Berta Sándor
Előre jelezhető a web segítségével a jövő?
Peter Gloor, a Massachusettsi Technológiai Intézet (MIT) kutatója szeretné a holnap dolgait megismerni és ehhez a webet hívta segítségül. A szakember különböző módszereket dolgozott ki és programokat készített, amelyek - a web jellemzőit figyelembe véve - alkalmasak lehetnek a jövőbeni események előrejelzésére.
Peter Gloor, az MIT Kollektív Intelligencia Központjának (CCI) informatikusa az emberek egymás közötti kapcsolatainak feltérképezésére az úgynevezett Szociális Hálózatelemzést (SNA) használja, mely ötvözi a szociológiát, a matematikát és az informatikát. A kutató első lépésként kifejlesztette a Condor nevű adatszerző rendszert és annak segítségével átkutatta a blogokat, közösségi portálokat, fórumokat és levelezőlistákat a vezető személyiségek nyomai után. Ezeket a személyeket, akik egymással szoros kapcsolatban állnak és rendkívül kreatívak, ő Coolfarmereknek nevezi. Az ő környezetükben úgynevezett kollaboratív információs hálózatok jönnek létre és ezekben mindenki kommunikál mindenkivel, nincsenek hierarchikus struktúrák.
Az elemzések végeredményei nagyon érdekesek lehetnek a gazdaság és a politika számára. A cégek például így elemezhetik és javíthatják a dolgozói hálózatok kommunikációs felépítését vagy rákereshetnek véleményekre a világhálón.
"A coolfarmerek meghatározzák, míg a coolhunterek keresik a trendeket. Mindkét csoport tagjai általában blogokon tartják a kapcsolatot egymással, igaz, ritkán a való életben is találkoznak minden olyan helyen, ahol innovatív, kreatív és motivált emberek vannak. Persze nem a Wall Streeten, a Twitteren már inkább. Utóbbin magam is ismerek számos cégvezetőt, nekik valóban van mondanivalójuk. Az egyik programon néha nagyon érdekes dolgokat talál, de jelenleg ilyen szempontból a Facebook jelenti a csúcsot."
"A Condor a szociális hálózatok elemzésén alapul. Mondok egy példát: három évvel ezelőtt megvizsgáltuk a Fordnál a fejlesztői csoportokat és hogy a tagjaik miként kommunikálnak egymással. Ezután közelebbről megnéztük a különösen sikeres csoportokat. Külön kiértékeltük többek között az e-mail forgalmukat. Arra a meggyőződésre jutottunk, hogy minél több a hierarchián túlnyúló kommunikáció, annál sikeresebb egy csapat. Ha a kommunikáció időnként a demokratikus és a hierarchikus keretek között váltakozik, akkor egy kreatív csoport jön létre. Amennyiben viszont a kommunikáció változatlan, akkor csak egy nagyon hatékony, de nem igazán kreatív csapatról beszélhetünk" - ismertette tapasztalatait Peter Gloor.
Az MIT munkatársa elmondta, hogy a kutatásaik során gyakran alkalmaztak úgynevezett "szociális jelvényeket", amiket a résztvevők a nyakukban hordtak. Ezek a készülékek mérték, hogy az illető hányszor néz a beszélgetőpartnere szemébe, mekkora távolságra volt a két fél egymástól, hányszor emelték fel a hangjukat, milyen gyakran mozogtak vagy gesztikuláltak. Az adatok elemzése után pontos kép kapható a viselőről. Az egyik tesztnél azt vizsgálták, hogy az ápolók mennyire közel álltak a betegek ágyaihoz, hogyan beszéltek a kollégáikkal.
A módszer különösen a politikai választások és az Oscar-díj nyerteseinek előrejelzésében lehet hasznos. Ha például 500 befolyásos ember pozitív dolgot mond az egyik jelöltről, akkor valószínűsíthető, hogy ő fog nyerni. De a sportban ugyanez nem igazán lehetséges, hiszen ott az eredmény a teljesítménytől és nem az emberek véleményétől függ. "Tudtuk, hogy Hillary Clintonnak nem lesz esélye Barack Obama ellen, mert utóbbit jóval többen találták lazának és szimpatikusnak. A The Huffington Post és a Daily Kos hasábjain jóval többen írtak Obamáról, mint Clintonról. Természetesen az ilyen elemzéseket nem kizárólag a blogokra építjük, sokkal inkább a híroldalakra, de a blogokkal lemérhető az emberek szimpátiája, véleménye."
"A mostani gazdasági válság elemzése, jövője is érdekes feladat. Azt vizsgáltuk, hogy milyen gyakran szerepel az interneten a remény és a félelem szó. Mostanában nagyon erős az eltolódás a félelemtől a remény felé. Ha mindent összevetünk, akkor látható, hogy lassan újra visszatér majd minden a régi kerékvágásba és a dolgok jóra fordulnak. Az, hogy ez holnap vagy egy év múlva következik-e be, azt viszont nagyon nehéz megmondani."
"Az IT világában a következő nagy dolog szerintem a gondolatainkat ismerő és azokat pontosan megvalósító számítógépek megjelenése lesz. Ez már nincs messze. Mindenesetre teljesen más lesz az emberekhez való viszony és ez a kreativitás teljesen új változatának létrejöttéhez vezet majd. A célom az, hogy előre megmondhassam a jövőt. Kitalálni, hogy - annak alapján, amit ma mondtunk - mit fogunk csinálni holnap" - szögezte le Peter Gloor.
