Berta Sándor

3D-s megjelenítés iPhone és iPad készülékeken

Francia kutatók bemutatták, hogy az iPad és az iPhone készülékek tulajdonosai miként tekinthetik meg a 3D-s tartalmakat az eszközökön különleges szemüvegek nélkül.

Az új megoldás lényege, hogy az iPad, illetve az iPhone előlapi kamerái folyamatosan követik a felhasználó fejének mozgását, így valósítható meg a különböző tartalmak valós idejű 3D-s megjelenítése. "A rendszer kiválóan alkalmas a mobil termékeken való használatra, mivel ezeknél sokkal valószínűbb, hogy a tulajdonos mozgatja a fejét vagy a kezeit" - közölte Jérémie Francone, az Engineering Human-Computer Interaction Research Group tagja.

Az alkalmazás elvileg minden olyan készüléken működhet, amely rendelkezik elülső kamerával. A kamerák képesek arra, hogy viszonylag pontosan kövessék a fejmozgásokat és a 3D-s megjelenítést dinamikusan ehhez igazítsák. Mindez olyan érzést kelt a felhasználóban, mintha valóban 3D-s tartalmakat nézne készüléke kijelzőjén, vagy mondjuk egy 3D-s kocka egyes oldalait tekintené meg. "Ha valaki mozgatja a kezét, akkor olyan érzése lesz, mintha egy 3D-s objektumot mozgatna" - tette hozzá Francone.


A fejlesztők kiadtak két videót, amelyek alapján a hatás az iPad esetében sokkal életszerűbbnek tűnik. Ezt az informatikus azzal indokolta, hogy minél nagyobb a képernyő annál könnyebb az objektumokat abból "kiemelni". A rendszer éppen ezért különösen hatékony lehet a tábla PC-ken.


A kutatókat a jelenleg már a Google számára dolgozó Johnny Chung Lee 2007-es kísérlete inspirálta. Chung Lee a Carnegie Mellon Egyetemen egy Wiimote szenzorait használta fel a fejmozgás követésére, igaz képernyőként egy televíziót alkalmazott. A mostani fejlesztés érdekessége, hogy a csoport tagjainak nem volt szükségük különleges hardverekre, hanem csupán a napjainkban kapható mobil eszközök szabvány funkcióit használták, éppen ezért a rendszer nagyon gyorsan elterjedhet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • levente68 #51
    Ami kissé felháborító, hogy a kinézetet is egy az egyben lemásolták, anélkül, hogy megemlítsék azt, akitől, hmm, az inspirációt szerezték, de ez nem lep annyira meg, hozzászoktunk már, sajnos.
  • levente68 #50
    Ja, nagyon fontos!
    Azonnal tetszett mindentől függetlenül.
    Aztán derült ki, hogy mennyire újdonság....
  • levente68 #49
    Ez nekem tetszik.
    Ami nem tetszik, azt meg már kibeszéltétek, de egyszerű és egyben érdekes dolog, hogy egy régen létező dolgot iCucc nyomán fedez fel a világ, már megint, lol.
  • 5c0rp330n #48
    arban nagysagrendre ugyanott vannak mikozben a psp hardvere sok nagysagrenddel tobbet er. psp-re meg tobb gow is van, gondolom az elsorol beszelsz, masodik hosszabb. mellesleg meg igy is 2szer olyan hosszu mint egy call of duty manapsag, es amit irtal az kb az easy-n vegigrohanas ideje, erosebb fokozaton rendes jatszva sokkal hosszabb tud lenni. de nem is ertem hogy kerult ez elo egyaltalan.
  • zola2000 #47
    "ugyanannyiert adjak a cuccokat mint a tobbi gyarto "

    azért nem, egy ds lite 20K, egy psp meg 30 felett van, mellesleg a psp GOW hány óra alatt vihetö végig, 6-8 :)
  • Sequoyah #46
    Ilyen 3d-t a mostani telefon is tud, meg minden számítógép már vagy 15 éve, csa nem követték a ejmozgásomat:)
  • 5c0rp330n #45
    lattam mindet.hasonlitsd oket inkabb pl a psp-s gow-hoz. fogalmazzunk ugy hogy egy 6 evvel frissebb, dragabban megjeleno hw-tol "kicsit" tobbet varna az ember. megint siman 5 evvel lemaradott szart adott ki a nintendo, a gyartasi koltseguk igy minimalis, a grafika szar, de kozben ugyanannyiert adjak a cuccokat mint a tobbi gyarto a tenyleg draga cuccat igy kozben hulyere is keresik magukat a szarjaikkal. ezt csinaljak evek ota a ds-el, wii-vel, stb az embereknek meg akik veszik fel sem tunik hogy a hardver mindig legalabb egy generacioval le van maradva, de ez az arcedulan valahogy soha nem latszik meg.
  • zola2000 #44
    hasonlitsd már össze a metal gear solidot 3DSen és pspn, vagy a 3DSes dead or alivet a psps tekken 6al :)
  • Tetsuo #43
  • Sir Cryalot #42
    "Aki itt hőbörög, hogy ez nem is igazi 3D, annak elárulom, hogy a sztereoszkopikus mozi sem 3D-s. Sőt, semmilyen technológia nem 3D-s, ami 2D felületet használ a megjelenítésre. Minden ilyen technológia azt az illúziót próbálja kelteni, hogy nem egy sík képernyőt nézünk, hanem egy ablakon keresztül tekintünk egy 3D világba."

    annak binocular disparity a böcsületes neve, és igy is jobb mint egy sík képet nézni két ép szemmel, annál a félszem is jobb.