Berta Sándor
Németországban nyíltan árulják a lakcímnyilvántartó hivatalok az adatokat
A ZDF német televízió WISO nevű gazdasági magazinműsorának riporterei kiderítették, hogy szinte kivétel nélkül az összes különböző helyi közhivatal értékesíti az emberek lakcímadatait.
Az érintett intézmények minden fajta gátlás nélkül, szabadon kereskednek az információkkal. Az emberek címeit általában reklámügynökségeknek adják el, amelyek busásan fizetnek a kapott adatcsomagokért. Az adatkereskedelem egyre komolyabb problémát jelent és már közel sem kicsiben folyik. Ezt támasztják alá Klaudia Zurth, a berlini hivatal részlegvezetőjének szavai is: A szakember elmondta: "Előfordul, hogy egy megkeresés után akár 1000 címet is továbbítunk." Becslések szerint a reklámcégek ily módon akár több millió ember személyes adatait szerezhetik meg. Az intézmények cserébe változó összeget kapnak. A berlini hivatal címenként 5 eurót kér, míg a müncheninél egy adatcsomag ára 15 euró.
Peter Schaar szövetségi adatvédelmi biztos felháborodva nyilatkozott az ügyben: "Az internet korszakában ez az egész dolog egy új szintre fejlődött. A megszerzett személyes adatokat a vállalatok a profilok frissítésére használják fel, s ezáltal még hatékonyabbá és jövedelmezőbbé teszik az adatkereskedelmet." "A szövetségi belügyminisztérium tanulmányozza, hogy a nyilvántartást végző intézményekben szükség van-e és ha igen, milyen mértékben a közösség és az egyes lakosok érdekeinek felülvizsgálatára" - jelentette ki a szaktárca egyik munkatársa.
Az adatkereskedelemből számos cég húz hasznot. Egyikük az EURO-PRO, amelynek képviselői nem is tagadják, hogy a lakcímnyilvántartótól és más hivataloktól kapják meg az adatokat. Ezeket az információkat általában a magánszemélyek és a vállalatok fizetőképességi vizsgálatainál használják fel. Amikor például valaki váratlanul elköltözik, akkor így próbálnak a nyomára bukkanni és kideríteni, hogy mi állhat a költözés hátterében. Az EURO-PRO elismerte azt is, hogy a címeket és más adatokat több csomagküldő, biztosítási és távközlési társaságnak adta tovább. Minden adatcsomag a név mellett tartalmazza az adott személy korábbi és jelenlegi címét, valamint az állampolgárságára, a vallási hovatartozására, a családi állapotára és a gyermekeire számára vonatkozó információkat.
A jelenség nem csak Németországban figyelhető meg, hiszen hazánkban is rendszeresen előfordul, hogy különböző kiadóktól és reklámcégektől meglepetéscsomagokat kapnak a felhasználók, akik a legtöbbször csak találgatják, hogy vajon ki és miként szerezhette meg a nevüket és a címüket.
Az érintett intézmények minden fajta gátlás nélkül, szabadon kereskednek az információkkal. Az emberek címeit általában reklámügynökségeknek adják el, amelyek busásan fizetnek a kapott adatcsomagokért. Az adatkereskedelem egyre komolyabb problémát jelent és már közel sem kicsiben folyik. Ezt támasztják alá Klaudia Zurth, a berlini hivatal részlegvezetőjének szavai is: A szakember elmondta: "Előfordul, hogy egy megkeresés után akár 1000 címet is továbbítunk." Becslések szerint a reklámcégek ily módon akár több millió ember személyes adatait szerezhetik meg. Az intézmények cserébe változó összeget kapnak. A berlini hivatal címenként 5 eurót kér, míg a müncheninél egy adatcsomag ára 15 euró.
Peter Schaar szövetségi adatvédelmi biztos felháborodva nyilatkozott az ügyben: "Az internet korszakában ez az egész dolog egy új szintre fejlődött. A megszerzett személyes adatokat a vállalatok a profilok frissítésére használják fel, s ezáltal még hatékonyabbá és jövedelmezőbbé teszik az adatkereskedelmet." "A szövetségi belügyminisztérium tanulmányozza, hogy a nyilvántartást végző intézményekben szükség van-e és ha igen, milyen mértékben a közösség és az egyes lakosok érdekeinek felülvizsgálatára" - jelentette ki a szaktárca egyik munkatársa.
Az adatkereskedelemből számos cég húz hasznot. Egyikük az EURO-PRO, amelynek képviselői nem is tagadják, hogy a lakcímnyilvántartótól és más hivataloktól kapják meg az adatokat. Ezeket az információkat általában a magánszemélyek és a vállalatok fizetőképességi vizsgálatainál használják fel. Amikor például valaki váratlanul elköltözik, akkor így próbálnak a nyomára bukkanni és kideríteni, hogy mi állhat a költözés hátterében. Az EURO-PRO elismerte azt is, hogy a címeket és más adatokat több csomagküldő, biztosítási és távközlési társaságnak adta tovább. Minden adatcsomag a név mellett tartalmazza az adott személy korábbi és jelenlegi címét, valamint az állampolgárságára, a vallási hovatartozására, a családi állapotára és a gyermekeire számára vonatkozó információkat.
A jelenség nem csak Németországban figyelhető meg, hiszen hazánkban is rendszeresen előfordul, hogy különböző kiadóktól és reklámcégektől meglepetéscsomagokat kapnak a felhasználók, akik a legtöbbször csak találgatják, hogy vajon ki és miként szerezhette meg a nevüket és a címüket.