Berta Sándor
Európai lapkiadók támadják az Apple-t
Az európai lapkiadók azt követelik az amerikai konszerntől, hogy biztosítson számukra szabad hozzáférést az iPad készülékekhez. A cégek maguk akarnak dönteni a fizetési rendszerekről és az árakról, valamint szeretnék megismerni az előfizetőik adatait.
A European Newspaper Publishers Association (ENPA) megjelentette a követeléseit tartalmazó közleményt. A szervezet azt próbálja elérni, hogy az Apple ne korlátozza a kiadókat az iPad készülékekhez való hozzáférésben. Az ENPA tagjai az európai uniós tagállamok, továbbá Svájc és Norvégia kiadóinak szövetségei.
A tengerentúli vállalat március 31-ig adott haladékot a kiadóknak arra, hogy az App Store rendszeréhez igazítsák alkalmazásaikat. A cég 30 százalékos részt kér a kiadók mobil programokon keresztüli forgalmából és lapeladásaiból. Az Apple emellett leszögezte, hogy a különböző újságok előfizetői és vásárlói egyben az ő ügyfelei is, éppen ezért megtagadta az érintett személyek adataihoz való hozzáférést. Ezenkívül a társaság megtiltotta a kiadók számára, hogy előfizetőiknek ingyen biztosítsák a megvásárolt magazinok és más kiadványok iPad-változatait.
"Az iPad és más tábla készülékek a digitális környezetben nagyszerű fejlődési lehetőséget kínálnak az újságok számára. A kiadók az olvasóknak számos vonzó lehetőséget akarnak biztosítani. Az egyik ilyen megoldás lehet a lapokhoz való online és tábla PC-s hozzáférés ötvözése, míg egy másik az előfizetőknek biztosított ajánlatok, amelyek egyúttal lehetővé teszik az újságok digitális formában való elérését is" - olvasható az ENPA közleményében.
A szervezet hangsúlyozta: az újságok üzleti modellje azon alapul, hogy a kiadók és a szerkesztőségek ismerik az olvasóikat. Éppen ezért nagyon fontos, hogy ez a szoros kapcsolat a jövőben is megmaradjon. Az előfizetők közvetlen elérése nélkül ez a kapcsolat megszakadna és ez hátrányosan érintené mind a lapokat, mind az olvasókat. Emellett szukséges, hogy a kiadók maguk dönthessenek az alkalmazott fizetési rendszerekről és a digitális kiadványaik áráról.
"Ugyan egy napilap nyomtatott változata marad a lapkészítés szíve, de az online, a mobil és a nyomtatott piacra szánt üzleti modellek gyakran korlátozzák egymást" - jelentette ki Valdo Lehari, az ENPA alelnöke. A szakember szerint éppen e korlátozás miatt engedélyezni kellene a kiadóknak, hogy ötvözhessék a hagyományos újság előfizetéseket és a digitális lapváltozatokat, de ezt a megoldást jelenleg az Apple nem teszi lehetővé.
A European Newspaper Publishers Association (ENPA) megjelentette a követeléseit tartalmazó közleményt. A szervezet azt próbálja elérni, hogy az Apple ne korlátozza a kiadókat az iPad készülékekhez való hozzáférésben. Az ENPA tagjai az európai uniós tagállamok, továbbá Svájc és Norvégia kiadóinak szövetségei.
A tengerentúli vállalat március 31-ig adott haladékot a kiadóknak arra, hogy az App Store rendszeréhez igazítsák alkalmazásaikat. A cég 30 százalékos részt kér a kiadók mobil programokon keresztüli forgalmából és lapeladásaiból. Az Apple emellett leszögezte, hogy a különböző újságok előfizetői és vásárlói egyben az ő ügyfelei is, éppen ezért megtagadta az érintett személyek adataihoz való hozzáférést. Ezenkívül a társaság megtiltotta a kiadók számára, hogy előfizetőiknek ingyen biztosítsák a megvásárolt magazinok és más kiadványok iPad-változatait.
"Az iPad és más tábla készülékek a digitális környezetben nagyszerű fejlődési lehetőséget kínálnak az újságok számára. A kiadók az olvasóknak számos vonzó lehetőséget akarnak biztosítani. Az egyik ilyen megoldás lehet a lapokhoz való online és tábla PC-s hozzáférés ötvözése, míg egy másik az előfizetőknek biztosított ajánlatok, amelyek egyúttal lehetővé teszik az újságok digitális formában való elérését is" - olvasható az ENPA közleményében.
A szervezet hangsúlyozta: az újságok üzleti modellje azon alapul, hogy a kiadók és a szerkesztőségek ismerik az olvasóikat. Éppen ezért nagyon fontos, hogy ez a szoros kapcsolat a jövőben is megmaradjon. Az előfizetők közvetlen elérése nélkül ez a kapcsolat megszakadna és ez hátrányosan érintené mind a lapokat, mind az olvasókat. Emellett szukséges, hogy a kiadók maguk dönthessenek az alkalmazott fizetési rendszerekről és a digitális kiadványaik áráról.
"Ugyan egy napilap nyomtatott változata marad a lapkészítés szíve, de az online, a mobil és a nyomtatott piacra szánt üzleti modellek gyakran korlátozzák egymást" - jelentette ki Valdo Lehari, az ENPA alelnöke. A szakember szerint éppen e korlátozás miatt engedélyezni kellene a kiadóknak, hogy ötvözhessék a hagyományos újság előfizetéseket és a digitális lapváltozatokat, de ezt a megoldást jelenleg az Apple nem teszi lehetővé.