Berta Sándor
Franciaországban megadóztatnák a Google-t
Nicolas Sarkozy elnök még tovább akarja fokozni az internet ellenőrzését Franciaországban.
A francia államfő és a kulturális minisztérium által támogatott Zelnik Bizottság összesen 22 javaslatot terjesztett elő. Az ötletek egyike, hogy meg kell adóztatni a Google-t és a többi online keresőt üzemeltető céget. A Libération tudósítása szerint Jacques Toubon egykori francia kulturális miniszter, aki jelenleg a bizottság egyik tagja egyértelműen Google-adóról beszélt, mivel az elképzelés elsősorban az amerikai keresőket érintené, igaz más nemzetközi portálokra (MSN, Yahoo) is kiterjedne.
Az adózás csak az európai székhellyel vagy azzal is rendelkező érintett cégek reklámbevételeire terjedne ki. Az újság szerint végső soron az számítana, hogy a bannerre vagy a támogatott linkre kattintó felhasználó Franciaországban ül-e a számítógép előtt vagy sem. A bizottság névadója, Patrick Zelnik zenei producer, aki többek között Carla Brunival is együtt dolgozott. A testületben helyet kapott még Guillaume Cerutti, a Sotheby's franciaországi leányvállalatának vezetője is. Az adó várhatóan a reklámbevételek 1, legfeljebb 2 százalékát tenné ki.
Mivel önmagában egy ilyen javaslat nehezen keresztülvihető, így a korábbiakhoz hasonlóan ismét felmerült az internetszolgáltatók megadóztatása, méghozzá burkolt formában, az áfa-szabályok módosításával. Az így befolyó összegek Fédération Française des Télécoms vezetője szerint az idén elérhetnék az 50 millió eurót, míg jövőre 35-40 millió eurót tehetnének ki. Ebből a pénzből finanszíroznák a legális tartalmakat kínáló cégek veszteségeit, illetve támogatnák őket.
"Ezeket a cégeket ott adóztatják meg, ahol székhelyük van, pedig a mi reklámpiacunkból hasítanak ki részt. Az adómenekülés e fajtája igen sajnálatos" - mondta Sarkozy. Az államfő emellett síkra szállt azért is, hogy a versenyfelügyelet vizsgálja felül a Google domináns piaci helyzetét. Továbbá bejelentette: a fiatalokat támogatott ajánlatokkal akarja rászoktatni a fizetős zeneletöltésre. Ennek megvalósításához nyárig megjelenik az a zenekártya, amellyel a fiatalok kedvezményes áron vásárolhatnak zenéket a világhálón. "Újra rá kell szoktatni a fiatalokat arra, hogy a zene nincs ingyen. A zeneletöltés jó befektetés" - vélekedett Sarkozy.
Az online zenevásárlási csekk-kártyánál (La Carte "Musique en Ligne) az 50 eurós kezdőrészletet a francia állam 20 euróval egészítené ki. A program összköltségvetése 25 millió euró, ebből 5 millió eurót fordítanának PR-kampányra és a zeneipari cégek 12 millió eurós adókedvezményt is kapnának. Zelnik azt javasolta, hogy a francia kormány nemzetközi szinten is igyekezzen nyomást gyakorolni a keresőcégekre és el kell érni, hogy az Európai Unió is foglalkozzon a kérdéssel.
Kérdés persze, hogy a tervekhez mit szól majd a Google, a Microsoft, az AOL, a Yahoo! vagy éppen a Facebook. Frédéric Mitterand kulturális miniszter mindenesetre aligha túlzott, amikor közölte, hogy "az elképzelések biztosan heves reakciókat fognak kiváltani".
Az első reakciók érdekesek voltak. Olivier Esper, a Google Franciaország munkatársa például kijelentette: "Úgy gondoljuk, hogy egy új adó bevezetésével nem kellene az internet és a kultúra világa közötti ellentétek tovább szítani". Yves Le Mouel, a Federation Francaise des Telecoms elnöke hozzátette, hogy végeredményben csak a felhasználók fognak fizetni. A legélesebben a tervezetet a La Quadrature du Net civil szervezet bírálta, amely szerint ezek az elképzelések szabályos háborút jelentenek az internetezők ellen. A csoport közel obszcénnek minősítette, hogy a médiaipar azért kap nagy összegű támogatásokat, hogy tovább fenn tudja tartani elavult az üzleti modelljeit.
