Dojcsák Dániel
Akár a dolgozók 90%-a is lehet mobil
A Cisco számára készült tanulmányból kiderül, hogy egyre nagyobb lehetőségek rejlenek a mobil munkaerő alkalmazásában, így irodaterületet, költségeket lehet megspórolni, emellett pedig hatékonyabbá válik a dolgozók munkavégzése és ellenőrzése is.
A mobil munkavégzés lényege nem teljesen olyan szélsőséges, mint ahogy sokszor értelmezik, vannak különböző fokozatok. A vállalati világban már egyre több helyen az irodai alkalmazottak is notebook számítógépeket kapnak, hogy azokat bárhol tudják használni. Egy jól felépített vállalati IT rendszer esetén, ha van internet csatlakozás, akkor bárhol is legyenek, ugyanazokat a funkciókat érik el, mintha bent kuksolnának a légkondicionált irodában. A cél tehát, hogy meglegyen az azonos szintű kényelem, az azonos funkciók és azonos kezelőfelület. Mivel a nagyvállalatok egyötöde a világon már jelenleg is vezetéknélküli hálózatokat használ irodáiban, ezért ez nem is olyan nagy kihívás.
A dolgozók oldaláról viszont kényes lehet ez a terület, hiszen a nagy mobilitással szép lassan elveszhet a napi interaktív kapcsolat a munkatársakkal, vezetéssel. A sokat utazó dolgozók mellett egyre több az otthoni munkás, akik nem tudnak kimenni a szomszéd asztalnál ülő kollégával kávézni, nincs cigiszünetük, de igazán szigorúan vett munkaidejük sem. Ennek az lehet a veszélye, hogy a munkáltatónak egészen addig, amíg mérhető eredményeket nem produkál a dolgozó, addig bíznia kell benne hogy valóban dolgozik, valóban mindent megtesz a cég érdekében, amire felkérték.
Sőt továbbmenve a dolgozó és a vezetés közti kapcsolatban fontos szerepe van a beosztottak hangulata, lojalitása, motivációja megfigyelésének. A távmunkásról a főnöke nem tudja, ha rossz kedve van, nem tudja ha beteg, nem tudja ha gondjai vannak, ami komoly hatással lehet a teljesítményre is. Ugyanakkor az irodai alkalmazottak félszavakból is megértik egymást, kevesebb a félreértés, gyorsabban oldódnak meg a problémák.
A mobil munkaerő problematikájához természetesen a vállalatok elsőként technológiát fejlesztettek ki, ami lehetővé teszi a távolság leküzdését és közelebb hozza egymáshoz a dolgozókat, sőt akár hatékonyabb kommunikációt is létrehozhat, mint amit egy boxokra osztott szürke iroda kínál. Az azonnali üzenetküldés elterjedése komoly lépcsőfok volt, míg a következő szint a drága technológiai háttér nélkül is működtethető IP alapú videó- és hanghívás megjelenése. A technológia fejlődésével pedig ezeket az eszközöket mára illik egy teljesen integrált, egyesített kommunikációs modellbe ágyazni (Unified Messaging). 2007-es termékeiben a Microsoft is komoly hangsúlyt helyezett erre, de ugyanígy a Cisco és több más cég is előállt saját megoldásaival.
A hatékonyság tekintetében egy jól felszerelt és egy jól szervezett iroda ha mondjuk 100 dolgozót számlál, akkor tevékenységtől függően elegendő lehet mindössze 50-60 irodai munkahely, amin majd kétszer annyian tudnak osztozni. Ahhoz, hogy ezek az emberek mégis egyszerre tudjanak dolgozni, nem elegendő az irodán belüli WiFi hálózatot kiépíteni, de minden munkavállalónak biztosítani illik egy erre alkalmas noteszgépet, egy okostelefont, lehetőség szerint 3G elérést, a biztonságos adatforgalomhoz pedig a VPN kapcsolatot a cég szerverei és a kliensgépek között.
