Berta Sándor
3D-s megjelenítés iPhone és iPad készülékeken
Francia kutatók bemutatták, hogy az iPad és az iPhone készülékek tulajdonosai miként tekinthetik meg a 3D-s tartalmakat az eszközökön különleges szemüvegek nélkül.
Az új megoldás lényege, hogy az iPad, illetve az iPhone előlapi kamerái folyamatosan követik a felhasználó fejének mozgását, így valósítható meg a különböző tartalmak valós idejű 3D-s megjelenítése. "A rendszer kiválóan alkalmas a mobil termékeken való használatra, mivel ezeknél sokkal valószínűbb, hogy a tulajdonos mozgatja a fejét vagy a kezeit" - közölte Jérémie Francone, az Engineering Human-Computer Interaction Research Group tagja.
Az alkalmazás elvileg minden olyan készüléken működhet, amely rendelkezik elülső kamerával. A kamerák képesek arra, hogy viszonylag pontosan kövessék a fejmozgásokat és a 3D-s megjelenítést dinamikusan ehhez igazítsák. Mindez olyan érzést kelt a felhasználóban, mintha valóban 3D-s tartalmakat nézne készüléke kijelzőjén, vagy mondjuk egy 3D-s kocka egyes oldalait tekintené meg. "Ha valaki mozgatja a kezét, akkor olyan érzése lesz, mintha egy 3D-s objektumot mozgatna" - tette hozzá Francone.
A fejlesztők kiadtak két videót, amelyek alapján a hatás az iPad esetében sokkal életszerűbbnek tűnik. Ezt az informatikus azzal indokolta, hogy minél nagyobb a képernyő annál könnyebb az objektumokat abból "kiemelni". A rendszer éppen ezért különösen hatékony lehet a tábla PC-ken.
A kutatókat a jelenleg már a Google számára dolgozó Johnny Chung Lee 2007-es kísérlete inspirálta. Chung Lee a Carnegie Mellon Egyetemen egy Wiimote szenzorait használta fel a fejmozgás követésére, igaz képernyőként egy televíziót alkalmazott. A mostani fejlesztés érdekessége, hogy a csoport tagjainak nem volt szükségük különleges hardverekre, hanem csupán a napjainkban kapható mobil eszközök szabvány funkcióit használták, éppen ezért a rendszer nagyon gyorsan elterjedhet.
Az új megoldás lényege, hogy az iPad, illetve az iPhone előlapi kamerái folyamatosan követik a felhasználó fejének mozgását, így valósítható meg a különböző tartalmak valós idejű 3D-s megjelenítése. "A rendszer kiválóan alkalmas a mobil termékeken való használatra, mivel ezeknél sokkal valószínűbb, hogy a tulajdonos mozgatja a fejét vagy a kezeit" - közölte Jérémie Francone, az Engineering Human-Computer Interaction Research Group tagja.
Az alkalmazás elvileg minden olyan készüléken működhet, amely rendelkezik elülső kamerával. A kamerák képesek arra, hogy viszonylag pontosan kövessék a fejmozgásokat és a 3D-s megjelenítést dinamikusan ehhez igazítsák. Mindez olyan érzést kelt a felhasználóban, mintha valóban 3D-s tartalmakat nézne készüléke kijelzőjén, vagy mondjuk egy 3D-s kocka egyes oldalait tekintené meg. "Ha valaki mozgatja a kezét, akkor olyan érzése lesz, mintha egy 3D-s objektumot mozgatna" - tette hozzá Francone.
A fejlesztők kiadtak két videót, amelyek alapján a hatás az iPad esetében sokkal életszerűbbnek tűnik. Ezt az informatikus azzal indokolta, hogy minél nagyobb a képernyő annál könnyebb az objektumokat abból "kiemelni". A rendszer éppen ezért különösen hatékony lehet a tábla PC-ken.
A kutatókat a jelenleg már a Google számára dolgozó Johnny Chung Lee 2007-es kísérlete inspirálta. Chung Lee a Carnegie Mellon Egyetemen egy Wiimote szenzorait használta fel a fejmozgás követésére, igaz képernyőként egy televíziót alkalmazott. A mostani fejlesztés érdekessége, hogy a csoport tagjainak nem volt szükségük különleges hardverekre, hanem csupán a napjainkban kapható mobil eszközök szabvány funkcióit használták, éppen ezért a rendszer nagyon gyorsan elterjedhet.