Berta Sándor
A pilótafülkéket is meghódította az iPad
A pilóták dolga a jövőben jelentősen leegyszerűsödhet, ugyanis kisebb paksamétát kell magukkal vinniük. Az anyagok már elférnek az iPaden is, ami teljesen új dimenzióba helyezi a munkájukat.
A pilóták eddig számtalan kézikönyvet vittek magukkal a kabinba, melyek tartalmazták többek között az adott repülőgép paramétereit, a navigációs térképeket, az időjárási információkat, a kötelező ellenőrzési listákat, a repülőtér-rajzokat és megannyi más fontos információt. A jövőben azonban mindez elfér egyetlen táblagépen. A kézikönyvek össztömege 15 kilogramm is lehet, míg egy iPad kevesebb mint egy kilogramm tömegű. A változás annak köszönhető, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) lehetővé tette a légitársaságoknak, hogy az iPadet ilyen célokra is használják.
Az iPadeket tavaly óta tesztelik a légitársaságok (akkor még alig volt alternatív, kiforrott egyéb tábla PC) és mostanra meghódították a pilótafülkéket. Ennek oka, hogy jóval kisebbek és könnyebbek egy laptopnál, továbbá jelentős költségmegtakarítás érhető el velük. Az Alaska Airlines májusban kapta meg az FAA-tól az engedélyt az iPadek használatára. A tapasztalatok jók, hiszen, amint azt Jim Freeman, a légitársaság egyik pilótája és légi szabványokért felelős igazgatója megjegyezte: "Az iPad lehetővé teszi, hogy a pilóták gyorsan elérhessék az információkat. Amennyiben a pilótafülkében döntést kell hozniuk, akkor a kézikönyvekben való 3-4 perces keresés örökkévalóságnak tűnhet."
Az új megoldás nem csak gyorsabb, de egyszerűbb és informatívabb is, hiszen hiperlinkek és interaktív grafikák segíthetik a pilóták munkáját. Ráadásul az információk egyszerűbben frissíthetők; a múltban a régi lapokat mindig ki kellett szedni a kézikönyvekből, az újakat pedig be kellett fűzni. Az iPadnél a frissítések gyorsan és kényelmesen letölthetők. Az American Airlines júniusban kapta meg az FAA engedélyét az iPadek használatára. David Clark, a cég pilótája és ügyvezetője szintén azt emelte ki, hogy a pilótáknak nem kell több tíz kilogramm súlyú kézikönyveket hurcolniuk. Mindez már csak azért sem mindegy, mert a pilótafülkék szűkösek és a könyvek tárolása sem egyszerű feladat. Az iPadeknél viszont nincs ilyen probléma.
A bevezetés során megvizsgálták, hogy a készülékek kigurulás, felszállás és leszállás közben is használhatók, és bebizonyosodott, hogy nem akadályozzák a fedélzeti rendszerek működését. A teszteken 55 pilóta vett részt, az iPadeket 10 repülőgéptípuson próbálták ki. A tesztek során egyik esetben sem észleltek üzemzavart a fedélzeti rendszerek működésében. Az eszközök végig megbízhatóan tették a dolgukat. "Nem emlékszem olyan időszakra, amikor egyetlen termék is ekkora rajongást váltott volna ki és ennyire gyorsan elfogadták volna. Sok pilóta szkeptikusan viszonyul az új dolgokhoz, de az iPad hasznosságát gyakorlatilag mindegyikük elismerte" - jelentette ki Ian Twombly, a Repülőgép-tulajdonosok és Pilóták Szövetségének (AOPA) szóvivője.
A siker részben annak köszönhető, hogy immár 250 olyan alkalmazás készült az iPadhez, amelyeket direkt a pilóták számra fejlesztettek ki. Ezek a programok további információkat szolgáltatnak és gyakran könnyebben kezelhetők, mint a fedélzeti szoftverek. Vannak köztük repülési útvonaltervező alkalmazások, éppúgy, mint időjárási és más adatokat továbbító programok. Abban a legtöbb pilóta egyetért, hogy aki használt már iPadet a pilótafülkében, az nem akar visszatérni a régi kézikönyvekhez.
