Gyurkity Péter
Nélkülözhetetlenné válik a Google
Miközben a keresőjéről ismertté vált vállalat egyre inkább a különböző jogi fórumok és testületek célkeresztjébe kerül (nem beszélve a riválisokról, akik többnyire hasztalan próbálják feltartóztatni az egykori garázscég gőzhengerét), a Google újabb és újabb szolgáltatásokkal igyekszik elkápráztatni mind a laikusokat, mind pedig a fanatikus internetfüggőket. Ezeket ráadásul egymással is összehangolnak a nagyobb kényelem jegyében. A még mindig a zászlóshajó szerepét betöltő kereső érdekes közösségi funkcióval bővül ki, egyesek ugyanakkor megpróbálják a lehetetlent: teljesen száműzni a céget életükből.
Egy évtizeddel ezelőtt még meglehetősen egyszerű kép tárult elénk, amikor az internetes keresők piacát szemlélgettük. Akkor ugyanis nem is volt másról szó, mint viszonylag kicsi, bár azért jól ismert cégekről, amelyek az első igazán fontos lépéseket tették meg egy még akkor kibontakozóban lévő piacon. Azóta sok minden megváltozott, manapság a Google valódi óriásnak számít, amely nem kisebb vetélytárssal méri össze - általában sikerrel - erejét, mint a Microsoft. Utóbbi szintén igyekszik megkapaszkodni ezen a jelentős mértékben kitágult területen (lásd Bing, Office Web és társaik), miközben a Yahoo - kis túlzással - többnyire csendben meghúzódva vegetál.
Mindenki számára jól ismert tény a Google birodalmának kiterjedése, annak további szélesedése, hiszen a cég az elmúlt néhány évet nagyon is tevékenyen töltötte. Elég ha csak a GMail véglegesítésére gondolunk, a levelezőplatform felhasználóinak számára, az általa kínált opciókra, vagy számos, a cég laboratóriumából kikerülő szolgáltatásra, amelyekből alig néhány végződött csúfosan. Ezek közül a Wave bukása egyértelműen kimagaslik, ám még erre sem lehet azt mondani, hogy legtöbb funkciója ne élne tovább valamelyik másik kezdeményezésben. A kifejezetten a PayPal ellenében indított Google Checkout pedig szintén a mai napig megtalálható, még ha nem is vette át a vezető szerepet nagy riválisától.
A Chrome böngésző gyors terjedése legalább ilyen hangsúlyos napjainkban, ez ugyanis rohamosan tör előre, miközben a Firefox inkább csak stagnál, így nem sokáig kell várnunk, hogy átvegye a vezető szerepet az Internet Explorer elleni versenyfutásban. Nyilván nem lesz könnyű, ám a szoftvercéggel szembeni küzdelemben legalább ilyen nagy szerepet kap a Google Docs, a tovább bővülő internetes kereső, a Google Maps, vagy akár a Reader, a Blogs, nem beszélve a YouTube hatalmas túlerejéről, amely jelenleg egyértelműen uralja a videostreaming szegmensét.
Nem véletlen, hogy éppen a Microsoft panaszolta most be a céget Brüsszelben, mégpedig arra hivatkozva, hogy akadályozzák a riválisok kibontakozását, legyen szó a keresőkről, a különböző kapcsolódó szolgáltatások adatainak bevonásáról, és általában véve a fair versenyről. Meglehetősen fura szerepben tetszeleg ezúttal a szoftvercég, hiszen ők tüntethetik fel magukat az elnyomott kisebbségként. Ez azonban ettől még nagyon is igaz, legalábbis az internetes keresés terén, hiszen a Google itt 95 százalékban birtokolja a fontosabb állásokat.
Ráadásul a Google Search ismét újabb funkcióval bővül a közeljövőben, első lépésben (szokás szerint) a tengerentúlon, majd pedig azt követően a többi régióban. A különböző közösségi portálokról jól ismert "Like" opció jelenik meg a keresési találatok mellett, ahol a Google fiókkal rendelkező, bejelentkezett felhasználók javasolhatják az egyes elemek, hivatkozások és portálok előbbre történő sorolását, mintegy ajánlva azokat nemcsak ismerőseiknek, hanem a teljes közönségnek. Ezt hivatott lehetővé tenni a +1 névre keresztelt fejlesztés, amely az illetékesek indoklása szerint egyben megkönnyíti majd a releváns, mások által kedvelt találatok megjelenítését.
Felmerülnek ugyanakkor kérdések a megoldással kapcsolatban, amelyek rávilágítanak a vélt gyengeségekre, hiányosságokra. A közösségi oldalakkal ellentétben ugyanis nagyon nehéz megállapítani, hogy a keresésünknél kidobott, mások által kedvelt találatok mennyiben számítanak releváns eredménynek. Nem mindig a közelben lévő kávéházakra vagy színházakra keresünk rá, különösképpen nem az Egyesült Államokon kívül, hiszen inkább ott elterjedt a helyi üzletek bevonása és megjelenítése a keresőportálokon. Ráadásul egy ilyen opcióval milyen könnyű visszaélni és magunkat vagy csendestársainkat előrébb sorolni a keresési találatok listáin.
