák. A tesztelések során már most is sokan alig várják, hogy elfordulhassanak a kormánytól és az okostelefonjukkal kezdhessenek el foglalkozni.

Jungwirth hét éven át élt a Szilícium-völgyben, tavaly november óta tölti be a pozícióját. Előtte a Mercedes fejlesztőközpontját vezette, majd később az Apple munkatársa volt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #87
    " Nos szerinted ilyen dolgok nem lesznek kitalálva a robotautókra?"

    Biztos fognak probalkozni. Viszont valtozik az egesz technologia, elektromos autok, robot autok, uj szereplok jelennek meg az autoiparban, remelem nehezebben tudjak majd fenntartani a jelenlegi fogyasztoi allapotokat. Egy magneses csapagyazasu agymotor elettartama szinte korlatlan. Az elektrodinamikus fekek sem kopnak. Szerintem joval nehezebb lesz az elettartam korlatot beepiteni, mint a belsoegesu motor eseten.
    Azert persze nagyon kivancsi vagyok, mi lesz majd a tipikus meghibasodas, ha nagyszamban elterjednek az elektromos robotautok.
  • Tetsuo #86
    Bizonyos kényszerképzeteid, vízióid és érzelmeid vannak a hozzászólásaidban objektív tények nélkül.
    Persze erről is beszélhetünk, de inkább fordulj szakemberhez. ;-)
  • gforce9 #85
    Nem ez nem igaz. Nekem lényegében csak öreg autóim voltak, most is az van. Vannak időszakos karbantartások, amiket meg kell csinálni. A motorjában jelenleg 300 000Km van. Nem kellett megbontani semennyire eddig. (egyik autómat sem kellett) Ha ésszel használja az ember és odafigyel, akkor pont hogy motorikusan semmi extra nincs. A futómű idő előtti elhasználódásának hazánk útjai is részesei. (ez robotautónál is így lesz). Lényegében átlag használatnál évente egy olajcsere és szűrőcsere kb kell. Ékszíj vezérműszíj azért ennél sokkal többet bír.

    Valóban van olyan, hogy egy belsőégésű motorral szerelt kocsival sok a baj. Vannak típushibák stb. Szerinted robotautóknál nem lesznek? Elég naiv hozzáállás. Ugyanazok a gyártók fogják összerakni az autók alapját az elektromos részeket pedig a mai elektronikai eszközök gyártói. Ugye egyik elektronikai eszközünkkel sincs baj ma? :)

    Amit említettél a beépített kötelező dolgok amiket ki lehetne kerülni. (pl. a vezérműszíjcserét egy fix fogaskerékhajtással el lehetne felejteni, stb.) Az sima ékszíjat nem nagyon lehet kikerülni (most nem részletezem miért nem lenne célszerű). Nos szerinted ilyen dolgok nem lesznek kitalálva a robotautókra? Nem lesz olyan hogy féléves kötelező szenzor újrakalibrálás stb. :) Ilyet nem fognak meglépni az autógyártók? :)

    Félreértés ne essék, nem vagyok sem robotautó, sem elektromos autó ellenes, sőt! De ilyet ne mondjuk hogy az egyiket hűdegyakran kell szervizelni a másikat meg nem, mert ez egyszerűen nem állja meg a helyét.
  • duke #84
    "De én látatlanban kimerem jelenteni, hogy ezeknek a cuccoknak komoly karbantartási igénye lesz."
    Nem lesz.
    Persze az autogyartoknak egyertelmuen az az erdekuk, hogy korlatozzak egy auto uzemidejet, de az igazan fontos kritikus rendszerek most is szinte hibatlanul mukodnek. Az uzemanyagtartaly nem szokott kigyulladni,(csak durva baleset eseten) a fekekre sem jellemzo a varatlan meghibasodas. Mert ezeket eleve ugy tervezik, hogy ne legyen gond, minden mas torik, kopik, hasznalodik. Es az autot iranyito rendszer is rendkivul megbizhato lesz. Miutan itt mar biztos, hogy elektromos autokrol beszelhetunk, szinte semmilyen, meghibasodas sem varhato eveken keresztul.
  • duke #83
    Na jo talan van egy hajszalnyira elfogult vagyok a belsoegesu motorrokkal szemben.
    De az igaz, hogy a belsoegesu motorral, akkor is allandoan problema van, ha egyebbkent jol mukodik. Szurot kell cserelni, gyujtogyergyat kell cserelni, olajat kell cserelni, szarakodik a hutes, csuszik a kuplung, recseg a valto, folyik az olaj, gyenge az akumlator, kipufogo problema, katalizator problema. Persze az autogyarak akik nagyreszt az alkatreszekbol elnek, ez tokeletes.
  • dyra #82
    De én látatlanban kimerem jelenteni, hogy ezeknek a cuccoknak komoly karbantartási igénye lesz. Nézd meg, hogy egy mai autónak milyen karbantartási igényei vannak ha betartjuk a gyári ajánlásokat. Ezek a gépek meg elvileg sokkal többet fognak menni az önvezetés miatt. Valószínűsítem elhasználódni is hamarabb fognak. Arról nem is szólva, hogy ezen lesz egy a mai autóknál jóval bonyolultabb elektronikai rendszer. Nem véletlen tolják ezt az autó gyártók, nekik ebben hatalmas lehetőségeik vannak. 4 - 5 éves autók mehetnek majd a kukába. Nem vagyok róla meggyőződve, hogy kell ez az emberiségnek. De mind1 úgyse rajtam múlik.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2016.09.09. 20:26:31
  • gforce9 #81
    "A mostani autokat, folleg a belsoegesu motor miatt gyakorlatilag hetente javitani kell, es fel evente, kis tulzassal ujja kell epiteni(mar mint a motort)."

