Ötvös Tibor

Így készült a Duke Nukem Forever...

Alig pár perce a Gearbox tudatta a világgal, hogy a 13 éve fejlesztés alatt álló Duke Nukem Forever fejlesztését átvették és maga a program készen is van, már csak a finomhangolással "vesződnek", de 2011-ben megjelenik a játék.

Hogy ezt most mennyire lehet komolyan venni a Herceg előéletét tekintve, azt mindenki döntse el maga, de azért talán végre jó kezekbe került a program, hiszen a Gearbox a remek Borderlands mellett két Half-Life kiegészítőt is készített illetve a szintén sikeres Brothers in Arms sorozat is az ő munkásságuk eredménye. Most azonban nézzük, pontosan mi is vezetett oda, hogy már igen csak kétkedve fogad az ember egy Duke Nukemmel kapcsolatos hírt.

Az egész 1996-ban kezdődött, mikor megjelent a Duke Nukem 3D és kirobbanó sikert aratott a remek - és néha polgárpukkasztó - humorával, erőszakosságával és rettentő hangulatos multijával. Alig egy évvel utána, 1997 novemberében a 3D Realms bejelentette, hogy a Quake II motort felhasználva készítik el a már akkor is Duke Nukem Forever címet kapott folytatást, mely 1998-ban jelenik meg.


A fent látható trailer a '98-as E3-on bukkant fel és ezzel debütált mozgásban a játék. Ám eltelt pár hónap és a játék csak nem akart megjelenni, majd megérkezett az első csúszás híre is. A 3D Realms ugyanis úgy döntött, hogy az Epic-féle Unreal motor nekik jobban tetszik és ezért inkább azt használják fel, de ez az egész folyamat "maximum 4-6 hetet vesz igénybe" és a Forever 1999-ben meg is jelenik.

Aztán 1999-ben megint visszakoztak és úgy nyilatkoztak, hogy az időközben megjelent újabb Unreal motort használják fel és a Duke Nukem Forever csak 2000-ben jelenik meg. Utóbbi infót egyébként '99 végén egy karácsonyi üdvözlőlapon tudatták a rajongókkal, akik akkor már bizonyára sejtették, hogy adott évben már nem jelenik meg a kedvencük.


Ezután közel egy éves csend következett, majd 2000 decemberében a Gathering of Developers (GoD) bejelentette, hogy megvásárolták a kiadási jogokat, a 3D Realms pedig egy újabb karácsonyi lapon tudatta, hogy csak 2001-ben jelenik meg a játék. Ezután a 2001-es E3-on kint is volt a játék, de ismét csak egy (fent látható) videó formájában, de itt már számos újdonság látszott.

A rombolható környezet, a fejlesztett MI, az időjárási effekteket és a látótávolság jelentős megnövelése miatt sokan úgy gondolták, hogy megérte a várakozást és hamarosan valóban a kezükbe foghatják a játékot. De nem így történt. A GoD 2001 augusztusában csődöt jelentett, a Duke Nukem Forever jogai a Take-Two-hoz kerültek, akik talonba tették a címet.

2002-ben a 3D Realms rengeteg programozót vett fel és az akkori hírek szerint a játék 95 százalékát újraalkották az Unreal Engine 2-vel, majd ismét csend borult a címre. 2003-ban a Take-Two akkori vezetője, Jeffrey Lapin kijelentette, hogy a Duke Nukem Forever nem jelenik meg az adott évben, mire a fejlesztők kijelentették, hogy leghamarabb 2004 végén, de inkább 2005 elején lesz kész a program.


De természetesen ezt sem tudták tartani, de most már nem is vesződtek az esetleges magyarázkodással. Legközelebb 2006-ban röppent fel a pletyka, hogy az Unreal 2 Engine sem megfelelő és a Doom 3 motorját kapja meg a Duke Nukem, de ezt George Broussard, a herceg megalkotója cáfolta és bejelentette, hogy a "csapat már a végső simításokat végzi a programon."

2006 júniusában a kiadó türelme is kezdett fogyni és kerek 500 ezer dollárt ajánlottak Broussardnak, ha a játék december 1-én a boltokba kerül. A válasz érdekes volt, Broussard ugyanis annyit mondott, hogy "nem kapkodja el a fejlesztést .... 500 ezerért." Mivel többet nem kapott, így ismét eltelt egy év és a játék csak nem akart megjelenni.


