Ötvös Tibor
Így készült a Duke Nukem Forever...
Alig pár perce a Gearbox tudatta a világgal, hogy a 13 éve fejlesztés alatt álló Duke Nukem Forever fejlesztését átvették és maga a program készen is van, már csak a finomhangolással "vesződnek", de 2011-ben megjelenik a játék.
Hogy ezt most mennyire lehet komolyan venni a Herceg előéletét tekintve, azt mindenki döntse el maga, de azért talán végre jó kezekbe került a program, hiszen a Gearbox a remek Borderlands mellett két Half-Life kiegészítőt is készített illetve a szintén sikeres Brothers in Arms sorozat is az ő munkásságuk eredménye. Most azonban nézzük, pontosan mi is vezetett oda, hogy már igen csak kétkedve fogad az ember egy Duke Nukemmel kapcsolatos hírt.
Az egész 1996-ban kezdődött, mikor megjelent a Duke Nukem 3D és kirobbanó sikert aratott a remek - és néha polgárpukkasztó - humorával, erőszakosságával és rettentő hangulatos multijával. Alig egy évvel utána, 1997 novemberében a 3D Realms bejelentette, hogy a Quake II motort felhasználva készítik el a már akkor is Duke Nukem Forever címet kapott folytatást, mely 1998-ban jelenik meg.
A fent látható trailer a '98-as E3-on bukkant fel és ezzel debütált mozgásban a játék. Ám eltelt pár hónap és a játék csak nem akart megjelenni, majd megérkezett az első csúszás híre is. A 3D Realms ugyanis úgy döntött, hogy az Epic-féle Unreal motor nekik jobban tetszik és ezért inkább azt használják fel, de ez az egész folyamat "maximum 4-6 hetet vesz igénybe" és a Forever 1999-ben meg is jelenik.
Aztán 1999-ben megint visszakoztak és úgy nyilatkoztak, hogy az időközben megjelent újabb Unreal motort használják fel és a Duke Nukem Forever csak 2000-ben jelenik meg. Utóbbi infót egyébként '99 végén egy karácsonyi üdvözlőlapon tudatták a rajongókkal, akik akkor már bizonyára sejtették, hogy adott évben már nem jelenik meg a kedvencük.
Ezután közel egy éves csend következett, majd 2000 decemberében a Gathering of Developers (GoD) bejelentette, hogy megvásárolták a kiadási jogokat, a 3D Realms pedig egy újabb karácsonyi lapon tudatta, hogy csak 2001-ben jelenik meg a játék. Ezután a 2001-es E3-on kint is volt a játék, de ismét csak egy (fent látható) videó formájában, de itt már számos újdonság látszott.
A rombolható környezet, a fejlesztett MI, az időjárási effekteket és a látótávolság jelentős megnövelése miatt sokan úgy gondolták, hogy megérte a várakozást és hamarosan valóban a kezükbe foghatják a játékot. De nem így történt. A GoD 2001 augusztusában csődöt jelentett, a Duke Nukem Forever jogai a Take-Two-hoz kerültek, akik talonba tették a címet.
2002-ben a 3D Realms rengeteg programozót vett fel és az akkori hírek szerint a játék 95 százalékát újraalkották az Unreal Engine 2-vel, majd ismét csend borult a címre. 2003-ban a Take-Two akkori vezetője, Jeffrey Lapin kijelentette, hogy a Duke Nukem Forever nem jelenik meg az adott évben, mire a fejlesztők kijelentették, hogy leghamarabb 2004 végén, de inkább 2005 elején lesz kész a program.
De természetesen ezt sem tudták tartani, de most már nem is vesződtek az esetleges magyarázkodással. Legközelebb 2006-ban röppent fel a pletyka, hogy az Unreal 2 Engine sem megfelelő és a Doom 3 motorját kapja meg a Duke Nukem, de ezt George Broussard, a herceg megalkotója cáfolta és bejelentette, hogy a "csapat már a végső simításokat végzi a programon."
