Berta Sándor

Az e-könyvekkel lemondunk a magánszféránkról

Az Electronic Frontier Foundation (EFF) megállapította, hogy az elektronikus kiadványokat olvasók jobban lemondanak a magánéletükről, mint a könyvtárakat és a könyvesboltokat felkereső, illetve a nyomtatott köteteket lapozgató személyek.

Az EFF összehasonlította a piacon kapható elektronikus könyvolvasók és könyvszolgáltatások egy részét. A szervezet arra volt kíváncsi, hogy ezek az eszközök miként teljesítenek adatvédelmi szempontokból. Többek között a Google Books, az Amazon Kindle, a Kobo, a Sony Reader, az Internet Archive és az Adobe Content Server. Bár az EFF munkatársai az összehasonlítás során az egyesült államokbeli jogi helyzetet vették górcső alá, az eredmények az európai felhasználók számára is igen érdekesek.

Adatvédelmi szempontból a legjobb teljesítményt az Adobe Content Server nyújtotta. Mind a szoftver, mind a másolásvédelmi megoldás számos elektronikus könyvolvasó alapját képezi, s egyáltalán nem teszi lehetővé a vásárlási, illetve olvasási szokásokkal kapcsolatos adatgyűjtést. Hasonlóan jól teljesít az Internet Archive, kivéve, ha könyvkölcsönzési célokra használják.

Legalább öt szolgáltató tárolja azokat az információkat, hogy a látogatók mit kerestek a platformjukon. Az Amazon és a Google bizonyos adatokat el is tárol, ezek között van az utoljára elolvasott oldal és feljegyzik azt is, hogy az adott személy mit vásárolt. A Kobo esetében ugyanakkor lehetőség van az összegyűjtött információkat módosítására. A legnagyobb probléma kétségkívül az, hogy a cégek bármikor továbbíthatják harmadik félnek a megszerzett adatokat. Ezt elvileg minden platformon megtilthatják a felhasználók.

Júliusban a The Wall Street Journal arról számolt be, hogy a könyvkiadók nem kizárólag plusz bevételi forrást látnak az e-kötetekben, hanem kiváló lehetőséget is az olvasóik szokásainak feltérképezésére. A Barnes & Noble például arra kíváncsi, hogy a művekben az emberek mely kifejezésekre keresnek rá leggyakrabban, melyik fejezeteket vagy részeket jelölik meg, mely korosztályok tagjai milyen kiadványok iránt érdeklődnek. A Barnes & Noble a tapasztalatait megosztaná a többi kiadóval is és az információkat felhasználnák a jövőbeli kiadványok elkészítése során is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Zoltan21 #9
    Ha máshonnan töltöd le, vagy osztod meg, p2p technológián keresztül, akkor ezeket elkerülheted.
  • Vol Jin #8
  • Kriszt85 #7
    Igen ezt én is észrevettem és tetszik, hogy a sok random reklám helyett több oldalon is olyan dolgokat reklámoz, amiket keresek vagy amiknek utána nézte előtte. Pl. sok dsrl tesztet olvastam és most sok helyütt ilyeneket reklámoz...
    Nekem még nincs, de tetszik ez az e-book dolog, olvasok de lehet ha lenne még töbet. Illetve ez lehet hülyeség de az jutott eszembe, hogy főiskolán 5 év (igen :) ) szóval ennyi idő alatt min 60ezer forintot ha nem többet elfénymásoltam, nyomtattam jegyzetre, mivel könyvek nem voltak, azóta is mind egy teli szekrényben ömletsztve lehet sose lesz rá szükség. Ha már akkor van e-book olvasó, akkor annyi pénzből vesz az ember, minden jegyzet egybe, nem kell keresgetni meg lapok össze vissza ha véletlenül leesik stb... meg nem marad otthon valami, max minden :)
  • Narxis #6
    Inkább azt kellene vizsgálni, hogy az e-bookok meddig "élnek". Elvileg örök élet kellene, hogy legyen de az ördög sosem alszik + az is érdekelne, hogy mi történik az ember halála utána, örökölhető-e stb. Az iTunes-nál kiderült, hogy nem ami azért meglepő mert árban ugyanannyit fizet az ember mint a lemezeknél.
  • csimmasz #5
    Pont erre gondoltam, hogy végül is a sok rosszban valami jó is van.
    Eddig minden szemét pénesznövesztő, meg p*na balzsamozó kenőcs reklám ömlött a pofámba, az utóbbi időben viszont olyanok amik érdekelnek is.
    Multkor kerestem SSd-t és érdekes módon nagyon sok oldalon ssd hirdetésekkel bombáztak,ez anyira nem is gáz mintha az aktuális GK márka idegesítő dudálós szarjait kellene látnom.
  • tomcsa4 #4
    Mert a könyvtárba járókról hogyan vehetnének adatokat? Mondjuk az olvasójegy és a kikölcsönzött könyvek össze vannak kötve. Hogy tárolják-e ezeket az adatokat, nem tudom.

    Talán ha járnának könyvtárba a tisztelt elemzők.
  • Cuchulainn #3
    Még jó hogy ha könyvtárba jársz ott senki nem írja fel milyen könyvet...o wait.
    Az adatokat nyilván statisztikai és/vagy direkt marketing célra használják, akkor meg nem mindegy? Ha már valahol hirdetést kell látnom, jobb ha engem nyomokban érdekő könyv hirdetését látom mintha a "Kiskunhirteleni Adorján: Kedvenc fürdőszobacsempemintáim"-ét.
  • caius marius #2
    Mongyuk én boldogabb Lennék ha nem tárolnának semmit. Persze bekakálni nem fogok attól hogy tudják mit olvastam.
  • lammaer #1
    Jajj istenem, megint ez a magánszférás marhaság... miközben mindenki orrba szájba nyomja a facebookon önkéntesen a képeket, meg hogy most éppen klotyón vagyok.

    És akkor mi van ha tudja a kiadó hogy warhammer-t olvastam a múlt héten? Úristen, netalántán megtudják hogy szeretem az ilyen regényeket és urambocsá szólnak ha legközelebb akciós és így olcsóbban meg tudom venni? Jajj, de nagy veszélyben vagyok, jajajaj :)