Persze a technológia mellett - ahogy fentebb is szó volt róla - sokkal több szempont ugrik be, mint ahogy azt az informatikusok korábban gondolták. Egyesek szerint kritikus jelentősége van az egészségügyi dolgoknak, mint a lelkes aktivisták által gyakran emlegetett elektroszmog. Több laboratóriumi kísérlet bizonyította és cáfolta is már, hogy a vezetéknélküli hálózati sugárzás vagy éppen a mobil sugárzás káros az egészségre, de (természetesen) az IT cégek szerint amennyiben kicsit is károsabb lennének ezek az eszközök, mint bármi más az éterben, akkor a szabványosítás és az elterjedés nem lett volna lehetséges.
Nagyon sok cég kicsit sem figyel oda erre, de fontos az is, hogy a mobil vagy az otthoni dolgozók körülményei alkalmasak legyenek a munkára. Több olyan cég is van, akik arról is megbizonyosodnak, hogy az otthoni munkás megfelelő székben ül-e napi sok órát, vagy éppen feláll e a géptől 1-2 óránként pihenni, lazítani kicsit. Az ilyen szempontok beemeléséből is látszik, hogy egy cég életében a technológia önmagában nem elegendő a sikerhez, hisz az csupán az egyéni előnyöket nyújtja, míg az odafigyelő vállalati kultúra biztosíthatja az egész cég egységes sikerét.
A jól kiépített tech háttérre természetesen még jön a kommunikációs felület. Manapság már elvárható, hogy ez valóban egységes legyen és minden csatorna közös interfészen fusson össze. A Cisco által mostanság bemutatott megoldás is ezeket helyezi előtérbe. Ugyan a sajtó számára rendezett demón az azonnali üzenetküldést és a VoIP kép/hanghívást úgy mutatták be, mintha sosem létezett volna Skype vagy MSN, de aki szeretné elképzelni milyen is ezek vállalati megfelelője, annak nem kell annyira elszakadnia, körülbelül ugyanaz, csak a bugyuta szmájlik hiányoznak belőle.
Emellett hasznos funkció a jelenlétérzékelés, ami szintén egy egyszerű megoldás. Ha a felhasználó pár percig nem nyúl a géphez, akkor ez látszik az állapotán (az ICQ ezt már évtizede tudja). Szintén nem újdonság, hogy az IM üzenetből bármikor át lehet váltani videókapcsolatra, sőt ha nem elérhető a hívott fél, akkor lehet neki ilyen-olyan üzenetet hagyni. Az események egy History ablakban jelennek meg folyamatosan, csakúgy mint a Skype esetében, így vissza lehet követni mi történt, míg mi a déli szendvicsünket majszoltuk.
Ami az otthoni felhasználók számára esetleg bónusz lehet, hogy a kontakt listába nem kell felvenni a kedvenc munkatársakat, hanem a céges névtárban benne van mindenki, minden elérhetőségével együtt, sőt mindenki beállíthatja a forgatókönyveket, hogy ha éppen elérhetetlen, akkor mi legyen a következő lépés.
Ma már arra is lehetőség van, hogy a WiFi-vel felszerelt okostelefonokra ugorjon át a hívás, akár VoIP, akár normál hívás formájában. Az ilyen eszközzel felszerelt emberek amíg a céges térben vannak, vagy egyéb dedikált WiFi-vel lefedett helyen, addig nem a GSM hálózaton keresztül kapják a benti hívásokat hanem IP alapon. Ez igen költséghatékony és szimpatikus megoldás. Persze a konvergencia ilyen szintjei már komolyan veszélyeztetik a privát életet, hiszen a nagyon mobil dolgozók bárhol utolérhetőek, és ha a főnök bekattan, akkor az ég irgalmazzon a munkaidő végének.
Ez pedig az IDC felmérése szerint egyre több embert fog érinteni: 2009-re a Föld népességének akár negyede is rendelkezhet ezzel a státusszal, legyen akár otthoni munkás vagy éppen ultramobil cégkatona. A Cisco által prezentált felmérés kivonatához tartozik egy kérdőív is, amit érdemes lehet minden dolgozónak kitöltenie és saját maga számára kiértékelnie. Nem biztos, hogy minden zökkenőmentesen zajlik a nagy modernizálás közepette.