2006 júniusában a kiadó türelme is kezdett fogyni és kerek 500 ezer dollárt ajánlottak Broussardnak, ha a játék december 1-én a boltokba kerül. A válasz érdekes volt, Broussard ugyanis annyit mondott, hogy "nem kapkodja el a fejlesztést .... 500 ezerért." Mivel többet nem kapott, így ismét eltelt egy év és a játék csak nem akart megjelenni.
A Duke Nukem Forever végleges menüje
Szerinted megéri várni a DNF-re?
(Összesen 658 szavazat)
2007 elején aztán egy új, elméletileg magából a játékból származó kép jelent meg a Duke Nukem 3D Xbox Live-os kiadásának alkalmából és a 3D Realms ismét azt állította, hogy az FPS-t ismét teljesen átalakították és 2008-ban valóban megjelenik. Ekkor adták ki a fenti trailert is, mely 6 év után az első videó volt a Duke Nukem Foreverhez.
2008 januárjában a játék művészeti vezetője, Tramell Isaac azzal állt elő, hogy a Duke Nukem már kész van, csak finomítani kell rajta és mehet is a boltokba. Ezt egy újságíró is megerősítette, aki kint volt a fejlesztők bázisán és saját szemével látta a játékot - méghozzá mozgásban. Egy másik szerencsés kolléga is véleményezte a játékot, aki zárt ajtók mögött töltött több mint fél órát a játékkal és elképesztőnek, lenyűgözőnek titulálta.
Egy kép a PAX-os demóból
Ám az már gyanús volt, hogy a 2008-as E3-ra nem hozták ki a játékot, mert állítólag "nem várt gondok merültek fel a programmal, de a fejlesztés szépen halad". Majd eljött 2009 áprilisa, mikor is a George Broussard Twitter oldalán bejegyezte, hogy "kezdetben csak 70 problémájuk volt a Duke Nukem Foreverrel, de mostanra ez a szám 800-900 közé esik".
Aztán elérkezett 2009. május 7, mikor a 3D Realms csődöt jelentett és bezárta a kapukat. A Take-Two pert indított a fejlesztők ellen szándékos félrevezetés vádjával (erről bővebben itt olvashattok), melynek végül egy peren kívüli egyesség vetett véget. Ez idén júniusban volt, azóta pedig ismét elég nagy a csend. Ma azonban véget ért a várakozás és egy, a játékvilágban elismert csapat, a Gearbox vette kezébe a dolgokat és remélhetőleg most már valóban megjelenhet a Duke Nukem Forever.
Hogy ezt most mennyire lehet komolyan venni a Herceg előéletét tekintve, azt mindenki döntse el maga, de azért talán végre jó kezekbe került a program, hiszen a Gearbox a remek Borderlands mellett két Half-Life kiegészítőt is készített illetve a szintén sikeres Brothers in Arms sorozat is az ő munkásságuk eredménye. Most azonban nézzük, pontosan mi is vezetett oda, hogy már igen csak kétkedve fogad az ember egy Duke Nukemmel kapcsolatos hírt.
Az egész 1996-ban kezdődött, mikor megjelent a Duke Nukem 3D és kirobbanó sikert aratott a remek - és néha polgárpukkasztó - humorával, erőszakosságával és rettentő hangulatos multijával. Alig egy évvel utána, 1997 novemberében a 3D Realms bejelentette, hogy a Quake II motort felhasználva készítik el a már akkor is Duke Nukem Forever címet kapott folytatást, mely 1998-ban jelenik meg.
A fent látható trailer a '98-as E3-on bukkant fel és ezzel debütált mozgásban a játék. Ám eltelt pár hónap és a játék csak nem akart megjelenni, majd megérkezett az első csúszás híre is. A 3D Realms ugyanis úgy döntött, hogy az Epic-féle Unreal motor nekik jobban tetszik és ezért inkább azt használják fel, de ez az egész folyamat "maximum 4-6 hetet vesz igénybe" és a Forever 1999-ben meg is jelenik.
Aztán 1999-ben megint visszakoztak és úgy nyilatkoztak, hogy az időközben megjelent újabb Unreal motort használják fel és a Duke Nukem Forever csak 2000-ben jelenik meg. Utóbbi infót egyébként '99 végén egy karácsonyi üdvözlőlapon tudatták a rajongókkal, akik akkor már bizonyára sejtették, hogy adott évben már nem jelenik meg a kedvencük.
