Berta Sándor

Nincs technikai ok az MP3 leváltására

Július végén találkoznak a Moving Picture Experts Group (MPEG) tagjai Németországban, hogy megvitassák melyek lehetnek a jövő technikai vívmányai a képi megjelenítés és a hangzás területén.

Bernhard Grill egyike volt a mai napig töretlen népszerűségnek örvendő MP3 formátum társfejlesztőinek, így érthető, hogy ebben a fontos kérdésben a szakma különösen ad a véleményére. A MP3 társfejlesztőjét két kollégájával (Harald Popp és Karlheinz Brandenburg) együtt 2000-ben tüntették ki a Jövődíjjal. Ez kicsit meglepte, mert sokkal többen dolgoztak a formátum megalkotásán. Hat vezető tudós és számos csoport vett részt az MP3 létrehozásában.

"Magam szenvedélyes jazz-, funk- és soulrajongó vagyok. Korábban játszottam is egy nagy zenekarban. De az régen volt, amikor még óriási szalagokra félórányi zenét tudtunk rögzíteni. Az analóg időkben ez volt a legjobb minőség. Ma a digitális korszakban már szinte észre sem vesszük az elvesző részleteket. Mindig is érdekelt a zene és az elektrotechnika. Ezért döntöttem középiskolásként is az utóbbi egyetemi szak mellett. A végzős évemben felkínálták egy projektbeli részvétel lehetőségét és ez pont passzolt a diplomamunkámhoz. Így kerültem az intézményhez. A fejlesztőcsapatnak jelenleg több mint 100 szakember és körülbelül 80 egyetemi és főiskolai hallgató a tagja. Részlegvezető vagyok, én felelek többek között az új témákért és minden multimédiás, audio- és MP3-kérdésért" - szögezte le a szakember.

"Úgy gondolom, hogy a zeneipar ma nagyon könnyen mondja azt kifogásként, hogy azért csökkennek a lemezeladások, mert elérhető az MP3. Holott egész egyszerűen arról van szó, hogy a CD már elavult és az elmúlt 30 évben, mióta létezik, nem változtattak rajta. Ma már a CD mellett ott vannak a DVD-k, a Blu-ray lemezek és a számítógépes játékok. Vagyis a fogyasztók pénze és figyelme megoszlik a zenék, a videók és a játékok között, így az emberek a zenére sokkal kevesebbet áldoznak. Úgy gondolom, hogy a zeneiparnak inkább azokat a lehetőségeket kellene megragadnia, hogy eladhassa a dalokat a legális internetes platformokon, ahelyett, hogy elátkozza az online zeneterjesztést és másolásvédelmekkel veszi el a kedvét a felhasználóknak a zenevásárlástól" - tette hozzá Bernhard Grill.

A szakember már a jövőbe tekint és elmondta, hogy jelenleg az MP3-at valamikor felváltó MT-9 formátum tökéletesítésén dolgozik. Azonban ebben semmi újdonság nincs, mivel az alapvető dolgokat már a tíz éve létező MPEG-4 ISO szabványban rögzítették. Az MT-9 célja az, hogy a meglévő MP3 építőelemekből egy gazdaságos alkalmazást teremtsenek újjá. Technikai okai ugyanis nincsenek az MP3 leváltásának, azonban mégis mindenki megpróbálja háttérbe szorítani a formátumot. Ennek oka szerinte, hogy mindenki megpróbál pénzt keresni és valami újat feltalálni. Eddig ez senkinek sem sikerült, túl sok pénzbe kerülne, 1996 óta ezen a területen gyakorlatilag nem volt fejlődés, így az MP3 talpon maradt. Ez az immár 15 éve létező formátum ugyanis egyszerűen túl jó minőséget tesz lehetővé kis fájlméret mellett.

"A mostani MPEG konferencián érdekes témákról tárgyalunk majd. Egyes szakemberek például javítani akarják a nagyon kis adatrátával továbbított audiotartalmak minőségét, hogy egyszerre lehessen zenét és hangot továbbítani a mobil hálózatokon. A mai multimédiás technikákat egyébként leginkább az autógyártáshoz hasonlítanám. Az 1900-as évek elején az első autókat csak szakemberek tudták vezetni. Ez azonban megváltozott az első Ford T-modellek kifejlesztésével és megjelenésével. Ez volt az első sorozatban, futószalagon gyártott gépkocsi. Mindenki tudta vezetni. Sajnos ez ma a technikai formátumok esetében nem mindig mondható el. Egy MP3-lejátszót bárki tud kezelni, azonban például a videóknak és az egyes hangsávoknak a megfelelő hangzáshoz való együttes beállítása sokak számára még ma is csak álom. Ez zavar, ezen akarok változtatni" - közölte végül Bernhard Grill.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sanyix #124
    na 1 hiba, rosszabbra számítottam, mert tegnap beremegett a monitoromon a kép is, ami kiderült hogy nem remegett be igazából, csak a kevés alvás miatt furákat látok, és ez a hallásomra is negatívan szokott hatni, de mégis egész jó lett :)
  • salsoul #123
    slachi8k - lame 3.97 - 320 q0 cbr
    briapl7h - Fraunhofer IIS MP3 Surround Commandline Encoder V1.4 - 320 cbr q1
    yius6oeg - aac 256 mpg4
    xlu3iu3w - ogg 320 cbr
    fo1wria7 - eredeti nyers wav eredeti gyári cd-ről "eac-olva"
  • Sanyix #122
    nesze

