Berta Sándor
Nem mindenki van elragadtatva Zuckerberg ötletétől
A Mark Zuckerberg és az internet.org által életre hívott kezdeményezés, melynek célja az, hogy mindenki internethozzáféréshez jusson, nem csupán egy önzetlen projekt - legalábbis így gondolja több újságíró.
Mint ismeretes, a Facebook alapítója nemrég bejelentette, hogy cége és további hat társaság szövetséget hoznak létre, amelynek célja, hogy mindenki az interneten legyen. A kampányra létrehozott internet.org nevű csoport megpróbálja támogatni a fejlődő országok azon törekvését, hogy mindenkinek internetelérést biztosítsanak és adatokat hatékonyabban használhassák, illetve oszthassák meg az emberek. A Facebook eddig egymilliárd dollárt fektetett be a projektbe, de az alapítók között van a Samsung, a Nokia, a Qualcomm, az Ericsson, a Mediatek és az Opera Software is. További partnereket is bevonnának.
A The Verge meglehetősen szkeptikusan fogadta a hírt. A lap álláspontja szerint a kezdeményezés valójában jótékonykodásba bújtatott üzleti modell. A valódi cél az lehet, hogy a Facebook és együttműködő partnerei megpróbálják megszerezni azokat a felhasználókat, akiknek jelenleg még nincsen internetelérésük, illetve okostelefonjuk. Az oldal azt veti Zuckerberg és a projektet támogatók szemére, hogy a .org domén használatával úgy pozicionálják magukat, mintha egy nonprofit szervezet volnának, holott egyáltalán nem azok, a Facebook vezető csupán egy okos képmutató. Ezzel arra utalnak, hogy a Facebook alapítója azt nyilatkozta: egy ilyen jellegű program csak hosszú idő múlva vagy egyáltalán nem lesz nyereséges. Sokkal inkább arról van szó, hogy a közösségi portálnak nincs más választása, minthogy ebbe az irányba induljon el, ugyanis a nyugati piacok már telítettek.
Ben Popper, a The Verge szerkesztője szerint a platform a fejlődő országokban az internet szinonimájává akar válni. A folyamatnak egyetlen célja van: a Facebook meg akarja szerezni az új internetezők személyes adatait, hogy az alapvető üzleti modelljének megfelelően azokat a személyre szabott reklámokhoz használja fel. A Facebookot jelenleg havonta 1,15 milliárdan használják, azonban a további növekedést gátolja az, hogy sok embernek nincs internethozzáférése. Világszerte ötmilliárdan használnak mobiltelefont, de a többségnek nincs okostelefonja. Az előfizetők jelentős része nem engedheti meg magának az internetcsomagokat. Zuckerberg egyébként a profiljában lévő, Is Connectivity a Human Right című anyagban azt írta a kezdeményezéssel kapcsolatban, hogy "Azért koncentrálok erre a dologra, mert hiszem, hogy ez a generációnk egyik legnagyobb kihívása."
Mint ismeretes, a Facebook alapítója nemrég bejelentette, hogy cége és további hat társaság szövetséget hoznak létre, amelynek célja, hogy mindenki az interneten legyen. A kampányra létrehozott internet.org nevű csoport megpróbálja támogatni a fejlődő országok azon törekvését, hogy mindenkinek internetelérést biztosítsanak és adatokat hatékonyabban használhassák, illetve oszthassák meg az emberek. A Facebook eddig egymilliárd dollárt fektetett be a projektbe, de az alapítók között van a Samsung, a Nokia, a Qualcomm, az Ericsson, a Mediatek és az Opera Software is. További partnereket is bevonnának.
A The Verge meglehetősen szkeptikusan fogadta a hírt. A lap álláspontja szerint a kezdeményezés valójában jótékonykodásba bújtatott üzleti modell. A valódi cél az lehet, hogy a Facebook és együttműködő partnerei megpróbálják megszerezni azokat a felhasználókat, akiknek jelenleg még nincsen internetelérésük, illetve okostelefonjuk. Az oldal azt veti Zuckerberg és a projektet támogatók szemére, hogy a .org domén használatával úgy pozicionálják magukat, mintha egy nonprofit szervezet volnának, holott egyáltalán nem azok, a Facebook vezető csupán egy okos képmutató. Ezzel arra utalnak, hogy a Facebook alapítója azt nyilatkozta: egy ilyen jellegű program csak hosszú idő múlva vagy egyáltalán nem lesz nyereséges. Sokkal inkább arról van szó, hogy a közösségi portálnak nincs más választása, minthogy ebbe az irányba induljon el, ugyanis a nyugati piacok már telítettek.
Ben Popper, a The Verge szerkesztője szerint a platform a fejlődő országokban az internet szinonimájává akar válni. A folyamatnak egyetlen célja van: a Facebook meg akarja szerezni az új internetezők személyes adatait, hogy az alapvető üzleti modelljének megfelelően azokat a személyre szabott reklámokhoz használja fel. A Facebookot jelenleg havonta 1,15 milliárdan használják, azonban a további növekedést gátolja az, hogy sok embernek nincs internethozzáférése. Világszerte ötmilliárdan használnak mobiltelefont, de a többségnek nincs okostelefonja. Az előfizetők jelentős része nem engedheti meg magának az internetcsomagokat. Zuckerberg egyébként a profiljában lévő, Is Connectivity a Human Right című anyagban azt írta a kezdeményezéssel kapcsolatban, hogy "Azért koncentrálok erre a dologra, mert hiszem, hogy ez a generációnk egyik legnagyobb kihívása."