Berta Sándor

A fogyasztói szokások iránt érdeklődnek a könyvkiadók

A kiadók az elektronikus kötetekben nem kizárólag plusz bevételi forrást látnak, hanem kiváló lehetőséget is az olvasóik szokásainak feltérképezésére.

A The Wall Street Journal információi alapján a Barnes & Noble minden eddiginél jobban szeretné kielemezni az olvasók szokásait. A kiadó többek között arra kíváncsi, hogy a művekben az emberek mely kifejezésekre keresnek rá leggyakrabban, melyik fejezeteket vagy részeket jelölik meg, mely korosztályok tagjai milyen kiadványok iránt érdeklődnek. A cél annak kiderítése, hogy milyen információk keltik fel leginkább a fogyasztók érdeklődését, ezáltal ugyanis még izgalmasabb műveket lehet piacra dobni a jövőben. A Barnes & Noble a tapasztalatait megosztaná a többi kiadóval is.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a sci-fi regények többségét végigolvassák a felhasználók, de vannak olyan könyvek, amiket nem, vagy csak lassabban. A jövőbeli tervek között szerepel, hogy a kiadványokat videókkal, multimédiás tartalmakkal, linkekkel és képekkel egészítsék ki, így a figyelem folyamatosan fenntartható lenne. Ráadásul biztosítani lehetne, hogy egy regény folytatása iránt is legalább akkora legyen az érdeklődés, mint az első rész iránt.

Jim Hilt, a Barnes & Noble e-könyvekért felelős részlegének alelnöke úgy vélte, hogy mindenki számára előnyös lehet, ha tudják, hogy az olvasókat mi érdekli. Ezt a véleményt azonban nem osztja a szerzők egy része, akik attól tartanak, hogy a profitszerzés elnyomhatja a kreativitást és az irodalmat. A Háború és béke vagy A végtelen történet ugyan sokaknak túl hosszú lehet, de attól még így teljes alkotások, s nem biztos, hogy jó ötlet lenne őket megvágni. Az Amazon szintén érdeklődik az olvasási információk iránt, a Kindle eszközök vásárlóinak ugyanis jóvá kell hagynia azt a dokumentumot, amelyben a cég jelzi, hogy számos információra kíváncsi. Az Amazont többek között érdekli, hogy mi volt az adott kiadvány utolsó elolvasott oldala, az olvasó hová rakott könyvjelzőket és személyes megjegyzéseket.

Az Electronic Frontier Foundation (EFF) máris bírálta az adatgyűjtést, mondván aki nem egyezik bele, az gyakorlatilag nem használhatja a megvásárolt készülékét. Az információkból következtetni lehet az olvasókra, azonosíthatóvá válnak és akár a profiljuk is elkészíthető. Bruce Schneier biztonsági szakértő különösen amiatt aggódik, hogy a kiadók megtudhatják az ügyfeleik politikai, vallási vagy szexuális irányultságát. Az EFF azt szeretné elérni, hogy a kiadók tájékoztassák az embereket arról, hogy milyen adatokat gyűjtenek arról és mit csinálnak ezekkel az információkkal, de az Amazon erre nem volt hajlandó.

Az Egyesült Államokban jelenleg 40 millió elektronikus könyvolvasót és 65 millió tábla PC-t tartanak nyilván. Különösen az olyan felhőszolgáltatások lehetnek veszélyesek, mint a Copia, amely tárolja a látogatók korát, nemét, iskolai végzettségét, szokásait. Egyes kiadók ugyanakkor pusztán arra kíváncsiak, hogy az adott mű sikeres lenne-e nyomtatott kiadásban is és egyre nagyobb szerepet kaphatnak az olvasók által készített vagy favorizált alternatív befejezések is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Merces #4
    .....de beleszólnak, ezért léteznek tematikus kiadók például, nem is beszélve a megrendelésre iródott darabokrol........
  • nextman #3
    Dehogy dehogy, szerintem mar vagy 100 eve kemenyen beleszolnak, mi legyen a muben, vagy kulonben nem adjak ki. Ez egy utopia, hogy ok majd szabad kezet adnak az ironak. Esetleg akkor, ha az mar bizonyitottan sikeres volt.
    Szoval ilyen szempontbol ez nem ujdonsag.
  • Cat #2
    Azt értem, hogy tökéletesebb "terméket" akarnak, az viszont nekem nem tetszik, hogy a könyv is egy "termék". Az valahol egy művészeti, kreatív, egyedi alkotás, amit a szerző jó esetben nem azért ír, hogy pénzt keressen vele, hanem mert belső késztetése van rá. Ennélfogva érdektelenek a "fogyasztói elvárások", és ahogy én tudom, a kiadók eddig csak olyan szempontokra figyeltek a marketingnél, mint a címválasztás, a borító, vagy a hátsó ajánlószöveg. Ha már a tartalomba magába is beleszólnak, akkor megette a fene az egészet.
  • Sir Ny #1
    ezt az illusztrációt :D