MTI

Tíz másodperc alatt újratölthető elektromos buszt mutattak be Kínában

A világ leggyorsabban feltölthető akkumulátorával felszerelt buszt mutattak be Kelet-Kínában, ahonnan a járművet európai exportra is szánják.

A buszokat a szupergyors vonatokat gyártó kínai China Southern Locomotive & Rolling Stock Industry Corporation (CSR) vállalat egy leányágazata, a Zhuzhou Electric Locomotive jegyzi. A járművek akkumulátora minden bel- és külföldi versenytársánál gyorsabban, mindössze átlagosan tíz másodperc alatt töltődik újra, egy-egy töltés legalább öt kilométer megtételét teszi lehetővé - ismertette a cég a buszok sajátosságait. A töltés így akár az utasok felszállásának ideje alatt megoldható - így a vállalat. Az elektromos közlekedési eszközök emellett hagyományos társaiknál 30-50 százalékkal kevesebb energiát is fogyasztanak, forgalomból való kivonásuk után csaknem teljes egészében újrahasznosíthatók.

A buszok élettartama 12 év, még szélsőséges időjárási körülmények között is - hangzott el a csütörtöki bemutatón. A járművek iránt komoly kereslet mutatkozik Kínában, a cég rögtön a bemutatót követően csaknem másfélezer megrendelést kapott. A CSR ugyanakkor külföldre is exportálná a gyorstöltésű elektromos buszt, a vállalat szerint kiváló célpiac lehet például Közép- és Kelet-Európa, ahol az a több évtizede használatban lévő járműparkok cseréjénél lehetne alternatív megoldás.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • leobarnat #13
    Ezzel kihívás lenne a lejtőn felfelé/lefelé menni. Az a lendkerék gyakorlatilag egy giroszkóp, így tény h. soha sem borul oldalra, de ha nem törik el a tengelye, akkor felfelé menetben csak az előleső kerekekre menetel, lefelé csak a hátsókra. Az lenne egy érdekes jelenség :D ... viccet félre téve, az a tippem h. gyorsan fáradna el a buszalvázszerkezetének az anyaga az ilyen lejtők miatt. De nagyon tetszik az ötlet ... nagyon stílusos, szép megoldás ami felkelti a figyelmet az általános fizikára. és biztos vagyok benne hogy a tengelyen spéci csuklóval lehetne megoldani ezt a problémát :) .
    (belegondolva rengeteg ilyen oldal borulási probléma lehetne megoldani giroszkóppal)
  • duke #12
    Az 50-es evekben, mar volt lendkerekes busz, ami 6 km -t tudott megtenni egy toltessel. 1.5 tonnas lendkereket porgettek fel percenketi 3000-re. Kar hogy nem terjedt el, durva lehetett.
    http://pcworld.hu/tudomany/hogyan-talaltak-fel-mar-regen-a-svajciak-a-kornyezetbarat-buszt.html
    Gyrobus
  • Meridian #11
    Egy magyar cég is épített elektromos buszt, 55millió volt darabja, a Volvo-k 35-40 millás árához képest. A RTL Klubban is bemutatták. Nem kellett. Pedig a felárat duplán is behozta volna. 100km megtétele ezzel a busszal 2500Ft-ba jött ki, míg a dízel felújított Volvokkal 11-12ezer Ft.
    Cakk-őakk az üzemeltetési költsége harmad, negyedannyi lett volna, pár év alatt visszahozta volna az árát. Környezetszennyezése, pontosabban szólva a légszennyezése közelített volna a nullához (mivel a gumikereke, és fékpofák is kopnak, azok is tudják szennyezni a levegőt porral), csöndes, és ráadásul MAGYAR termék lett volna, de a nagyokos vitézinek nem kellett.

    Sebessége 60km/h, de az bőven elég városi környezetbe, és így 8 órás futási ideje volt az akksiknak, feltöltésük meg kb 30 perc. Jah, tud 100 km/h-val is menni (de minek?), csak akkor aránytalanul gyorsabban merülle az akksija.

    Amúgy a légszennyezésről: a 10-20 éves, és 1millió+ km futott dízel buszok 1000x annyi kormot köpnek a levegőbe, mint egy 12 éves E2-es benzin motor.

    De a 2 ütemű kis robogók még ennél is több szennyezőanyagot tolnak a levegőbe - és ebből van a több, nem buszból, meg főként nem öreg használt autókból. A szén és fatüzelés (fűtés céljából) szintén tolják a szmogot rendesen.
  • pakeszke #10
    nalunk most eppen megy a taknyolas, nehogy a dugodijat bevezessek
    ugyanakkor a liion -os beugrok a varosba reggel este meg haza autok olyan ~ 8 - 10 millaert vannak, kb azon a szinten mint a nagy tejepjajok

    a varos (==kozosseg) celja az lenne, hogy a napi bejarasra az elektromos terjedjen el, de ezt segiteni kellene adozassal is!!!
    nem sokkal, de pl. a dizelekre napi 2e plusz koltseg mar elmozditana a "sporolosokat" az elektromos fele!
  • pakeszke #9
    http://batteryuniversity.com/learn/article/whats_the_role_of_the_supercapacitor

    Cycle life
    Supercapacitor: 1 million or 30,000h
    Lithium-ion (general): 500 and higher

    mint irjak ~ 20szor annyiba kerul a szuperkondenzátor, es kb 5szor olyan nehez is, viszont a szervizideje ~ 2 nagysagrenddel jobb

    a szuperkondenzátor pont a varosi buszokra van kitalalva!!!
  • kvp #8
    A pesti solaris trolik hagyomanyos akival hoznak hasonlo eredmenyeket. Ugyan 10x lassabban toltenek, de 4x akkora tavolsagot birnak es evek ota jarnak. (ket vonalon mar evek ota uzemszeruen egy-egy szakaszon drotok nelkul)
  • zola2000 #7
    Tényleg nem, de legalább ennyivel is csökken a szennyezés.

    Már csak az embereket kéne valahogy rávenni elektromos autóra hogy városon belüli közlekedésre azt használják, az tényleg többet segítene, úgy látom ez ázsiában megy, euban és usában nem.
  • pakeszke #6
    szuperkondenzátor
  • Garga Pitic #5
    10 másodperc? Szinte biztos, hogy nem aksi, hanem kondenzátor a tároló.
  • bdzsana #4
    Nem hiszem, hogy a buszok lennének a meghatározóak a városi légszennyezettségben.