A részletek ismerete nélkül ezért egyelőre annyit állapíthatunk meg, hogy a Google minden lehetséges módon igyekszik integrálni a kedvelt közösségi szolgáltatásokat a meglévő platformokba, talán azon elgondolás mentén, hogy a Buzz viszonylagos kudarca ellenére még bőven van esély újragondolni a kezdeményezést . Többek közt éppen ebben rejlik a keresőcég igazi ereje, a folyamatos innovációban (amit még a Microsoft is elismer brüsszeli beadványában), valamint a meglévő megoldások keresztezésében és egy jobb, életképesebb utód megalkotásában. Ki tudja, talán mégis van esélyük betörni a közösségi piacra, ahol szintén maradandót alkothatnak, még egy ilyen öszvér fejlesztéssel is.
A folyamatos terjeszkedés előbb-utóbb oda vezet majd, hogy a felhasználók tekintélyes hányada számára nélkülözhetetlenné válik a cég, pontosabban annak szolgáltatásai, amelyek internetes mindennapjaink szerves részévé válnak. Ebből a szempontból különösen érdekes azon néhány próbálkozás, amelynek tesztalanyai megkísérlik száműzni ezen platformokat életükből, kíváncsian keresve a választ azon kérdésre, hogy vajon a riválisok mennyiben tudják pótolni a megszokott szolgáltatásokat. Ezek egyikét indítja most el Joe Wilcox a BetaNews oldalán, aki több mint 30 projektet sorol fel feketelistájában, az Androidtól a Chrome-on és a GMailon át egészen a Nexus S telefonig és a YouTube-ig.
Egy ilyen lépés többnyire áldozatokkal jár, hiszen a platformcsere nem mindig zökkenőmentes, nem beszélve arról, hogy a profitot is eredményező megoldások (mint például az AdSense) nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem feladhatók. Gondoljunk bele abba is, hogy a reklámok mennyire szerves részét képezik más, kapcsolódó szolgáltatásoknak, mint amilyen a YouTube, a blogok, stb. Amíg tehát egy internetes keresőt, vagy akár a megszokott böngészőnket viszonylag egyszerű a kukába hajítani, itt már olyan összetett, egymásba ágyazódó platformokról van szó, amelyekről sokszor egyszerűen nem éri meg lemondani.
Valószínűleg erre épít a Google, az internet és a szórakoztatóelektronika szinte minden területén megjelenve. Hamarosan érkezik majd a Chrome OS a vele kompatibilis netbook készülékeken, egyre jobban és gyorsabban terjed az Android a táblákon és az okostelefonokon, több más szolgáltatás pedig (lásd Docs), további fejlesztések árán, akár az üzleti életben is szerephez juthat. Megjósolni sem lehet, hogy mi lesz ebből, az azonban biztos, hogy a Google erejét és jelentőségét egyre kevesebben tudják majd megkérdőjelezni.
Egy évtizeddel ezelőtt még meglehetősen egyszerű kép tárult elénk, amikor az internetes keresők piacát szemlélgettük. Akkor ugyanis nem is volt másról szó, mint viszonylag kicsi, bár azért jól ismert cégekről, amelyek az első igazán fontos lépéseket tették meg egy még akkor kibontakozóban lévő piacon. Azóta sok minden megváltozott, manapság a Google valódi óriásnak számít, amely nem kisebb vetélytárssal méri össze - általában sikerrel - erejét, mint a Microsoft. Utóbbi szintén igyekszik megkapaszkodni ezen a jelentős mértékben kitágult területen (lásd Bing, Office Web és társaik), miközben a Yahoo - kis túlzással - többnyire csendben meghúzódva vegetál.
Mindenki számára jól ismert tény a Google birodalmának kiterjedése, annak további szélesedése, hiszen a cég az elmúlt néhány évet nagyon is tevékenyen töltötte. Elég ha csak a GMail véglegesítésére gondolunk, a levelezőplatform felhasználóinak számára, az általa kínált opciókra, vagy számos, a cég laboratóriumából kikerülő szolgáltatásra, amelyekből alig néhány végződött csúfosan. Ezek közül a Wave bukása egyértelműen kimagaslik, ám még erre sem lehet azt mondani, hogy legtöbb funkciója ne élne tovább valamelyik másik kezdeményezésben. A kifejezetten a PayPal ellenében indított Google Checkout pedig szintén a mai napig megtalálható, még ha nem is vette át a vezető szerepet nagy riválisától.
A Chrome böngésző gyors terjedése legalább ilyen hangsúlyos napjainkban, ez ugyanis rohamosan tör előre, miközben a Firefox inkább csak stagnál, így nem sokáig kell várnunk, hogy átvegye a vezető szerepet az Internet Explorer elleni versenyfutásban. Nyilván nem lesz könnyű, ám a szoftvercéggel szembeni küzdelemben legalább ilyen nagy szerepet kap a Google Docs, a tovább bővülő internetes kereső, a Google Maps, vagy akár a Reader, a Blogs, nem beszélve a YouTube hatalmas túlerejéről, amely jelenleg egyértelműen uralja a videostreaming szegmensét.