A mobil munkavégzés lényege nem teljesen olyan szélsőséges, mint ahogy sokszor értelmezik, vannak különböző fokozatok. A vállalati világban már egyre több helyen az irodai alkalmazottak is notebook számítógépeket kapnak, hogy azokat bárhol tudják használni. Egy jól felépített vállalati IT rendszer esetén, ha van internet csatlakozás, akkor bárhol is legyenek, ugyanazokat a funkciókat érik el, mintha bent kuksolnának a légkondicionált irodában. A cél tehát, hogy meglegyen az azonos szintű kényelem, az azonos funkciók és azonos kezelőfelület. Mivel a nagyvállalatok egyötöde a világon már jelenleg is vezetéknélküli hálózatokat használ irodáiban, ezért ez nem is olyan nagy kihívás.
A dolgozók oldaláról viszont kényes lehet ez a terület, hiszen a nagy mobilitással szép lassan elveszhet a napi interaktív kapcsolat a munkatársakkal, vezetéssel. A sokat utazó dolgozók mellett egyre több az otthoni munkás, akik nem tudnak kimenni a szomszéd asztalnál ülő kollégával kávézni, nincs cigiszünetük, de igazán szigorúan vett munkaidejük sem. Ennek az lehet a veszélye, hogy a munkáltatónak egészen addig, amíg mérhető eredményeket nem produkál a dolgozó, addig bíznia kell benne hogy valóban dolgozik, valóban mindent megtesz a cég érdekében, amire felkérték.
Sőt továbbmenve a dolgozó és a vezetés közti kapcsolatban fontos szerepe van a beosztottak hangulata, lojalitása, motivációja megfigyelésének. A távmunkásról a főnöke nem tudja, ha rossz kedve van, nem tudja ha beteg, nem tudja ha gondjai vannak, ami komoly hatással lehet a teljesítményre is. Ugyanakkor az irodai alkalmazottak félszavakból is megértik egymást, kevesebb a félreértés, gyorsabban oldódnak meg a problémák.
A mobil munkaerő problematikájához természetesen a vállalatok elsőként technológiát fejlesztettek ki, ami lehetővé teszi a távolság leküzdését és közelebb hozza egymáshoz a dolgozókat, sőt akár hatékonyabb kommunikációt is létrehozhat, mint amit egy boxokra osztott szürke iroda kínál. Az azonnali üzenetküldés elterjedése komoly lépcsőfok volt, míg a következő szint a drága technológiai háttér nélkül is működtethető IP alapú videó- és hanghívás megjelenése. A technológia fejlődésével pedig ezeket az eszközöket mára illik egy teljesen integrált, egyesített kommunikációs modellbe ágyazni (Unified Messaging). 2007-es termékeiben a Microsoft is komoly hangsúlyt helyezett erre, de ugyanígy a Cisco és több más cég is előállt saját megoldásaival.
A hatékonyság tekintetében egy jól felszerelt és egy jól szervezett iroda ha mondjuk 100 dolgozót számlál, akkor tevékenységtől függően elegendő lehet mindössze 50-60 irodai munkahely, amin majd kétszer annyian tudnak osztozni. Ahhoz, hogy ezek az emberek mégis egyszerre tudjanak dolgozni, nem elegendő az irodán belüli WiFi hálózatot kiépíteni, de minden munkavállalónak biztosítani illik egy erre alkalmas noteszgépet, egy okostelefont, lehetőség szerint 3G elérést, a biztonságos adatforgalomhoz pedig a VPN kapcsolatot a cég szerverei és a kliensgépek között.