    yius6oeg lossless
    xlu3iu3w vorbis/valami jobb mint az mp3
    slachi8k mp3
    fo1wria7 lossless
    bria7h mp3

    persze csak azért is írhatod hogy nem találtam el, ha mégis eltaláltam, úh kb annyit ér a teszt mint babakocsira a spoiler :)

    Egyébként maga a zene sem a legmegfelelőbb tesztelésre, a düngyidüngyilálálá zenék, pont azok ahol még a rosszabb minőségű kodek se feltűnő, mert maga a zene is egyszerű, mellesleg recseg kicsit, és néha torzul is, pedig nem is hangos... Persze a hiányzó 16 fölötti khz-ket jól hallani.
  • Mardel #121
    vki ismeri az AAC-t, és abból is a Nero AAC encoderrel készített változó bitrátájút?

    Igen egy 10 mp-es mintát tömörítettem(-hev2 -q 0.5) vele, és azt hasonlítottam az eredetihez. Kb. 2 percig volt a merevlemezen, teljesen elütött az eredetitől.

    Én egyébként Ogg Vorbist (szigorúan aoTuV verziót) használok (128 kbps). Persze összehasonlítottam az eredetivel többször is a 128-ast, 224-est is, de semmi különbséget nem találtam köztük. Ellenben mp3-nál 192 kbpsen már tompábban szól kissé halkan.

    De van egy újabb codec is. Úgy hívják lossyWAV.
    Ami abból az alap elgondolásból jött, hogy hogyan csináljanak veszteségmentessel azonos minőségű fájlt kisebb méretben. Erediteleg lossy Flac volt a neve.

    Pontosan nem néztem utána a dolgainak, csak hallgattam a vele készűlt zenéket. De nem elvesz hangot, hanem kicserél.
  • salsoul #120
    PÉTER = JÁKÓ PÉTER
  • salsoul #119
    Ajánlott olvasmány:

    PÉTER - DIGITÁLIS HANGTECHNIKA (CD-MELLÉKLETTEL)

    "A digitális technika alapjaiban változtatta meg a huszadik század végének hangkultúráját, minőségi változást hozva és újfajta gondolkodásmódot is teremtve a hang világában. A digitális eszközök, rendszerek felépítése és működése alapvetően különbözik a hangtechnikát megalapozó analóg rendszerekétől, leginkább a számítástechnikai eszközökével rokon. Szakszerű használatukhoz elengedhetetlen a digitális hangtechnika alapjainak és a digitális készülékek működési elveinek ismerete. A tárgykörben való tájékozódást jelentősen elősegítheti ez a könyv, amely egyúttal az első magyar nyelvű összefoglaló munka a témáról. Szerzője a digitális hangtechnika szakértője."


    A köny az Alexandrá-ban kapható

    Fogyasztói ár: 3 990 Ft
    Nyelv : magyar
    Áfa kulcs : 5%
    EAN : 9789630947176
    ISBN : 963 09 4717 X
    Megjelenés : 2005.
    Kötésmód : ragasztott kartonált
    Oldalszám : 428
    Méret [mm] : 165 x 235 x 22
    Tömeg [g] : 700
    Raktári kód : 179936
    Regisztrálás : 2005.10.21.
  • mrzool #118
    Az interleaved R-S elég jó amennyire meg tudom ítélni. Mint mondtam nem ez a szakterületem, csupán ismerősek a fogalmak, és kb. tudom pozícionálni, hogy miről van szó. Majd az okosabbak kijavítanak.
  • narumon #117
    Hibajavitókról olvass egy kicsit gyak. ott rengeteg áll vagy bukik ezért kell kurvajó futómű egy cd alá, amit már eleve nem raknak bele az olcsó készülékekbe.
  • mrzool #116
    Tehát 30%-os overhead a redundacia miatt? Szerintem nem rossz, sőt kimondottan jó...:) Habár nem mélyültem el a témában.
  • narumon #115
    Jah és ha természetesen ha az audioadat kiolvasása tökegyszerű feladat lenne amit csak egyféleképpen lehet megoldani akkor nem volna ugyanannak a gyártónak 5 féle lézer pickupja meg 6 féle servo motorja különböző árakon a kínálatában.