Nem véletlen, hogy éppen a Microsoft panaszolta most be a céget Brüsszelben, mégpedig arra hivatkozva, hogy akadályozzák a riválisok kibontakozását, legyen szó a keresőkről, a különböző kapcsolódó szolgáltatások adatainak bevonásáról, és általában véve a fair versenyről. Meglehetősen fura szerepben tetszeleg ezúttal a szoftvercég, hiszen ők tüntethetik fel magukat az elnyomott kisebbségként. Ez azonban ettől még nagyon is igaz, legalábbis az internetes keresés terén, hiszen a Google itt 95 százalékban birtokolja a fontosabb állásokat.
Ráadásul a Google Search ismét újabb funkcióval bővül a közeljövőben, első lépésben (szokás szerint) a tengerentúlon, majd pedig azt követően a többi régióban. A különböző közösségi portálokról jól ismert "Like" opció jelenik meg a keresési találatok mellett, ahol a Google fiókkal rendelkező, bejelentkezett felhasználók javasolhatják az egyes elemek, hivatkozások és portálok előbbre történő sorolását, mintegy ajánlva azokat nemcsak ismerőseiknek, hanem a teljes közönségnek. Ezt hivatott lehetővé tenni a +1 névre keresztelt fejlesztés, amely az illetékesek indoklása szerint egyben megkönnyíti majd a releváns, mások által kedvelt találatok megjelenítését.
Felmerülnek ugyanakkor kérdések a megoldással kapcsolatban, amelyek rávilágítanak a vélt gyengeségekre, hiányosságokra. A közösségi oldalakkal ellentétben ugyanis nagyon nehéz megállapítani, hogy a keresésünknél kidobott, mások által kedvelt találatok mennyiben számítanak releváns eredménynek. Nem mindig a közelben lévő kávéházakra vagy színházakra keresünk rá, különösképpen nem az Egyesült Államokon kívül, hiszen inkább ott elterjedt a helyi üzletek bevonása és megjelenítése a keresőportálokon. Ráadásul egy ilyen opcióval milyen könnyű visszaélni és magunkat vagy csendestársainkat előrébb sorolni a keresési találatok listáin.
A részletek ismerete nélkül ezért egyelőre annyit állapíthatunk meg, hogy a Google minden lehetséges módon igyekszik integrálni a kedvelt közösségi szolgáltatásokat a meglévő platformokba, talán azon elgondolás mentén, hogy a Buzz viszonylagos kudarca ellenére még bőven van esély újragondolni a kezdeményezést . Többek közt éppen ebben rejlik a keresőcég igazi ereje, a folyamatos innovációban (amit még a Microsoft is elismer brüsszeli beadványában), valamint a meglévő megoldások keresztezésében és egy jobb, életképesebb utód megalkotásában. Ki tudja, talán mégis van esélyük betörni a közösségi piacra, ahol szintén maradandót alkothatnak, még egy ilyen öszvér fejlesztéssel is.
A folyamatos terjeszkedés előbb-utóbb oda vezet majd, hogy a felhasználók tekintélyes hányada számára nélkülözhetetlenné válik a cég, pontosabban annak szolgáltatásai, amelyek internetes mindennapjaink szerves részévé válnak. Ebből a szempontból különösen érdekes azon néhány próbálkozás, amelynek tesztalanyai megkísérlik száműzni ezen platformokat életükből, kíváncsian keresve a választ azon kérdésre, hogy vajon a riválisok mennyiben tudják pótolni a megszokott szolgáltatásokat. Ezek egyikét indítja most el Joe Wilcox a BetaNews oldalán, aki több mint 30 projektet sorol fel feketelistájában, az Androidtól a Chrome-on és a GMailon át egészen a Nexus S telefonig és a YouTube-ig.
Egy ilyen lépés többnyire áldozatokkal jár, hiszen a platformcsere nem mindig zökkenőmentes, nem beszélve arról, hogy a profitot is eredményező megoldások (mint például az AdSense) nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem feladhatók. Gondoljunk bele abba is, hogy a reklámok mennyire szerves részét képezik más, kapcsolódó szolgáltatásoknak, mint amilyen a YouTube, a blogok, stb. Amíg tehát egy internetes keresőt, vagy akár a megszokott böngészőnket viszonylag egyszerű a kukába hajítani, itt már olyan összetett, egymásba ágyazódó platformokról van szó, amelyekről sokszor egyszerűen nem éri meg lemondani.
Valószínűleg erre épít a Google, az internet és a szórakoztatóelektronika szinte minden területén megjelenve. Hamarosan érkezik majd a Chrome OS a vele kompatibilis netbook készülékeken, egyre jobban és gyorsabban terjed az Android a táblákon és az okostelefonokon, több más szolgáltatás pedig (lásd Docs), további fejlesztések árán, akár az üzleti életben is szerephez juthat. Megjósolni sem lehet, hogy mi lesz ebből, az azonban biztos, hogy a Google erejét és jelentőségét egyre kevesebben tudják majd megkérdőjelezni.