Persze a technológia mellett - ahogy fentebb is szó volt róla - sokkal több szempont ugrik be, mint ahogy azt az informatikusok korábban gondolták. Egyesek szerint kritikus jelentősége van az egészségügyi dolgoknak, mint a lelkes aktivisták által gyakran emlegetett elektroszmog. Több laboratóriumi kísérlet bizonyította és cáfolta is már, hogy a vezetéknélküli hálózati sugárzás vagy éppen a mobil sugárzás káros az egészségre, de (természetesen) az IT cégek szerint amennyiben kicsit is károsabb lennének ezek az eszközök, mint bármi más az éterben, akkor a szabványosítás és az elterjedés nem lett volna lehetséges.
Nagyon sok cég kicsit sem figyel oda erre, de fontos az is, hogy a mobil vagy az otthoni dolgozók körülményei alkalmasak legyenek a munkára. Több olyan cég is van, akik arról is megbizonyosodnak, hogy az otthoni munkás megfelelő székben ül-e napi sok órát, vagy éppen feláll e a géptől 1-2 óránként pihenni, lazítani kicsit. Az ilyen szempontok beemeléséből is látszik, hogy egy cég életében a technológia önmagában nem elegendő a sikerhez, hisz az csupán az egyéni előnyöket nyújtja, míg az odafigyelő vállalati kultúra biztosíthatja az egész cég egységes sikerét.
A jól kiépített tech háttérre természetesen még jön a kommunikációs felület. Manapság már elvárható, hogy ez valóban egységes legyen és minden csatorna közös interfészen fusson össze. A Cisco által mostanság bemutatott megoldás is ezeket helyezi előtérbe. Ugyan a sajtó számára rendezett demón az azonnali üzenetküldést és a VoIP kép/hanghívást úgy mutatták be, mintha sosem létezett volna Skype vagy MSN, de aki szeretné elképzelni milyen is ezek vállalati megfelelője, annak nem kell annyira elszakadnia, körülbelül ugyanaz, csak a bugyuta szmájlik hiányoznak belőle.
Emellett hasznos funkció a jelenlétérzékelés, ami szintén egy egyszerű megoldás. Ha a felhasználó pár percig nem nyúl a géphez, akkor ez látszik az állapotán (az ICQ ezt már évtizede tudja). Szintén nem újdonság, hogy az IM üzenetből bármikor át lehet váltani videókapcsolatra, sőt ha nem elérhető a hívott fél, akkor lehet neki ilyen-olyan üzenetet hagyni. Az események egy History ablakban jelennek meg folyamatosan, csakúgy mint a Skype esetében, így vissza lehet követni mi történt, míg mi a déli szendvicsünket majszoltuk.
Ami az otthoni felhasználók számára esetleg bónusz lehet, hogy a kontakt listába nem kell felvenni a kedvenc munkatársakat, hanem a céges névtárban benne van mindenki, minden elérhetőségével együtt, sőt mindenki beállíthatja a forgatókönyveket, hogy ha éppen elérhetetlen, akkor mi legyen a következő lépés.
Ma már arra is lehetőség van, hogy a WiFi-vel felszerelt okostelefonokra ugorjon át a hívás, akár VoIP, akár normál hívás formájában. Az ilyen eszközzel felszerelt emberek amíg a céges térben vannak, vagy egyéb dedikált WiFi-vel lefedett helyen, addig nem a GSM hálózaton keresztül kapják a benti hívásokat hanem IP alapon. Ez igen költséghatékony és szimpatikus megoldás. Persze a konvergencia ilyen szintjei már komolyan veszélyeztetik a privát életet, hiszen a nagyon mobil dolgozók bárhol utolérhetőek, és ha a főnök bekattan, akkor az ég irgalmazzon a munkaidő végének.
Ez pedig az IDC felmérése szerint egyre több embert fog érinteni: 2009-re a Föld népességének akár negyede is rendelkezhet ezzel a státusszal, legyen akár otthoni munkás vagy éppen ultramobil cégkatona. A Cisco által prezentált felmérés kivonatához tartozik egy kérdőív is, amit érdemes lehet minden dolgozónak kitöltenie és saját maga számára kiértékelnie. Nem biztos, hogy minden zökkenőmentesen zajlik a nagy modernizálás közepette.