A francia államfő és a kulturális minisztérium által támogatott Zelnik Bizottság összesen 22 javaslatot terjesztett elő. Az ötletek egyike, hogy meg kell adóztatni a Google-t és a többi online keresőt üzemeltető céget. A Libération tudósítása szerint Jacques Toubon egykori francia kulturális miniszter, aki jelenleg a bizottság egyik tagja egyértelműen Google-adóról beszélt, mivel az elképzelés elsősorban az amerikai keresőket érintené, igaz más nemzetközi portálokra (MSN, Yahoo) is kiterjedne.
Az adózás csak az európai székhellyel vagy azzal is rendelkező érintett cégek reklámbevételeire terjedne ki. Az újság szerint végső soron az számítana, hogy a bannerre vagy a támogatott linkre kattintó felhasználó Franciaországban ül-e a számítógép előtt vagy sem. A bizottság névadója, Patrick Zelnik zenei producer, aki többek között Carla Brunival is együtt dolgozott. A testületben helyet kapott még Guillaume Cerutti, a Sotheby's franciaországi leányvállalatának vezetője is. Az adó várhatóan a reklámbevételek 1, legfeljebb 2 százalékát tenné ki.
Mivel önmagában egy ilyen javaslat nehezen keresztülvihető, így a korábbiakhoz hasonlóan ismét felmerült az internetszolgáltatók megadóztatása, méghozzá burkolt formában, az áfa-szabályok módosításával. Az így befolyó összegek Fédération Française des Télécoms vezetője szerint az idén elérhetnék az 50 millió eurót, míg jövőre 35-40 millió eurót tehetnének ki. Ebből a pénzből finanszíroznák a legális tartalmakat kínáló cégek veszteségeit, illetve támogatnák őket.
"Ezeket a cégeket ott adóztatják meg, ahol székhelyük van, pedig a mi reklámpiacunkból hasítanak ki részt. Az adómenekülés e fajtája igen sajnálatos" - mondta Sarkozy. Az államfő emellett síkra szállt azért is, hogy a versenyfelügyelet vizsgálja felül a Google domináns piaci helyzetét. Továbbá bejelentette: a fiatalokat támogatott ajánlatokkal akarja rászoktatni a fizetős zeneletöltésre. Ennek megvalósításához nyárig megjelenik az a zenekártya, amellyel a fiatalok kedvezményes áron vásárolhatnak zenéket a világhálón. "Újra rá kell szoktatni a fiatalokat arra, hogy a zene nincs ingyen. A zeneletöltés jó befektetés" - vélekedett Sarkozy.
Az online zenevásárlási csekk-kártyánál (La Carte "Musique en Ligne) az 50 eurós kezdőrészletet a francia állam 20 euróval egészítené ki. A program összköltségvetése 25 millió euró, ebből 5 millió eurót fordítanának PR-kampányra és a zeneipari cégek 12 millió eurós adókedvezményt is kapnának. Zelnik azt javasolta, hogy a francia kormány nemzetközi szinten is igyekezzen nyomást gyakorolni a keresőcégekre és el kell érni, hogy az Európai Unió is foglalkozzon a kérdéssel.
Kérdés persze, hogy a tervekhez mit szól majd a Google, a Microsoft, az AOL, a Yahoo! vagy éppen a Facebook. Frédéric Mitterand kulturális miniszter mindenesetre aligha túlzott, amikor közölte, hogy "az elképzelések biztosan heves reakciókat fognak kiváltani".
Az első reakciók érdekesek voltak. Olivier Esper, a Google Franciaország munkatársa például kijelentette: "Úgy gondoljuk, hogy egy új adó bevezetésével nem kellene az internet és a kultúra világa közötti ellentétek tovább szítani". Yves Le Mouel, a Federation Francaise des Telecoms elnöke hozzátette, hogy végeredményben csak a felhasználók fognak fizetni. A legélesebben a tervezetet a La Quadrature du Net civil szervezet bírálta, amely szerint ezek az elképzelések szabályos háborút jelentenek az internetezők ellen. A csoport közel obszcénnek minősítette, hogy a médiaipar azért kap nagy összegű támogatásokat, hogy tovább fenn tudja tartani elavult az üzleti modelljeit.