Kedvező jogi háttérre vár a bioetanolos busz

Stockholmban immár több mint 15 éve Scania - a helyi tömegközlekedési vállalat szakértőivel kifejlesztett, etanollal üzemelő motorokkal szerelt - buszok szállítják az utasokat a tömegközlekedésben.

Az 1990-es évek eleje óta a Scania mintegy 600 ilyen tömegközlekedési járművet gyártott, ezeknek jóval több mint a fele, 389 darab a svéd fővárosban közlekedik, ezzel itt üzemel a világ legnagyobb etanol üzemanyagú buszflottája. Stockholm tapasztalatai az etanolos buszok üzemeltetésében példaértékűek: a városban a szén-dioxid-kibocsátás mintegy 160 ezer, a nitrogén-oxidok kibocsátása pedig 546 tonnával lett kevesebb évente.

Az etanol technológia előnyei közé tartozik, hogy általa nagymértékben csökkenthető a környezeti terhelés és a légszennyezettség. Az új technológia fölkeltette más országok érdeklődését is, így például Madridban, La Speziában, valamint Slupskban is közlekedtek etanolos próbajáratok, és már London és Rotterdam is jelezte érdeklődését. Az utóbbiaknál előbbre jár Kaposvár és Szeged.

Kaposváron két alkalommal - tavaly ősszel és idén januárban - egy-egy hónapig üzemszerűen közlekedett Scania OmniLink alacsonypadlós városi autóbusz. Ezt követően tavasz elején Szegeden szállított utasokat ugyanez a busz, és mindkét próbaüzem során mind az utasok, mind a buszvezetők és közlekedési szakemberek kedvező tapasztalatokról számoltak be: a járművek komfortosak, alacsony zajszintűek, és ami a legfontosabb, környezetkímélők.

A koromkibocsátást a zsebkendővel végzett teszt is igazolta: a kipufogócső végéhez tartott papír zsebkendő többszöri gázfröccs után is tiszta maradt. Üzemeltetői szempontból - a KT Zrt. és a Tisza Volán Zrt. tapasztalatai alapján - a magasabb üzemanyag-fogyasztás és a gyakoribb olajcsere okozhat különbséget a hagyományos üzemanyagú autóbuszhoz képest, ezt azonban - a nyugat-európai gyakorlathoz hasonlóan - kedvező kormányzati döntés esetén az etanol jövedékiadó-mentes ára ellensúlyozhatja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!