Peter Gloor, az MIT Kollektív Intelligencia Központjának (CCI) informatikusa az emberek egymás közötti kapcsolatainak feltérképezésére az úgynevezett Szociális Hálózatelemzést (SNA) használja, mely ötvözi a szociológiát, a matematikát és az informatikát. A kutató első lépésként kifejlesztette a Condor nevű adatszerző rendszert és annak segítségével átkutatta a blogokat, közösségi portálokat, fórumokat és levelezőlistákat a vezető személyiségek nyomai után. Ezeket a személyeket, akik egymással szoros kapcsolatban állnak és rendkívül kreatívak, ő Coolfarmereknek nevezi. Az ő környezetükben úgynevezett kollaboratív információs hálózatok jönnek létre és ezekben mindenki kommunikál mindenkivel, nincsenek hierarchikus struktúrák.
Az elemzések végeredményei nagyon érdekesek lehetnek a gazdaság és a politika számára. A cégek például így elemezhetik és javíthatják a dolgozói hálózatok kommunikációs felépítését vagy rákereshetnek véleményekre a világhálón.
"A coolfarmerek meghatározzák, míg a coolhunterek keresik a trendeket. Mindkét csoport tagjai általában blogokon tartják a kapcsolatot egymással, igaz, ritkán a való életben is találkoznak minden olyan helyen, ahol innovatív, kreatív és motivált emberek vannak. Persze nem a Wall Streeten, a Twitteren már inkább. Utóbbin magam is ismerek számos cégvezetőt, nekik valóban van mondanivalójuk. Az egyik programon néha nagyon érdekes dolgokat talál, de jelenleg ilyen szempontból a Facebook jelenti a csúcsot."
"A Condor a szociális hálózatok elemzésén alapul. Mondok egy példát: három évvel ezelőtt megvizsgáltuk a Fordnál a fejlesztői csoportokat és hogy a tagjaik miként kommunikálnak egymással. Ezután közelebbről megnéztük a különösen sikeres csoportokat. Külön kiértékeltük többek között az e-mail forgalmukat. Arra a meggyőződésre jutottunk, hogy minél több a hierarchián túlnyúló kommunikáció, annál sikeresebb egy csapat. Ha a kommunikáció időnként a demokratikus és a hierarchikus keretek között váltakozik, akkor egy kreatív csoport jön létre. Amennyiben viszont a kommunikáció változatlan, akkor csak egy nagyon hatékony, de nem igazán kreatív csapatról beszélhetünk" - ismertette tapasztalatait Peter Gloor.
Az MIT munkatársa elmondta, hogy a kutatásaik során gyakran alkalmaztak úgynevezett "szociális jelvényeket", amiket a résztvevők a nyakukban hordtak. Ezek a készülékek mérték, hogy az illető hányszor néz a beszélgetőpartnere szemébe, mekkora távolságra volt a két fél egymástól, hányszor emelték fel a hangjukat, milyen gyakran mozogtak vagy gesztikuláltak. Az adatok elemzése után pontos kép kapható a viselőről. Az egyik tesztnél azt vizsgálták, hogy az ápolók mennyire közel álltak a betegek ágyaihoz, hogyan beszéltek a kollégáikkal.
A módszer különösen a politikai választások és az Oscar-díj nyerteseinek előrejelzésében lehet hasznos. Ha például 500 befolyásos ember pozitív dolgot mond az egyik jelöltről, akkor valószínűsíthető, hogy ő fog nyerni. De a sportban ugyanez nem igazán lehetséges, hiszen ott az eredmény a teljesítménytől és nem az emberek véleményétől függ. "Tudtuk, hogy Hillary Clintonnak nem lesz esélye Barack Obama ellen, mert utóbbit jóval többen találták lazának és szimpatikusnak. A The Huffington Post és a Daily Kos hasábjain jóval többen írtak Obamáról, mint Clintonról. Természetesen az ilyen elemzéseket nem kizárólag a blogokra építjük, sokkal inkább a híroldalakra, de a blogokkal lemérhető az emberek szimpátiája, véleménye."
"A mostani gazdasági válság elemzése, jövője is érdekes feladat. Azt vizsgáltuk, hogy milyen gyakran szerepel az interneten a remény és a félelem szó. Mostanában nagyon erős az eltolódás a félelemtől a remény felé. Ha mindent összevetünk, akkor látható, hogy lassan újra visszatér majd minden a régi kerékvágásba és a dolgok jóra fordulnak. Az, hogy ez holnap vagy egy év múlva következik-e be, azt viszont nagyon nehéz megmondani."
"Az IT világában a következő nagy dolog szerintem a gondolatainkat ismerő és azokat pontosan megvalósító számítógépek megjelenése lesz. Ez már nincs messze. Mindenesetre teljesen más lesz az emberekhez való viszony és ez a kreativitás teljesen új változatának létrejöttéhez vezet majd. A célom az, hogy előre megmondhassam a jövőt. Kitalálni, hogy - annak alapján, amit ma mondtunk - mit fogunk csinálni holnap" - szögezte le Peter Gloor.