A pilóták eddig számtalan kézikönyvet vittek magukkal a kabinba, melyek tartalmazták többek között az adott repülőgép paramétereit, a navigációs térképeket, az időjárási információkat, a kötelező ellenőrzési listákat, a repülőtér-rajzokat és megannyi más fontos információt. A jövőben azonban mindez elfér egyetlen táblagépen. A kézikönyvek össztömege 15 kilogramm is lehet, míg egy iPad kevesebb mint egy kilogramm tömegű. A változás annak köszönhető, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) lehetővé tette a légitársaságoknak, hogy az iPadet ilyen célokra is használják.
Az iPadeket tavaly óta tesztelik a légitársaságok (akkor még alig volt alternatív, kiforrott egyéb tábla PC) és mostanra meghódították a pilótafülkéket. Ennek oka, hogy jóval kisebbek és könnyebbek egy laptopnál, továbbá jelentős költségmegtakarítás érhető el velük. Az Alaska Airlines májusban kapta meg az FAA-tól az engedélyt az iPadek használatára. A tapasztalatok jók, hiszen, amint azt Jim Freeman, a légitársaság egyik pilótája és légi szabványokért felelős igazgatója megjegyezte: "Az iPad lehetővé teszi, hogy a pilóták gyorsan elérhessék az információkat. Amennyiben a pilótafülkében döntést kell hozniuk, akkor a kézikönyvekben való 3-4 perces keresés örökkévalóságnak tűnhet."
Az új megoldás nem csak gyorsabb, de egyszerűbb és informatívabb is, hiszen hiperlinkek és interaktív grafikák segíthetik a pilóták munkáját. Ráadásul az információk egyszerűbben frissíthetők; a múltban a régi lapokat mindig ki kellett szedni a kézikönyvekből, az újakat pedig be kellett fűzni. Az iPadnél a frissítések gyorsan és kényelmesen letölthetők. Az American Airlines júniusban kapta meg az FAA engedélyét az iPadek használatára. David Clark, a cég pilótája és ügyvezetője szintén azt emelte ki, hogy a pilótáknak nem kell több tíz kilogramm súlyú kézikönyveket hurcolniuk. Mindez már csak azért sem mindegy, mert a pilótafülkék szűkösek és a könyvek tárolása sem egyszerű feladat. Az iPadeknél viszont nincs ilyen probléma.
A bevezetés során megvizsgálták, hogy a készülékek kigurulás, felszállás és leszállás közben is használhatók, és bebizonyosodott, hogy nem akadályozzák a fedélzeti rendszerek működését. A teszteken 55 pilóta vett részt, az iPadeket 10 repülőgéptípuson próbálták ki. A tesztek során egyik esetben sem észleltek üzemzavart a fedélzeti rendszerek működésében. Az eszközök végig megbízhatóan tették a dolgukat. "Nem emlékszem olyan időszakra, amikor egyetlen termék is ekkora rajongást váltott volna ki és ennyire gyorsan elfogadták volna. Sok pilóta szkeptikusan viszonyul az új dolgokhoz, de az iPad hasznosságát gyakorlatilag mindegyikük elismerte" - jelentette ki Ian Twombly, a Repülőgép-tulajdonosok és Pilóták Szövetségének (AOPA) szóvivője.
A siker részben annak köszönhető, hogy immár 250 olyan alkalmazás készült az iPadhez, amelyeket direkt a pilóták számra fejlesztettek ki. Ezek a programok további információkat szolgáltatnak és gyakran könnyebben kezelhetők, mint a fedélzeti szoftverek. Vannak köztük repülési útvonaltervező alkalmazások, éppúgy, mint időjárási és más adatokat továbbító programok. Abban a legtöbb pilóta egyetért, hogy aki használt már iPadet a pilótafülkében, az nem akar visszatérni a régi kézikönyvekhez.