MTI
Nagyobb internetes jelenlétet tervez a francia hírügynökség
Az Agence France-Presse (AFP) igazgatótanácsa 2011-re 3,7 százalékos büdzséemelést fogadott el: az évi 280,5 millió euróból nyereségesen gazdálkodó francia hírügynökség a többletet külföldi fejlesztésekre és a nagyobb internetes jelenlét megvalósítására kívánja fordítani.
Az AFP internetes jelenléte legitim kérdés és más formákon, mint például az iPad és az iPhone, is növekednie kell - mondta Emmanuel Hoog, az AFP elnök-vezérigazgatója, amikor francia újságíróknak ismertette a hírügynökség elkövetkező tíz évre tervezett prioritásait. Hoog hibának tartja, hogy miközben az AFP az AP és a Reuters mellett a világ egyik vezető hírügynöksége, konkurenseihez képest sokkal kevésbé elérhető a nagyközönség számára az interneten, pedig már a nemzeti hírügynökségek is erre törekednek. Az elnök-vezérigazgató a közeljövőben mintegy száz hírt tenne ingyenesen hozzáférhetővé abból a 3 ezerből, amit az AFP naponta kiad. "Még ez is messze van a 450 ingyenes hírből, amit az olasz ANSA kínál naponta" - hangsúlyozta Hoog.
A hírügynökség közleménye szerint azonban a sajtót képviselő igazgatótanácsi tagok ismételten jelezték, hogy nem támogatják a hírek ingyenessé tételét a nagyközönség számára. Ezért az igazgatótanács abban egyezett meg az AFP vezetőjével, hogy egy munkacsoportot hoznak létre, amelynek feladata megvizsgálni, hogy milyen feltételekkel valósítható meg a hírügynökség ingyenesen hozzáférhető saját hírportálja. Az AFP 15 tagú igazgatótanácsában nyolcan a sajtó képviselői, három tagot közvetlenül a kormány delegál, ketten a közszolgálati televízió, illetve rádió vezetői, ketten pedig magánál a hírügynökségnél dolgoznak.
"Nem csatázunk, a viszony mindig is mély és intelligens volt az AFP és a sajtó képviselői között. Meg kell érteni mindenkinek, hogy a média és különösen az internet világa teljesen megváltoztatta a gazdaságot ... Végig kell gondolni, hogyan tudjuk ezt a tervet a lehető leggyorsabban megvalósítani. Az előfizetőink és a konkurenseink nem fognak ránk várni!" - mondta Hoog a Le Figaro című lap internetes oldalának adott interjújában.
A következő évtizedre 15 fő célt jelölt meg az elnök-vezérigazgató, amelyek között fő helyen szerepel a multimédia szolgáltatás fejlesztése, de a "szövegnek kell továbbra is az ügynökség gerincét biztosítania". Az AFP két év alatt szeretné megháromszorozni a videós anyagainak a számát. Erre 30 millió eurós befektetést szánt, amelyhez 20 millió eurós állami hitelt kapott húsz évre. Az AFP-TV jelenleg havonta ezer videót gyárt hét nyelven. Ezenkívül első helyen "a francia sajtóval kialakított viszonyát akarja újradefiniálni" az AFP vezetője, miután az utóbbi években több sajtótermék is megszüntette előfizetését a magas költségek miatt. "Nem az irányvonalunkat vagy a minőséget vitatják, hanem egyes előfizetőink szerint túl tömény, nem mindig világos és nem eléggé hierarchizált a szolgáltatásunk, valamint több előzetest kellene adnunk azért, hogy a szerkesztőségek felkészültebbek legyenek a várható eseményekre" - mondta Hoog.
Az AFP vezetője a külföldi terjeszkedést is nagyon fontosnak tartja, mindenekelőtt az arab világban, ahol a sajtó 55 százaléka előfizet az AFP szolgáltatásaira. A francia hírügynökség jelenleg naponta mintegy kétszáz hírt ad ki arabul. Hoog elsődleges feladatnak tartja a külföldi hírek számának növelését és azt, hogy azok tartalma az érintett országban, helyben készüljön. A brazil, az indiai és az afrikai országok piacaira pedig növekedési potenciáljuk miatt ezentúl különös figyelmet fordít az AFP. A több mint 150 éves múltra visszatekintő és a külsős munkatársakkal együtt 3500 főt foglalkoztató francia hírügynökség 165 országban van jelen, előfizetőinek száma több mint ötezer.
