Berta Sándor
Kína kezd figyelni az IT cégek környezetvédelmére
Egy kínai intézet és több környezetvédelmi szervezet közösen marasztalták el jelentésükben az Apple-t és számos más IT-céget, amiért azok nem figyelnek a beszállítóiknál uralkodó körülményekre.
A Financial Times, az AFP és a Reuters tudósítása szerint az Institute of Public & Environmental Affairs (IPE) nevű kínai intézet és összesen 36 környezetvédelmi szervezet részletesen leírta az IT-társaságok beszállítóinál uralkodó környezetvédelmi hiányosságokat. A kutatók összesen 29 informatikai és számítástechnikai vállalatot vizsgáltak meg, amelyek közül az Apple az utolsó helyet szerezte meg.
A dokumentum készítői többek között rámutattak, hogy az amerikai társaság partnercégeinél dolgozók körében nagyon gyakoriak a mérgezések. Emellett többször előfordulnak súlyos egészségkárosítással járó esetek is, amelyek következtében az alkalmazottak maradandó sérüléseket szenvednek és gyakran szennyezetté válik az üzemek közvetlen környezete is. A tengerentúli vállalat szemére vetették azt is, hogy a partnerei rendszeresen megsértik a náluk foglalkoztatottak jogait emberi méltóságát. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban az EPI feltett egy videót a honlapjára, amelyben dolgozók mesélnek a tapasztalataikról.
Az IPE egyik szóvivője meglehetősen élesen fogalmazott a Steve Jobs vezette társasággal kapcsolatban: az Apple-t a termékei esetében kizárólag azok ára és minősége érdekli, de a társadalommal és a környezettel szemben nem vállal semmilyen felelősséget. A cég ráadásul arra kényszeríti a beszállítóit, hogy minden lehetséges területen spóroljanak, mert így akarja biztosítani magának a magas hasznot.
Az Apple szóvivője visszautasította a vádakat, mondván: a beszállítókat és a gyártási partnereket is ellenőrzik. A társaság már 2006-ban elindította átfogó vizsgálati programját, amelynek keretében rendszeresen és széleskörűen vizsgálják a beszállítókat és a gyártási folyamatokban részt vevő vállalatokat.
A kínaiak persze nem csak az Apple-t marasztalták el, hanem hasonló okokból bírálták a Nokiát, a Sony Ericssont és az LG-t is. A Hewlett-Packard, a Vodafone, a Samsung, a Toshiba, a Sharp, a Hitachi és az Alcatel-Lucent esetében ugyanakkor kiemelték, hogy komoly erőfeszítéseket tettek hiányosságaik kiküszöbölésére, a helyzet javítására és a beszállítói hálózatuk pontosabb ellenőrzésére.
A Financial Times, az AFP és a Reuters tudósítása szerint az Institute of Public & Environmental Affairs (IPE) nevű kínai intézet és összesen 36 környezetvédelmi szervezet részletesen leírta az IT-társaságok beszállítóinál uralkodó környezetvédelmi hiányosságokat. A kutatók összesen 29 informatikai és számítástechnikai vállalatot vizsgáltak meg, amelyek közül az Apple az utolsó helyet szerezte meg.
A dokumentum készítői többek között rámutattak, hogy az amerikai társaság partnercégeinél dolgozók körében nagyon gyakoriak a mérgezések. Emellett többször előfordulnak súlyos egészségkárosítással járó esetek is, amelyek következtében az alkalmazottak maradandó sérüléseket szenvednek és gyakran szennyezetté válik az üzemek közvetlen környezete is. A tengerentúli vállalat szemére vetették azt is, hogy a partnerei rendszeresen megsértik a náluk foglalkoztatottak jogait emberi méltóságát. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban az EPI feltett egy videót a honlapjára, amelyben dolgozók mesélnek a tapasztalataikról.
Az IPE egyik szóvivője meglehetősen élesen fogalmazott a Steve Jobs vezette társasággal kapcsolatban: az Apple-t a termékei esetében kizárólag azok ára és minősége érdekli, de a társadalommal és a környezettel szemben nem vállal semmilyen felelősséget. A cég ráadásul arra kényszeríti a beszállítóit, hogy minden lehetséges területen spóroljanak, mert így akarja biztosítani magának a magas hasznot.
Az Apple szóvivője visszautasította a vádakat, mondván: a beszállítókat és a gyártási partnereket is ellenőrzik. A társaság már 2006-ban elindította átfogó vizsgálati programját, amelynek keretében rendszeresen és széleskörűen vizsgálják a beszállítókat és a gyártási folyamatokban részt vevő vállalatokat.
A kínaiak persze nem csak az Apple-t marasztalták el, hanem hasonló okokból bírálták a Nokiát, a Sony Ericssont és az LG-t is. A Hewlett-Packard, a Vodafone, a Samsung, a Toshiba, a Sharp, a Hitachi és az Alcatel-Lucent esetében ugyanakkor kiemelték, hogy komoly erőfeszítéseket tettek hiányosságaik kiküszöbölésére, a helyzet javítására és a beszállítói hálózatuk pontosabb ellenőrzésére.