Berta Sándor
A közösségi portálok üzletszabályzatát támadják Németországban
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) vizsgálati eljárást indított számos közösségi oldal üzemeltetője ellen. A vizsgálat kiterjed a MySpacere a Facebookra, a lokalisten.de-re, a wer-kennt-wenn.de-re és a Xingre.
"A közösségi hálózatok jelentősége folyamatosan nő. Éppen ezért most a működtetőknek is el kell végezniük a fogyasztóvédelmi házi feladataikat" - jelentette ki Gerd Billen, a VZBV elnöke. Az akcióra a nemrég indított Fogyasztói jogok a digitális világban című kezdeményezés keretében kerül sor.
A szakemberek leginkább a közösségi portálok általános szerződési feltételeit és adatvédelmi előírásait bírálták. A VZBV munkatársai különösen kíváncsiak arra, hogy a MySpace vagy a Facebook esetében miként valósul meg a személyes adatok felhasználása és feldolgozása, mivel ezek általában a felhasználók beleegyezése nélkül történnek. Ráadásul gyakran jóval nagyobb mértékben, mint ahogy az elvárható vagy szükséges lenne.
"Az üzemeltetőknek minden jogában áll, a fogyasztónak maradnak a büntetések. Úgy tűnik, hogy gyakran ezt az elvet követik ezek a honlapok. A korábbi önkéntes vállalások és más nyilatkozatok után nem számítottunk ennyire rossz tapasztalatokra" - tette hozzá Gerd Billen. A felmérések azt mutatják, hogy a felhasználók gyakran nem is tudják, hogy az általános szerződési feltételek és az adatvédelmi szabályok elfogadásával mihez járulnak hozzá. A legnagyobb problémát az internetezők szokásainak összegyűjtése és azok kiértékelése jelenti. Ez általában az adott személyek tudta és beleegyezése nélkül valósul meg.
A fogyasztóvédők szerint a legfontosabb az lenne, hogy ha már a regisztrációnál közérthetővé tennék a látogatók számára az adatvédelmi előírásokat, különös tekintettel a különböző reklámokra. Az embereknek dönteniük kell tudni arról is, hogy szeretnék-e, hogy az adataik megjelenjenek-e az online keresőkben. Minden ilyen esetben az üzemeltetőknek értesíteniük kell a tagokat és ugyanez várható el akkor is, ha bizonyos adatokat törölni akarnak a profiljaikból. Mivel jelenleg csak a Facebooknak több mint 250 millió regisztrált tagja van, így fontos, hogy ezeket a kérdéseket mielőbb megnyugtató módon rendezzék.
A VZBV ezért több mint 80 nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezettel közösen elkészítette a közösségi portálok vezetőihez és a politikusokhoz címzett anyagát, amelyben a legfontosabb követelések szerepelnek. Az angol nyelvű dokumentum elérhető a Trans Atlantic Consumer Dialogue honlapján.
"A közösségi hálózatok jelentősége folyamatosan nő. Éppen ezért most a működtetőknek is el kell végezniük a fogyasztóvédelmi házi feladataikat" - jelentette ki Gerd Billen, a VZBV elnöke. Az akcióra a nemrég indított Fogyasztói jogok a digitális világban című kezdeményezés keretében kerül sor.
A szakemberek leginkább a közösségi portálok általános szerződési feltételeit és adatvédelmi előírásait bírálták. A VZBV munkatársai különösen kíváncsiak arra, hogy a MySpace vagy a Facebook esetében miként valósul meg a személyes adatok felhasználása és feldolgozása, mivel ezek általában a felhasználók beleegyezése nélkül történnek. Ráadásul gyakran jóval nagyobb mértékben, mint ahogy az elvárható vagy szükséges lenne.
"Az üzemeltetőknek minden jogában áll, a fogyasztónak maradnak a büntetések. Úgy tűnik, hogy gyakran ezt az elvet követik ezek a honlapok. A korábbi önkéntes vállalások és más nyilatkozatok után nem számítottunk ennyire rossz tapasztalatokra" - tette hozzá Gerd Billen. A felmérések azt mutatják, hogy a felhasználók gyakran nem is tudják, hogy az általános szerződési feltételek és az adatvédelmi szabályok elfogadásával mihez járulnak hozzá. A legnagyobb problémát az internetezők szokásainak összegyűjtése és azok kiértékelése jelenti. Ez általában az adott személyek tudta és beleegyezése nélkül valósul meg.
A fogyasztóvédők szerint a legfontosabb az lenne, hogy ha már a regisztrációnál közérthetővé tennék a látogatók számára az adatvédelmi előírásokat, különös tekintettel a különböző reklámokra. Az embereknek dönteniük kell tudni arról is, hogy szeretnék-e, hogy az adataik megjelenjenek-e az online keresőkben. Minden ilyen esetben az üzemeltetőknek értesíteniük kell a tagokat és ugyanez várható el akkor is, ha bizonyos adatokat törölni akarnak a profiljaikból. Mivel jelenleg csak a Facebooknak több mint 250 millió regisztrált tagja van, így fontos, hogy ezeket a kérdéseket mielőbb megnyugtató módon rendezzék.
A VZBV ezért több mint 80 nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezettel közösen elkészítette a közösségi portálok vezetőihez és a politikusokhoz címzett anyagát, amelyben a legfontosabb követelések szerepelnek. Az angol nyelvű dokumentum elérhető a Trans Atlantic Consumer Dialogue honlapján.