A Duke Nukem Forever végleges menüje

Szerinted megéri várni a DNF-re?
(Összesen 658 szavazat)
  • Igen
    54 % (356 szavazat)
  • Nem
    44 % (291 szavazat)
2007 elején aztán egy új, elméletileg magából a játékból származó kép jelent meg a Duke Nukem 3D Xbox Live-os kiadásának alkalmából és a 3D Realms ismét azt állította, hogy az FPS-t ismét teljesen átalakították és 2008-ban valóban megjelenik. Ekkor adták ki a fenti trailert is, mely 6 év után az első videó volt a Duke Nukem Foreverhez.

2008 januárjában a játék művészeti vezetője, Tramell Isaac azzal állt elő, hogy a Duke Nukem már kész van, csak finomítani kell rajta és mehet is a boltokba. Ezt egy újságíró is megerősítette, aki kint volt a fejlesztők bázisán és saját szemével látta a játékot - méghozzá mozgásban. Egy másik szerencsés kolléga is véleményezte a játékot, aki zárt ajtók mögött töltött több mint fél órát a játékkal és elképesztőnek, lenyűgözőnek titulálta.


Egy kép a PAX-os demóból

Ám az már gyanús volt, hogy a 2008-as E3-ra nem hozták ki a játékot, mert állítólag "nem várt gondok merültek fel a programmal, de a fejlesztés szépen halad". Majd eljött 2009 áprilisa, mikor is a George Broussard Twitter oldalán bejegyezte, hogy "kezdetben csak 70 problémájuk volt a Duke Nukem Foreverrel, de mostanra ez a szám 800-900 közé esik".

Aztán elérkezett 2009. május 7, mikor a 3D Realms csődöt jelentett és bezárta a kapukat. A Take-Two pert indított a fejlesztők ellen szándékos félrevezetés vádjával (erről bővebben itt olvashattok), melynek végül egy peren kívüli egyesség vetett véget. Ez idén júniusban volt, azóta pedig ismét elég nagy a csend. Ma azonban véget ért a várakozás és egy, a játékvilágban elismert csapat, a Gearbox vette kezébe a dolgokat és remélhetőleg most már valóban megjelenhet a Duke Nukem Forever.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csillagf3nyke #29
    Úgy tűnik, már a rajongók sem bírták tovább cérnával, és elkészítettek egy jó kis videót, amelyet a Duke Nukem franchise ihletett... XD

    Duke Nukem - Fate of Humanity
  • Mat666 #28
    én is erre gondoltam.
    Az lesz a vicces hogy ha majd megjelenik egyszer valamikor egy átlagos FPS-t kapunk és nem lesz benne semmi extra és a megjelenését követően fél év elteltével kutya se fog rá emlékezni de azért reménykedjünk a legjobbakban.
  • darkerlomy #27
    amúgy a forever jelzést nem arra értik hogy örökké készítik ?? :/
  • dzsagon #26
    Hát ez meg milyen istentelenszar ratyi grafika már?
  • barret #25
    Nem vagyok FPS fan,de Duke bácsi rabul ejtette a lelkemet:) Sokat játszottam vele,még a végigjátszás után is.Személy szerint nekem,a mai napig a legnagyobb fps élményt Ő adta.Igaz az első fps játék volt amit végigjátszottam!
    Én várom,és figyelemmel követem hosszú-hosszú évek óta...Talán vannak még CSODÁK!
  • Wittao #24
    Csőbomba, falratapaszthatós lézeres megszakítós szivatós cucc... jetpack... kicsinyítő fegyver... istenem annyi multis finomság van benne, azóta sincs olyan játék, amiben ennyire eltalálták volna ezeket.
  • Murder3 #23
    már a játékot övező hát nem épp pozitív hype elviszi a hátán...
  • who am I 7 #22
    Tyúk Nekem Örökké basszus, ennek nem az a lényege, hogy sose jelenik meg?
  • TomecK #21
    Ha gondolod kölcsön tudok adni egy (,) karakterű billentyűt, úgy látom sehol se találod. :)
  • pifoeko #20
    Kedves Gamecube akárhány látom a gépet állat tele vagy zsével f**** de nem ártana egy kis értelem sem ettől a játéktól nem vár senki egy grandiozús alkotást mivel az erediti sem vette túl komolyan a dolgokat ettől lett az annyira jó mert bár brutális volt erőszakos aszülők rá tudtákfogni ha a gyerek agresszív lett de melette vicces és innovatív.Amugy meg miez hogy sokat vár az ember egy játéktól nem tom mit lehet egy virtuális valóságtól sokat várni azthiszed majd megszólal főz egy kávét vagy mi?Bocsánat ha személyeskedésnek veszitek. Meg azt nem értem hogy ha valaki egy játékot leszól de ha megkérdezzem tőle miért is rossz nem tudrá válaszolni "Tömeggamer" ez saját tapasztalat.