Ezután közel egy éves csend következett, majd 2000 decemberében a Gathering of Developers (GoD) bejelentette, hogy megvásárolták a kiadási jogokat, a 3D Realms pedig egy újabb karácsonyi lapon tudatta, hogy csak 2001-ben jelenik meg a játék. Ezután a 2001-es E3-on kint is volt a játék, de ismét csak egy (fent látható) videó formájában, de itt már számos újdonság látszott.
A rombolható környezet, a fejlesztett MI, az időjárási effekteket és a látótávolság jelentős megnövelése miatt sokan úgy gondolták, hogy megérte a várakozást és hamarosan valóban a kezükbe foghatják a játékot. De nem így történt. A GoD 2001 augusztusában csődöt jelentett, a Duke Nukem Forever jogai a Take-Two-hoz kerültek, akik talonba tették a címet.
2002-ben a 3D Realms rengeteg programozót vett fel és az akkori hírek szerint a játék 95 százalékát újraalkották az Unreal Engine 2-vel, majd ismét csend borult a címre. 2003-ban a Take-Two akkori vezetője, Jeffrey Lapin kijelentette, hogy a Duke Nukem Forever nem jelenik meg az adott évben, mire a fejlesztők kijelentették, hogy leghamarabb 2004 végén, de inkább 2005 elején lesz kész a program.
De természetesen ezt sem tudták tartani, de most már nem is vesződtek az esetleges magyarázkodással. Legközelebb 2006-ban röppent fel a pletyka, hogy az Unreal 2 Engine sem megfelelő és a Doom 3 motorját kapja meg a Duke Nukem, de ezt George Broussard, a herceg megalkotója cáfolta és bejelentette, hogy a "csapat már a végső simításokat végzi a programon."
2006 júniusában a kiadó türelme is kezdett fogyni és kerek 500 ezer dollárt ajánlottak Broussardnak, ha a játék december 1-én a boltokba kerül. A válasz érdekes volt, Broussard ugyanis annyit mondott, hogy "nem kapkodja el a fejlesztést .... 500 ezerért." Mivel többet nem kapott, így ismét eltelt egy év és a játék csak nem akart megjelenni.
A Duke Nukem Forever végleges menüje
(Összesen 658 szavazat)
-
Igen
54 % (356 szavazat) -
Nem
44 % (291 szavazat)
2008 januárjában a játék művészeti vezetője, Tramell Isaac azzal állt elő, hogy a Duke Nukem már kész van, csak finomítani kell rajta és mehet is a boltokba. Ezt egy újságíró is megerősítette, aki kint volt a fejlesztők bázisán és saját szemével látta a játékot - méghozzá mozgásban. Egy másik szerencsés kolléga is véleményezte a játékot, aki zárt ajtók mögött töltött több mint fél órát a játékkal és elképesztőnek, lenyűgözőnek titulálta.
Egy kép a PAX-os demóból
Ám az már gyanús volt, hogy a 2008-as E3-ra nem hozták ki a játékot, mert állítólag "nem várt gondok merültek fel a programmal, de a fejlesztés szépen halad". Majd eljött 2009 áprilisa, mikor is a George Broussard Twitter oldalán bejegyezte, hogy "kezdetben csak 70 problémájuk volt a Duke Nukem Foreverrel, de mostanra ez a szám 800-900 közé esik".
Aztán elérkezett 2009. május 7, mikor a 3D Realms csődöt jelentett és bezárta a kapukat. A Take-Two pert indított a fejlesztők ellen szándékos félrevezetés vádjával (erről bővebben itt olvashattok), melynek végül egy peren kívüli egyesség vetett véget. Ez idén júniusban volt, azóta pedig ismét elég nagy a csend. Ma azonban véget ért a várakozás és egy, a játékvilágban elismert csapat, a Gearbox vette kezébe a dolgokat és remélhetőleg most már valóban megjelenhet a Duke Nukem Forever.