    He? Ez nem kis túlzás, hanem ordenáré nagy tévedés.
  • duke #80
    " A mai emberekre meg rohadtul nem az a jellemző, hogy tudnak és szeretnek várni. A szenzorok pedig majd folyamatos karbantartást igényelnek akár túlméretezett akár nem."

    Ezt igy latatlanban nem lehet kijenteni, hogy egy egyenlore ismeretlen szerkezetek milyen karbantartast ellenorzest, igenyelnek majd. Es miert is lenne az baj, ha idonkent, ellenorizni kene par dolgot ? A mostani autokat, folleg a belsoegesu motor miatt gyakorlatilag hetente javitani kell, es fel evente, kis tulzassal ujja kell epiteni(mar mint a motort). Raadasul ez az ellenorzes a robotjarmuveknel valoszinuleg ugy fog torteni, hogy fogja magat az auto, es arra alkalmas idopontban elmegy a szakszervizbe, es a tulajnak semmi dolga nem lesz ezzel.
    Azt biztossan kilehet jelenteni, hogy a kritikus fontosagu szenzorok, erzekelok ugy lesznek megtervezve, hogy bolondbiztossak lesznek, es karbantartas mentessek. Azon nem mulhat a biztonsag, hogy valaki mondjuk 20 evig elmulasztja a karbantartast.
    Az pedig hogy robottaxik lesznek, vagy mindenkinek sajat autoja, meg a kutya is a sajat jarmuvevel fog, a kozeli kutyafutatora menni, azt majd bonyolult tarsadalmi, egyenlore felmerhetetlen igenyek fogjak eldonteni. Lehet hogy lesz mind a ketto, de lehet hogy ez 10 evente a kor divatja szerint valtozni fog, es lehet, hogy olyan harmadik fele hasznalati mod lesz, amit most meg a legmereszebb almainkban sem tudunk elkepzelni, mert meg nem letezik az a tarsadalmi igeny, amire az lesz egy megoldas.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2016.09.08. 20:05:35
  • dyra #79
    Az emberek életritmusa olyan, hogy reggel meg délután mozog egy hatalmas tömeg. A nap többi részében kisebb a mozgolódás. Na most ezt vagy úgy valósítják meg, hogy a gépparkot erre az időszakra állítják be és akkor rengeteg gépnek lesz holt ideje a nem csúcs időszakban vagy a másik oldalról kevesebb lesz a gép akkor viszont a csúcs időben nem jut mindenkinek kocsi. A mai emberekre meg rohadtul nem az a jellemző, hogy tudnak és szeretnek várni. A szenzorok pedig majd folyamatos karbantartást igényelnek akár túlméretezett akár nem. Ezzel pedig lusták az emberek foglalkozni. Nagyon sok itt a kérdés, a távoli jövőben biztos lesz majd ilyen de szerintem az minimum 20 - 30 év.
  • duke #78
    Biztos lehetsz benne, hogy egy robotautonal, az iranyitasert feleloles szenzorok lesznek a legbiztonsagosabb alkatreszei az autonak. Ugy fogjak megtervezni, es bosegessen tulmeretezni azokat, hogy barmi mas szokasos alkatresz, ezerszer nagyobb esellyel fog meghibasodni. Hadiparban, repulogepiparban, atomiparban sok evtizednyi tapasztalat, tudas halmozodott mar fel, a biztonsagkritikus rendszerek tervezeseben, itt is megfogjak oldani. Mar csak azert sem kell attol tartanod, hogy egyszercsak neked kell vezetni az autot, mert nem lesznek olyan kezeloszervek az autokban, amivel az utas iranyithatna a jarmuvet. Olyan lesz mint egy lift, benyomod a gombot, beadod a cimet, es nem kell azzal foglalkozni, hogy mi tortenik, amikor kinyillik az ajto kiszallsz es kesz.
    Azt pedig mibol gondolod, hogyha a robottaxik terjednek majd el, akkor abbol nem lesz boven elegendo ? Pont azert, mert nem kell hozzajuk emberi vezeto, barmennyit lehet beloluk tartani egy raktarban, es ha kell akkor kikuldeni az utakra, ha meg mar nem kell, akkor vissza a raktarba.