Hunter
Pályára állt Európa teherűrhajója
Ma hajnalban, magyar idő szerint 5 óra 3 perckor egy Ariane 5 hordozórakétával elstartolt az első európai teherűrhajó, a Jules Verne névre keresztelt ATV.
Az Automata Szállító Jármű az ESA valaha pályára állított legnagyobb és legösszetettebb űrhajója. A 20 tonnás robot teherhajó a Francia Guineában található Kourou űrközpontból indult a Nemzetközi Űrállomásra. Az ATV közel 5 tonna élelmet, vizet, levegőt, üzemanyagot és felszerelést visz, melyeket fokozatosan szállítanak át hat hónaposra tervezett tartózkodása alatt. Az ATV az orosz Zvezda modulhoz fog csatlakozni, a hat hónap során hajtóműveivel segíteni fogja az állomás pályán tartását is.
A mostani kilövés az Ariane számára is mérföldkőnek számított, ilyen nagy terhet ugyanis még soha nem próbált feljuttatni az 5-ös sorozat. A rakéta 5 óra 2 perckor már csak belső rendszereit üzemeltette, megkezdve a Vulcain főhajtómű automatikus begyújtásának visszaszámlálását. Egy perc múlva a rakéta folyékony hajtóanyaggal üzemelő főhajtóművével és két szilárd gyorsítójával elrugaszkodott a dél-amerikai kilövőállásról, még abban a percben letudva az űrállomás pályájának eléréséhez szükséges forgó és dőlési manővereit. 5 óra 5 perckor már 81 kilométeres magasságban járt, majd újabb egy perc elteltével leválasztották az ATV-t védő burkot.
5 óra 9 perckor az első fokozat 138 kilométeres magasságon elérte pályája csúcsát és süllyedni kezdett, ezzel némi sebesség többletre is szert téve, majd 5 óra 12 perckor 130 kilométeres magasságban leállította hajtóműveit és megkezdte a leválást. Innentől a második fokozat hajtóművei vették át az irányítást, kétszer kellett begyújtani őket, hogy az ATV elérje tervezett pályáját. A rakéta második fokozata 5 óra 28 perckor haladt el körülbelül 150 kilométeres magasságban Európa felett, folytatva útját dél-keleti irányba, Ausztrália felé, ahol másodszor is begyújtotta hajtóműveit.
Az Ariane 5 a pályára állításokhoz csak egyszer szokta elvégezni ezt a műveletet, az ATV esetében azonban ez nem volt elegendő. Több mint egy órányi repülés után jelentette az Arianespace, hogy rakétájuk elérte a kívánt orbitális sebességet, innentől kezdve a földi irányítás lélegzet visszafojtva követte az eseményeket.
A leválásra 270 kilométeres magasságban 6 óra 9 perc 42 másodperckor került sor, minden gond nélkül. A Jupiter Irányítóközpont örömújongásban tört ki, a Jules Verne megkezdte utazását a Nemzetközi Űrállomás felé, ahova április 3-án fog bedokkolni. A hosszú várakozásra azért van szükség, mert előtte még az Endeavour űrsiklónak és legénységének el kell végeznie az előttük álló küldetésüket.
Az Automata Szállító Jármű az ESA valaha pályára állított legnagyobb és legösszetettebb űrhajója. A 20 tonnás robot teherhajó a Francia Guineában található Kourou űrközpontból indult a Nemzetközi Űrállomásra. Az ATV közel 5 tonna élelmet, vizet, levegőt, üzemanyagot és felszerelést visz, melyeket fokozatosan szállítanak át hat hónaposra tervezett tartózkodása alatt. Az ATV az orosz Zvezda modulhoz fog csatlakozni, a hat hónap során hajtóműveivel segíteni fogja az állomás pályán tartását is.
A mostani kilövés az Ariane számára is mérföldkőnek számított, ilyen nagy terhet ugyanis még soha nem próbált feljuttatni az 5-ös sorozat. A rakéta 5 óra 2 perckor már csak belső rendszereit üzemeltette, megkezdve a Vulcain főhajtómű automatikus begyújtásának visszaszámlálását. Egy perc múlva a rakéta folyékony hajtóanyaggal üzemelő főhajtóművével és két szilárd gyorsítójával elrugaszkodott a dél-amerikai kilövőállásról, még abban a percben letudva az űrállomás pályájának eléréséhez szükséges forgó és dőlési manővereit. 5 óra 5 perckor már 81 kilométeres magasságban járt, majd újabb egy perc elteltével leválasztották az ATV-t védő burkot.
5 óra 9 perckor az első fokozat 138 kilométeres magasságon elérte pályája csúcsát és süllyedni kezdett, ezzel némi sebesség többletre is szert téve, majd 5 óra 12 perckor 130 kilométeres magasságban leállította hajtóműveit és megkezdte a leválást. Innentől a második fokozat hajtóművei vették át az irányítást, kétszer kellett begyújtani őket, hogy az ATV elérje tervezett pályáját. A rakéta második fokozata 5 óra 28 perckor haladt el körülbelül 150 kilométeres magasságban Európa felett, folytatva útját dél-keleti irányba, Ausztrália felé, ahol másodszor is begyújtotta hajtóműveit.
Az Ariane 5 a pályára állításokhoz csak egyszer szokta elvégezni ezt a műveletet, az ATV esetében azonban ez nem volt elegendő. Több mint egy órányi repülés után jelentette az Arianespace, hogy rakétájuk elérte a kívánt orbitális sebességet, innentől kezdve a földi irányítás lélegzet visszafojtva követte az eseményeket.
A leválásra 270 kilométeres magasságban 6 óra 9 perc 42 másodperckor került sor, minden gond nélkül. A Jupiter Irányítóközpont örömújongásban tört ki, a Jules Verne megkezdte utazását a Nemzetközi Űrállomás felé, ahova április 3-án fog bedokkolni. A hosszú várakozásra azért van szükség, mert előtte még az Endeavour űrsiklónak és legénységének el kell végeznie az előttük álló küldetésüket.