Az AFP internetes jelenléte legitim kérdés és más formákon, mint például az iPad és az iPhone, is növekednie kell - mondta Emmanuel Hoog, az AFP elnök-vezérigazgatója, amikor francia újságíróknak ismertette a hírügynökség elkövetkező tíz évre tervezett prioritásait. Hoog hibának tartja, hogy miközben az AFP az AP és a Reuters mellett a világ egyik vezető hírügynöksége, konkurenseihez képest sokkal kevésbé elérhető a nagyközönség számára az interneten, pedig már a nemzeti hírügynökségek is erre törekednek. Az elnök-vezérigazgató a közeljövőben mintegy száz hírt tenne ingyenesen hozzáférhetővé abból a 3 ezerből, amit az AFP naponta kiad. "Még ez is messze van a 450 ingyenes hírből, amit az olasz ANSA kínál naponta" - hangsúlyozta Hoog.
A hírügynökség közleménye szerint azonban a sajtót képviselő igazgatótanácsi tagok ismételten jelezték, hogy nem támogatják a hírek ingyenessé tételét a nagyközönség számára. Ezért az igazgatótanács abban egyezett meg az AFP vezetőjével, hogy egy munkacsoportot hoznak létre, amelynek feladata megvizsgálni, hogy milyen feltételekkel valósítható meg a hírügynökség ingyenesen hozzáférhető saját hírportálja. Az AFP 15 tagú igazgatótanácsában nyolcan a sajtó képviselői, három tagot közvetlenül a kormány delegál, ketten a közszolgálati televízió, illetve rádió vezetői, ketten pedig magánál a hírügynökségnél dolgoznak.
"Nem csatázunk, a viszony mindig is mély és intelligens volt az AFP és a sajtó képviselői között. Meg kell érteni mindenkinek, hogy a média és különösen az internet világa teljesen megváltoztatta a gazdaságot ... Végig kell gondolni, hogyan tudjuk ezt a tervet a lehető leggyorsabban megvalósítani. Az előfizetőink és a konkurenseink nem fognak ránk várni!" - mondta Hoog a Le Figaro című lap internetes oldalának adott interjújában.
A következő évtizedre 15 fő célt jelölt meg az elnök-vezérigazgató, amelyek között fő helyen szerepel a multimédia szolgáltatás fejlesztése, de a "szövegnek kell továbbra is az ügynökség gerincét biztosítania". Az AFP két év alatt szeretné megháromszorozni a videós anyagainak a számát. Erre 30 millió eurós befektetést szánt, amelyhez 20 millió eurós állami hitelt kapott húsz évre. Az AFP-TV jelenleg havonta ezer videót gyárt hét nyelven. Ezenkívül első helyen "a francia sajtóval kialakított viszonyát akarja újradefiniálni" az AFP vezetője, miután az utóbbi években több sajtótermék is megszüntette előfizetését a magas költségek miatt. "Nem az irányvonalunkat vagy a minőséget vitatják, hanem egyes előfizetőink szerint túl tömény, nem mindig világos és nem eléggé hierarchizált a szolgáltatásunk, valamint több előzetest kellene adnunk azért, hogy a szerkesztőségek felkészültebbek legyenek a várható eseményekre" - mondta Hoog.
Az AFP vezetője a külföldi terjeszkedést is nagyon fontosnak tartja, mindenekelőtt az arab világban, ahol a sajtó 55 százaléka előfizet az AFP szolgáltatásaira. A francia hírügynökség jelenleg naponta mintegy kétszáz hírt ad ki arabul. Hoog elsődleges feladatnak tartja a külföldi hírek számának növelését és azt, hogy azok tartalma az érintett országban, helyben készüljön. A brazil, az indiai és az afrikai országok piacaira pedig növekedési potenciáljuk miatt ezentúl különös figyelmet fordít az AFP. A több mint 150 éves múltra visszatekintő és a külsős munkatársakkal együtt 3500 főt foglalkoztató francia hírügynökség 165 országban van jelen, előfizetőinek száma több mint ötezer.